Anul 2012 se anunţă unul agitat şi plin pentru viaţa politico-administrativă a Romaniei u cel mai mare succes ar putea fi aderarea Romaniei la Schengen, aşteptată chiar luna viitoare u în schimb, comasarea alegerilor, primarul dintr-un tur, votul prin corespondenţă, eventualul referendum pentru revizuirea Constituţiei zgîlţîie democraţia fragilă, după cum spun analiştii u din toamna lui 2012 am putea avea mai puţini parlamentari, dar în continuare “adormiţi” în două Camere u şanse slabe sînt ca în 2012 să avem reorganizare administrativă şi regionalizare
Anul care abia a început se anunţă a fi, din punct de vedere politic şi administrativ, unul destul de agitat. Iar efervescenţa va fi dată, în primul rînd, de alegerile comasate, programate în luna noiembrie. Atunci, în cabina de vot vom primi un teanc, la propriu, de buletine de vot, pentru a ne alege primarul şi consilierii locali, preşedintele de Consiliu Judeţean şi consilierii judeţeni, dar şi deputatul şi senatorul din colegiul în care trăim. Pregătirea pentru confruntarea de la urne anunţă o campanie electorală “mizerabilă”, după cum cred analiştii politici. Lupta majoră se va purta între PDL, principala formaţiune de la Putere din acest moment, şi de USL, construcţia din Opoziţie, asta dacă PNL şi PSD vor rămîne uniţi pînă atunci. Aceiaşi analişti susţin că această concentrare de energii pentru convingerea electoratului, altfel decît prin dezbateri şi programe de guvernare, va dăuna democraţiei, anul 2012 creionîndu-se ca fiind unul pierzător pentru societatea în care trăim şi pentru întărirea sistemului democratic. Pierdem la capitolul întărirea democraţiei, dar am putea cîştiga liberă trecere în spaţiul Schengen, asta pentru că speranţa ridicării interdicţiilor s-ar putea materializa chiar în prima parte a anului.
Revizuirea Constituţiei, poate la finele lui 2012
Principalele mari proiecte politice şi administrative pentru 2012 deja au pus pe poziţii antagonice forţele politice. Alegerile la pachet, cînd cel mai probabil, cetăţeanul va face eforturi de gîndire destul de mari pentru a-şi desemna reprezentanţii, asta în cel mai bun caz, pentru că se va ajunge ca omul simplu să nu mai ştie pentru cine va pune ştampila, sînt principalul factor pentru “bramburirea” democraţiei. Însă nu singurul. Politicienii la Putere, dar şi preşedintele Băsescu vorbesc despre intenţia de modificare a Constituţiei, folosindu-se şi de climatul nesigur din UE, acolo unde economiile tremură sub un nou val al recesiunii. Şi pentru modificarea Constituţiei, se discuta la un moment dat despre organizarea unui referendum naţional, cînd oare, chiar de alegerile comasate. Deci, un nou motiv pentru elector să se scarpine în creştet şi să ia o cafea în cabina de vot pentru a-şi ţine conştiinţa trează. Totuşi, nici oamenii PDL-ului nu sînt siguri că revizuirea Constituţiei Romaniei s-ar putea face în acest an, poate undeva la finele lui 2012, cu consens politic.
Primar dintr-un tur şi vot prin corespondenţă
O noutate legată de alegerile din acest an o reprezintă turul unic pentru desemnarea primarului. O schimbare criticată pentru că astfel s-ar ajunge la posibilitatea alegerii unui edil nereprezentativ pentru comunitate. De asemenea, tot din acest an, s-ar putea ajunge ca primarii să fie cei care vor conduce şedinţele de Consiliul Local, în detrimentul consilierilor, tot în urma unei modificări legislative. Sistemul de vot prin corespondenţă este un alt “vis” al politicienilor de la Putere pe care şi l-ar dori pus în aplicare la alegerile din acest an. Unul dintre susţinătorii “votului prin corespondenţă pentru cetăţenii romani aflaţi în străinătate” este deputatul PDL de Focşani Răzvan Mustea Şerban. Evident, Opoziţia a criticat iniţiativa, afirmînd că reprezintă un pas spre fraudarea masivă a alegerilor. Tot legat de sistemul de vot, în 2012 este puţin probabil să avem vot uninominal pur, după cum recunosc şi cei de la putere.
Poate mai puţini parlamentari, dar nu Parlament unicameral
Un alt proiect pe care PDL şi preşedintele Traian Băsescu şi l-ar dori este punerea în aplicare a rezultatului referendumului organizat în 2009, pentru reducerea la 300 a numărului de parlamentari. Însă, în toamna anului trecut, democrat liberalii au ajuns la concluzia că un Parlament cu 388 de deputaţi şi senatori ar favoriza UDMR-ul. Totuşi, s-ar putea ajunge să vedem mai puţini parlamentari dormind în plen după alegerile din noiembrie a.c. Viziunea preşedinţială a unui Parlament unicameral nu întruneşte consens nici măcar în partidele la guvernare, mulţi politicieni invocînd istoria unui Parlament bicameral în Romania şi faptul că nu ne putem compara ca număr de locuitori cu statele mici ale Europei, aşa cum sînt cele de la Marea Baltică, pentru a avea un Parlament cu o singură cameră. În cazul în care s-ar ajunge la reducerea numărului de parlamentari, judeţul Vrancea şi-ar putea pierde un reprezentant, din cei doi senatori şi şase deputaţi cît avem în prezent. Cei sacrificaţi ar fi deputaţii. Totuşi, ducerea la bun sfîrşit a multor modificări cu impact în plan administrativ depinde de UDMR, maghiarii fiind criticaţi la finele lui 2011 chiar de preşedintele Traian Băsescu care îşi vede astfel blocate anumite proiecte cu care a cîştigat capital politic.
Nu e sigur că în 2012 se face reorganizare teritorială
Clasa politică fierbe nu doar pentru alegeri sau modificarea Constituţiei, ci şi pentru posibilitatea aplicării unei reorganizări administrative şi a regionalizării. Puterea şi-ar dori regiuni în locul judeţelor, dar şi o simplificare a structurilor din deconcentrate, sub explicaţia încercării unei operaţii de liposucţie pe corpul încă gras al sistemului bugetar. Astfel, potrivit unui proiect administrativ discutat anul trecut, Vrancea ar urma să fie la marginea regiunii de Sud-Est alături de judeţele Galaţi, Brăila, Buzău, Tulcea şi Constanţa, cu centrul în oraşul port la Marea Neagră. Dacă s-ar ajunge la creionarea diferită a ţării, se ia în calcul şi dispariţia fie a postului de prefect, actualul reprezentant al Guvernului în teritoriu, fie a celui de preşedinte de Consiliu Judeţean. Asta spre disperarea baronilor locali din ţară, de toate culorile, care s-ar vedea fără scaune şi putere. Proiectul acesta a stîrnit furtuna în paharul cu apă, liderii PSD din teritoriu punînd-o la finele anului trecut de referendum pentru consultarea populaţiei cu privire la ipotetica desfiinţare a judeţelor. S-a făcut la Constanţa şi se intenţiona şi la Vrancea. Dar banii au fost mai buni pentru un Revelion fîsîit de 8 miliarde lei vechi.
Romania în Schengen în prima jumătate a anului
Un alt proiect dorit a fi dus la împlinire în 2012 este aderarea Romaniei la spaţiul Schengen. În prezent, stăm pe la uşile Europei din cauza intransigenţei Olandei. Oficialii olandezi consideră că Romania şi Bulgaria nu au făcut destule progrese pentru a sta la masa cetăţenilor de prim rang din Uniune. Olandezii sînt “zburători” dar pentru romani şi bulgari, cărora le arată că în continuare au probleme în combaterea corupţiei şi în reforma justiţiei. Nu se ştie cît vor cîntări procesele de corupţie în rîndul vameşilor sau al primarilor şi conducătorilor de CJ-uri care au fost scuturaţi în 2011. Tot aşa, în justiţie în 2011 a fost mirosită şi judecătoarea Anişoara Topor, şi ea cu un apetit pentru încasarea de şpagă pentru decizii favorabile. Ministrul Afacerilor Europene, Leonard Orban, spune însă că poziţia Olandei faţă de ţara noastră nu este corectă şi speră la o îmbunătăţire a relaţiilor în acest an. Totuşi, preluarea preşedinţiei UE de către Danemarca de la 1 ianuarie 2012 ne dă speranţe de aderare la Schengen pentru prima jumătate a anului. Asta ar însemna circulaţie liberă pentru cetăţenii romani. O decizie favorabilă sau nu în acest sens ar putea veni chiar luna viitoare.