spot_img
spot_img
-0.1 C
Vaslui
25-nov.-2024
spot_img
spot_img

LDP Vaslui, sancționată pentru încălcarea legii achizițiilor publice: tratament discriminatoriu față de operatorii publici!

- Advertisement -
REPREZENTANT… Lucrări Drumuri și Poduri SA (LDP) Vaslui este o societate în subordinea Consiliului Județean și este condusă de inginerul Constantin Pricope, fost șef Birou Producție.

“GREȘELI LA UN ALT NIVEL”… O societate din subordinea Consiliului Județean Vaslui a fost sancționată pentru încălcarea legii achizițiilor publice. Este vorba despre SC Lucrări Drumuri și Poduri SA (LDP) Vaslui, care, în ultimii doi ani, a aplicat un tratament inegal și discriminatoriu operatorilor economici din domeniu. Curtea de Conturi a constat la ultimul control că societatea a achiziționat în mod direct bunuri și servicii pe bază de note de comandă sau contracte fără valoare, contrar reglementărilor legale în vigoare. Spre exemplu, anul trecut, a cumpărat balast de 3.179.455 lei și asfalt de 14.444.085 lei prin achiziție directă, deși legea obligă, în cazul achizițiilor de peste 160.721 lei (cu TVA), folosirea unei alte proceduri (licitație) și înscrierea ei în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). De asemenea, societatea nu a respectat principiile de transparență: “Autoritatea contractantă nu a publicat semestrial în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) extrase din programul anual al achizițiilor publice, precum și orice modificare asupra acestora, în termen de 5 zile lucrătoare. Nu a respectat obligația legală de a transmite trimestrial în SEAP o notificare cu privire la achizițiile directe, grupate pe necesitate, care să cuprindă cel puțin obiectul, cantitatea achiziționată, valoarea și codul CPV”, se arată în raportul Curții de Conturi. Societatea a fost sancționată cu 5.000 lei (nivelul minim al sancțiunii), amendă pe care a plătit-o în timpul misiunii de audit.

Printre constatările auditorilor publici externi, identificate la SC LDP Vaslui, se mai numără fundamentarea neconformă a achizițiilor publice de efectuat. În Programul Anual al Achizițiilor Publice – achiziții directe, întocmit la nivelul societății, s-au prevăzut a fi efectuate achiziții directe de produse și servicii în valoare de 3.503.100 lei, însă documentul nu cuprinde procedura stabilită pentru derularea procesului de achiziție, modalitatea de derulare a procedurii de atribuire, respectiv online sau offline. Auditorii publici externi au constat, totodată, că în programul anual al achizițiilor publice pentru anul 2020, (fără număr și dată de înregistrare semnat de directorul entității), nu s-a procedat la înscrierea achizițiilor de lucrări de construcții și drumuri, deși în cursul anului 2020 s-au realizat plăți în cuantum de 7.853.480 lei către furnizorii Matsorg Recycle SRL și SC Nomis SRL, pentru aceste lucrări. “În cazul furnizorului Matsorg Recycle SRL, în baza notei de comandă, s-au achiziționat lucrări de betonare a unor șanțuri, pentru care s-au efectuat plăți în anul 2020 în cuantum de 1.986.980 lei, iar în cazul furnizorului SC Nomis SRL în baza notelor de comandă, s-au achiziționat lucrări de construcții drumuri (punere în operă a unor cantități de piatră spartă și balast) pentru care s-a decontat în anul 2020 suma de 1.020.703 lei. De asemenea, pentru calculul valorii estimate, respectiv pentru alegerea procedurii de atribuire, autoritatea contractantă nu a avut în vedere necesitățile pe care urma să le acopere prin efectuarea acestor achiziții la nivelul unui an bugetar, toate achizițiile fiind realizate prin achiziție directă, în principal pe bază de notă de comandă, nefiind publicate în Sistemul Electronic de Achiziții Publice”, au precizat auditorii publici externi în raport.

“Greșeli” la un alt nivel: achiziții directe, în baza unor contracte fără valoare

Controlul Curții de Conturi o practică interesantă în cadrul societății: achiziționarea diverselor produse balastiere în baza unor note de comandă sau a unor contracte de furnizare produse, atenție, fără precizarea valorii și a cantităților ce urmau să fie livrate. “Analizând cele două tipuri de achiziții (balast și asfalt), se constată că: valoarea totală decontată în anul 2020 pentru achiziția de balast, a fost de 3.179.455, depășind astfel pragul de 135.060 fei fără TV (160.721 lei cu TVA), prevăzută la art. 7 alin. (5) din legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, până la care autoritatea contractantă are dreptul de a achiziționa direct lucrări. De asemenea, în ceea ce privește achiziția de asfalt, suma decontată a fost de 14.444.085 lei, iar aceasta depășește pragul de 135.060 lei fără TVA. Din verificarea prețului privind aprovizionarea cu balast/mixturi asfaltice, s-a constatat că în cazul balastului nu s-au aplicat aceleași prețuri la toți furnizorii de la care s-au aprovizionat, acestea variind între 52 și 58 lei/mc. În vederea realizării acestor achiziții, pentru calculul valorii estimate, autoritatea contractantă trebuia să ia în considerare scopul atribuirii contractelor, respectiv necesitățile pe care urmează să le acopere prin efectuarea acestor achiziții la nivelul unui an bugetar și nu valoarea estimată pentru fiecare achiziție de produs (prin comandă) cum s-a procedat în anul 2020. Pentru atribuirea contractelor de achiziție în cazul produselor balast și asfalt, SC Lucrări Drumuri și Poduri SA Vaslui avea obligația să aplice una dintre procedurile prevăzute de art. 68 din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice (n.r. licitație deschisă, licitație restrânsă, negociere competitivă, dialogul competitiv, parteneriatul pentru inovare, negocierea fără publicarea prealabilă, concursul de soluții, procedura simplificată)”, se arată în raportul Curții de Conturi.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.