SALARII… Profesorii vor fi plătiți în funcție de performanță. Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat ieri că se lucrează la un “sistem mai robust de salarizare” sau, mai bine zis, se pregătesc “bonusuri bazate de performanță”. „Criteriile de salarizare pe bază de performanță, pentru profesori, sunt în lucru cu experți ai Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), tocmai pentru a găsi un sistem care să nu fie bazat pe o singură sursă de informații și să fie multifactorial. Se pare că aceste sisteme dau rezultate”, a spus ministrul Educației. Declarația acesteia vine la scurt timp după ce Marcel Ciolacu, prim-ministrul României, a spus că nu poate accepta ca un profesor cu zece olimpici să fie plătit la fel ca unul în care toată clasa nu au luat Bacalaureatul.
Premierul Marcel Ciolacu i-a cerut ministrului Educației să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. “Dacă tot vrem, trebuie să ordonăm această țară, trebuie să creăm o medie. Nu pot să existe medici în orașele mari, dezvoltate, care să cîștige peste 15.000 de euro și un medic din zona rurală să cîștige o sumă foarte mică, trebuie să existe o echitate socială. Nu pot să accept că un profesor care are zece olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul. Eu mi le asum (reformele, n.red.), e an electoral, dar mi le asum. Românii vor hotărî dacă am făcut bine sau nu. Românii au întotdeauna dreptate la vot. Dar eu plec acasă liniștit că n-am făcut rău nici românilor, nici României. Nu pot să fie grefierii plătiți ca magistrații, că nu se poate. Nu pot să mai iasă la pensie la 48 de ani, ca domnul Danileț. Trebuie să existe un T0, trebuie să ordonăm odată…”, a spus prim-ministrul României.
Ministrul Educației: “acolo unde există comportamente inacceptabile la cadrele didactice trebuie să existe măsuri”
În replică, ministrul Educației, Ligia Deca, a spus că trebuie să existe un “echilibru între evaluarea performanței și atractivitatea profesiei”: „Avem un nou cadru salarial, a fost și o solicitare a primului ministru de a gândi un sistem mai robust de salarizare sau, mă rog, de bonusuri bazate de performanță. Avem în acest moment o colaborare cu experții în OECD tocmai pentru a găsi un sistem care să nu fie bazat pe o singură sursă de informații și să fie multifactorial. Se pare că aceste sisteme dau rezultate și să încercăm să îmbunătățim ceea ce avem deja vizavi de sistemele de evaluare, fie că vorbim de evaluarea cadrelor didactice care se realizează deja în sistem, de către director, de către colegi, de către elevi, fie că vorbim despre sisteme de premiere, cum este, de exemplu gradația de merit sau cum este noua măsură din legea învățământului preuniversitar, acel fond de 2% din fondul de salarii la dispoziție a directorului, pentru premierea cadrelor didactice cu performanțe din școală. Cred că acolo unde există comportamente inacceptabile la cadrele didactice trebuie să existe măsuri, așa cum avem măsuri și pentru elevii care încalcă limita. Însă, consider că stabilitatea în profesia didactică este un atuu al profesiei care dă și atractivitate, de altfel, unei meserii care ultima vreme, din păcate, nu a avut suficient de mulți candidați, în așa fel încât să putem spune că ocupăm toate nevoile de resurse umane din sistem. Deci cred că ne trebuie un just echilibru între evaluarea performanței și atractivitatea profesiei, în așa fel încât să avem cei mai buni absolvenți de învățământ superior care vin și devin la rândul lor dascăli.”