spot_img
spot_img
3.2 C
Vaslui
26-nov.-2024
spot_img
spot_img

Deszăpezire cu lopăţica: 70 de utilaje la 1.100 km de drumuri

- Advertisement -

Sperînd că încălzirea globală le va aduce bani pe tavă, băieţii deştepţi ai deszăpezirii nu şi-au făcut vara sanie u nici autorităţile nu s-au arătat prevăzătoare u Consiliul Judeţean Vrancea a estimat că pentru aproape 600 km şosele judeţene este nevoie de doar 33 de utilaje, din care trei autofreze şi 18 lame u Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a mizat pe peste 30 de autobasculante cu lame pentru 500 km de şosele u în total, peste 70 de utilaje ar fi trebuit să curăţe ca în palmă judeţul, ceea ce nu s-a întîmplat u Poliţia Rutieră nu a dat nicio amendă firmelor de deszăpezire

Consiliul Judeţean Vrancea plăteşte 1.500 de euro pentru un kilometru de drum deszăpezit, potrivit lui Marian Oprişan, în timp ce Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADN) dă de aproape patru ori mai mult pentru acelaşi serviciu. Dincolo de faptul că este clar că firmele care au primit contractele de deszăpezire au fost depăşite de situaţie, trebuie să ne uităm şi la clauzele contractuale şi la ce condiţii li s-a cerut firmelor să îndeplinească pentru a deszăpezi drumurile judeţene şi naţionale. În privinţa drumurilor judeţene, Consiliul Judeţean Vrancea a lansat în luna septembrie 2011 procedura de achiziţie a serviciului de deszăpezire. Au fost două oferte şi a cîştigat, ca de obicei, firma băcăuană Sotirex, pentru 2,6 milioane lei. Obiectul contractului este întreţinerea pe timp de iarnă a 595,176 km de drumuri judeţene. Potrivit caietului de sarcini, Consiliul Judeţean a impus ca dotarea minimă pentru cîştigătorul contractului să fie de trei autofreze, opt încărcătoare frontale, un buldozer, două autogredere, 18 răspînditoare cu lamă şi un excavator. Pe şosele au acţionat chiar şi mai puţine utilaje, în pofida situaţiei grave. Într-o conferinţă de presă susţinută în urmă cu aproape o săptămînă la sediul CJ de Oprişan se arăta că la deszăpeziri lucrau 16 lame, opt încărcătoare, trei autofreze şi două autogredere. Utilajele au fost repartizate pe patru zone ale judeţului: baza Focşani, baza centru, baza sud şi baza nord. Fiecărei baze îi corespunde o parte din reţeaua de drumuri ale judeţului. Chiar dacă Marian Oprişan a susţinut că pe şoselele aflate în administrarea CJ nu sînt probleme, în unele localităţi s-a intervenit cu foarte mare întîrziere, cu toate că nu erau drumuri naţionale blocate care să împiedice circulaţia.

2 milioane de lei pentru utilajele suplimentare aduse în judeţ

Marţi, în cadrul a două şedinţe de îndată convocate la Consiliul Judeţean şi la Primăria Focşani, pentru contractele suplimentare de deszăpezire şi utilajele aduse în judeţ în aceste zile, s-au alocat cîte 1.100.000 lei, în total peste 2 milioane de lei din bugetul CJ şi al Primăriei, pentru maşinile care au acţionat pentru deblocarea drumurilor judeţene, din oraşe şi comunale. Contractele s-au încheiat fără licitaţie publică, prin atribuire directă, în contextul instituirii stării de alertă. Evident, că utilajele prietenilor politici au avut prioritate. Astfel, bugetul alocat iniţial de CJ pentru întreţinerea curentă a drumurilor judeţene pe timp de iarnă, 2.500.000 lei, a fost suplimentat cu încă 1.100.000 lei. Printre firmele cu care CJ Vrancea a contractat utilaje, prin încredinţare directă, se numără şi Regia Judeţeană de Drumuri şi Poduri, subordonată CJ Constanţa, în condiţiile în care Societatea Judeţeană de Drumuri şi Poduri Vrancea este falimentară. În total, în judeţ au fost aduse 145 de utilaje suplimentare, dintre care 101 au fost puse la dispoziţia autorităţilor locale, iar 44 au acţionat pe drumurile judeţene.

Utilaje sub cinci ani vechime pe drumurile naţionale

Pe cele 11 drumuri naţionale în lungime de aproximativ 500 de km a lucrat firma UMB Spedition, care a obţinut în 2008 un contract de peste 255 milioane lei doar pentru şoselele aflate în administrarea Secţiei Drumuri Naţionale Focşani. Dotarea minimă impusă pentru întreţinerea pe timp de iarnă nu lasă niciun dubiu că doar cu tehnica impusă prin contract nu avea cum să se facă faţă valurilor de ninsori căzute în ultimele săptămîni. Societatea milionarului Dorinel Umbrărescu avea obligaţia să deţină un încărcător frontal la 60 – 80 km de şosea, cu lăţime de 7 metri, o autobasculantă cu lamă de zăpadă de 3 – 4 m şi răspînditor de material antiderapant mai mare de 8 metri cubi la 15 – 20 km de drum, o autofreză, un remorcher şi o macara de 30 tone. La lungimea reţelei de drumuri naţionale din judeţ trebuiau asigurate cel mult nouă încărcătoare frontale şi 33 de autobasculante, în afară de celelalte utilaje repartizate cît unul pe secţie de drumuri naţionale. Probabil că nici măcar această tehnică nu a fost asigurată, avînd în vedere faptul că foarte multe maşini s-au defectat. Un amănunt interesant este faptul că prestatorul era obligat să nu utilizeze în cadrul contractului autoutilaje mai vechi de cinci ani, dar şi cu o estetică necorespunzătoare. De altfel, ineficienţa firmei de deszăpezire de pe naţionale s-a reflectat şi în faptul că, în ultima săptămînă, CNADN a suplimentat contractul existent cu UMB, care a rămas în vigoare, contractînd servicii de deszăpezire cu o altă firă, din Oradea. Concluzia evenimentelor din ultimele trei săptămîni este că firmele de deszăpezire nu prea şi-au făcut treaba, însă nici autorităţile nu au ştiut să impună clauze care să acopere situaţiile de genul celei din prin care trecem de la începutul lunii februarie. Apariţia unor sancţiuni este puţin probabilă, avînd în vedere că Dorinel Umbrărescu şi-a asigurat protecţia tuturor guvernelor. Iar pe drumurile judeţene nici nu se pune în discuţie vreo măsură punitivă, avînd în vedere că în spatele Sotirex se află un apropiat al lui Marian Oprişan, consilierul PSD Victor Roman.

Poliţia Rutieră: „Nu putem fi absurzi”

Poliţia Rutieră are obligaţia legală să amendeze administratorii drumurilor care nu au fost deszăpezite corespunzător, respectiv Compania Naţională de Drumuri Naţionale, Consiliul Judeţean, pentru drumurile judeţene, sau primăriile. Pînă acum nu au fost date amenzi, în ciuda eşecului deszăpezirii în judeţul Vrancea. „Nu am dat nici o amendă celor care administrează drumurile în această perioadă. E adevărat că au fost sincope în deszăpezirea drumurilor, dar nu putem fi absurzi. Şi cantitatea de zăpadă a fost imensă şi a provocat atîtea probleme”, ne-a spus comisarul şef Alexandru Cara, aflat la comanda Poliţiei Rutiere.

www.ziaruldevrancea.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.