Focşănenii au avut o vară agitată în care bulevardul Unirii a fost închis, iar străzile Dimitrie Cantemir, Mihail Kogălniceanu, Simion Bărnuţiu, Moldova sau Măgura au fost, la fel, închise pentru reabilitare
Trama stradală a oraşului Focşani a fost prost gîndită din punct de vedere urbanistic, fapt care creează nenumărate blocaje în trafic, pe fondul creşterii numărului de maşini u «capacitatea portantă a B-dului Unirii şi a străzilor Cuza Vodă şi Vîlcele este aproape de limita maximă», atrag atenţia specialiştii care au lucrat la noul plan urbanistic al Focşaniului u din cauza intersecţiilor cu semafoare şi a traficului intens, timpul de tranzit prin Focşani creşte semnificativ u pe lîngă reţeaua stradală atipică, ce ştrangulează traficul din loc în loc, la blocaje contribuie şi numărul mare de maşini, cîte una pentru fiecare familie u şoseaua de centură are tendinţa de a se transforma într-un bulevard urban, iar o viitoare centură de ocolire este încă un vis frumos al primarului Bacinschi u ziarul noştru vă spune astăzi de ce aşteptăm de cîte tre-patru ori la semafor la orele de vîrf
În Focşani există 71.000 de maşini la o populaţie de puţin peste 100.000 de locuitori, iar trama stradală este concepută mai mult pentru a încurca traficul decît pentru a-l fluidiza. În aceste condiţii, nu este de mirare că traficul în municipiul reşedinţă de judeţ se desfăşoară foarte greu, mai ales la orele de vîrf, în condiţiile în care anumite străzi sînt închise pentru o reabilitare care pare să nu se mai încheie. Specialiştii care au lucrat la studiul de trafic pentru noul Plan Urbanistic General al Focşaniului au pus municipiului un diagnostic dur : «reţeaua stradală este atît de încîlcită de parcă ar fi un abdomen cu intestinele încurcate ». “Reţeaua de străzi principale este atipică pentru un oraş de cîmpie cum este municipiul Focşani. Dacă în periurban principalele căi de acces în oraş au o dispunere radială, în oraş reţeaua majoră în marea ei parte are o dispunere asemănătoare cu oraşele de deal şi de munte, cu o dispunere lineară, orientată sud-nord. Aceasta orientare poate fi pusă pe seama zonei industriale din sud estul oraşului, al liniei de cale ferate ce nu permite multe traversări pe direcţia est vest” se arată în studiul efectuat de specialiştii de la firma Altix Arhitectura SRL. “Capacitatea portantă a B-dului Unirii, str. Cuza Vodă şi str. Vîlcele este aproape de limita maximă în unele perioade ale anului. Datorită intersecţiilor amenajate cu semafoare şi nu numai, de pe Calea Munteniei, şi a traficului intens, timpul de tranzit prin Focşani creşte semnificativ. Există străzi de categoria II unde, pe prima bandă, pe unele porţiuni, sînt parcate maşini chiar dacă nu sînt amenajate parcări. În aceste condiţii traficul este ştrangulat, iar timpul de traversare pe aceste artere creşte”, arată specialiştii care au «scanat» Focşaniul rutier.
Şoseaua E85 ne inundă cu maşini
Focşănenii au avut o vară agitată în care s-au chinuit efectiv să meargă cu maşina în condiţiile în care bulevardul Unirii a fost închis între strada Ştefan cel Mare şi Strada Maior Gh. Pastia, iar străzile Dimitrie Cantemir, Mihail Kogălniceanu, Simion Bărnuţiu, Moldova sau Măgura au fost închise mai mult timp pentru reabilitare. Primăria municipiului Focşani a comandat un plan urbanistic general, pe care l-a cîştigat în urma unei licitaţii firma SC Altix Arhitectura SRL. Studiul de Circulaţie elaborat de societatea respectivă arată că traficul în oraş se desfăşoară cu multă greutate, iar şoseaua de centură are tendinţa de a se transforma într-un bulevard urban. Primarul Decebal Bacinschi spune că în următorii ani, odată cu realizarea autostrăzii Bucureşti – Albiţa, ar putea apărea o nouă centură a Focşaniului.
Conform Studiului de Circulaţie elaborat de Altix Arhitectura SRL, spre oraşul Focşani converg un număr mare de drumuri europene, naţionale şi comunale, ceea ce face din Focşani un nod rutier important în partea de sud-est a ţării. La nivel periurban, principala sursă generatoare de trafic este drumul european E85. O a doua sursă generatoare de trafic o reprezintă oraşul Odobeşti, aflat la 13 km distanţă de Focşani. Datorită acestei distanţe mici, relaţiile economice între cele două oraşe sînt complementare, generînd o circulaţie intensă de servicii, mărfuri şi forţă de muncă. Conform studiului, la nivelul municipiului, zonele generatoare de trafic sînt zona Gării – important nod intermodal în judeţ, zona centrală şi varianta de ocolire a municipiului. În studiu se pomeneşte despre faptul că, în scurt timp, centura de ocolire a oraşului nu va mai funcţiona ca o variantă de ocolire, deoarece tendinţa actuală de dezvoltare a oraşului este extinderea în partea estică, mai ales că această zonă dispune de resurse importante de teren liber de construcţii. “Centura actuală este un mare generator de trafic şi încarcă reţeaua de străzi în cartierul de nord al Focşaniului deoarece în momentul de faţă legătura oraşului Odobeşti cu E85 se face pe strada Mărăşeşti”, se arată în studiul de Circulaţie.
Oraşul are nevoie de o nouă şosea de centură
Primarul Decebal Bacinschi vorbeşte despre posibilitatea construirii unei noi centuri. “Am scos la licitaţie proiectul pentru realizarea planului urbanistic general. Acest lucru trebuie făcut la fiecare 10 ani. După ce a cîştigat licitaţia, firma respectivă a realizat un studiu de trafic care a arătat că odată cu realizarea autostrăzii Bucureşti – Albiţa, oraşul are nevoie de o nouă şosea de centură. Aceasta va lega oraşul de noua autostradă, iar centura deja existentă va fi transformată în următorii ani într-un bulevard al oraşului. În acest moment se studiază o fîşie de pămînt unde ar putea fi construită noua centură care să preia o mare parte din traficul dinspre Bucureşti sau Bacău. Avem nevoie de avizul de la Mediu, dar îl putem obţine doar dacă avem 23 mp spaţiu verde pe cap de locuitor. Cred că îndeplinim această cerinţă. Apoi avem nevoie de avize de la CJ, MAI sau Ministerul Mediului şi de aprobarea Consiliului Local”, ne-a spus Decebal Bacinschi. Varianta construirii unei noi centuri este agreată şi de poliţiştii de la rutier. „Numărul maşinilor a crescut foarte mult, avînd în vedere această tendinţă crescătoare a valorilor de trafic, de la o zi la alta, probabil că o centură de ocolire a municipiului Focşani ar fi de un real folos pentru ca circulaţia să nu mai fie aglomerată pe actuala centură a oraşului”, ne-a spus subcomisarul Cătălin Stegărescu, şeful Poliţiei Rutiere Focşani.
Străzi închise, giratorii neterminate, variante de ocolire puţine
Conform studiului realizat, circulaţia auto majoră este în prezent asigurată de 16 străzi de categoria a II-a şi de categoria a III-a: str. Anghel Saligny, B-dul Bucureşti, Calea Munteniei, B-dul Unirii, str. Bucegi, str. Brăilei, str. Republicii, B-dul Gării, str. Longinescu, str. Cuza Vodă, str. Mare a Unirii, B-dul Independenţei, str. Mărăşeşti, str. Vîlcele, str. 1 Decembrie. Specialiştii spun că reţeaua de străzi principale este atipică pentru un oraş de cîmpie, iar reţeaua majoră în marea ei parte are o dispunere asemănătoare cu oraşele de deal şi de munte, cu o dispunere lineară, orientată sud-nord. «Aceasta orientare nu permite multe traversări pe direcţia est vest», se arată în studiu. În această vară, circulaţia în oraş s-a desfăşurat cu multă greutate, mai ales că bulevardul Unirii a fost închis în zona centrală, iar străzile Dimitrie Cantemir, Simion Bărnuţiu, Mihail Kogălniceanu, Moldova şi Măgura au fost închise pentru reabilitare. Acum, problemele au mai dispărut, dar încă există blocaje în anumite intervale orare. „Traficul se mai desfăşoară cu dificultate pe străzile din apropierea unităţilor de învăţămînt în intervalul orar 7.30-8.00 şi în intervalul 11.30-12.00 cînd sînt aduşi elevii de la şcoală sau cînd sînt luaţi de către părinţi. Din punctul nostru de vedere am concluzionat că sensurile giratorii care au fost amenajate în importantele intersecţii de pe raza municipiului au condus la fluidizarea traficului. Dacă, de exemplu, la Teatru ar fi fost intersecţie semaforizată, avem certitudinea că traficul ar fi fost blocat. Au fost multe sesizări că sînt blocaje în aceea zonă, dar cu siguranţă vă spun că dacă ar fi existat semafoare, cozile de maşini ar fi fost mult mai mari, iar traficul s-ar fi blocat”, ne-a precizat Cătălin Stegărescu.
Trecerile de pietoni lipite de giratorii şi staţii de autobuz
Lucrările de reabilitare din ultima vreme au creat multe probleme şoferilor, care s-au trezit cu trecerile de pietoni lipite de giratorii şi staţii de autobuz puse chiar înainte de marcajele pietonale. Riscul de accidente este foarte mare, dar poliţiştii spun că situaţia se va rezolva odată cu terminarea lucrărilor de reabilitare. „La ora actuală, într-adevăr, în multe intersecţii din municipiu şi pe străzile unde s-au realizat lucrări de reabilitare, nu s-au asigurat marcaje rutiere. Acest lucru ar trebui să se întîmple în perioada următoare. Din punctul acesta de vedere au existat discuţii şi de aceea rugăm toţi participanţii la trafic, conducători auto şi pietoni să circule cu prudenţă pe sectoarele de drum unde se realizează lucrări de reabilitare”, ne-a mai spus Stegărescu. Şoferii par să nu mai creadă în promisiunile autorităţilor. „În tot oraşul este un haos total”, a răbufnit un şofer focşănean. „Promisiuni sînt, dar lucrările vor mai dura cel puţin pînă la primăvară”, a spus un alt şofer, suprins de reporteri în traficul aglomerat.
Nu se închide bulevardul Unirii
Cea mai bună veste pe care a dat-o şoferilor primarul Bacinschi a fost că bulevardul Unirii nu se va închide de tot în zona centrală, mai ales că organizarea Festivalului Bachus în centrul oraşului a adus multe blocaje. Posibilităţile de ocolire a zonei respective sînt destul de puţine, lucru subliniat şi de studiul de trafic. “Capacitatea portantă a B-dului Unirii, str. Cuza Vodă şi str. Vîlcele este aproape de limita maximă în unele perioade alea anului”, arată cei care au realizat studiul de trafic. Bacinschi a ţinut să-i asigure pe focşăneni că situaţia se va rezolva. “Nu am mers pe ideea că bulevardul Unirii va fi închis. S-ar putea ca pentru anumite manifestări sau sîmbăta şi duminica porţiunea respectivă să fie închisă. Dar noi l-am construit ca să fie drum. Bulevardul respectiv va fi deschis circulaţiei rutiere, iar odată cu terminarea lucrărilor de reabilitare la sensurile giratorii de la Ceasul Rău şi Obor şi a străzilor Kogălniceanu, Dimitrie Cantemir şi Simion Bărnuţiu, traficul în oraş se va desfăşura în parametrii optimi”, a spus plin de optimism primarul municipiului.