spot_img
spot_img
2.2 C
Vaslui
23-nov.-2024
spot_img
spot_img

Staretul Gusã, dat afarã de la mãnãstirea Movila lui Burcel!

- Advertisement -

Scrisoare incendiarã, care pune pe jar Patriarhia

SCANDAL URIAS… PS Corneliu, Episcopul Husilor, a decis sã scape de staretul mãnãstirii Movila lui Burcel, arhimandritul Gusã, un preot cu vocatie de constructor, care a pornit de la zero si a fãcut o mãnãstire semeatã pe dealurile Codãestiului. Acuzându-l de evaziune fiscalã si vorbe urâte, Episcopul a luat o decizie extremã: l-a pensionat pe cãlugãr, de la 1 octombrie, având în vedere cã acesta a împlinit 65 de ani. În paralel cu aceastã mãsurã foarte durã, Corneliu i-a trimis o adresã, prin care îl anuntã cã mai poate fi staret doar jumãtate de an, dupã care îl va trece pe linie moartã si îi va lua conducerea mãnãstirii. Sunt detalii socante pe care le-am aflat de la Mitropolia Moldovei, acolo unde ar fi ajuns o scrisoare incendiarã, pe care Gusã a fãcut-o la adresa Episcopului Corneliu. Scrisoarea respectivã a fost cititã si de Mitropolitul Moldovei, IPS Teofan, care s-ar fi exprimat, într-un cerc restrâns, cã “Eu sunt mitropolit la Iasi, Corneliu este mitropolit acolo, la Eparhie, nu ne bãgãm unul pentru parohia celuilalt”, semn cã oricine încearcã sã spunã ceva despre Corneliu va fi “executat” de mai-marele Eparhiei Husi. De la ce porneste scandalul? În mai a.c., spun surse din cadrul Mitropoliei, arhimandritului Gusã i s-au adus acuze foarte grave de cãtre Episcop, menite tocmai pentru a-l trece pe liber. În urma unei inspectii fãcute de sectorul exarhat, i s-a reprosat arhimandritului cã, citãm, “aveti posturi fictive în schemã, v-ati însusit bani publici de ani de zile, ati fãcut evaziune fiscalã, aduceti injurii mincinoase la adresa Episcopiei”. Pe baza acestor acuze extrem de dure, s-a pregãtit si scoaterea de la conducerea mãnãstirii a cãlugãrului Gusã, el fiind pensionat începând cu luna octombrie si lãsat la conducere pe o perioadã determinatã. În locul actualului staret, mai spun sursele de la Iasi, ar urma sã fie adus un om de bazã de-al Episcopului Corneliu, un cãlugãr de la mãnãstirea Bujoreni, pe nume Cleopa. “Face ce vrea de capul lui si nu are niciun Dumnezeu, Episcopul, nu poate sã-l ia nimeni la întrebãri? Ce, este Hristos pe Pãmânt si noi trebuie sã îngenunchem toti în fata lui? Nimeni nu vrea sã ia vreo mãsurã împotriva lui, nici la Mitropolie, nici la Patriarhie”, spun mai multi preoti din Vaslui, care cer ca Patriarhia sã intervinã de urgentã, înainte ca în judet sã izbucneascã o revoltã, cum nu s-a înregistrat vreodatã în istoria Bisericii Ortodoxe Române. În ceea ce-l priveste pe pãrintele Gusã, acesta nu rãspunde nici la telefonul mobil si nu a putut fi gãsit la mãnãstire, pentru a confirma aceastã scrisoare.

Staretul mãnãstirii “Stefan cel Mare” de pe Movila lui Burcel, cãlugãrul Stefan Gusã, a ajuns în acest loc în 1993. Venea de la burse de studii în Europa, unde fusese trimis de Consiliul Ecumenic al BOR, dupã care s-a întors pe meleagurile natale. În locul mãnãstirii actuale, pe un loc încãrcat de istorie, zãceau buruieni, iar staretul s-a apucat sã construiascã totul de la zero. “Muncesc de la 18 ani, am fãcut scoalã, 7 biserici, 2 mãnãstiri, trei doctorate si nu vreau sã ies pe usa din spate, la pensie, am si eu demnitatea mea de cãlugãr, chiar dacã sunt cãlugãr nu înseamnã cã trebuie sã mã împroaste cu c…t. Cred cã nu întelegi ce înseamnã “fictiv” si, de aceea, vã recomand Dictionarul limbii române, înseamnã “inexistent”, “aparent”. Nu am avut niciun om inexistent, niciun post fictiv. Toti oamenii au fost încadrati cu decizii. De unde ati scos cuvântul “fictiv”? Cred cã nu întelegeti ce înseamnã acest cuvânt. Vã recomand si la “evaziune fiscalã”, sã vedeti ce înseamnã, tot în Dictionarul explicativ al limbii române. Nu am nicio datorie la stat, nici eu, nici mãnãstirea pe care o conduc. Ati spus cã aduc injurii mincinoase la adresa Episcopiei, pentru cã am avut 20 de posturi. Vã anexez schema, cea din 2009, de când ati venit, si vedeti cã acum mai am doar 11 posturi. Unde sunt celelalte nouã posturi, Prea-Sfintite? Cine aduce injurii si cine minte? Eu sau dvs., acolo, mintiti?”, ar fi spus pãrintele Gusã, într-una din scrisorile adresate Episcopului Corneliu, ajunsã pe masa Mitropolitului Teofan, scrisoare care, spun surse din Mitropolie, l-ar fi înfuriat pe mai-marele Eparhiei.

“În cancelaria Prea-Sfintiei-Voastre se urcã pe cadavre, pentru a ajunge la ciolan”

Iatã ce mai scrie arhimandritul Gusã în scrisoarea ajunsã pe masa mitropolitului Moldovei, IPS Teofan, scrisoare care a fost trimisã, initial, cãtre Episcopul Husilor. O scrisoare care ne-a parvenit la redactie printr-o sursã din cadrul Mitropoliei, revoltatã de situatia de la Movila lui Burcel. “Sunt în pragul pensionãrii si nu pot accepta sã ies la pensie pe usa din spate si cu tinichele legate de coadã, datoritã unor functionari care în dorinta lor desartã de a se urca cât mai sus îsi vor culoare libere si nu vor sã se “împiedice de un ciot”. Vã dezinformeazã (scrisoarea este adresatã Episcopului Husilor, desi a fost cititã si de mitropolit, n.r.) si aruncã cu noroi în dreapta si în stânga, fãrã niciun fel de responsabilitate si bun simt. Iar Prea-Sfintia Voastrã, având prea mare încredere în domniile lor semnati ceea ce vi se pune înainte. (…) Am peste 47 de ani lucrati si nu mi-am permis niciodatã sã urc pe cadavre ca sã ajung la ciolan, asa cum vãd cã se întâmplã în cancelaria Sfintei Episcopii a Husilor. Mai bine de 35 de ani am lucrat în administratie si am încercat sã nu-mi fac de râs pãrintii. Am ajuns la Codãesti în urmã cu 23 de ani, atunci, pentru a ajunge în locul în care suntem astãzi, am fost nevoit sã mã descalt, sã-mi suflec pantalonii pânã la genunchi si cu pantofii în mânã sã rãzbat prin noroi, ca sã ajung la destinatie. Am fãcut un cort în care am slujit si am adus un vagon de la un fost IAS, în care am dormit. Încetul cu încetul am ridicat o cãsutã din chirpici, în care într-un capãt am fãcut un fel de paraclis, la mijloc am înjghebat douã-trei chilii si la capãtul celãlalt am adus o vacã si un porc, pentru a nu cersi de-ale gurii. Ce vreau sã spun cu asta? Cã a fost greu, extrem de greu, dar nu am dat înapoi, fãrã sã fie vorba de mândrie, pot sã spun cã are astãzi Eparhia Sfintiei voastre douã mãnãstiri puse la punct, cu toatã dotarea necesarã, cu drumuri, apã, energie electricã, drumuri, un iaz, 15 hectare de pãmânt arabil, un centru pentru victimele violentei în familie, telefonie, internet, douã biserici mari de zid, iar una ne-a ars. Chiar dacã sunt cãlugãr si trebuie sã fiu smerit, vã spun cu toatã demnitatea pe care mi-o cere vârsta cã nu pot accepta sã fiu împroscat cu noroi de colaboratorii Prea-Sfintiei Voastre, datoritã unor rãfuieli cãlugãresti, rãutãcioase si pãguboase. Repet: foarte pãguboase. Oricãrui cãlugãr trebuie sã i se accepte sã aibã un pic de demnitate, de personalitate, un drept la opinie”, sustine arhimandritul.

Staretul Gusã: “Nu mi-am însusit bani publici niciodatã, puteti verifica”

“Mã învinuiti de lucruri foarte grave si murdare, care nu au niciun suport de sustinere, nici mãcar 1%. Îmi amintesc de inspectia sectorului exarhat, în august 2009. Da, ati fost si ati desfãcut atunci patru contracte de muncã. Ati aplicat atunci cea mai durã pedeapsã pentru doi oameni care fuseserã învoiti de mine, trei zile. Oare nu aveam acest drept, datoritã functiei pe care o am? Pentru neregulile de atunci, ati actionat la extrem, desi Biserica mai opereazã si cu iertare, iar dupã sase ani îmi amintiti de aceeasi inspectie. Oare tot timpul cât veti fi în fruntea Episcopiei o sã-mi amintiti de acea inspectie, pentru care existã douã rânduri de referate si procese verbale, unul diferit de celãlalt? Am un referat în original, semnat de cel care a fost în inspectie, Serafim, total diferit de cel pe care îl aveti la Episcopia Husului, dovadã cã nu se lucreazã cinstit si corect. Nu am avut niciodatã persoane angajate fictiv în schema mãnãstirii. Probabil cel ce a întocmit acea adresã nu stie ce înseamnã termenul “fictiv”. Îi recomand Dictionarul Enciclopedic al limbii române. Noi nu am avut niciodatã în schema mãnãstirii persoane inexistente în realitate, absolut toti angajatii mei au decizii semnate de Sfânta Episcopie si toti, absolut toti, sunt astãzi în viatã si pot fi solicitati si identificati. E posibil ca, poate, vreunul dintre ei sã fi fost plecat o sãptãmânã sau douã sau vreo lunã-douã si eu sã nu-i fi scos din schemã, dar am astepat întoarcerea fiului risipitor, în aceastã perioadã salariul respectiv a fost fãcut venit în casieria unitãtii, se poate verifica. Nu mi-am însusit niciun ban public de ani de zile, dimpotrivã, am dat angajatilor ceea ce mi-a scãpat printre degete, iar salariul meu l-am fãcut venit în casieria mãnãstirii. Existã acte oficiale, chitante. Spuneti cã aduc acuze mincinoase la adresa Centrului Eparhial, faptul cã mi s-au luat opt posturi de la bugetul de stat. Iertare, Preasfintite, vã anexez un stat de platã din ianuarie 2009, cu 19 angajati, toti finantati de stat, iar al 20-lea a fost transferat la parohia Muntenii de Jos, cu tot cu post. Au fost 20 de posturi si cei care mint si aduc acuze nefondate nu sunt la mãnãstire, ci sunt colaboratorii Prea Sfintiei voastre. Vedeti cã existã un stat de platã, în care sunt 19 plus unu, adicã 20 de posturi, deci nu înteleg la ce se referã acuzele mincinoase la adresa Centrului Eparhial”, mai scrie pãrintele de la Movilã. Acesta continuã: “Mai existã un non-sens: în adresa Centrului Eparhial, dupã ce mi se spune cã aduc acuze mincinoase si nu mi s-au luat opt posturi din schemã se precizeazã, în adresa respectivã, cum cã contributiile ridicate au fost oferite personalului neclerical existent la unitãtile de cult, care nu beneficiazã de contributie sau salarizare de la bugetul de stat. Apoi, hotãrâti-vã, oameni buni! De ce vã contraziceti? Dacã acele opt posturi nu au fost luate, atunci de unde ati oferit acele contributii? Odatã ziceti “Ba” si imediat ziceti “Da”. Nu vi se pare cã vã jucati cu nervii si cu termenii si cu sãnãtatea noastrã? Sigur cã da, în proportie de 100%. Mã avertizati apoi sã dau dovadã de responsabilitate, pentru cã în caz contrar voi rãspunde penal, pentru evaziune fiscalã de care mã fac vinovat de ani de zile. Vã recomand sã trimiteti pe cel ce a întocmit acea adresã la acelasi dictionar al limbii române si sã retinã ce înseamnã “evaziune fiscalã”. Nu am avut si nu am nicio datorie, nici a mea, nici a mãnãstirii, fatã de stat”.

“Cãlugãrii pot fi împroscati cu c…t doar pentru cã îl slujesc pe Dumnezeu?”

“Si atunci, de unde aceste acuze nefondate si mincinoase? Oare trebuie sã le primesc doar cã sunt cãlugãr si cãlugãrii pot fi împroscati cu c…t? Doar pentru cã s-au fãcut cãlugãri, ca sã-l slujim cu toatã fiinta noastrã pe Dumnezeu? Dati-mi voie sã mã îndoiesc. Vã respect si vã asigur de toatã cinstea si onoarea ce vi se cuvin, atât pe Prea-Sfintia Voastrã, cât si pe distinsii colaboratori, dar numai în mãsura în care si dumnealor îmi respectã demnitatea mea de monah, care sã-mi fie iertatã modestia am fãcut si eu ceva în sânul Bisericii Ortodoxe Române, si administrativ, si cultural. Cât de cât. Poate trebuia mai mult, recunosc, dar eu atâta am putut si dacã colaboratorii Prea-Sfintiei Voastre care întocmesc astfel de adrese jignitoare au fãcut mai mult eu îi felicit. Cinste lor! O sã aibã platã de la bunul Dumnezeu. Si pentru toate cele de mai sus, cu toatã responsabilitatea, întrucât vorbiti de o inspectie a sectorului exarhat, de acum sase ani, vã rog sã dispuneti acum o inspectie pe toatã perioada functionãrii mele aici, din prima zi si pânã în prezent, de cãtre persoane competente. Repet: competente si sincere, si dacã voi fi gãsit vinovat eu însumi îmi cer, chiar de pe acum, cea mai durã pedeapsã, iar dacã cele amintite de mine mai sus se vor dovedi adevãrate, atunci sã fie pedepsiti cu destituirea cei care acuzã si jignesc în actele oficiale si vã dezinformeazã, aducându-vã sã semnati rãfuieli rãutãcioase si jignitoare la adresa unor preoti, fie ei si monahi din Eparhia pe care o conduceti. În caz contrar, fãrã sã amenint, voi fi obligat sã apelez la alte mijloace pentru a face luminã si curãtenie în bucãtãria Prea-Sfintiei Voastre. Cu multã amãrãciune în suflet si totusi respectul ce vi-l port”, scrie în finalul scrisorii.

Mitropolitul Moldovei se teme de PS Corneliu? “Nu ne bãgãm unul în parohia celuilalt”, ar fi spus IPS Teofan

Sursele din Mitropolie mai spun cã pãrintele Gusã ar fi ajuns la IPS Teofan, în urmã cu câteva sãptãmâni, unde s-ar fi discutat de scrisoare. Mitropolitul ar fi spus, în prezenta lui Gusã, cã “Episcopia a luat posturile si le-a dat la clerici, cã dvs. ati avut mireni, acolo?”. Întrebat de ce nu face nimic pentru a restabili dreptatea în Eparhia Husilor, IPS Teofan a avut o replicã nãucitoare: “Eu sunt mitropolit aici, el este mitropolit acolo, la Husi, si nu ne bãgãm unul în parohia altuia”. Adicã, preotii nedreptãti si jecmãniti din Vaslui nu îsi gãsesc nicãieri dreptatea, pentru cã Mitropolia si Patriarhia anuntã cã nu au cum sã se bage peste Episcopia Husilor. La fel cum, în urmã cu 3-400 de ani, tãranii erau obligati sã dea ascultare boierului, altfel riscau pedepse grele, s-a ajuns acum ca în Episcopia Husilor sã existe un stãpân, care are drept de viatã si de moarte asupra preotilor, în special a celor care nu i se supun. Ce se va întâmpla cu arhimandritul Gusã?, am întrebat sursele de la Mitropolie. PS Corneliu nu îl poate muta din locurile în care a muncit în ultimii 23 de ani, însã îl acuzã de tot felul de chestii, pentru a-i lua postul de staret. “Reîncadrat pe sase luni sau pânã la revocarea de cãtre chiriarh”, scrie în actele lui Gusã, cum ne-a explicat o fatã bisericeascã din Episcopie, revocare care poate sã însemne si trei zile, trei sãptãmâni sau trei luni, nu neapãrat sase luni. Nu existã, din câte ne-am interesat, niciun staret de mãnãstire în Moldova, care sã fi clãdit atât de multe biserici si mãnãstiri si care sã fi primit o astfel de hârtie din partea Episcopului locului: nici la Iasi, nici la Suceava, nici la Bacãu sau Neamt. Nicãieri nu a fost pensionat cu atâta urã un staret de mãnãstire, asa cum a fãcut-o PS Corneliu cu pãrintele Gusã. Sunt cãlugãri care au 70-80 de ani, la mãnãstirile din Moldova, stareti pentru care episcopii de acolo nu au luat decizii nici de pensionare, nici acum, când sunt foarte bãtrâni. “Trebuie sã faci oleacã de diferentiere între oameni, sã vezi ce a fãcut unul sau altul, nu se poate sã dai cu bâta în oameni. Una este ceea ce a fãcut pãrintele Gusã, la Movilã, cu studii si cãrti, alta e ceea ce a fãcut nu stiu ce staret din apropierea Vasluiului, cu o facultate fãcutã la seral”, spun preotii vasluieni, nemultumiti de decizia Episcopului.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.