Sedinta extraordinara astazi la CJ, la cererea premierului Ungureanu, care solicita din nou votul consilierul pentru a putea prelungi pista de la 1.800 la 2.400 metri. USL se opune, promitind ca va face in mandatul viitor pista separata, de 3.000 m, pe care sa poata ateriza si avioanele mari ale firmelor low cost. „Faceti acum de 2.400 metri. Nu vor mai fi bani”, le transmite premierul. El da de inteles ca, la o adica, pe viitor se poate muta biserica monument care impiedica prelungirea pistei actuale pina la 3.000 m, daca vor mai fi alti bani. Faptul ca alegerile locale bat la usa a inflamat discursul politic mai mult decit au nevoie iesenii. Liberalii joaca o arma cu doua taisuri, opozitia lor putindu-le fi imputata de alegatori. Democrat-liberalii merg pe mina premierului, la care s-a raliat si Simirad, in timp ce social-democratii par a fi captivi pozitiei liberale. Indiferent de decizia care va fi luata in sedinta CJ, „Ziarul de Iasi” se angajeaza sa traga la raspundere publica pe cei care isi vor impune vointa la votul de astazi, in caz de esec. Indiferent cum votati, veti avea o mare raspundere fata de toti iesenii care vor de 20 de ani aeroport modern, dlor consilieri!
Consilierii judeteni sint pusi astazi in fata unei decizii ce s-ar putea dovedi istorica. Pe ordinea de zi a sedintei extraordinare de astazi va figura proiectul de extindere a actualei piste. Solutia, propusa de Ministerul Transporturilor, sustinuta de premier si adoptata de conducerea Consiliului Judetean, reprezinta extinderea actualei piste de la 1.800 la 2.400 de metri. Proiectul a fost respins de consilierii judeteni la ultima sedinta, dar, la solicitarea premierului Mihai Razvan Ungureanu, el a fost pus din nou pe ordinea de zi. Reprezentantii Opozitiei sustin ca, daca ar fi votat in forma propusa, proiectul ar face mai mult rau decit bine aerogarii iesene, care are nevoie de o pista de 3.000 m, spun ei, si pe care o va face USL, dar in mandatul viitor. Pentru proiectul de extindere a actualei piste, Iasul are promis sprijin chiar de la premierul Mihai Razvan Ungureanu. „Faceti acum de 2.400 de metri. Nu vor mai fi bani”, i-ar fi avertizat premierul pe oficialii ieseni. El ar mai fi spus ca, in viitor, daca vor mai fi resurse, se va putea prelungi pista de 2.400 m pina la 3.000 m, chiar daca va fi nevoie de relocat turla bisericii monument din Aroneanu, care incurca acum, printre altele, aceasta prelungire. Care sa fie solutia buna?
Principalii sustinatori ai variantei propuse de Executiv sint presedintele CJ, Constantin Simirad, si membrii PDL, care il au in spate pe premier si sprijinul financiar promis de acesta. Calculele preliminare arata ca prelungirea cu 600 de metri a pistei ar costa circa 35 milioane de euro.
„Responsabilitatea este fata de ieseni, nu fata de partide”
Conform deputatului PDL Petru Movila, votul exprimat de consilieri astazi este ultima sansa de modernizare a aerogarii. „Cred ca este un moment de mare responsabilitate pentru consilierii judeteni. Este o decizie finala. Cei care s-au facut ca au condus destinele iesenilor in acesti patru ani au ocazia sa recupereze putin teren. Sper ca proiectul sa fie votat. Consilierii ar trebui sa inteleaga ca responsabilitatea este fata de ieseni, nu fata de partide. Premierul Ungureanu a promis sustinere totala. De aceea, cred ca, daca nu vor vota, cei care vor mai cere votul din nou la CJ chiar nu il merita”, a declarat Petru Movila. Totodata, senatorul Dumitru Oprea a facut un apel la premier pentru a lua in considerare sprijinul fata de aerogara ieseana in cazul in care proiectul nu va trece de votul din CJ. „Lipsita de autostrazi si de linii feroviare eficiente, Regiunea Nord-Est ar ramine si fara legaturi aeriene. Tocmai de aceea, tin sa innoiesc o solicitare facuta si cu ceva timp in urma. Consider ca Executivul ar putea lua in calcul, in situatia blocarii in continuare a proiectului la nivelul CJ, preluarea Aeroportului, data fiind importanta strategica pe granita de rasarit a Uniunii Europene (…). Nu trebuie pierdut din vedere faptul ca Iasul este pol national de crestere pe regiunea Moldovei. Iar acest lucru nu poate fi gindit fara un aeroport capabil de curse internationale. Tocmai de aceea, fac un apel la Guvernul Romaniei sa analizeze preluarea Aeroportului in administrare, pentru a se elimina, astfel, orice bariera a modernizarii lui. Iar daca unii politicieni locali chiar si acum, in al doisprezecelea ceas, mai pun contre pe acest subiect, sper ca premierul Ungureanu, printr-un gest intelept, sa faca un mare bine locuitorilor regiunii”, a spus Dumitru Oprea.
„In actuala forma, proiectul e in defavoarea iesenilor”
Opozitia are insa alta parere. In opinia deputatului PNL Cristian Adomnitei, candidatul USL la sefia CJ, conducerea CJ si a PDL incearca sa dea o conotatie electorala acestui subiect. „Nu este singura solutie. Este un mare neadevar. Peste doua luni vom demonstra contrariul. Se creeaza o atmosfera de Apocalipsa. In actuala forma, proiectul este in defavoarea iesenilor. Toti cei de la Putere, de la Oprea la Simirad, au dat dovada de incompetenta timp de 46 de luni din cele 48 ale mandatului. Acum, in a 47-a luna vin si spun ca vor rezolva problema pina la finele mandatului. La aceasta ora nu exista nici o finantare. Proiectul nu are nici o finantare. In plus, nu are nici studiu de fezabilitate. Nu a fost studiat, deci nu se poate spune daca e bun sau nu. Varianta sustinuta de noi are totul. Cred ca premierului nu i-au fost comunicate toate datele problemei”, a afirmat Cristian Adomnitei. Parlamentarul nu omite insa potentialul sprijin pe care premierul Mihai Razban Ungureanu l-ar putea oferi pentru modernizarea aerogarii iesene. „Singurul pe care nu-l includ in acest tablou este premierul Ungureanu, iar pe 11 iunie (alegerile locale au loc pe 10 iunie – n.r.) voi demonstra acest lucru. Dupa depunerea juramintului, primul om pe care il voi vizita va fi premierul. Deocamdata, totul este o tema de campanie a PDL. Nu exista nici o cerere de la CJ catre Guvern prin care sa se solicite bani. Nu exista nimic concret, dar votul ni se cere”, a mai spus Cristian Adomnitei.
Conform sefilor USL, prin aceasta solutie se limiteaza numarul de avioane care aterizeaza la Iasi, limitind traficul de pasageri preluat de acest aeroport. In consecinta, Aeroportul Iasi ar fi condamnat sa ramina unul de interes local. In opinia acestora, prelungirea cu 600 de metri spre Aroneanu a pistei existente s-a dovedit nepotrivita inca din studiile de obstacolare realizate la fazele anterioare de proiectare, motiv pentru care a fost necesara gasirea unui aliniament optim prin deplasarea si rotirea axului pistei proiectate. Chiar daca problemele de obstacolare ar fi in prezent rezolvabile, in conditiile in care se doreste operarea cu aeronave mediu curier, lungimea pistei va limita gama de aparate de zbor admisa, cum ar fi cursele low cost cu nave mari. In plus, extinderea parcajului existent nu mai este posibila decit printr-o constructie din beton pe mai multe niveluri. Un alt argument impotriva proiectului aflat pe ordinea de zi a CJ il reprezina faptul ca lucrarile prevazute pe pista existenta vor bloca activitatea Aeroportului pe o mare parte din durata functionarii santierului. Sefii USL mai sustin ca solutia propusa de conducerea CJ va implica reluarea de la zero a procedurii de obtinere a avizelor si aprobarilor.
www.ziaruldeiasi.ro