spot_img
spot_img
-1.1 C
Vaslui
24-nov.-2024
spot_img
spot_img

Taxi-scandal gălăţean

- Advertisement -

* Preţul per km ar putea urca la 1,79 lei *

Piaţa locală a taximetriei e în fierbere. Operatorii fac front comun împotriva firmei As, pe care o acuză că practică preţuri de dumping şi încurajează evaziunea fiscală. În stradă, proprietarii de maşini spun că mor de foame din cauza cheltuielilor în creştere şi a încasărilor în scădere, iar concurenţa neloială îi forţează să facă taximetrie la limita legii.

În tot acest timp, Camera Taximetriştilor încearcă să facă dreptate în piaţă, propunând Primăriei să introducă nu un tarif minim, ci un tarif de referinţă. Unele voci se întreabă, însă, dacă nu cumva o asemenea mişcare ar încălca principiile concurenţei şi pieţei libere.

Protest spontan la Patinoar

Furioşi. Aşa erau taximetriştii adunaţi ieri dimineaţă la Patinoar, unde au susţinut un protest spontan. Dar, cu toate că vorbeau unii peste alţii, mesajul lor era cât se poate de limpede: „Cu tarifele actuale nu putem supravieţui”. Dezorganizaţi, dar îndârjiţi, oamenii cereau un singur lucru: creşterea tarifelor la transportul în regim de taxi.

Revendicarea nu e de ieri, de azi, ci de la începutul anului. Pe 20 ianuarie, când au susţinut primul protest din 2011, taximetriştii au ameninţat că se mută la bordură dacă tarifele nu cresc, deoarece, la valorile actuale, ele nu le aduc un profit însemnat. Asta şi în condiţiile în care, spun ei, nu toţi  cei aflaţi în  piaţă joacă cinstit.

„As practică cele mai mici tarife din oraş, de 1,39 lei/km, deşi ceilalţi operatori au şi peste 1,60 lei/km. Dacă nouă, cu un asemenea preţ, abia ne ajung banii, ei cum se descurcă? Făcând evaziune fiscală”, a spus unul dintre protestatarii de la Patinoar.

Camera Taximetriştilor îi dă dreptate. „Unii operatori au impus tarife cu mult sub valoarea de susţinere a cheltuielilor transportatorilor autorizaţi. Cei care merg cu circa 1,3 lei/km fac evaziune fiscală.

„Pentru ca acest tarif să fie viabil, trebuie să ai un rulaj mare de kilometri, or Galaţiul nu-ţi permite asta, pentru că aici faci 150 de kilometri pe zi. Bucureştiul îţi permite, pentru că acolo faci 500 de kilometri pe zi”, a explicat preşedintele Camerei Judeţene a Taximetriştilor, Silviu Cârlan (FOTO 2).

Camera propune un tarif de referinţă de 1,79 lei/km

Încercând să înlăture din piaţă concurenţa, pe care o consideră neloială, şi să actualizeze tarifele, Camera Taximetriştilor propune introducerea unui tarif de referinţă. Nu este un tarif minim, dar e undeva în vecinătatea acestei noţiuni.

„În condiţiile în care tarifele se află acum sub aşa-zisul tarif de ruinare, Camera Naţională a Taximetriştilor a calculat un tarif de referinţă respectând metodologia din Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice Nr. 243 din 3 decembrie 2007”.

„A rezultat un tarif de referinţă de 1,79 lei/km, sub care nu se poate coborî cu mai mult de 10 la sută. De crescut, se poate creşte cu cât crede de cuviinţă fiecare operator, dar în limita tarifului maxim impus de Consiliul Local, care la Galaţi este de 2 lei/km”, a explicat Silviu Cârlan.

Tariful de referinţă de 1,79 lei/km nu este încă în vigoare. El este analizat de operatori şi de municipalitate. „Noi am înaintat propunerea serviciului de specialitate din Primărie, iar acum notificăm operatorii-dispeceri, de la care aşteptăm reacţii”.

„O discuţie la care vor participa atât reprezentanţii Primăriei, cât şi operatorii va avea loc marţi, 29 martie”, a anunţat preşedintele Camerei Judeţene a Taximetriştilor, Silviu Cârlan.

În stradă, tariful de referinţă este primit cu entuziasm de taximetrişti. „1,79 lei/km ar fi rezonabil”, au declarat, ieri, protestatarii.

Tariful de referinţă, o soluţie controversată

Unele voci susţin, însă, că tariful de referinţă nu este nimic altceva decât un tarif minim deghizat. Or, apreciază ele, tariful minim contravine legilor concurenţei, menite să-i protejeze pe consumatori. „E dreptul meu să aleg cu ce firmă de taxi călătoresc. Dacă o aleg pe cea mai ieftină, aşa să fie! E o piaţă liberă”, ne-a declarat o gălăţeancă.

De partea cealaltă, taximetriştii nu vor decât siguranţa unor câştiguri. Câştiguri care, pe o piaţă a transportului urban saturată,  să le acopere cheltuielile şi să le asigure şi pâinea.

„Dacă nu se introduce acest tarif de referinţă, voi fi nevoit să fac şi eu evaziune fiscală, pentru că nu am cum să mă lupt cu cineva care are un preţ foarte, foarte mic. Şi-aşa îmi este greu, în condiţiile în care Primăria a băgat autobuze şi maxi-taxi pe aproape toate străzile”, a spus, ieri, unul dintre taximetriştii participanţi la protestul spontan de la Patinoar.

„Tariful de referinţă, o abatere gravă”, susţine As

As, operatorul acuzat de concurenţă neloială, respinge acuzaţiile colegilor de breaslă şi apreciază că iniţiativa introducerii unui preţ de referinţă în taximetrie este o abatere gravă de la legile care guvernează o piaţă liberă.

„Ei vor muncă puţină şi bani mulţi. Eu, însă, merg pe principiul rulaj mai mare şi muncă mai multă. Introducerea unui tarif de referinţă e o abatare gravă de la libetatea pieţei. Orice om îşi alege serviciul cel mai ieftin şi cel mai bun”, a declarat administratorul As, Daniel Chifan.

www.viata-libera.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.