spot_img
spot_img
3.4 C
Vaslui
28-nov.-2024
spot_img
spot_img

Vega Galaţi, firma cu afaceri cat judeţul Vrancea

- Advertisement -

Firma gălăţeană se simte la ea acasă în Vrancea, unde a încheiat contracte de 108 milioane de euro în ultimii cinci ani. Contractele valorează de două ori cat bugetul Consiliului Judeţean pe acest an, însă nu toate s-au derulat efectiv. Criza economică şi suspendarea PNDI au afectat serios activitatea firmei Vega în acest an, care a băgat în şomaj jumătate din salariaţi. “Situaţia este foarte proastă. Sperăm ca din primăvara situaţia să se mai îmbunătăţească”, ne-a declarat omul de afaceri Corneliu Istrate

Din 2000 pană în prezent, Vega ’93 SRL Galaţi nu ratează aproape nicio afacere importantă în infrastructură, dar şi în construcţii. Apare o şosea de asfaltat? Firma gălăţeană este prezentă. Autorităţile au de construit vreun imobil măreţ? Vega este acolo. “Măcar Vega lucrează bine”, este scuza care se aude atunci cand cineva remarcă că tot firma din judeţul Galaţi a mai obţinut un contract. Cel mai des, comparaţia se face cu firma consilierului PSD Victor Roman, mulţi comentand pe la colţuri modul în care lucrează afaceristul local. Întrebarea pe care şi-o pun oamenii este următoarea: la cat se ridică afacerile Vega în Vrancea? Avand în vedere că patronul firmei, Corneliu Istrate, este printre cei mai bogaţi oameni din ţară, cu o avere de 50 de milioane euro, este uşor de imaginat că s-a caştigat bine din drumurile locale din Vrancea. Asta în timp ce Marian Oprişan a pus pe butuci SC Drumuri şi Poduri SA, iar acum se chinuie să o vandă la bucată. Este greu de făcut o contabilizare ale afacerilor unei firme private, însă cum aceasta lucrează cu bani publici se poate lua urma contractelor încheiate. De la sfarşitul anului 2007 pană în prezent, adică de cinci ani, afacerile Vega din Vrancea se ridică la aproape dublul întregului buget al Consiliului Judeţean. Este adevărat că unele investiţii nu s-au mai realizat, statul a rămas în urmă cu plăţile la altele, dar aceste contracte arată anvergura afacerilor pe bani publici ale constructorilor agreaţi.

O firmă cu afaceri cat un judeţ

În ultimii cinci ani, Vega ’93 Galaţi a încheiat contracte pentru infrastructura judeţului, dar şi construcţia unor imobile, în valoare de circa 487 milioane lei, fără TVA, adică aproximativ 108 milioane euro. Ca să vă faceţi o idee, întreg bugetul Consiliului Judeţean a fost în acest an de 267 milioane lei. În cei cinci ani, Vega a încheiat 31 de contracte prin licitaţii şi cinci prin cerere de ofertă. Cele mai multe au fost Consiliul Judeţean pentru drumuri judeţene, dar şi cu Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale pentru repararea unor poduri de pe şoselele naţionale, precum şi cu primării pentru drumuri locale sau apă şi canalizare. La 487 de milioane de lei s-a ajuns prin mega contractul încheiat ca urmare a caştigării reablitării şoselelor din Vrancea prin Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI), cu o valoare de aproximativ 230 de milioane de lei.
Noua putere USL a suspendat programul, dar caştigarea acestuia a arătat care este puterea economică şi nu numai pe care o are Vega. Dacă scădem cele 230 de milioane de lei, Vega tot rămane cu lucrări în valoare de 257 de milioane de lei derulate în ultimii cinci ani. Cu siguranţă, constructorul gălăţean a caştigat foarte bine şi imediat după 2005, atunci cand Vrancea a primit foarte mulţi bani pentru repararea infrastructurii rutiere afectate de inundaţii.

Cea mai mare afacere a fost abandonată

Afacerea cu PNDI a fost cea mai mare încheiată de Vega ’93 în judeţul nostru, însă nu s-a mai concretizat, iar acum a ajuns şi pe la DNA, o dată cu reţinerea deputatului Alin Trăşculescu. Firma a obţinut însă alte contracte consistente. Printre cele mai mari se numără lucrările realizate în cadrul proiectului Vrancea Aqua, program în valoare de 100 de euro la nivelul întregului judeţ. La Campineanca lucrările realizate de Vega valorează 13,6 milioane lei, la Focşani 27,1 milioane lei, la Adjud 23,7 milioane lei, la Odobeşti 27,4 milioane lei, iar Mărăşeşti 14 milioane lei. O altă lucrare importantă a fost modernizarea DJ 205 E Bizigheşti – Ţifeşti – Ireşti – Vidra, care a costat 36,9 milioane lei, adică circa 9 milioane de euro. Vega ’93 Galaţi a obţinut multe lucrări de o valoare ceva mai mică, adică de la cateva sute de mii de lei pană la 10 milioane lei. Printre acestea se numără şi fosta Prefectură Putna, unde s-a încheiat un contract pentru 7,9 milioane lei sau modernizarea drumului dintre Coteşti şi Poiana Cristei, în valoare de 5 milioane lei. Şi autorităţile locale au lucrat sau lucrează cu Vega, printre care consiliile locale din Paltin şi Tamboieşti.

Vega s-a înţeles bine cu toate guvernele

Ascensiunea Vega ’93 Galaţi a început în anii ’90, însă societatea a “explodat” după anul 2000. După cum spun cei din judeţul învecinat, firma a fost apropiată de social – democratul Dan Nica, fost şi actual ministrul al Comunicaţiilor. Întamplător sau nu, ministrul este originar din Panciu, unde tatăl său are o cramă. De atunci, firma este omniprezentă în Vrancea, iar afacerile sale au crescut în toţi aceşti ani. Urmand modelul lui Umbrărescu, Vega s-a dotat cu toată tehnica necesară pentru a lucra în infrastructură, astfel încat în prezent chiar şi fără interferenţele politice ar fi un jucător redutabil pe această piaţă. Multă lume s-a întrebat cum societatea caştigă pe bandă rulante contracte, însă pană acum nimeni nu a demonstrat că ar fi ceva în neregulă.
Printre asociaţii Vega Galaţi este nimeni altul decat avocatul Alexandru Bălan, cel care îl apără pe Marian Oprişan în dosarul în care a fost trimis în judecată de DNA. Deşi a prosperat în timpul fostei guvernări PSD, societatea a avut contracte indiferent de cine s-a aflat la putere, după cum arată lucrările derulate în ultimii cinci ani. În firmaă este implicat şi un apropiat al fostului senator PD Jan Vranciu, fostul preşedinte al democraţilor vranceni pană în 2008, originar din Galaţi.

2012 a fost cel mai greu an pentru afaceri

În acest an, Vega s-a confruntat cu o situaţie foarte grea, atat din cauza crizei, dar şi din cauza suspendării PNDI, care ar fi făcut ca motoarele societăţii să funcţioneze la capacitate maximă. “La ora actuală nu lucrăm decat la 50% din capacitate. Situaţia este foarte proastă. Am oprit baza de producţie de la Satul Nou încă din luna septembrie. Anul acesta am avut un singur contract, pentru străzile din Focşani. Am oprit staţia de asfalt, staţia de betoane, iar jumătate din angajaţi au fost trimişi în şomaj. Sperăm ca din primăvara situaţia să se mai îmbunătăţească”, ne-a declarat omul de afaceri Corneliu Istrate. Deşi oficial acesta a renunţat de doi ani la afaceri în favoarea copiilor săi, Ionuţ Istrate şi Anca Lefter, în realitate este apropiat în continuare de firma pe care a înfiinţat-o şi a dezvoltat-o pană la stadiul actual. Cum PNDI a fost suspendat, nu abandonat, constructorul Corneliu Istrate speră că anul viitor se va drumul măcar la o parte din lucrări, mai ales că unele investiţii au fost deja începute.

www.ziaruldevrancea.ro

- Advertisement -
spot_imgspot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.