O educatoare de importanţă naţională: cum a salvat o şcoală rurală. „Nu-i o ruşine să fii ţăran“

Vasilica Augusta Găzdac, educatoare la şcoala din comuna Salva, judeţul Bistriţa-Năsăud, a revoluţionat stilul de predare, atât la grădiniţă, cât şi la şcoală, şi a găsit soluţii pentru ca instituţia de învăţământ să nu dispară ca urmare a lipsei de elevi. Vasilica Augusta Găzdac (40 de ani) este educatoare la Şcoala Gimnazială „Tiberiu Morariu“ din comuna Salva, judeţul Bistriţa-Năsăud. Le predă copiilor de grădiniţă de 21 de ani, iar anul acesta a fost premiată de MERITO, un proiect prin care antreprenorii din România, reuniţi în Romanian Business Leaders, recunosc public meritele profesorilor valoroşi din România şi lucrează împreună pentru a duce mai departe în sistemul de educaţie practicile de predare ale acestora. Performanţele educatoarei din Salva sunt extraordinare. Nu este nicio exagerare aici: Vasilica Găzdac a reuşit să salveze şcoala din comunitatea din care face parte, să păstreze tradiţiile din zona unde locuieşte şi să ducă numele satului Salva la nivel internaţional. A scris o monografie geografică şi una istorică a satului, acestea fiind doar două dintre zecile de cărţi pe care le-a publicat.  Este şi autoarea unor cărţi pedagogice, ce conţin jocuri didactice, scrise în mai multe limbi, şi planuri de lecţii în care pot fi implicaţi şi părinţii. Acum, în contextul pandemiei de COVID-19, lucrează la mai multe aplicaţii digitale pentru învăţământul preşcolar. „Toate acestea contează foarte mult“ După examenul de titularizare, în 1999, care i-ar fi permis să aleagă orice grădiniţă de oraş, a hotărât să se întoarcă în satul natal, pentru că simţea că poate face aici ceva durabil şi atât de necesar. „Pentru mine, n-a contat confortul. Într-un sat e mult mai greu, dar asta mi-am dorit: să fac ca schimbarea să fie vizibilă. Sunt profesori valoroşi la oraş, dar cred că satul a rămas în urmă, într-un fel de con de umbră. România este o ţară rurală. Foarte mulţi copii ajung analfabeţi funcţionali sau, mai grav, renunţă la şcoală“, spune educatoarea. Aşa că a ales să aibă un impact unde contează cel mai mult: la cei mai mici elevi. Conform psihologilor, între 3 şi 5 ani se formează cele mai multe sinapse, iar Vasilica Găzdac e de părere că o intervenţie de calitate trebuie să se facă la învăţământul preşcolar, în special în ce priveşte inteligenţa emoţională.

Citeste mai mult: adev.ro/qicx4z