spot_img
spot_img
1 C
Vaslui
23-nov.-2024
spot_img
spot_img

Regizorul Corneliu Porumboiu, invitat al Bucharest Script Lab

- Advertisement -

Primul invitat de anul acesta al Asociatiei Scenariștilor Români (ASCER) și al lui Gareth Brookes – gazda si trainer-ul Bucharest Script Lab (BSLab) – va fi, miercurea viitoare, 15 ianuarie, regizorul si scenaristul Corneliu Porumboiu.

Seminarul pe care Corneliu Porumboiu îl va sustine în fata participantilor la Bucharest Script Lab va dura două ore și va avea loc de la ora 11:00, la sediul Asociatiei Scenariștilor Români (ASCER) din strada Pitar Moș, nr. 19. Sesiunea specială este deschisă publicului, iar taxa de participare este de 150 RON. Pentru înscrieri, un mail la: inscrieri@asociatiascenaristilor.ro, pâna la data de 14 ianuarie.

Bucharest Script Lab se adresează scenaristilor de film si televiziune aflati pe diferite nivele de pregătire, începători sau mai putin începători, care vor să se perfectioneze în acest domeniu. Laboratorul se adresează si celor care intentionează să deprindă această meserie, au deja o poveste de spus, deasemenea au si exercitiul scrisului. Prima sesiune a Bucharest Script Lab se desfăsoară în perioada 18 noiembrie 2013 – 31 ianuarie 2014 si are 15 participanti selectati. Cursurile sunt sustinute de Gareth Brookes – cunoscut scenarist si story editor britanic, care are în fiecare săptămână un cineast invitat ce va sutine un seminar la care sunt așteptati atât participantii BSLab, cât și toti cei care doresc să îi asculte și să discute cu realizatorii de film și de televiziune invitati. Invitatii precedenti au fost: producătorii Andrei Boncea și Misu Predescu, regizorul, scenaristul și producătorul Cătălin Mitulescu si regizorul Ioan Cărmăzan.

Corneliu Porumboiu si amintirile legate de cinema

Într-un interviu acordat revistei Film Menu, Corneliu Porumboiu îsi amintea prima sa relatie cu lumea filmului:

„Până la 18 ani am locuit în Vaslui. Am dat după aceea la ASE în Bucuresti, unde am si intrat. Pe atunci eram un consumator oarecare de cinema – vedeam multe filme pe casete video, din zona Bruce Lee, filme de actiune etc. În liceu citeam literatură clasică (Cehov, Dostoievski), dar nu scriam beletristică, nu eram implicat în nimic creativ. Nu mă gândeam că o să ajung să fac cinema. În perioada petrecută în Vaslui aveam acces exclusiv la cinema popular. Aveam un aparat video si mai veneau prietenii cu filme pe la mine. Apoi, mai tin minte că toate chefurile din liceu începeau doar după ce se termina episodul din „Twin Peaks”, serial difuzat o dată pe săptămână, în weekend-uri. Eu nu eram fan, dar ceilalti insistau să ne uităm la serial si abia apoi să petrecem. Cam astea sunt în mare amintirile mele legate de cinema.”

Cum a fost cu A fost sau n-a fost?

Corneliu Porumboiu, regizorul si scenaristul lui A fost sau n-a fost? spune despre cum a fost gândit lungmetrajul:

„Prima parte a filmului A fost sau n-a fost? era gândită initial ca o reconstituire a operatorului care filmează emisiunea. (…) Ar fi trebuit, la modul ideal, să se dea senzatia că operatorul recompune ziua aceea din viata personajelor. Ar fi trebuit să se asemene, practic, cu ceea ce am simtit eu când am văzut emisiunea care stă la baza povestii din A fost sau n-a fost?.”

Porumboiu scrie sau, din contră, e în stare să abandoneze un scenariu la care lucrează în functie de ceea ce simte.

„Scenariul la A fost sau n-a fost? l-am scris în câteva săptămâni, în cadrul unei rezidente de sase luni câstigate la Cannes, în timpul căreia ar fi trebuit, de fapt, să finalizez alt scenariu – ceea ce am si făcut, doar că în luna si jumătate de stat la Paris care îmi mai rămăsese după încheierea scenariului filmului initial, am scris A fost sau n-a fost? ca un fel de joacă, încercând să ies din celălalt, pentru că nu îl mai simteam.”

„E un soi de paradox după care functionez: desi mă interesează imediatul si am un soi de dorintă (de factură fotografică aproape) de a capta clipa, în acelasi timp îmi dau seama că lucrez cu un anumit instrument si simt nevoia să mă distantez de subiectul meu. Toate filmele mele provin cumva din contradictia asta. Cred că fiecare dintre noi are o grilă de lectură: numai pozitia în care esti vizavi de evenimentul respectiv, plus tipul tău de lectură, te determină să-l percepi automat distorsionat. Nu cred în existenta obiectivitătii absolute. si cred că în filme îmi asum această pozitie a mea. Apoi, lucrând cu materialul, filmând ceva, bineînteles că un film se recompune. Orice film e o constructie. Când scriu scenariile, mă concentrez foarte mult pe actul 1, pentru că stiu că dacă îmi definitivez acolo personajele, mă conduc ele în restul actiunii. Nu pot să lucrez pe treatment, sau cu altcineva (am încercat, de altfel). Tot timpul revin la actul 1.”

Porumboiu recunoaste că „nu stă în scenariu”. Îl interesează mai mult un soi de căutare, si din ce în ce mai mult filmele sale se duc în zona procesului de realizare a unui film:

„Schimb foarte mult la filmare, niciun film nu l-am filmat motamo în raport cu scenariul. Tot timpul am început filmarea scenariilor atunci când am simtit că a venit momentul, chiar dacă mai aveam mult de lucru la ele. Era necesar doar ca acestea să contină un soi de lucru pe care simteam nevoia să îl spun neapărat la acel moment.”

A fost sau n-a fost?, Politist, adjectiv, Metabolism – trei filme, trei metode diferite

„La A fost sau n-a fost? am avut televiziunea – bucata aia era bine scrisă, cu niște teme care reveneau și pe care le-am reglat din scriitură în repetitii.

În schimb, la Politist, adjectiv nimeni nu întelegea scenariul pentru că toate duratele din film erau cuprinse într-o frază: <<Merge pe-o stradă. Merge pe încă o stradă>>. Eu știam ritmul, orașul (n.r.: Vaslui). Cei care citeau ziceau că-i prea putin. Dialogurile, însă, erau toate scrise. Ce-am adăugat în timpul documentării au fost rapoartele scrise și schema de la final. În rest, știam foarte multe încă dinainte de etapa filmării.

În Metabolism m-am aruncat să-l regizez cu doar cinci, șase secvente bine puse la punct. Mă interesează și metoda de lucru și nu-mi place să stau într-o chestie fixa – etapa unu, etapa doi etc. M-ar interesa să fiu de acum mai liber cu personajele, să nu mai stau atât de mult în text, textele să nu le mai bibilesc atât de mult.”, spune Corneliu Porumboiu în interviul acordat Film Menu.

Corneliu Porumboiu. Biografie

S-a născut în 1975, la Vaslui. A absolvit Universitatea Natională de Artă Teatrală si Cinematografică (UNATC), unde a studiat Regie de film. Scurtmetrajele sale realizate în timpul facultătii au fost premiate la festivaluri importante de film precum Cannes si Montpellier.

În 2006, apare primul său lungmetraj, A fost sau n-a fost? (12:08 East of Bucharest, titlul în limba engleză), care este selectat la Quinzaine des Réalisateurs si câstigă „Camera d’Or” pentru debut si „Label Europe”, premiul distribuitorilor de film. Pelicula adună numeroase premii la festivaluri din toată lumea.

În 2009, al doilea lungmetraj al său, Politist, Adjectiv, câstigă premiul FIPRESCI si premiul juriului la Cannes, unde este proiectat în cadrul sectiunii Un Certain Regard.

Anul trecut, Corneliu Porumboiu a prezentat publicului cel de-al treilea lungmetraj al său: Când se lasă seara peste Bucuresti sau Metabolism (When Evening Falls on Bucharest or Metabolism, titlul în limba engleză). Pelicula a fost proiectată în competitiile oficiale ale unor festivaluri internationale de film precum cele de la Locarno, Sarajevo, New York, Toronto, Salonic etc.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.