spot_img
spot_img
2.5 C
Vaslui
23-nov.-2024
spot_img
spot_img

Rezultatele de la Titularizare, suma esecurilor politice din ultimii 30 de ani

- Advertisement -

ESEC…Rezultatele slabe de la Titularizare pot fi considerate „esecul clasei politice care a condus România în ultimii 30 de ani”, dupã cum afirmã Federatia Sindicatelor Libere din Învãtãmânt (FSLI), printr-un comunicat de presã. „Cine vrea sã arunce vina doar pe profesori nu face altceva decât sã arunce praf în ochi opiniei publice”, mai precizeazã documentul. Organizatia enumerã cinci greseli care au dus la aceastã situatie dezastruoasã, printre care salarizarea neatractivã, punct la care subliniazã faptul cã majorarea salarialã programatã pentru anul trecut a fost „sãritã” si anul acesta. Reamintim cã în judetul Vaslui, peste 60% dintre profesori nu au luat note de trecere la examenul de Titularizare.

Federatia Sindicatelor Libere din Învãtãmânt nu a ezitat sã rãspundã acuzatiilor aduse de Presedintele Klaus Iohannis, fãcute într-o declaratie de sãptãmâna trecutã. „Federatia Sindicatelor Libere din Învãtãmânt, cea mai mare federatie din educatie, care reprezintã interesele celor care lucreazã în cel mai umilit domeniu din sectorul bugetar, considerã cã rezultatele Examenului de Titularizare din acest an sunt slabe. Pe noi nu ne surprind, pentru cã am fost si suntem permanent conectati la realitãtile sistemului de învãtãmânt. Ne întrebãm de ce este surprins Presedintele României, domnul Klaus Ioahannis, de aceste rezultate, în conditiile în care domnia sa provine din rândul cadrelor didactice si suntem convinsi cã stie sau ar trebui sã stie, de ce s-a ajuns aici. Ne întrebãm ce explicatie ar putea sã gãseascã ministrul Educatiei actual pentru justificarea acestor rezultate. Ceea ce vedem acum este „produsul” complicitãtii politicienilor din partide diferite, care s-au succedat la conducerea acestei tãri, fie ca parte a puterii executive, fie ca parte a puterii legislative, care nu au miscat un deget pentru schimbarea în bine a învãtãmântului, ba din contrã au avut grijã sã îl mentinã într-o permanentã subfinantare! Toti indicatorii referitori la educatie, publicati în ultimii ani, au arãtat cã în România învãtãmântul se confruntã cu probleme serioase, însã aceste semnale de alarmã au fost ignorate. Federatia noastrã a semnalat, si ea, tuturor guvernelor degradarea continuã a educatiei si a înaintat propuneri de mãsuri concrete care pot duce la redresarea acestui sistem. În cele mai multe cazuri, interesele politice au fost mult mai importante decât învãtãmântul României! Reamintim opiniei publice si politicienilor cã aceste rezultate slabe de la concursul de titularizare reprezintã, de fapt, evaluarea activitãtii politicienilor acestei tãri. Notele evalueazã mãsura în care politicienii s-au implicat pentru dezvoltarea României!”, afirmã FSLI.

„Nu poti face educatie performantã fãrã oameni bine pregãtiti, iar acest lucru înseamnã luarea unor mãsuri urgente!”

Federatia considerã cã anomaliile din sistem împiedicã profesorii sã fie performanti, explicând cã acestia sunt supusi unor umilinte salariale. În comunicat, aceasta enumerã o serie de „greseli” comise de-a lungul timpului, care au dus la situatia de la Titularizare. „Nu poti face educatie performantã fãrã oameni bine pregãtiti, implicati si devotati acestui sistem, iar acest lucru înseamnã luarea unor mãsuri urgente!”Cele mai mari greseli care s-au fãcut în toti acesti ani sunt, pentru început, salariile neatractive din educatie, care au îndepãrtat de acest sistem tinerii performanti si cu vocatie pentru profesia de cadru didactic. În acest moment, cadrele didactice au salarii mai mici decât soferii primãriilor, paznicii institutiilor publice sau secretarele din administratia publicã! Asta nu înseamnã cã trebuie tãiate salariile acestora, ele sunt normale tinând cont de preturile din România. O realitate îngrijorãtoare este aceea în care un profesor tânãr cu un salariu de doar 2.300 de lei pe lunã trebuie sã trãiascã si sã fie si performant în activitate. Acestea sunt anomalii grave, inexistente în tãrile normale. Chiar si în aceste conditii de umilire salarialã, majorarea salarialã care ar fi trebuit sã se acorde în anul 2020, a fost „sãritã” si anul acesta si se pare cã nu se aflã pe lista de prioritãti a actualei guvernãri, nici pentru anul 2022, an în care ar trebui sã se aplice integral Legea nr. 153/2017. La începutul anilor 1990, au fost politicieni care au afirmat cã angajatii din educatie nu meritã salarii mai mari, pentru cã acestia „nu produc nimic”! Asistãm si în prezent la aceeasi mentalitate bolnãvicioasã si perfidã a celor care ne conduc”, se aratã în comunicat.

„Viitoarele cadre didactice pleacã din cadrul facultãtilor cu lipsuri mari si îsi dau seama de pregãtirea precarã în momentul în care ajung în fata elevilor”

Un al doilea factor care a dus la situatia actualã din sistemul educational o reprezintã lipsa de interes fatã de formarea riguroasã a cadrelor didactice. „Neglijarea aproape totalã de cãtre învãtãmântul superior a formãrii initiale a cadrelor didactice este una dintre marile probleme ale învãtãmântului preuniversitar. Scolile au nevoie de profesori, nu doar de absolventi de învãtãmânt superior. Viitorii profesori au nevoie de cu totul altceva decât le furnizeazã în prezent facultãtile. Planurile cadru ale acestora prezintã mari lacune, iar vina pentru ceea ce se întâmplã o poartã si Ministerul Educatiei, care are pârghiile necesare pentru a impune reguli legate de formarea initialã. În mod real, viitoarele cadre didactice pleacã din cadrul facultãtilor cu lipsuri mari si îsi dau seama de pregãtirea precarã în momentul în care ajung în fata elevilor! Discipline precum: Psihologie scolarã, Pedagogie, Metodica predãrii disciplinei si PRACTICÃ PEDAGOGICÃ, studiate în facultate de cadrele didactice care au acum tâmplele încãruntite, sunt absolut necesare pentru orice viitor profesor, dar din pãcate acum sunt istorie! Din nefericire, tinerii profesori nu au nici sansa de a avea mentori, care sã-i ajute în activitate, pentru a remedia lacunele „dobândite” în facultate”, mai precizeazã comunicatul.

Formarea continuã a cadrelor didactice, „risipã de bani si timp”

Nici dupã intrarea „în pâine” formarea cadrelor didactice nu beneficiazã de atentia cuvenitã, fiind aproape formalã. „Formarea continuã a cadrelor didactice a fost aproape formalã, cele mai multe cursuri de formare fiind fãcute pentru acumularea creditelor cerute de lege, în multe situatii cadrele didactice suportând costurile. O formare adevãratã trebuie sã aducã plus valoare dezvoltãrii personale si activitãtii didactice si nu risipã de timp si de bani!”. De asemenea, o altã problemã semnalatã de FSLI este lipsa protectiei cadrelor didactice, care cad adesea victimele elevilor sau pãrintilor. „Umilirea cadrelor didactice, în diferite forme, de la criticã neconstructivã în spatiul public, pânã la nepãsarea afisatã de clasa politicã fatã de problemele reale si grave ale acestora. Una dintre aceste probleme este lipsa protectiei cadrelor didactice în scoli, acestea fiind adeseori victimele agresiunilor sãvârsite chiar si de cãtre elevi sau pãrinti. Vã amintim cã initiativa legislativã privind protectia cadrelor didactice care a plecat de la FSLI, a fost respinsã chiar de parlamentarii partidelor care sustin actualul arc guvernamental”, se aratã în document.

„Birocratia excesivã a transformat cadrele didactice în scribi”

„Sã faci educatie reprezintã un proces complex, care necesitã timp, creativitate si inovatie din partea profesorilor. În loc sã fie lãsate sã-si îndeplineascã misiunea pe care o au, cadrelor didactice li s-au dat sarcini care nu au nicio tangentã cu activitatea didacticã, iar cei care au avut de suferit au fost, în primul rând, elevii, dar si cadrele didactice însele. Ținând cont de toate aceste aspecte, oare doar cadrele didactice care au luat note mici sunt vinovate pentru rezultate? Ar fi un neadevãr sã credem asta! Iar nerepararea greselilor prezentate nu va conduce la altceva decât la o probabilã repetare sau chiar înrãutãtire a situatiei de anul acesta în ceea ce priveste prestatia cadrelor didactice la concursul de titularizare. Nu au cum sã aparã minuni! Ținând cont de modul cum sunt tratate cadrele didactice, dar mai ales de conditiile în care îsi desfãsoarã activitatea, am putea spune cã majoritatea fac performantã! Clasa politicã din România trebuie sã facã efortul sã-si corecteze „miopia” gravã de care suferã, pentru a putea vedea realitãtile din sistemul educational românesc. De asemenea, trebuie sã constientizeze cã la o educatie de calitate, care ar conduce România la prosperitate, se ajunge numai atunci când va fi o luptã acerbã între tinerii performati pentru a ajunge profesori. Asta se va întâmpla când, în primul rând, vor fi salarii motivante în învãtãmânt! Cei cu putere de decizie care afirmã cã asteaptã performantã pentru a da salarii corespunzãtoare, gândesc retrograd! Asa ceva nu s-a întâmplat nicãieri! Oferiti si apoi se vor vedea si rezultatele! Iar cei care nu vor corespunde profesional nu au cum sã mai fie regãsiti în sistemul educational!”, expune documentul.

„Mentalitatea „Lasã cã merge si asa” trebuie sã disparã!”

Rezultatele examenelor nationale ar trebui sã punã pe gânduri Guvernul, sindicatele, cadrele didactice, precum si pãrintii si elevii. „Cei care ne conduc sunt buni doar la discursuri populiste si stiu exact cum sã manipuleze opinia publicã aruncând vina si responsabilitatea pentru orice formã de esec al sistemului de învãtãmânt, în ograda celor care chiar muncesc- angajatii acestui sistem! E usor sã arãti cu degetul de la pupitrul insitutiei pe care o conduci, e usor sã gãsesti tap ispãsitor, mai greu e sã îti asumi, cã prin functia pe care o ai, fie cã esti ministru, parlamentar sau sef al statului, nu ai fãcut nimic sau nu cât trebuie pentru redresarea scolii românesti! Este evident cã situatia actualã a învãtãmântului nu este cea doritã si acest lucru trebuie sã ne punã pe fiecare dintre noi pe gânduri- sindicate, Guvern, cadre didactice, elevi si pãrinti. Trebuie fãcut front comun pentru a schimba în bine învãtãmântul din România, iar mentalitatea fatã de acesta: ” Lasã cã merge si asa”, trebuie sã disparã!”, a declarat Simion Hancescu, presedinte FSLI.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

4 COMENTARII

  1. Ma uimesc comentariile de mai sus cât și articolul în sine. Atâta timp cât ai parlamentari (analfabeti) cu doua clase care nu pot citi nici jurământul la investire, miniștri la învățământ agramati(genunche) și prim-miniștri analfabeți functionali(profesoara de lucru manual în videle sau altul când a fost întrebat cât costa o franzela ,a spus ca el nu mănâncă paine; România nu poate progresa în nici un domeniu cu atât mai puțin în sistemul educational.

  2. Dezvoltarea unei țări este direct proporțională cu calitatea actului educațional. Ca să ruinezi un Stat este suficient să distrugi sistemul de învățământ. Economia se va prăbuși de îndată ce un număr foarte mare de oameni slab pregătiți ajung în câmpul muncii.

    Dezastrul de la concursul de titularizare (unde doar 40% dintre aspiranții la un post de profesor titular în învățământul preuniversitar au promovat acest concurs) este efectul direct al lipsei de investiții în educaţie. Atât timp cât salariile din învățământ au înghețat și un profesor debutant câștigă cât un casier de hypermarket, sistemul nu mai este atractiv pentru tinerii de elită.

    Absolvenții foarte buni, cu medii mari, aleg să muncească în privat unde salariile sunt de 3-4 ori mai mari decât în educație. Cu mici excepții, în ultimii doi ani profesia de cadru didactic a fost aleasă de absolvenții care nu își găseau loc de muncă în altă parte. De la an la an, datorită veniturilor mici, calitatea resursei umane scade.

    Profesorii de elită ies ușor, ușor la pensie, iar, în urma lor, din ce în ce mai puțini absolvenți de elită aleg sistemul educațional. Nu îi poate nimeni cere unui șef de promoție să muncească pe 2000 de lei pe lună cât ar câștiga ca profesor debutant. Dacă nu vor fi făcute rapid investiții masive în educație, întregul sistem va colapsa în maxim 10 ani. Ce pretenții poți să ai de la un elev educat de un profesor de nota 5?

    Îi rog așadar pe decidenți să investească în scoli, în cursuri pentru profesori, să asigure salarii motivante așa încât și absolvenții de top să își dorească o carieră didactică. Ii rog pe actualii guvernați de dreapta să continue politica de majorare a salariilor profesorilor incepută de guvernul de stânga pentru a crește adresabilitatea tinerilor de elită către zona educației. Doar așa vor veni și rezultatele. Investiția în educație e o investiție pe termen lung, un proiect întins pe mulți ani, care însă trebuie început de îndată. Vă rog în primul rând să respectați Legea salarizării unitare și să asigurați creșterea salariilor în educație și cercetare așa cum au crescut și în cazul altor categorii socio-profesionale. Doar așa puteți aduce în sistem resursă umană înalt calificată.

    Îmi este frică cã scopul pe termen lung al guvernului de dreapta e să distrugă sistemul de educație pentru ca acesta sa producă generații de oameni slabi, ușor controlabili, în acest fel suveranitatea României împreună cu resursele țării fiind mult mai ușor de cedat pe degeaba entităților străine. Un stat puternic este un stat care are un sistem de educație performant și aduce astfel oameni de top în economie. Dar mă îndoiesc că actualul guvern vrea ca România să fie un stat puternic și nu o colonie exploatată de corporații străine.

  3. nu e vorba de liberali, psedei,,, sau alte structuri politice … toti arunca cu praf,, praf praf;
    au fost cheltuiti miliarde … in 30 de ani cica sa formeze profiii ,,,, dar dar…….. nici o guvernare nu a pus problema… absolventii de preuniversitar licee tehnologice, scoli profesionale, sau absolvetii de invatamant superior ,, in Romania au unde sa si probeze competentele ? unde ? ca locuri de munca Kanci, iar salariile la mica intelegere ……
    Cica profii sa fie platiti dupa performante si pun problema;;;;; dar cum masori performanta unui invatator care lucreaza cu 15 copii”rataciti” si a unui invatator care lucreaza cu copii de bani gata,, cu familii care i i pot ajuta etc.. vai ,,, ce aberatii pentru a lua bani de la cadre didactice ….. care si asa au salar mai mic decit soferii politicienilor .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.