spot_img
spot_img
5.3 C
Vaslui
28-nov.-2024
spot_img
spot_img

Digitalizare “made in Vaslui”: proiect de peste 500.000 de euro, în probe până la anul, când vor fi achiziționate și dispozitivele

- Advertisement -

CU ÎNTÂRZIERE… Primăria Vaslui se digitalizează cu viteza luminii, dar și cu sprijinul financiar însemnat al Uniunii Europene. Cea mai recentă etapă pe scara evoluției digitale a fost bifată vineri, când instituția condusă de Vasile Pavăl a finalizat proiectul “Sistem Integrat de e-Administrație, etapa a II-a; competențe partajate”. Bugetul alocat de Uniunea Europeană acestui proiect a fost de 2.338.788 lei, alți 357.697 lei au venit din bugetul național, iar contribuția municipiului Vaslui s-a ridicat la doar 55.030 lei. De acești bani, s-a cumpărat un server, s-au implementat mai multe sisteme informatice, iar 59 de angajați ai Primăriei Vaslui au fost instruiți pentru a ști cum să le utilizeze. Vineri, acest proiect a fost finalizat și, pe cale de consecință, a devenit funcțional. Vasluienii ar trebui să vadă îmbunătățiri la Direcția de Asistență Socială, acolo unde au fost introduse în portal mai multe servicii din categoria asistență socială, dar și la Poliția Locală Vaslui, care începând vineri ar trebui să aibă acces la baza de date a primăriei, pentru ca polițiștii de pe teren să poată verifica în timp real autorizațiile de construire, cele necesare pentru desfășurarea de activități economice. Tot prin intermediul acestui proiect, polițiștii locali pot genera, cu ajutorul unor tablete, procese verbale de constatare a contravențiilor și apoi le pot tipări la o mini-imprimantă portabilă, așa cum se întâmplă în țările din vestul Europei. Acest lucru trebuia să se întâmple începând cu data de 15 decembrie, când platforma implementată în cadrul acestui proiect a devenit operațională. Numai că la Vaslui, proiectele se implementează într-o ordine mai puțin firească. Întâi se organizează cursurile de instruire a personalului, la finalul cărora se organizează și o mică petrecere, se instalează programele, se încasează procentul de majorare salarială a indemnizațiilor lunare celor implicați în derularea proiectelor, iar când trebuie să se treacă la munca propriu-zisă, se constată că nu este cu ce. În această situație a fost pusă Poliția Locală Vaslui, care a primit o singură tabletă pentru cel puțin 25 de polițiști care fac muncă de teren. Până când Primăria Vaslui va achiziționa alte astfel de dispozitive, polițiștii au fost sfătuiți de managerul de proiect să-și folosească telefoanele personale.

Vineri, la Primăria Vaslui, a avut loc conferința de presă prin care s-a anunțat finalizarea proiectului “Sistem Integrat de e-Administrație, etapa a II-a; competențe partajate”. Cel care a făcut anunțul a fost managerul de proiect, Radu Ionel Bălțatu, resposabilul cu partea de digitalizare din cadrul instituției. Acesta le-a prezentat celor din sală obiectivele proiectului, dar și cine vor fi principalii beneficiari ai implementării lui. “Acest proiect este ca o completare a proiectului <<Sistem informatic de Administrație>> care a fost finalizat în 2022 și prin intermediul căruia au fost dezvoltate servicii electronice către cetățeni pentru competențe exclusive ale municipiului Vaslui. Prin actualul proiect s-a încercat dezvoltarea de servicii partajate. Astfel, au fost introduse în portal servicii din categoria asistență socială, precum cererea de eliberare card-legitimație parcare, solicitare acordare ajutor pentru încălzirea locuinței, solicitare acordare sau menținere ajutor social, solicitare acordare alocații pentru susținerea familiei, solicitare efectuare anchete sociale pentru încadrarea sau reîncadrarea în grad de handicap, solicitare alocații de stat sau solictare indemnizații creștere copil. Aceste servicii sunt din categoria celor vizibile de către cetățeni, iar din categoria serviciilor care nu sunt vizibile cetățenilor, trebuie spus că în cadrul acestui proiect a fost implementat și un modul de patrimoniu prin care se vor gestiona toate activele și mijloacele fixe din municipiul Vaslui, care va fi integrat cu modulul de contabilitate. Practic, prin aceste sisteme se încearcă integrarea tuturor aplicațiilor din cadrul Primăriei Municipiului Vaslui, conectărilor de baze dintre financiar, contabilitate, patrimoniu, asistență socială. Tot pe partea de back-office au mai fost și aplicațiile de la Poliția Locală, de gestiune a activității specifice, cu interacțiunea dintre acestea și bazele noastre de date, cu verificarea solicitărilor autorizațiilor de construire. Tot ca și aplicație de back-office s-a mai creat un serviciu care înainte ne lipsea, pentru identificarea video a persoanelor. Folosirea de servicii electronice înseamnă o identificare a persoanelor prin metode digitale: ori prin semnătură digitală ori prin identificare video. Până acum, această identificare video nu se putea face între personalul din cadrul Primăriei Vaslui și cetățenii municipiului, ne lipsea modulul, care prin acest proiect a fost achiziționat. Acum orice persoană care depune o solicitare la primărie poate fi identificată video”, a declarat managerul de proiect. Noile sisteme informatice implementate în cadrul Primăriei Vaslui vor da posibilitatea polițiștilor locali de a accesa, prin intermediul unei aplicații mobile, a bazelor de date interne ale primăriei pentru verificarea pe teren a autorizațiilor de construire, a autorizațiilor pentru activități comerciale și pentru ocuparea domeniului public. Acolo unde vor constata că legea a fost încălcată, polițiștii locali vor avea posibilitatea de a genera, cu ajutorul unei tablete, a proceselor verbale de constatare a contravențiilor și a le tipări cu ajutorul unei mini-imprimante portabile. În plus, în cadrul aceluiași proiect, 59 de persoane din cadrul UAT Municipiul Vaslui au fost instruite pentru utilizarea și administrarea sistemului informatic nou implementat.

Finalizat, dar greu de implementat

Pe lângă toate beneficiile prezentate de Radu Bălțatu, acest proiect privind digitalizarea Primăriei Vaslui are și o mare hibă. Cei care s-au ocupat de implementarea lui au achiziționat o singură tabletă și o singură mini-imprimantă portabilă, asta în condițiile în care Poliția Locală are cel puțin 25 de angajați care ar avea nevoie de astfel de dispozitive. Șeful instituției, Sorinel Catană, i-a atras atenția managerului de proiect că, deși a fost finalizat, acest proiect nu poate fi implementat la Poliția Locală, cel puțin până când nu se va asigura întreaga infrastructură. În rândurile de mai jos redăm dialogul dintre cei doi:

Sorinel Catană: Domnule manager de proiect, să înțelegem că astăzi, 15 decembrie 2023, aceste servicii electronice sunt funcționale?

Radu Bălțatu: Da

Sorinel Catană: Să înțelegem că și platforma creată special pentru Poliția Locală este funcțională?

Radu Bălțatu: S-au făcut teste, la ora actuală Poliția Locală are o mini-imprimantă și o tabletă, primite prin proiect. Doar cele două au putut fi achiziționate deocamdată în cadrul proiectului pentru că în cadrul cererii de finanțare s-au putut achiziționa echipamente doar în valoare de 4% din valoarea totală a proiectului. 4% din 2,7 milioane lei e puțin. Cu acești bani s-a achiziționat un server pe care sunt toate aceste aplicații instalate, o singură tabletă și o singură imprimantă. În următorul an bugetar voi propune, inclusiv pentru Poliția Locală, achiziționarea mai multor astfel de echipamente.

Sorinel Catană: Domnule manager de proiect, dumneavoastră aveți un proiect european care, conform spuselor dumneavoastră, de azi este funcțional. Să înțeleg că la Poliția Locală avem o singură tabletă. Cum împărțim acel dispozitiv la polițiștii pe care îi avem în teren? Dumneavoastră știți câți polițiști locali avem în teren?

Radu Bălțatu: Nu știu câți aveți în momentul de față!

Sorinel Catană: Păi nu ar trebui să vă interesați înainte de a implementa acest proiect, astfel încât să fie prevăzut și bugetul pentru achiziționarea acestor tablete?

Radu Bălțatu: Bugetul va fi făcut acum, în 2024!

Sorinel Catană: Domnule manager de proiect, când ați făcut acest proiect, dumneavoastră ați prevăzut doar o singură tabletă la un număr de cel puțin 25 de polițiști locali care fac muncă de teren. Cum procedăm cu acea tabletă?

Radu Bălțatu: Vom achiziționa alte tablete în 2024

Sorinel Catană: Înseamnă că acest proiect nu este finalizat

Radu Bălțatu: Proiectul este finalizat pentru că obiectivele lui sunt instruirea persoanelor din cadrul UAT municipiul Vaslui. Acestea sunt rezultatele așteptate: 59 de persoane instruite și achiziționarea și implementarea aplicațiilor. Dacă în cadrul acestui proiect trebuia să prevăd achiziționarea mai multor tablete, nu mi-ar fi acceptat cererea de finanțare.

Sorinel Catană: Înainte de a începe acest proiect ați solicitat un punct de vedere de la instituția Poliției Locale Vaslui, să vedeți cam care ar fi numărul necesar de tablete?

Radu Bălțatu: Aici, cu tabletele și cu asta, a venit prin propunerea tehnică a celor care au dat acest proiect. Noi am prevăzut o minitabletă, gândindu-ne că este necesar să fie folosită. Acea tabletă nu era neapărat pentru Poliția Locală. Acea tabletă poate fi folosită și de către Direcția de Asistență Socială…

Sorinel Catană: Puteți să ne spuneți cât costă o mini-tabletă?

Radu Bălțatu: Prețul a venit la pachet în cadrul acelui proiect. Tot pachetul estimativ a fost de 100 și un pic.

Sorinel Catană: De lei?

Radu Bălțatu: De mii de lei! Tableta nu are preț separat. În cererea de finanțare este pachet kit de echipamente! Nu puteam pune mai multe tablete pentru că depășeam suma! Am mers la maxim cu suma care putea fi acceptată în cererea de finanțare.

Sorinel Catană: De ce nu ați prevăzut achiziționarea acestor tablete din alte fonduri ca azi, la ora la care vorbim, acest proiect să fie într-adevăr funcțional?

Radu Bălțatu: Este la maxim din cât am putut să iau, 4% din valoarea totală a proiectului

Sorinel Catană: Asta înseamnă că în ceea ce privește Poliția Locală, acest serviciu nu este funcțional pentru că noi nu putem face acele activități specificate cu o singură tabletă.

Radu Bălțatu: Ca să poți să accesezi acel serviciu, se pot folosi și telefoane, se pot folosi și alte dispozitive, inclusiv calculatoare, că nu vorbim de o aplicație mobilă care poate fi instalată numai pe tabletă. Pentru bugetul din 2024, am cerut deja la Achiziții, să facem și achiziția acelor tablete. Noi, cu acea tabletă pe care am achiziționat-o în cadrul proiectului, am făcut demonstrația funcționalității sistemului. Nu puteam să mă duc la finanțator să-i spun că avem 50 sau 100 de persoane care au nevoie de tablete. S-a făcut demonstrația tehnică a funcționalității sistemului, acum vom face demersurile pentru achiziționarea și celorlalte tablete.

Sorinel Catană: Nu se puteau face aceste achiziții, până acum, din bugetul local, de exemplu? Întreb pentru că acest proiect a început în 3 iunie 2022. Nu ați putut să ne spuneți despre el anul trecut, astfel încât noi, anul acesta, în 2023, să avem prevăzută suma necesară pentru achiziționarea acelor tablete?

Radu Bălțatu: Nu, pentru că abia în iunie 2023 a fost semnat contractul de implementarea cu firma.

Sorinel Catană: Și din luna iunie a acestui an până azi de ce nu ați venit la Poliția Locală să spuneți că în cadrul acestui proiect va fi achiziționată o singură tabletă? În toată această perioadă se puteau face rectificări de buget, astfel încât azi, la finalizarea proiectului, să avem toate cele necesare pentru operaționalizarea lui. Spun asta pentru că e păcat de platforma digitală și de banii europeni care s-au cheltuit. Azi, la Poliția Locală, acest proeict nu e funcțional!

Radu Bălțatu: Acum spuneți asta ca și cum nimic de la Poliția Locală nu poate funcționa de aici încolo!

Sorinel Catană: Nu este adevărat! Această platformă este foarte bună, este ceea ce vedem la instituțiile din alte țări ale Uniunii Europene. Era greu să fi spus că la finalizarea acestui proiect noi vom avea o singură tabletă?

Radu Bălțatu: Eu am spus, sincer să fiu, la directorul care era în momentul respectiv la Poliția Locală că este o singură tabletă, rămânând să vedem, în urma implementării și finalizării lui, de câte vor mai fi nevoie. Se poate funcționa cu una, cu 20, cu 30. Vom vedea la anul. Suntem în decembrie, bugetul acum se face…

Sorinel Catană: Domnule manager de proiect, dumneavoastră v-ați încheiat proiectul, v-ați încasat comisionul sau ce prevede legislația, felicitări pentru asta, însă noi rămânem să punem în aplicare un sistem care nu poate fi pus, din cauză că nu avem cu ce. La ora actuală, el poate fi funcțional la Poliția Locală doar dacă colegii noștri folosesc telefoanele personale, ceea ce nu este nici legal, nici normal. Nu era un capăt de țară să fi cumpărat acele tablete până acum!

- Advertisement -
spot_imgspot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

5 COMENTARII

  1. Chelaru și lingăii pupincuriști e la șpriț.
    Carp cu porcul, Popa cu vinul, Rîpan cu țuica, Balaban si Gălățeanu oameni de servicii, restul prostimii plimba caii cu Răducanu copilul de suflet.
    Chiper e mare judice lingând cazmaua lui cap de prost, Chelaru ofticatul că Geanina și-a traso în petec.

  2. Sorinel Catana a fost un polițist de duzina și un gardian de 2 lei… Vai pula lor de gardienii publici. Aduni 2 și faci 10 clase… Deja de la 3 în sus avem un liceu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.