spot_img
spot_img
4.9 C
Vaslui
25-nov.-2024
spot_img
spot_img

ISU Vaslui nu are saltele gonflabile, dar stă bine la platformele de lucru la înălțime

- Advertisement -

SITUAȚIA PE JUDEȚ… O femeie din Constanța a murit, marți, după ce a căzut de la etajul 6 al blocului în care locuia. Apartamentul fusese cuprins de flăcări, iar femeia s-a aruncat de la balcon. Pompierii ajunși la intervenție nu erau dotați nici cu scară de evacuare, nici cu saltea gonflabilă. După incident, a ieșit la iveală faptul că ISU Constanța nu deține nicio pernă de salvare, că autospeciala cu scară are baza într-un cartier de case, la 8 km de cartierele de blocuri unde e necesară și că pompierilor le-a luat între 7 și 13 minute pentru a ajunge la incendiu. Aceste amănunte au provocat revoltă peste tot în țară, inclusiv la Vaslui, unde oamenii au sancționat modul defectuos de intervenție al pompierilor constănțeni. Culmea este că nici Inspectoratul pentru Situații de Urgență al județului Vaslui nu deține astfel de saltele, iar intervențiile la incediile de la înălțime se fac cu ajutorul autospecialelor cu scară, care în județul nostru sunt în număr de cinci.

O femeie de 56 de ani din Constanța a murit, marți, în fața pompierilor ISU după ce s-a aruncat de la balconul apartamentului de la etajul 6, cuprins de un incendiu violent. Femeia ieșise pe balcon pentru a scapa de flăcările din locuință și a așteptat acolo minute bune să fie salvată. Când au ajuns, salvatorii nu aveau nici autospecială cu scară și nici saltea gonflabilă. Sub ochii lor, femeia disperată s-a aruncat de la etaj și a murit. După 2 minute a apărut și scara, de la un detașament aflat la  kilometri distanță. Salteaua nu, pentru că cei de la ISU spun că nu au în dotare. Contactat telefonic, purtătorul de cuvânt al ISU Constanta, Anca Chiriță, a spus că pompierii au mers fără saltea pentru că nu există așa ceva în dotarea ISU. “Pentru că inspectoratul nu este dotat, nu există în dotarea Inspectoratului nicio saltea. Au fost la un moment dat și s-au înlocuit cu alte mijloace de intervenție la înălțime – autoscări mecanice”, este răspunsul reprezentantului ISU Constanța.

 

ISU Vaslui are o autoscară mecanică și patru platforme de lucru la înălțime, orașele Negrești și Murgeni, neacoperite în cazul unor incendii

 

L-am contactat pe purtătorul de cuvânt al ISU Vaslui pentru a afla dacă situația din județul nostru diferă cu mult față de cea de la Constanța. Am aflat că, la fel ca în județul de la malul mării, nici ISU Vaslui nu mai deține saltele gonflabile, însă, în schimb, stăm mai bine la autospecialele cu care se poate interveni la incendiile la înălțime. “La această oră, Inspectoratul Județean pentru Situații de Urgență Vaslui are o autoscară mecanică și patru platforme de lucru la înălțime. La Detașamentul Vaslui avem o platformă care se ridică la 45 de metri, la Detașamentul Bârlad avem două Iveco, unul care se ridică la 32 de metri iar celălalt la 42 de metri, iar la Huși avem un Iveco Magirus care se ridică la 42 de metri și o autoscară mecanică, care va fi donată în Republica Moldova”, ne-a declarat reprezentantul ISU Vaslui.

“O saltea se umflă în cel puțin zece minute și este greu de manevrat”

Pentru că în presa națională și pe rețelele de socializare s-a creat o emoție imensă în jurul cazului de la Constanța, am stat de vorbă cu doi pompieri din Vaslui, pentru a afla dacă și cât de mult s-a greșit la intervenția respectivă. “Saltele nu avem nici noi, la ISU Vaslui, și oricum cu ele nu s-ar fi rezolvat foarte multe la un incendiu de la un bloc turn. În cazul de la Constanța, să spunem că pompierii aveau acea saltea. Le trebuia cel puțin 10 minute să fie umflată, iar pe lângă asta necesita un perimetru foarte mare în jurul blocului pentru a putea fi desfășurată. Dacă în zona respectivă sunt garduri, sunt mașini parcate, sunt copaci, acea saltea nu poate fi folosită. În cazul incendiilor la înălțime mai este o problemă foarte mare, cu care ne confruntăm. Persoana care sare trebuie să cunoască câtuși de puțin tehnica săriturii de la înălțime. Avem colegi care cunosc această tehnică și care în cadrul exercițiilor efectuate în anii trecuți au sărit de la înălțime. Mulți dintre ei spuneau că e o experiență pe care nu ar vrea să o mai repete. În cazul de la Constanța, dacă femeia se lăsa jos, în balcon, viața nu îi era pusă în pericol. Ea s-a panicat când a văzut acel fum gros și a acționat așa cum probabil mulți dintre noi am fi făcut-o. Dincolo de tragedie și de emoția din jurul acestui caz, avem obligația să privim incidentul și cu obiectivitate. Am văzut că pompierii din Constanța au fost criticați că au ajuns după 13 minute la incendiu. Uneori, să străbați 8 kilometri în 13 minute într-un trafic precum cel de la Constanța, poate fi o performanță. Mulți au reproșat că de ce nu s-au dus pompierii la niște vecini să ia niște pături și să prindă femeia cu ele. Pe cei care cred că o pătură i-ar fi putut salva viața femeii, i-aș sfătui să urce până la etajul șase al unui turn, să se uite la oamenii care circulă prin jurul blocului. Sunt precum niște furnici. Dară să admitem și metoda aceasta de lucru. Ca să fie acoperită o suprafață rezonabilă, pompierilor le trebuiau cel puțin 10 astfel de pături, însăilate foarte repede. Și să spunem că și acest lucru s-ar fi realizat, însă nu putem să nu ne întrebăm, cine ținea de acele pături legate? Era nevoie de foarte mulți oameni”, ne-a declarat unul dintre pompieri.

“Scările au o mare hibă”

Colegul său, care de asemenea, a dorit să rămână sub protecția anonimatului, ne-a explicat cum funcționează platformele de lucru la înălțime și când pot fi ele folosite. “Aceste scări au computer de bord și se reglează singure, în sensul că dacă nu au unghiul potrivit de desfășurare, poate dura până și jumătate de oră până își găsește acel unghi. Scara urcă până la o anumită înălțime, într-o anumită direcție, pe comanda primită, însă după aceea se calibrează singură. Unei astfel de scări îi trebuie minimum opt metri în lățime pentru a se putea calibra pentru o intervenție la un bloc turn, așa cum s-a întâmplat în Constanța. Cu cât este înălțimea mai mare, cu atât ea necesită un spațiu mai mare pentru calibrare. Și la Vaslui au fost atâtea cazuri când ne-am dus cu autoscara și nu am putut-o folosi pentru că nu aveam efectiv loc, din cauza gardurilor, a mașinilor parcate lângă scara blocului, a copacilor. Un caz concret a fost cu acel balcon căzut de pe strada Donici. Noi nu am putut intra acolo cu scara, în primul rând din cauza mașinilor care erau parcate în zonă. A intervenit poliția locală și au fost mutate. Apoi am avut probleme cu gardul de acolo, care nu permitea intrarea autoscării. Până la urmă a fost tăiat și acel gard. Când să intervenim, ne-am blocat, din nou, din cauza unor copaci bătrâni. Nu am putut să-i tăiem pentru că trebuia autorizație în acest sens. Până la urmă s-a intervenit cu un telemac de la o firmă privată. Un alt impediment în desfășurarea acestor scări îl reprezintă vântul. Dacă bate vântul foarte puternic, automat, calculatorul nu permite ridicarea scării, sau permite până la un anumit nivel pe care el îl consideră a fi sigur. E posibil ca în cazul unui incendiu la etajul șapte, dacă vântul bate puternic, calculatorul să permită desfășurarea scării până la etajul trei. Sunt niște parametri de siguranță care sunt setați de dinainte ca aceste mașini să ajungă în teritoriu. Omenește și noi am fost marcați de tragedia de la Constanța, nu ai cum să nu fii când vezi acele imagini. Însă, dincolo de emoții, avem obligația să privim și obiectiv această intervenție, să ne întrebăm dacă într-adevăr colegii noștri au greșit atunci când au intervenit la acel incendiu.”

Raed Arafat anunță “măsuri aspre”

Șeful Depratamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, a anunțat că se vor lua cele mai “aspre măsuri” în cazul incendiului de la Constanța. “Verificăm toate circumstanțele, orele, minutele, pentru a le compara cu cele la 112, s-au solicitat inclusiv orele de la STS pentru a se verifica toate momentele acestei intervenții. Clar, dacă cineva a raportat ceva greșit, dacă cineva a făcut ceva și ne-a indus în eroare aici, fără discuție se vor lua cele mai aspre măsuri (…) Noi facem verificările să vedem de ce nu a fost autoscara, știm că a venit de la o unitate mai îndepărtată”, a declarat Raed Arafat.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.