* Cineva trebuie să îşi asume responsabilitatea pentru faptul că sute de oameni au petrecut trei zile într-un tren blocat * Dacă nu o face nimeni, înseamnă că doar divinitatea e de vină *
Cei care şi-au petrecut zeci de ore într-un tren blocat la începutul săptămânii la Făurei, dar şi oamenii care au urmărit desfăşurarea acestui eveniment pe www.viata-libera.ro cer ca lucrurile să nu se încheie aşa. Câteva scuze smulse cu cleştele şi mulţumirea că, după 60 de ore, acei oameni s-au întors de unde plecaseră, nu sunt nici pe departe de ajuns.
„Vrem demiteri”
„Trebuie demisă întreaga conducere CFR, atât cei de la Bucureşti, dar mai ales cei de la Galaţi, asta dacă nu au avut ei bun simţ şi şi-au dat demisia! Şi astea nu sunt singurele probleme de la Galaţi! Probleme sunt şi pe timp de vară, când dacă se defectează o locomotivă stai ore întregi să aştepţi să vină alta! Nu au locomotive de rezervă, nu au piese de schimb, nu au motorină, etc etc” – a comentat pe site-ul nostru un cititor care a ales pseudonimul Flo.
Comentariile nu vizează doar pe cei de la CFR. Sunt şi voci care susţin că amestecarea politicului cu o societate precum CFR, dar şi lipsa de reacţie a autorităţilor trebuie amendate urgent. Pe bună dreptate am putea spune, pentru că o astfel de situaţie este una de urgenţă, iar pentru aceste lucruri s-au înfiinţat departamente, comandamente, ministere, pentru asta sunt plătiţi miniştri, secretari de stat, prefecţi, şefi de inspectorate etc.
Paul Florea: „Există vină umană demonstrabilă”
Prefectul judeţului Galaţi, Paul Florea, consideră că povestea trenului care a plecat luni din Galaţi şi a ajuns miercuri tot la Galaţi, după trei zile şi trei nopţi prin nămeţi, a fost gestionată greşit şi că cineva trebuie să plătească. „A fost o serie întreagă de nefericite întâmplări, dar cu vină umană demonstrabilă”, a declarat franc prefectul Paul Florea. Deşi s-a ferit să spună pe şleau cine consideră că ar fi vinovat, prefectul de Galaţi a folosit cuvinte deloc măgulitoare în legătură cu directorii Ionel Filimon (CFR Infrastructură) şi Ştefan Costin (CFR Călători). „La un moment dat am văzut că lucrurile nu mergeau, că nu se rezolvă nimic şi atunci am luat legătura cu directorul CFR Marfă, Andone Bourceanu, şi în câteva ore s-a rezolvat problema. Sigur, între timp, şi vremea se mai ameliorase”, a spus Paul Florea. Întrebat dacă acest lucru înseamnă că ceilalţi doi directori, direct implicaţi în rezolvarea problemei, nu şi-au făcut datoria, prefectul de Galaţi a fost aproape tranşant. „Cred că domnul Filimon trebuia să gestioneze mai bine situaţia. Nu ştiu, o să vedem. Deocamdată, eu voi cere Ministerului Transporturilor să facă o anchetă, o analiză a ceea ce s-a întâmplat. E tot ce pot să fac, dar vă asigur că se vor lua măsuri”, a spus prefectul Paul Florea.
Din păcate, după această declaraţie a prefectului, nu am reuşit să mai luăm legătura cu directorii Ionel Filimon şi Ştefan Costin. În schimb, ieri-dimineaţă, într-o discuţie cu unul dintre reporterii „Vieţii libere”, cei doi s-au declarat nevinovaţi, încercând să ofere explicaţii pentru motivele care au generat povestea trenului groazei.
Filimon: „Mecanicul nu se duce ca berbecul în zăpadă”
„Eu nu caut vinovaţi, eu caut soluţii. Nu eu decid dacă circulă sau nu circulă. Sarcina mea e să-i duc în siguranţă când circulă. Şi eu zic că asta am făcut”, a spus şeful regionalei CFR Infrastructură, Ionel Filimon. Acesta a încercat apoi să împartă responsabilitatea avântării în mijlocul zăpezii chiar cu călătorii. „Codul portocaliu n-a fost un secret de serviciu sau de stat. A fost o informaţie publică. Oamenii ştiau de codul portocaliu. Dacă ştiau, în momentul în care s-au urcat în trenul acela, şi-au asumat un risc. Drumurile erau toate blocate. Singura posibilitate de a mai mişca dintr-un loc în altul era calea ferată. Toată lumea se întreabă cine-i vinovat că a plecat trenul? Dar cine nu i-a lăsat pe oamenii aceştia care au stat zece ore în Brăila să coboare din tren? Au văzut că vremea se înrăutăţeşte. Dimineaţa era într-un fel, seara era în alt fel. De ce nu au coborât din tren ca să ceară banii înapoi şi să se ducă acasă? Din contră, scandal ca să plecăm”, a mai spus Ionel Filimon. Cu alte cuvinte, vinovaţi că au petrecut trei zile în necunoscut ar fi tot călătorii, care şi-au asumat riscul de a ignora codul portocaliu. Dar, până la urmă, cine a decis să bage trenul în nămeţi? Călătorii? Un răspuns l-a încercat tot Ionel Filimon. „Mecanicul de locomotivă nu pleacă de capul lui. Pleacă atunci când există condiţii de siguranţă să plece. El nu se duce ca berbecul în zăpadă”, a declarat directorul CFR Infrastructură. Corect, mecanicul nu se duce cu de la sine putere ca berbecul în zăpadă. Dar cineva a băgat, totuşi, trenul ca berbecul în zăpadă. Cine?
„Dacă erau informaţii, trenul nu pleca”
La rândul său, directorul regionalei CFR Călători, Ştefan Costin, consideră că nimeni nu a greşit. „Nu aş vrea să trăiţi vreodată ce au trăit oamenii aceia sau noi, aici, în comandament (…) Întotdeauna, după ce se întâmplă nişte evenimente, judecăm cu alte gânduri. La data aia (luni, n.r.), nu erau informaţii că s-ar putea întâmpla ceva care să oprească circulaţia trenurilor. Dacă erau informaţii, trenul nu pleca”, a declarat Ştefan Costin. Bun, şi cine trebuia să ofere, cu acurateţe, aceste informaţii, pentru că, totuşi, trenul a plecat. Şi a stat timp de trei zile pe drum. Dincolo de posibile explicaţii, faptul că o călătorie durează trei zile şi nici măcar nu se ajunge la destinaţie trebuie să aibă urmări. Trebuie să existe vinovaţi. Altfel, ar însemna că doar divinitatea trebuie trasă la răspundere.
Declaraţia anului de la un oficial CFR ;Călătorii să fie mulţumiţi că nu au plătit suplimentar pentru excursie!!!
Cea mai tare declaraţie vine însă de la Centru, de la Ministerul Transporturilor. „Călătorii au beneficiat de transport până la destinaţia finală. Nu vor fi percepute şi nu sunt percepute în nici un caz tarife suplimentare de transport, în ciuda faptului că nu se circulă pe ruta directă, ci pe ruta ocolită prin zonele în care se poate circula…!”, a spus pentru PRO TV Adrian Vlaicu, directorul de marketing la CFR Călători. Cu alte cuvinte, călătorii să fie mulţumiţi că nu au fost taxaţi suplimentar pentru senzaţionala călătorie prin epoca de gheaţă!!!