CIRCUIT ÎNCHIS… Dosarul inspectorilor RAR, reținuți, în anul 2021, de procurorii Direcției Naționale Anticorupție pentru luare de mită și abuz în serviciu, s-a transformat în dosarul denunțătorilor. Pentru a scăpa cu o pedeapsă mult mai ușoară, aceștia nu doar că și-au recunoscut faptele, dar au și devoalat anchetatorilor întreaga rețea, al cărui cap se pare că era Dragoș Mandache, coordonatorul zonal al Departamentului ITP din cadrul RAR. Pentru a-i ajuta să fenteze legea și să-și acopere urmele, Mandache primea tot felul de șpăgi din partea inspectorilor ITP și RAR, de la carne de porc și miel și până la sume considerabile de bani. În unele cazuri, în funcție de gravitatea faptei, “consultanța” ajungea și la 10.000 de euro. Atenții la șef trebuiau să aducă și inspectorii ITP, care urmau să fie reatestați. Pentru a nu avea emoții, aceștia plăteau între 1.000 și 2.000 de euro coordonatorului zonal. În tot acest timp, pe drumurile publice din județele Moldovei, sute de mașini erau lăsate să circule fără să fi trecut prin stațiile ITP. Inspecțiile tehnice periodice erau atestate, însă în realitate acestea nu se desfășurau pentru că autovehiculele se aflau, de fapt, în alte zone ale țării, fiind nedeplasabile din cauza unor defecțiuni, ori erau chiar în afara țării.
Până să ajungă la peștele cel mare, procurorii DNA au avut în vizor câțiva peștișori mai mici, care își desfășurau activitatea în stațiile ITP din Bârlad, Vaslui și Bacău. Tot tăvălugul a pornit în luna aprilie 2021, când șapte persoane au fost reținute pentru luare și mită și abuz în serviciu. Inspectori de la RAR și intermediari, dar proprietari de stații Inspecție Tehnică Periodică, cu toții erau acuzați că au pus pe picioare o rețea care elibera certificate ITP pentru vehicule care nu au fost testate. Mai mult decât atât, unele autovehicule primeau undă verde să circule pe drumurile publice deși în momentul testării nici măcar nu se aflau în România. Ionuț Verman, inspector ITP la o stație din Bârlad, percepea, pentru autoturismele care treceau formal prin stația lui, o “taxă” de 250 de lei pentru cele aflate în țară sau de 150-250 euro, în funcție de tonaj, pentru mașinile aflate în străinătate. Pentru a nu avea niciun fel de problemă, inspectorii ITP aranjau apele și la RAR Vaslui. Pentru a combate fapte de corupție în cadrul Registrului, conducerea RAR a înființat, la nivel regional, câte un departament specializat care avea ca principală sarcină urmărirea modului în care se efectuează pe plan local inspecțiile tehnice. Șeful acestui departament pe regiunea Moldovei a fost pus Dragoș Mandache. În mod normal, el trebuia să dea în vileag aranjamentele făcute în stațiile ITP, însă așa cum rezultă din ancheta procurorilor, Mandache era departe de a fi un incoruptibil. Anchetatorii au ajuns la el după ce Verman și un coleg de-al său de stație, au devenit din inculpați, denunțători, în speranța că vor scăpa cu pedepse mai ușoare în instanță.
10.000 de euro șpagă pentru “consultanță” în fentarea legii
Potrivit jurnaliștilor de la Ziarul de Iași, din funcția pe care o ocupa la RAR Iași, Dragoș Mandache răspundea de procedurile operaționale ale RAR și de redactarea instrucțiunilor de lucru pentru a asigura supravegherea eficientă a tuturor stațiilor ITP din județele arondate. Teoretic, fiecare autoturism căruia i se făcea inspecția tehnică era trecut într-un registru, iar prezența fizică a mașinii în stația ITP era controlată cu ajutorul unor camere video astfel poziționate încât să fie vizibile marca și numărul de înmatriculare. În practică, sistemul putea fi fentat, iar Verman afirmă în denunțul său că acest lucru s-a întâmplat la aproximativ un an după ce Mandache își preluase funcția și la inițiativa acestuia. În decembrie 2019, Mandache fusese sesizat că la stația RAR Ana Autocenter SRL din Bârlad inspecțiile tehnice erau făcute doar formal. Deși aveau defecțiuni grave, unele autoturisme treceau de testare, în timp ce altele primiseră “liber” să circule pe drumurile publice deși nici măcar nu fuseseră aduse în stație. Nu mai puțin de 45 de vehicule, dintre care 18 primiseră viza fără a trece prin stație, au fost menționate în sesizarea respectivă. În ziua în care a primit sesizarea, Mandache l-ar fi sunat pe Verman, chemându-l la o întâlnire la Iași. Conform rechizitoriului, discuția dintre cei doi a fost departe de cum ar fi trebuit să se poarte o conversație între un supraveghetor și cel prins încălcând legea. Mandache nu doar că nu l-a sancționat în vreun fel pe Verman, ba din contră, l-ar fi instruit cu privire la ce are de făcut pentru a scăpa nepedepsit. Bârlădeanul trebuia să facă rost de la rude sau prieteni de automobile de aceleași mărci cu cele menționate în sesizare. Apoi, să le înlocuiască numerele de înmatriculare cu altele false, făcute din plastic, care să se potrivească cu cele din sesizare. În continuare, trebuia să facă fotografii antedatate, pentru a demonstra că mașinile trecuseră prin stație în zilele menționate în registre. O singură piedică mai stătea în calea acestui plan gândit în biroul lui Mandache: înregistrările camerelor video. Pentru asta, cei doi au convenit că unitatea DVR pe care s-au stocat imaginile trebuia să ardă. Penrtu sfaturile și “consultanța” oferite inspectorului ITP venit de la Bârlad, Mandache a stabilit și un preț: 10.000 de euro. Verman a acceptat propunerea șefului său, mai ales că în stația lui de la Bârlad, această sumă se amortiza în câteva săptămâni. La trei zile după discuția cu Mandache, Verman a predat prima serie cu fotografiile pe care apucase să le facă, achitând și o primă rată de 2.000 de euro coordonatorului RAR. După o săptămână de la primirea sesizării, Mandache s-a deplasat la Bârlad, pentru a verifica situația de la fața locului. Potrivit jurnaliștilor de la Ziarul de Iași, acesta a consemnat olograf următoarele: “S-au verificat capturile foto în urma reclamației care sunt conform procedurilor”. La 48 de ore de la vizita la Bârlad, Verman i-a trimis lui Dragoș Mandache mai multe variante ale procesului-verbal de constatare a nefericitului incident în urma căruia înregistrările video fuseseră pierdute, rugându-l pe acesta să o aleagă pe cea mai potrivită. În aceeași zi, Mandache și-a întocmit referatul în urma acțiunii de control. Atât cât se putuse verifica, sesizarea nu se confirma. Pentru patru vehicule nu existau fotografii, din cauza DVR-ului distrus, dar nu era cazul să se propună vreo sancțiune. Procurorii, au descoperit că, de fapt, lipseau cel puțin 16 seturi de fotografii și asta pentru că Verman nu reușise să găsească destule mașini corespunzătoare. Pe 22 decembrie, bârlădeanul a mai plătit o rată de 3.000 de euro din șpagă, într-o benzinărie din Bucium. În ianuarie 2020, a plătit și restul de 5.000 de euro.
Între 1000 și 2000 de euro șpagă pentru reatestarea inspectorilor
După plata șpăgii de 10.000 de euro, relația de prietenie dintre Mandache și Verman s-a cimentat, iar traseul Iași – Bârlad a devenit un adevărat drum al șpăgilor. Cei doi deveniseră prieteni atât de buni încât Verman l-a rugat pe Mandache să îl ajute și cu reatestarea, examen pe care toți inspectorii ITP sunt obligați să îl susțină la fiecare doi ani. În ianuarie 2021, lui Verman i s-a împlinit termenul, motiv pentru care a solicitat o consultare cu Mandache. Acesta din urmă l-a asigurat că va obține atestatul și fără să se pregătească, contra sumei de 1.000 de euro. Cei doi au conceput și un plan în acest sens. În ziua de examen, Verman urma să găsească, în sală, pe foile de hârtie ale testului, un pix. Verman primise instrucțiuni clare să-l folosească pentru a-și trece datele personale, apoi acesta trebuia să lase foile goale, răspunsurile la testul grilă urmând să fie bifate de Mandache. Planul nu a mai fost dus la bun sfârșit pentru că în sala de examen se mai aflau alți doi inspectori. Verman nu putea da foaia goală, așa că a completat 10 din cele 50 de răspunsuri, nemaidându-i posibilitatea lui Mandache ca ulterior să completeze el răspunsurile corecte. “Afacerea” a reușit până la urmă pe 19 ianuarie, când Verman s-a prezentat pentru retestare. Realizând cât de ușor poate face bani, Mandache i-ar fi spus bârlădeanului să-i direcționeze la el pe toți inspectorii care au nevoie de astfel de ajutor, tariful fiind același. Verman a ținut cont de recomandarea lui Mandache, iar atunci când un alt inspector, C.T., trebuia să-și ia atestatul, l-a îndrumat spre Iași. Inspectorul care urma să obțină atestatul nu era foarte încrezător în șansele lui, pentru că inițial examenul fusese programat la Brăila, cu un examinator pe care nu îl cunoștea. Și în cazul său s-au aranjat apele astfel încât să dea testul la Iași, cu Mandache. Pentru că nu îl cunoștea pe cel pe care urma să-l testeze, Mandache i-a spus lui Verman să-i aducă el banii, cei 1.000 de euro, lucru care s-a și întâmplat în seara de 8 februarie 2021, în mașina lui Mandache, în zona Șorogari din Iași, unde acesta locuia. Mia de euro a fost predată, ulterior C.T. a predat și el foaia goală la examen, dar cu toate astea a obținut atestatul. O lună mai târziu, același inspector s-a autorizat pentru încă o categorie, cu același examinator, contra aceleiași sume de bani.
A renunțat la o cantitate mare de vin pentru a avea cu ce plăti șpăgile
Colaborarea dintre coordonatorul RAR pe regiunea Moldovei și inspectorul ITP din Bârlad a continuat și în lunile următoare. În luna februarie 2021, prin Vaslui circula un zvon potrivit căruia Mandache ar fi închis o stație ITP din oraș, zvon care îl neliniștise cumplit pe Marian Ursache, inspector în cadrul RAR Vaslui. Acesta din urmă l-a prevenit pe un alt inspector ITP, Andrei Năstasă, de situație, iar acesta i-a pus în vedere lui Verman să pună în funcțiune camerele de filmat și standul de frânare, conform procedurilor. De standul de frânare răspundea chiar Năstasă, dar acesta nici nu știa cum funcționează, deși acumulase o vechime de aproximativ șase luni în cadrul stației. Pentru Verman a urmat un nou drum la Iași și o nouă întâlnire cu Mandache. Coordonatorul RAR pe regiune i-a cerut lui Verman să rezolve problema standului nefuncțional, dar i-ar fi spus să stea liniștit, pentru că urma să-l trimită la monitorizarea de fond pe Ursache, iar acesta urma să constate că totul este în regulă. Pentru aceste “servicii”, Mandache a cerut 2.000 de euro șpagă. Pe 19 februarie 2021, tot în zona Șorogari din Iași, între Verman și Mandache a avut loc o nouă întâlnire, în cadrul căreia inspectorul ITP i-a înmânat ieșeanului suma de 10.000 de lei. Verman s-a plâns unor apropiați, prin telefon, că pentru a strânge acești bani, a fost nevoit să renunțe la cumpărarea unei cantități de vin. Conversația telefonică este consemnată în dosarul pe care magistrații Tribunalului îl vor analiza pe 10 mai. În rechizitoriu, se regăsesc și alte afirmații făcute de denunțători. Printre altele, Verman s-a plâns că de-a lungul timpului, Dragoș Mandache i-ar fi cerut șpagă nu doar bani, ci și carne de miel și porc. Verman mai afirmase în fața procurorilor că, la un moment dat, Mandache i-ar fi pretins 1.500-2.000 de euro lunar pentru a nu-i anula certificatul de atestare și pentru a nu închide stația ITP din Bârlad. Coordonatorul RAR pe regiunea Moldovei a fost trimis în judecată, pentru corupție. Toate acuzațiile de mai sus fac obiectul a două dosare penale, instrumentate de procurorii Direcției Naționale Anticorupție.
De fiecare data la RAR nu scapi dacă nu lași in scrumiera sau in acte 100 euro. Ma întreb la cine ajung aceste firmituri? La inspectorul care îți ia masina? La Cretescu? La Badac? La Iuga? Parca nu cred ca sunt așa lacomi inspectorii ăștia noi🤔
Aceste ITP fictive se fac în toată țara nu numai la Vaslui , Bârlad sau Bacău, în Craiova dacă nu dai șpagă nu iei examenul auto.
Are dreptate MARICEL CIUNTUC a luat spaga de la Verman inaintea lui Mandache si-a facut casa mare din spaga de la Verman. Nu se atinge nimemi pentru ca are prieteni si neamuri la DGA. Dar li se apropie finalul incet dar sigur.SANT DOVEZI FOARTE MULTE PUSE ACOLO UNDE TREBUIE.
Mincinosilor, omu are casa construta cu mult inainte de a se angaja la RAR . Nu denigrati omul degeaba.
Stai linistit omu stie ce zice este vorba de locuintele si spatiile comerciale din Iasi pe numele unor persoane interpuse.
las-o ușor ca nu ți sa uscat cerneala pe contract
Mierlani …..dupa șpagă…… banditii cer șpagă…. ca nu ii ajuta cartea…. mierlani ….. slugi ptr. Bani…..niște pîrnăi de șpăgari ordinari….. ca profesional sunt nulități necalificate… pleava….. de pleava….. niște excroci kalifikati…. în golanii mărunte…
Da Verman functioneaza iar Ce spaga a dat
Asta e Romania ,lucreaza sub acoperire acum.A facut firma pe alt nume .
Are multe firme pe mai multe nume stai linistit are multe firme nua are ce sa-i faca nimeni NIMIC.
Verman nu mai tebuie sa dea spaga este in masonerie si va functiona mereu.
Și acum e la fel…chiar mai rău ca înainte…au mai crescut prețurile!
Da de Ciuntuc Maricel de la RAR VASLUI nimic nimic? Cel mai mare spagar…sa-i fie Rușine…sa aibă demnitate Și sa-și dea demisia !!!
Mănânci căcat . Ți-a luat actele și permisul împreună cu poliția și de asta îl pupi in cur! Vino cu dovezi mascariciule nu mai denigra lumea pt că umbli tu cu cazane pe strada