MODIFICĂRI… În urmă cu două zile, plenul Camerei Deputaților a adoptat un proiect de lege prin care s-au stabilit salarii majorate. Majorarea salarială a fost justificată și de faptul că șoferii trebuie să beneficieze de salarii de bază mai mari înscrise în contractul de muncă și astfel, treptat, să-și asigure și o pensie rezonabilă în viitor. De asemenea, problemele grave cu care s-au confruntat angajatorii români atât în perioada anterioară anului 2015, cât și în prezent, și care au determinat intervenția legislativă prin amnistie fiscală au dus la această decizie a Legislativului. Astfel, pe lângă majorarea salarială, plenul Camerei Deputaților a decis neimpozarea diurnelor șoferilor profesioniști care prestează atât în țară, cât și în străinătate.
Zilele trecute, Camera Deputaților a aprobat un proiect de lege,care prevede anularea diferențelor de obligații fiscale principale sau obligații fiscale accesorii, stabilite de organul fiscal, ca urmare a reîncadrării sumelor reprezentând indemnizații sau orice alte sume de aceeași natură, primite pe perioada delegării, detașării sau desfășurării activității în altă localitate, atât în țară, cât și în străinătate, pentru cei care au primit indemnizații de delegare, cum ar fi diurnele, pe care organele fiscale le-au considerat salarii. Problemele grave cu care s-au confruntat angajatorii români atât în perioada anterioară anului 2015, cât și în prezent, și care au determinat intervenția legislativă prin amnistie fiscală, au avut drept cauză lipsa reglementării unui regim fiscal unitar, clar și predictibil, tocmai pentru aceste categorii de sume prevăzute în legislația muncii. În cadrul ședinței Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, s-au adoptat mai multe modificări la textul legii pentru indemnizațiile șoferilor profesioniști. Astfel, pe perioada desfășurării activității în altă localitate, în țară sau în străinătate, în interesul serviciului, pentru partea care depășește plafonul neimpozabil stabilit astfel: în țară 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizație, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităților și instituțiilor publice, în limita a trei salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat. De asemenea, în străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, în limita a trei salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat. Necesitatea și oportunitatea modificărilor făcute în cadrul Comisiei pentru buget, pentru perioada în care salariații desfășoară activitate în altă localitate, în țara sau străinătate, rezidă în faptul că doar astfel dispare și miza fiscală mare legată de forma în care se acordă astfel de sume suplimentare, reducându-se, astfel, și tentația obiectivă a angajatorilor de a identifica și utiliza soluții speculative care să le creeze avantaje fiscale. Totodată, se elimină și posibilitatea ca, pe viitor, administrația fiscală să reîncadreze indemnizațiile de delegare sau detașare netaxate, ca și prestații suplimentare taxate. Mai mult, dacă prestațiile suplimentare nu se cuprind în același regim fiscal de netaxare, pentru viitor rămâne, în continuare, nerezolvată tocmai problema transportatorilor români, deoarece diurnele plătite șoferilor ar putea fi, cu ușurință, reîncadrate ca prestații suplimentare, pe motivele de fapt și de drept cunoscute și folosite deja de ANAF. Se uzează de argumentația potrivit căreia, șoferii de pe trasee interurbane și internaționale, în principal, nu ar avea practic un loc de muncă fix, la autobază, la sediul societății angajatoare, iar în aceste condiții ei nu ar avea de unde să fie delegați sau detașați și, implicit, nu ar putea beneficia nici de indemnizațiile netaxate fiscal specifice delegării sau detașării, iar aceste sume sunt reîncadrate fiscal în prestații suplimentare specifice clauzei de mobilitate.
Pentru evitarea, pe viitor, a acestor situații confuze și a interpretărilor care, de multe ori, depășesc limita legii și devin abuzive, fie de o parte, fie de alta, este evidentă necesitatea stabilirii aceluiași regim fiscal, de netaxare a prestațiilor suplimentare în baza clauzei de mobilitate, prevăzută de Codul muncii.