CNADNR a lansat în sistemul de licitaţii publice o cerere de ofertă pentru a găsi o firmă care să reactualizeze acordul de mediu pentru autostrada Comarnic-Braşov şi să elaboreze un „raport pentru carnivorele mari”. Termenul pentru pregătirea acestor documente necesare înainte de începerea lucrărilor la autostrada Comarnic-Braşov este de 12 luni de la data intrării în vigoare a contractului, potrivit caietului de sarcini elaborat de CNADNR.
Astfel că lucrările la Comarnic-Braşov ar putea demara abia în vara anului 2015, iar termenul de finalizare, anunţat pentru 2017, nu ar mai putea fi respectat.
„Modificările legislative apărute ca urmare a transpunerii legislaţiei UE în legislaţia naţională conduc la necesitatea revizuirii Acordului de Mediu cu realizarea unui studiu de evaluare a impactului asupra mediului şi impactului social astfel încât acesta să îndeplinească politica socială şi de mediu şi cerinţele de performanţă ale instituţiilor financiare”, se arată în caietul de sarcini pentru reviziurea acordului de mediu pentru Comarnic-Braşov.
Directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, a declarat în luna mai că semnarea contractului pentru Comarnic-Braşov va avea loc „cu siguranţă” în luna iunie, după ce termenul a fost amânat din aprilie.
Ministrul Transporturilor Dan Şova a declarat săptămâna trecută, întrebat când va fi semnat contractul pentru autostrada către munte că „speră” ca semnarea să aibă loc în luna iunie. „Aşa dorim. Sper să se întâmple luna aceasta”, a spus atunci Şova, răspunzând la întrebarea despre semnarea contractului cu Vinci-Strabag-Aktor.
Boagiu: Un nou tertip
Fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, crede că acesta este doar un „nou tertip” al autorităţilor care nu ar dori să recunoască faptul că nu au finanţare pentru Comarnic-Braşov.
„Un nou tertip! Ponta anunţă că nu are aviz de mediu ca să nu recunoască faptul că nu are finanţare întrucât Comisia Europeană i-a transmis clar că nu poate da garanţii întrucât depăşeşte deficitul asumat atât prin acordul cu FMI cât şi prin Pactul Fiscal european!”, a postat pe Facebook Anca Boagiu.
Gândul a scris că raportul de ţară realizat de FMI pentru România relevă că autostrada Comarnic-Braşov nu are deocamdată finanţarea garantată şi că posibilul sprijin financiar din partea BEI şi BERD pentru construcţia autostrăzii ar putea fi nesigur dacă selecţia câştigătorului concesiunii nu se face cu respectarea prevederilor şi practicilor europene.
Refacerea raportului privind impactul asupra mediului şi raportul pentru carnivorele mari costă 568.863,36 lei
Valoarea estimată a contractului denumit „Servicii privind revizuirea Acordului de Mediu emis de ANPM cu nr. 01/20.03.2007, pentru modificari ale proiectului “Autostrada Bucuresti-Brasov, tronsonul Comarnic – Brasov” – refacerea raportului privind impactul asupra mediului, realizarea studiului de evaluare adecvat, elaborarea unui raport pentru carnivorele mari” este de 568,863.36 lei. Sursa de finanţare este bugetul de stat.
Sursa de finanţare a serviciilor care fac obiectul caietului de sarcini este bugetul statului.
În caietul de sarcini mai apar şi date despre autostrada Comarnic- Braşov. Astfel, se specifică faptul că sursa de finanţare pentru construirea tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov este privată (concesiune) şi că de la bugetul de stat va fi asigurată finanţarea pentru achiziţionarea imobilelor afectate de amplasament şi servicii de consultanţă pentru activităţi care cad în sarcina CNADNR.
Emanoil Savin, primarul din Buşteni: „Cred că va trebui să merg în America să o văd pe Madonna”
Emanoil Savin, primarul din Buşteni, spune că este supărat pe autorităţi că nu şi-au ţinut promisiunea de a începe lucrările la autostrada Comarnic-Braşov la jumătatea lunii iunie.
Savin declara pentru gândul, la începutul anului, că după ce vor fi gata lucrările la Comarnic-Braşov – termen estimat, la acea vreme, pentru anul 2017 – o va aduce la Comarnic pe celebra Madonna în concert pentru a sărbatori.
“M-am cam supărat pe ei. Am înţeles că nu ar fi bani. S-au bazat pe nu ştiu ce încasări. Au spus că încep pe 15 iunie, a trecut 15 iunie şi nu au început. Ultima dată am auzit că nu ştiu ce bancă nemţeacă ar fi blocat finanţarea pentru proiect”, spune Savin.
„Cred că va trebui să merg în America să o văd pe Madonna, nu cred că mai am şanse să o văd aici. Găsisem şi sponsori pentru a o aduce aici”, spune Emanoil Savin.
Primarul din Comarnic, Dorin Botoacă: I-am întrebat pe cei de la Vinci, Aktor şi Strabag când încep lucrările. Au răspuns: “Ne dorim să începem”
Nici Dorin Botoacă, primarul din Comarnic, nu îşi ascunde nemulţumirea faţă de întârzierea începerii lucrărilor la autostrada Comarnic-Braşov. El spune că preţul pe metrul pătrat de teren stabilit de Guvern pentru exproprieri este de şase ori mai mic decât preţul acordat la construcţia autostrăzii Bucureşti-Ploieşti.
“I-am întrebat pe cei de la Vinci, Aktor şi Strabag, atunci când au venit la noi la primărie, însoţiţi de reprezentanţi ai CNADNR, când anume vor începe lucrările, iar ei au răspuns “Dorim să începem”, fără alte precizări”, a relatat pentru gândul primarul din Comarnic, Dorin Botoacă.
“Am văzut şi eu hotărârea de Guvern. În condiţiile în care pentru construcţia autostrăzii Bucureşti- Ploieşti s-au dat, în medie, pentru exproprieri, 30 de euro pe metrul pătrat, oamenii din Comarnic vor primi în medie 3-5 euro pe metrul pătrat. Iau în calcul (o contestaţie în instanţă n.n.), dar nu ştiu cât va dura un asemenea proces… “, a spus Botoacă.
Deşi câştigătorul licitaţiei, asocierea Vinci-Strabag-Aktor, a fost anunţat în decembrie anul trecut, nici până la această dată contractul pentru Comarnic-Braşov nu a fost semnat.
În primele zile din ianuarie 2014 premierul Victor Ponta îi transmitea ministrului delegat pentru Proiecte de Infrastructură, de la acea dată, Dan Şova, că, în aprilie, trebuie „să se urce pe excavator sau pe buldozer, pe ce-o fi” pentru a începe lucrările la autostrada Comarnic-Braşov.
Ulterior, Victor Ponta şi ministrul Dan Şova s-au întâlnit, la jumătatea lunii ianuarie, la Palatul Victoria, cu reprezentanţii Asocierii Vinci – Strabag – Aktor, care a câştigat licitaţia pentru construcţia tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov, prilej cu care cele două părţi au semnat un Memorandum de înţelegere.
Statul a mai încercat de două ori să construiască autostrada Comarnic-Braşov, ultima tentativă având loc în 2009, când câştigătorul licitaţiei, asocierea Vinci – Aktor, a renunţat la contract. Grupul elen Ellaktor, din care face parte compania Aktor, a anunţat că a anulat contractul de construcţie pentru că statul român nu a acceptat anumite clauze, situaţie care a făcut imposibilă asigurarea finanţării.
Pe unde va trece Comarnic-Braşov. Autostrada va avea 19 viaducte şi poduri, 5 pasaje peste autostradă şi aproximativ 20 de km de tuneluri
În caietul de sarcini este descris şi traseul autostrăzii Comarnic-Braşov, care face parte din autostrada Bucureşti-Braşov.
Autostrada Bucureşti-Braşov se desfăşoară pe teritoriile judeţelor Ilfov, Prahova şi Braşov. Proiectul are ca scop construirea tronsonului de autostradă Bucureşti-Braşov. Traseul autostrăzii începe din strada Petricani (km 0), traversează pepiniera de pe partea dreaptă a străzii Petricani şi balta Pipera după care se înscrie pe malul acesteia până la cafea ferată Bucureşti-Constanţa pe care o traversează cu un pasaj denivelat. Urmează traversarea în zona km 7, printr-un pasaj superior a centurii rutiere şi de cale ferată a municipiului Bucureşti, după care traseul se îndreaptă spre nord, ocolind municipiul Ploieşti pe la sud. În zona km 60+450 autostrada intersectează drumul naţional DN1 în localitatea Bărcăneşti, fiind construit un pasaj hobanat peste DN1.
Traseul autostrăzii ocoleşte municipiul Ploieşti pe la vest şi apoi se desfăşoară paralel cu calea ferată Bucureşti-Braşov până aproape de Câmpina.
Tronsonul Comarnic-Braşov va avea o lungime de 53,215 km de autostradă propriu-zisă şi aproximativ 7 km de drumuri de legătură (tot in regim de autostradă) spre localităţile pe lângă care trece, respectiv Sinaia, Buşteni, Predeal şi Râşnov.
„Lungimea totală a lucrărilor de artă este de circa 5,16 km şi cuprinde un număr de 39 de structuri (19 viaducte/poduri ale autostrăzii, 5 pasaje peste autostradă, 15 pasaje inferioare) şi aproximativ 20 de km de tuneluri, câte 9,77 km de tunel pe fiecare sens, astfel: 2,9 km la Sinaia, 3,11 km la Buşteni şi 3,7 km la Predeal. Tronsonul Comarnic-Braşov va începe de la intersecţia dintre DN1 şi DJ 101 R (podul dinspre Breaza) şi se va termina la Cristian, asigurând legătura atât spre Ghimbav, cât şi spre DN 73, în apropierea centurii Braşovului”, se arată în caietul de sarcini pentru realizarea impactului de mediu.
„Pentru a realiza o legătură bună spre Braşov s-a propus racordarea autostrăzii la reţeaua de drumuri existentă prin: o bretea de legătură – drum nou care ocoleşte localitatea Cristian şi intersectează DN 738 (Cristian-Codlea) şi DN 73 (Piteşti-Braşov) şi reabilitarea DN 738 de la intersecţia bretelei cu acesta până la intersecţia cu DN1 în localitatea Ghimbav”, se arată în caietul de sarcini.
Autostrada va avea două benzi de circulaţie pe sens, separate printr-o bandă mediană şi câte o bandă de oprire urgentă la marginile platformei.