IDEI…Primãria Vaslui propune, pentru toti cei care circulã prin oras, localnici sau doar în trecere, un nou regulament. Din statisticile existente, la jumãtatea lunii octombrie 2018, numãrul mijloacelor de transport din municipiul Vaslui aflate în evidentã este de 22.279 (17.486 – la persoane fizice si 4.793 – la persoane juridice). La acestea se adaugã si cele aflate în tranzit. În aceste conditii, infrastructura existentã poate fi utilizatã mult mai eficient, punând accent pe mijloacele de transport mai putin poluante si favorizând liniile de transport inter-modal. Apare astfel necesitatea adoptãrii unei politici coerente care sã încurajeze utilizarea transportului public în oras. În urma activitãtilor desfãsurate în teren, membrii comisiei au constatat urmãtoarele: reglementarea circulatiei în Municipiul Vaslui se realizeazã în principal prin indicatoare rutiere ce stabilesc prioritatea de trecere prin intersectie, dar si prin sensuri giratorii sau intersectii semaforizate. În municipiul Vaslui existã un numãr de 8 sensuri giratorii si 4 intersectii semaforizate; aglomerarea traficului în zona centralã a orasului, aceasta datorându-se, în mare parte prezentei institutiilor publice (administrative, de învãtãmânt, de petrecere a timpului liber) si economice (piete alimentare, în mare parte). O altã zonã, care genereazã trafic crescut, este nordul orasului Vaslui, unde, pe lângã institutii publice (Spitalul Judetean), se regãsesc numerosi agenti economici; zone caracterizate de aglomerarea agentilor economici sunt cele din Zona Gãrii – Bd. Republicii si str. Gãrii, de pe strada Podul înalt si de la intersectia str. Cãlugãreni cu Soseaua Bacãului.
Traficul pe arterele principale care fac legãtura cu aceste zone este mai crescut fatã de celelalte strãzi. Cele mai aglomerate intersectii din municipiu sunt cele dintre: str. Traian si str. Stefan cel Mare; str. Stefan cel Mare- str. Husului si Victoriei; str. Decebal si Stefan cel Mare (zona Centrul de Afaceri); str. Stefan cel Mare – str. Slt. Ioanesei Adrian; str. Traian si str. Cãlugãreni. Intersectiile semaforizate functioneazã cu program fix, în majoritatea cazurilor cu o structurã a fazelor si o alocare a timpilor de verde care conduc la timpi de asteptare foarte mari, mai ales la orele de vârf (peste 10 vehicule în asteptare). Conform PUG, în municipiul Vaslui existã 9 intersectii complexe generatoare de disfunctionalitãti în trafic, pe str. Cãlugãreni, Ceramica, Traian, Stefan cel Mare, Decebal, Republicii si Donici. Alte 6 intersectii complexe au fost prevãzute cu sensuri giratorii, mai ales pe str. Cãlugãreni, Traian, Stefan cel Mare si Decebal. Congestia traficului si formarea de blocaje temporare este determinatã atât de capacitatea redusã a arterelor de circulatie, cât si de existenta autovehiculelor parcate în lungul strãzilor (de ex. în cazul str. Traian, Bd. Republicii, str. Stefan cel Mare, str. Husului, str. Cãlugãreni, str. Maresal Constantin Prezan etc.). Parcajele amenajate se dovedesc a fi insuficiente, stationarea autovehiculelor în lungul strãzilor fiind prezentã atât în zonele rezidentiale, cât si în cele comerciale. Pe baza constatãrilor din teren, membrii Comisiei au stabilit ca directii de lucru urmãtoarele domenii:
1. Instituirea de sensuri unice;
2. Instituirea de restrictii privind stationarea, oprirea, parcarea autovehiculelor;
3. Suplimentarea si revizuirea marcajelor rutiere;
4. Fluidizarea traficului prin instituirea de noi sensuri giratorii;
5. Restrictionarea accesului în anumite intervale orare pentru autovehiculele care apartin scolilor de soferi si firmelor colectoare de deseuri;
6. Stabilirea programului de aprovizionare a agentilor economici care îsi desfãsoarã activitatea în zona centralã, precum si instituirea obligativitãtii acestora de a se aproviziona prin cãile de acces secundare (special destinate aprovizionãrii);
7. Cresterea fluidizãrii traficului, dar si a gradului de sigurantã a pietonilor prin eliminarea sau înfiintarea unor treceri de pietoni, acolo unde se impune;
8. Reducerea vitezei autovehiculelor în apropierea trecerilor de pietoni prin montarea unor limitatoare de vitezã (denivelãri), în zone cu flux pietonal ridicat;
9. Analizarea propunerilor primite în urma consultãrii publice cu privire la îmbunãtãtirea conditiilor de trafic rutier si a parcãrilor.
Sunt si câteva propuneri care trebuie bine analizate…
Comisia propune adoptarea urmãtoarelor mãsuri corespunzãtoare fiecãrui domeniu stabilit anterior:
1. Instituirea de sensuri unice prin semnalizare corespunzãtoare, astfel:
– str. Avântului, de la N (str. Vasile Alecsandri) la S (str. M-sal C-tinPrezan); pe aleea din str. Avântului cãtre monumentul Eroilor, se va circula în ambele sensuri;
– din dreptul bl. nr. 363 de pe str. Feroviari cãtre str. Gãrii (O.P.2), cu iesire obligatoriu la dreapta, în str. Gãrii;
– str. Podurilor, începând din zona dintre Scoala Alexandra Nechita si bl. 355, pe lângã malul drept al pârâului Delea – în amonte, pânã la intersectia cu str. Pãcii;
– pe str. dintre bl 356-362, dinspre str. Feroviari cãtre str. Pãcii;
– pe str. dintre bl 363-364, dinspre str. Pãcii cãtre str. Feroviari (pe lângã Termprod);
– aleea de intrare pe lângã bl. 354 cu iesire în str. Pãcii, pe lângã bl. 353;
– aleea ce leagã str. Donici cu str. Cãlugãreni, pe sensul de coborâre, pânã în zona parcãrii dintre blocurile 11 si 13;
– pe str. Dobrogeanu Gherea, pe sectorul de drum dintre str. P. Curcanu cãtre str. Frunzelor;
– str. Penes Curcanu, cãtre str. Mihai Viteazul prin fata bl. 275 (Automoment);
– str. Petru Rares cãtre str. M. Viteazul, circulatia urmând a se face dinspre str. Petru Rares cãtre str. M. Viteazul;
– str. M. Viteazul cãtre str. Penes Curcanu prin fata bl. 228;
– între blocurile A1 si A2 circulatia se va desfãsura de la N la S, dinspre blocul Goscom, paralel cu str. M. Kogãlniceanu, pânã la coltul blocului A2 iar pe tronsonul de alee dintre parcul Donici si capãtul de S al bl. A1 circulatia se va desfãsura pe ambele sensuri;
– din str. Spãtar Anghelutã cãtre str. Costache Negri, pânã la Centrul de zi „Bucuria”;
– str. Bucuresti pe sectorul dintre str. Spitalului si str. Ardealului, circulatia urmând a se face de la N la S;
– str. Bucovinei pe sectorul dintre str. Ardealului si Logofãt Tãutu, circulatia urmând a se face de la N la S;
– str. Zimbrului, pe sensul de coborâre, dinspre intersectia cu str. Dragos Vodã, din partea de N-V a blocului 328 pânã în dreptul blocului 326; urcarea se va face prin spatele blocului 329 cãtre strada Dragos Vodã.
Prin aceastã mãsurã, impunând circulatia pe un singur sens, se vor crea aproximativ 450 locuri de parcare, de regulã, pe partea stângã a strãzilor respective.
Se vor institui restrictii privind stationarea, oprirea, parcarea autovehiculelor
Atât Politia Localã Vaslui, cât si IPJ Vaslui vor întreprinde în continuare mãsuri cu privire la respectarea regulilor de bazã (obligatii) pentru opririle si stationãrile în apropierea trecerilor de pietoni, restrictionãri legale înainte si dupã intersectii, statii mijloace de transport în comun etc. Oprirea va fi interzisã pe urmãtoarele sectoare de drum:
– str. Dragos Vodã, de la str. Traian pânã la intersectia cu str. Dr. Ghelerter;
– str. Dr. Ghelerter de la intersectia cu str. Dragos Vodã, pe partea dreaptã pe o distantã de 25 m, inclusiv marcaj cu linie continuã;
– capãtul de N al strãzii Dimitrie Sturdza, pe sectorul de alee delimitat de bl 131 si str. V Alecsandri;
– intersectia Spiru Haret cu ing. Badea Romeo pânã în dreptul intrãrii bãncii OTP;
Stationãrile vor fi interzise pe strãzile:
– str. Biruintei, de la Scoala Vasile Alecsandri pânã în str. Republicii, pe ambele sensuri;
– intersectia str.Bucovinei cu str. Ardealului pânã în str. Stefan cel Mare;
– str. Pãcii, de la str. Feroviari pânã la Republicii.
Iar, ca o conditionalitate derivând din prevederile Ghidului specific al Axei Prioritare 4, Obiectivul specific 4.1 ALPOR 2014-2023, program finantator pentru proiectul „Extinderea rutelor, traseelor si statiilor pentru transportul public de cãlãtori”, stationarea va fi interzisã pe urmãtoarele trasee ale mijloacelor de transport în comun, astfel :
a) Depou (str. Ceramica 3 – azi DAPTO) – Metalurgiei – soseaua Bacãului – capãt fosta Moldosin – întoarcere:
– pe toatã artera de comunicatie, pornind de la Depou pânã la intersectia cu DN2F (zona caselor sociale);
– de la intersectia DN2F cu Metalurgiei pânã la punctul de întoarcere;
b) Pe tronsonul Crucea Gãrii – sensul giratoriu din intersectia strãzilor Traian – Cãlugãreni si Alecu Donici, stationarea va fi interzisã întrucât circulatia pe banda 1 va fi destinatã exclusiv transportului în comun.
3. Suplimentarea si revizuirea marcajelor rutiere
Pe strãzile cu sens unic, stationarea va fi permisã, de regulã, pe partea stângã a sensului de mers, dacã trama stradalã permite acest lucru, drumul fiind marcat si semnalizat corespunzãtor pentru parcare longitudinalã. Se vor instala indicatoarele rutiere corespunzãtoare, rezultate din noua configurare a traficului. La nivelul municipiului, se vor lua mãsuri pentru implementarea marcajelor rutiere conform prevederilor OUG. nr. 195/2002. Se va avea în vedere suplimentarea semnalizãrii rutiere cu indicatoare, a intersectiilor semaforizate.
Noi sensuri giratorii în oras, conform studiului
4. Fluidizarea traficului prin instituirea de noi sensuri giratorii
– Se propune înfiintarea de noi sensuri giratorii dupã cum urmeazã:
– Intersectia str. Metalurgiei cu DN 2F si str. Mihail Sadoveanu, în zona locuintelor sociale;
– Intersectia str. Traian cu str. Mihai Viteazul si str.Andrei Saguna;
– Intersectia str. Slt. Ioanesei Adrian cu str. Stefan cel Mare, cu aplicare dupã expirarea termenului de garantie pentru lucrãrile efectuate prin proiectul PIDU, pânã la acel moment existând posibilitate semaforizãrii;
– Intersectia str. Stefan cel Mare cu str. Victoriei si str. Husului, cu aplicare dupã expirarea termenului de garantie pentru lucrãrile efectuate prin proiectul PIDU
5. Restrictionarea accesului în anumite intervale orare pentru autovehiculele care apartin scolilor de soferi, si prestatorilor de servicii de salubritate.
Studiul de trafic aratã cã aglomerãrile în trafic la nivelul municipiului Vaslui se produc în intervalele orare 07.00 – 09.00, respectiv 15.00 – 17.00, în zilele lucrãtoare, predominant în zonele cuprinse între strãzile: Stefan cel Mare,între sensurile giratorii „ICIL” – „Crucea Gãrii” – „Vasflor” si retur; Victoriei – Nicolae Iorga – Alecu Donici – Traian -Republicii si retur.
Pentru descongestionarea traficului în zona centralã, Comisia propune restrictionarea accesului în aceste intervale orare pentru autovehiculele care apartin scolilor de soferi, masini de aprovizionare, respectiv cele de colectare deseuri. Pentru reglementarea accesului în zona centralã a autovehiculelor apartinând scolilor de soferi, în intervalele orare sus-mentionate, se va solicita un aviz de la Biroul Rutier din cadrul Politiei Municipiului Vaslui.
6. Stabilirea programului de aprovizionare a agentilor economici care îsi desfãsoarã activitatea în zonele strãzilor prezentate la pct. 5, precum si instituirea obligativitãtii acestora de a se aproviziona prin cãile de acces secundare (special destinate aprovizionãrii acolo unde acestea existã). Se va reglementa modul si programul de aprovizionare a agentilor economici care îsi desfãsoarã activitatea în zona centralã. în acest sens, ca mãsurã suplimentarã, Biroul Comercial din cadrul Primãriei Municipiului Vaslui va face mentiune despre acest aspect în cuprinsul autorizatiilor de functionare.
7. Cresterea fluidizãrii traficului, dar si a gradului de sigurantã a pietonilor prin eliminarea sau înfiintarea unor treceri de pietoni, acolo unde se impune.
– desfiintarea trecerii de pietoni de pe str. Traian la intersectia cu Dragos Vodã, din dreptul bl. 328;
– desfiintarea trecerii de pietoni de pe str. Republicii din dreptul blocurile 350-367;
– pe arterele principale, în zona intersectiilor, se propune desfiintarea câte unei treceri de pietoni (una din cele douã care traverseazã artera principalã), celelalte douã (care traverseazã arterele secundare)vor rãmâne functionale. Mãsura are termen mediu de aplicabilitate.
Se va analiza în continuare oportunitatea înfiintãrii de treceri de pietoni în zone ce necesitã acest lucru.
8. Reducerea vitezei autovehiculelor în apropierea trecerilor de pietoni prin montarea unor limitatoare de vitezã fizice (denivelãri), în zone cu flux pietonal ridicat, cu prioritate în zonele:
– Liceul Ion Mincu;
– Liceul Stefan Procopiu;
– Scoala gimnazialã Mihai Eminescu;
– Spitalul Judetean de Urgentã Vaslui.
Nu mai parcati aiurea în centrul orasului, luni de zile!
9. Analizarea propunerilor primite în urma consultãrii publice cu privire la îmbunãtãtirea conditiilor de trafic rutier si a parcãrilor.
În perioada 26.11 – 07.12.2018, a avut loc o consultare publicã a cetãtenilor,care au avut posibilitatea de a formula sugestii si de a expune opinii cu privire la problemele mentionate anterior. Un numãr de 15 cetãteni au rãspuns solicitãrii, formulând propuneri, care au fost analizate în comisie iar o bunã parte din ele au fost incluse în mãsurile propuse. Din analizele efectuate au mai rezultat o serie de mãsuri necesare cu caracter general dupã cum urmeazã:
– Instituirea de parcãri cu platã în zona centralã (sistem de platã prin automate de parcare, prin sms, card, etc);
– Identificarea de suprafete noi de teren pentru a fi amenajate ca parcãri si realizarea acestora suprateran sau subteran;
– Intensificarea actiunilor de identificare si ridicare a masinilor abandonate/ fãrã proprietar parcate pe domeniul public;
– încurajarea deplasãrii cetãtenilor cu biciclete sau alte mijloace de transport alternative prin extinderea pistelor de biciclete si implementarea altor facilitãti conexe necesare;
– Autovehiculele care apartin agentilor economici cu domiciliul fiscal pe raza mun. Vaslui, ai cãror angajati desfãsoarã activitatea pe raza mun. Vaslui, vor fi parcate la sediile principale/secundare ale firmelor de care apartin (de regulã pe domenii private). Pentru implementarea acestei mãsuri, Biroul Comercial din cadrul Primãriei Municipiului Vaslui, va face mentiuni în autorizatiile de functionare care vor fi eliberate agentilor economici cu resedinta fiscalã pe raza municipiului Vaslui.
– în scopul utilizãrii eficiente a locurilor de parcare se impune evacuarea si directionarea autovehiculelor expuse spre vânzare în locuri special amenajate;
Indicatoarele de semnalizare a statiilor de taximetre vor fi completate cu informatii privind numãrul maxim de locuri destinate acestei activitãti.