Lucrarile la Canalul Siret- Baragan ar putea fi reluate in acest an printr-un parteneriat public-privat, cel putin asa a anuntat ministrul Agriculturii, Valeriu Tabara u numai ca investia la acest canal ar putea deveni inutilizabila, reiese in urma unei investigatii a reporterilor nostri u proiectarea canalului s-a facut in anii ’70 in conditiile economiei centralizate.
De 20 de ani, Canalul Siret-Baragan este in paragina. Recent, ministrul Agriculturii, Valeriu Tabara, a anuntat ca vrea sa fie continuata constructia canalului printr-un parteneriat public-privat. Este un lucru obisnuit de acum ca autoritatile sa isi aduca aminte de importanta acestui canal la inundatii, in anii de seceta, cind hectare intregi de culturi agricole sint distruse sau in campanii electorale. Asa se intimpla de 20 de ani, dar in spatele promisiunilor nu au fost niciodata banii pentru a finaliza aceasta lucrare de importanta nationala. Cu fiecare an care a trecut, canalul s-a degradat, fiind tinta furturilor de beton sau de fier vechi. „Am incercat sa protejam lucrarea, dar am gasit plasa de sirma taiata. Saracia isi spune cuvintul, oameni de aici din Marasesti duc plasa taiata la fier vechi, cantitatile sint mici, dar ne strica noua lucrarea”, ne-a spus Ionel Cepoi, seful punctului de lucru la Canalul Siret Baragan din zona Marasesti. Dupa 1990, sumele alocate pentru continuarea lucrarilor la canal aproape ca au disparut. In ultimii ani, banii investiti abia au ajuns pentru conservarea lui. ”De 25 de ani lucrez la acest Canal Siret-Baragan, dar la ritmul in care se lucreaza nu cred ca va fi finalizat. Din ’89 incoace s-au dat bani cite putin, anul trecut 8 milioane de lei, anul acesta 2, 7 milioane, deci la jumatate”, ne-a mai declarat Ionel Cepoi. Si, ca o confirmare a ceea ce se face de 20 de ani, fondurile din acest an ajung doar pina la sfirsitul acestei luni, fiind continuata lucrarea pe o portiune ingusta din zona Marasesti. Asa se face ca din cei 50 de kilometri cit ar trebui realizati in Vrancea, in 20 de ani s-au receptionat doar 5,7 kilometri, adica nici un sfert. Oamenii din zona au imbatrinit tot asteptind sa isi vada culturile irigate pe timp de seceta din Siret. “De cind a murit Ceausescu asteptam, daca mai traia el, poate il facea. Vara cind este seceta ai apa, daca nu, se pierde toata munca”, spune si batrina Neculina Enoiu din Marasesti.
Canalul Siret-Baragan, prea tirziu pentru a mai fi rentabil
Inca din 1912 se dorea un canal de irigatii pentru zona Baraganului. Abia in 1971 a inceput proiectarea propriu -zisa a unui astfel de canal care sa asigure irigatiile pentru judetele Vrancea, Galati, Braila si principalul bazin cerealier al tarii, Baraganul. In cifre, ambitiosul proiect a fost calculat sa poata asigura apa pentru culturile de pe o suprafata de 700.000 de hectare, din care 518.000 de hectare putind fi irigate pe timp de seceta. Numai ca aceasta analiza are la baza date din ani ’80, in contextul economiei centralizate, cind terenurile arabile erau compacte, iar sistemele de irigatii inca mai functionau.
Acum, terenurile sint farimitate, iar sistemele de irigatii nu mai exista. „Ar fi trebuit continuat acest canal din 1990, acum este cam tirziu. Este un lucru bun, dar efortul financiar este major. Daca nu se face o comasare a terenurilor arabile, degeaba mai faci canalul Siret-Baragan”, a declarat Ionel Partene, directorul Agentiei Nationale pentru Imbunatatiri Funciare Vrancea. Conform calculelor facute de constructorul Canalului Siret-Baragan, Sibarex SA, costurile pentru a pune la punct sistemul de irigatii depasesc 500 de milioane de euro. Sint chiar mai multi bani decit pentru finalizarea celor 50 de kilometri de canal din zona Vrancea, care inseamna doar 230 de milioane de euro. Canalul a fost conceput sa asigure si apa industriei si a consumatorilor casnici. Unul dintre beneficiari ar fi fost chiar Fabrica Chimica Marasesti, din care acum nu au mai ramas nici cladirile. Asadar, cele doua componenente pentru care a fost proiectat canalul, respectiv industria si sistemul de irigatii, nu mai exista. Cit despre capacitatea canalului de a permite navigabilitatea, nici nu mai poate fi vorba. „Dupa 2010 spre 2020 trebuia sa devina navigabil in intregime, prin lege este si acum declarat navigabil, dar in Vrancea nu sint finalizati nici macar cei 50 de kilometri de canal, asa ca nu putem vorbi de acest lucru”, spune Dumitru Fodoreanu, directorul Sibarex, societatea care se ocupa de constructia canalului Siret-Baragan. Pentru ca investitia in Canalul Siret-Baragan sa fie utila si rentabila in contextul economic si social din prezent, intregul proiect trebuie regindit.