spot_img
15.6 C
Vaslui
13-oct.-2024
spot_img

Bacalureat – proba scrisã limba si literatura românã

- Advertisement -

Marea parte a celor 1142 de absolventi de liceu care sustin astãzi proba scrisã a bacalaureatului, sesiunea a II-a 2011la limba si literatura deja au pãrãsit sãlile de examen. La nivelul judetului Vaslui, cu toate avertismentele fãcute anterior, si cu toate cã erau constienti de faptul cã sãlile de examinare sunt supravegheate video, sunt deja douã cazuri de elevi eliminati. Asupra ambilor, supraveghetorii au gãsit telefoane mobile, mijloc de comunicare interzis în sala de examen, unul dintre ei fiind din Bârlad, celãlalt, în premierã, descoperit la unul dintre cele douã centre de examinare din Vaslui. Conform declaratiilor unor profesori de liceu de limba si literatura românã, subiectele la acest examen au fost ceva mai accesibile decât la cele din sesiunea de varã, astfel încât, cel putin absolventii care au picat în proxima sesiune aceastã probã nu ar trebui sã aibã dificultãti pentru a primi o notã de trecere.

Vezi mai jos subiectele si baremul de corectare:

SUBIECTE EXTRASE ROMÂNÃ bacalaureat 2011 sesiunea din toamnã

SUBIECTUL I
Un text din romanul “Adela” de Garabet Ibrãileanu cu 9 cerinte, a câte 2-4 puncte.

SUBIECTUL al II-lea
Scrie un text de tip argumentativ de 15-20 de rânduri despre prietenie de la ideile sugerate de afirmatia lui Nichita Stãnescu: “PRIETENIA NU ESTE UN D0R, CI 0 PREZENTÔ.

SUBIECTUL al III-lea
Redacteazã un eseu de douã-trei pagini, în care sã prezinti modul în care se reflectã o temã (banul, destinul, istoria, familia etc.) într-o nuvelã studiatã.

SUBIECTUL I (30 de puncte)

Se dã urmãtorul text:
Birjarul a închis portita în urma ei si, în clinchet de zurgãlãi, Adela s-a dus. De pe canapeaua de dinainte, si-a mai scos capul de câteva ori din landou, cu fluturãri de voal – voalul care-mi dezmierdase buzele pe drumul spre Vãratic si pe de atunci nu si-l mai pusese niciodatã – si, la o cotiturã a drumului, dupã o dugheanã dãrãpãnatã, dispãru într-o singurã clipã cea din urmã fluturare a voalului roz. În acest moment începu trecutul. Ca o muzicã de pe alte tãrâmuri, reflectatã într-un ecou, erau toate câte se petrecuserã în zilele fierbinti ale verii, care trecuse si ea… Cetatea Neamtului, Vãraticul, Ceahlãul, drumurile pline de soare, noptile cu lunã îmi apãreau acum ca un cortegiu al verii, care defilase repede si dispãruse dupã orizont, condus de Adela. “Fost-a, n-a fost, ori a fost vis?” Cuvintele astea simple, putin cam ridicole, scrise cu litere chirilice într-o carte foarte veche de stihuri, mã obsedeazã. Mã duc sub copacul mare, unde i-am spus cândva, odinioarã…. Da, i-am… I-am spus stângaci, ofensator de stângaci, subliniind cã nu vreau sã-i spun, dar i-am spus! Atunci mi-a dat mâna ei micã si rece si putin din bratul ei rotund cu miros de ambrã, când i-am simtit inima în pulsul care bãtea alarmat sub buzele mele. (G. Ibrãileanu, Adela)

Scrie, pe foaia de examen, rãspunsul la fiecare dintre urmãtoarele cerinte, cu privire la text:

1. Numeste câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: odinioarã, alarmat. (2 puncte)
2. Explicã rolul punctelor de suspensie în secventa: Mã duc sub copacul mare, unde i-am spus cândva, odinioarã… (2 puncte)
3. Construieste un enunt în care sã folosesti o locutione / expresie care sã continã verbul a se duce. (2 puncte)
4. Precizeazã tipul de perspectivã narativã din textul citat. (4 puncte)
5. Transcrie douã cuvinte din text care apartin câmpului semantic al timpului. (4 puncte)
6. Noteazã douã motive literare din textul dat. (4 puncte)
7. Prezintã rolul interogatiei retorice din textul dat. (4 puncte)
8. Ilustreazã cu exemple din text douã trãsãturi ale genului epic. (4 puncte)
9. Comenteazã, în sase – zece rânduri, urmãtoarea secventã din textul dat: În acest moment începu trecutul. Ca o muzicã de pe alte tãrâmuri, reflectatã într-un ecou, erau toate câte se petrecuserã în zilele fierbinti ale verii, care trecuse si ea… (4 puncte)

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 15-20 de rânduri despre prietenie de la ideile sugerate de afirmatia lui Nichita Stãnescu: “PRIETENIA NU ESTE UN D0R, CI 0 PREZENTÔ.

În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
– sã respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimãrii unei aprecieri; (8 puncte)
– sã ai continutul adecvat argumentãrii pe o temã datã: formularea ipotezei/ a prpriei opinii fatã de problematica pusã în discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzãtoare a douã argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzi pertinente; (16 puncte)
– sã respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limita de spatiu indicatã.

Atentie! Formulãrile de tipul Sunt/ nu sunt de acord cu afirmatia… / Autorul are dreptate când afirmã cã … / Afirmatia autorului este corectã … nu se considerã ipotezã.

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Redacteazã un eseu de douã-trei pagini, în care sã prezinti modul în care se reflectã o temã (banul, destinul, istoria, familia etc.) într-o nuvelã studiatã.

În elaborarea eseului, vei avea în vedere urmãtoarele repere:
– evidentierea unei trãsãturi care face posibilã încadrarea nuvelei într-o tipologie, într-un curent cultural/ literar, într-o perioadã sau într-o orientare tematicã;
– sustinerea unei opinii despre modul în care tema aleasã este reflectatã în nuvela studiatã;
– ilustrarea a patru elemente de structurã si de compozitie ale textului narativ, semnificative pentru tema aleasã (actiune, conflicte, relatii temporale si spatiale, perspectiva narativã, tehnici narative, incipit, final, limbaj etc.);
– ilustrarea relatiilor dintre douã personaje, prin care tema aleasã se evidentiazã în nuvela studiatã.

Notã! Ordinea integrãrii reperelor în cuprinsul lucrãrii este la alegere.
Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerintã/ reper); pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris -3 puncte; abilitãti de analizã si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; încadrarea în limita maximã a spatiului indicatã – 1 punct).
În vederea acordãrii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sã aibã minimum douã pagini si sã dezvolte subiectul propus.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

7 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.