OFICIAL… Pandemia de coronavirus aduce schimbãri în modul de desfãsurare a cursurilor în grãdinite, învãtãmântul primar, gimnazial si liceal, profesional si vocational. Ministerul Educatiei a publicat ieri, 1 septembrie, Ghidurile privind organizarea si desfãsurarea activitãtilor în cadrul unitãtilor de învãtãmânt în anul scolar 2020-2021. Potrivit acestora, orarul va fi structurat astfel încât, într-o perioadã, elevii sã aibã câte douã ore pe zi, în fiecare zi, la o disciplinã. Profesorii vor înregistra notele si absentele în agende proprii, orele vor fi de 55 de minute, iar pauzele de doar cinci minute, numai pentru ca dascãlii sã aibã timp de schimbare a claselor. Ghidurile au fost publicate pe portalul de informare educatiacontinua.edu.ro, instrument online dedicat celor interesati de contextul educativ si sanitar în care se va desfãsura activitatea în anul scolar 2020-2021, ca urmare a evolutiei pandemiei de Covid-19.
Portalul faciliteazã accesul direct la informare pentru elevi, studenti, pãrinti, cadre didactice precum si pentru alte categorii de public. Acesta cuprinde toate documentele emise de cãtre Ministerul Educatiei si Cercetãrii si Ministerul Sãnãtãtii pe aceastã temã: norme, ghiduri, regulamente, metodologii, dar si alte documente din acelasi spectru tematic, grupate pe arii de interes, respectiv cicluri de învãtãmânt. „Asa cum am promis, în aceastã perioadã am elaborat ghidurile metodologice, ghiduri pentru organizarea si desfãsurarea activitãtilor în cadrul unitãtilor de învãtãmânt. Aceste materiale au fost concepute pentru fiecare nivel de învãtãmânt, prin raportare la particularitãtile acestora. Astfel, Ministerul Educatiei si Cercetãrii pune la dispozitie ghiduri pentru: educatie timpurie, învãtãmânt prescolar, învãtãmânt primar, gimnazial si liceal, dar si pentru învãtãmânt vocational, profesional si tehnic si, nu în ultimul rând, pentru învãtãmântul special. Toate aceste materiale-suport sunt publicate pe educatiacontinua.edu.ro”, a declarat Monica Anisie, ministrul educatiei si cercetãrii.
Ce cuprind aceste ghiduri
Potrivit ghidurilor publicate de Ministerul Educatiei, pauzele vor fi de cinci minute, numai pentru schimbarea claselor de cãtre cadrele didactice, iar orele vor fi de 55 de minute. În acest interval de 55 de minute, fiecare clasã, conform unei organizãri la nivel de palier (zona deservitã de o toaletã) va avea o pauzã de 10-15 minute. Pauzele vor fi organizate astfel încât sã nu se intersecteze elevii de la clase diferite si folosirea toaletelor sã fie fãcutã în conditii de distantare. Pentru elevii care nu merg la toaletã, în aceste pauze individualizate pentru fiecare clasã, cadrul didactic va organiza activitãti recreative în clasã sau, dacã este posibil, fãrã intersectarea cu alte clase, în aer liber, activitãti care sã includã miscare. Personalul didactic si nedidactic va supraveghea circulatia elevilor si a cadrelor didactice pentru respectarea distantãrii fizice si a tuturor mãsurilor, astfel încât sã nu existe apropiere între elevi din clase diferite, respectiv cadre didactice si elevi în afara sãlilor de clasã. În pauzele comune, de 5 (cinci) minute, este permisã numai circulatia profesorilor pe holuri, de la o clasã la alta. Elevii rãmân în sãlile proprii de clasã. În cazul folosirii unor cabinete sau laboratoare, pauzele comune de 5 minute sunt destinate dezinfectãrii acestora pentru noile clase/grupe care le vor folosi. Deplasarea elevilor cãtre si dinspre aceste sãli se face la începutul si la sfârsitul orelor de 55 de minute, însotiti de cãtre cadrul didactic. Toate cadrele didactice vor folosi cataloage proprii (agende), unde vor înregistra notele si absentele elevilor. Transferul acestor înregistrãri în cataloagele claselor se face dupã un program stabilit la nivelul unitãtii de învãtãmânt, pentru reducerea riscurilor asociate unei aglomerãri de cadre didactice în cancelarii si a atingerii cataloagelor de cãtre diferite cadre didactice pe parcursul aceleiasi zile. Pe cât posibil, se va folosi comunicarea la distantã pentru informarea profesorilor diriginti si a pãrintilor sau, unde este posibil, catalogul electronic.
Propunere: Orar organizat modular
În cazul tuturor celor 3 scenarii, organizarea modularã a orarului prezintã avantaje evidente, aratã Ministerul Educatiei. Acestea sunt: reducerea riscurilor asociate apropierii fizice în cazul S1 si S2 (profesorii vin în contact cu mai putine clase într-o perioadã de timp); reducerea efortului elevilor în cazul tuturor scenariilor, prin scãderea numãrului de discipline care necesitã concentrarea lor si efectuarea de teme pentru acasã într-un interval de timp; flexibilizarea orarului în S3, prin reducerea numãrului de profesori (2 sau 3) cu care o clasã lucreazã într-o sãptãmânã si reducerea numãrului de clase cu care un profesor lucreazã într-o sãptãmânã. Orarul modular se poate realiza cel putin pe parcursul unui semestru, prin însumarea orelor de la fiecare disciplinã si programarea unor perioade (module). Într-o perioadã, elevii au câte 2 (douã) ore pe zi, în fiecare zi, la o disciplinã. Elevii au astfel, în functie de planurile-cadru ale clasei respective, numai 2 (douã) sau 3 (trei) discipline simultan. La discipline cu un numãr mare de ore pe sãptãmânã se organizeazã câte 2 (douã), 3 (trei) sau 4 (patru) module pe semestru; de exemplu, pentru 4 (patru) ore pe sãptãmânã, în 17 sãptãmâni sunt 68 de ore care pot fi planificate în 2 (douã) module de câte 2 (douã) sãptãmâni si unul de (aproape) 3 (trei) sãptãmâni. Realizarea orarului este la decizia fiecãrei unitãti de învãtãmânt. Pentru adoptarea unui orar modular, nu este nevoie de modificãri legislative.