VACANTÃ INSTRUCTIVÃ „Scoala de Varã – Amadeus, din Bârlad, este scoala pe care multi copii au frecventat-o în lunile caniculare din acest an, zilnic, timp de douã ore, având activitãti variate, relaxante si atractive. S-a dorit ca Scoala de Varã, care a functionat în incinta Scolii de Muzicã si Arte Plastice „N.N.Tonitza” din localitate, sã fie „acel ceva” care sã antreneze copiii la propria lor formare, ceea ce constituie cheia în instructie si educatie. Activitãtile desfãsurate au fost un prilej de afirmare a copiilor, de stabilire a unor relatii de prietenie, bazate pe colaborare, schimb de idei între cei implicati în proiect, de cultivare a unor valori cum ar fi: empatie, altruism, respect, tolerantã.
Profesorii bârlãdeni ai scolii de muzicã si arte plastice din echipa de proiect au avut abilitatea de a construi un mediu educational care sã motiveze copilul în realizarea activitãtilor recreative si creative, de a-i sprijini în promovarea capacitãtilor lor creatoare, responsabilizându-i în vederea creãrii emulatiei, dezvoltãrii abilitãtilor, cizelãrii talentelor, antrenându-i într-un dialog viu, real si lejer. Activitãtile s-au desfãsurat într-un cadru amiabil, apt de a genera o stare relaxantã, efervescentã si în acelasi timp realistã în vederea cresterii interesului pentru atingerea efectului proiectului. Copiii s-au implicat în egalã mãsurã alãturi de voluntari si de partenerii implicati în proiect, astfel încât activitãtile selectate au corespuns obiectivelor educationale specifice comunitãtii scolare si au rãspuns intereselor si preocupãrilor diverse ale grupului-tintã, punând în valoare talentele si capacitãtile acestora în diferite domenii. Din experienta acumulatã prin practicarea jocului didactic matematic, profesorii pentru gimnaziu au desprins ideea cã acesta reprezintã un veritabil antrenament de integrare socio-moralã, punând problema competitiei, colaborãrii, ajustãrii propriului comportament, a reusitei si astfel s-a nãscut ideea de a desfãsura o activitate sub genericul „Matematicã distractivã”. S-a luat în calcul cã unele cunostinte matematice sunt relativ aride, iar pe fondul bucuriei provocate de joc, acestea au sansa sã se fixeze si consolideze cu mai multã trãinicie, fiind reluate într-o formã mai dinamicã si atractivã. Copiii au fost cei care au gãsit variante de joc, realizându-se o expansiune prin adãugarea de elemente creatoare originale, asa cum au fãcut-o elevii bârlãdeni Robert Secreieru, Miruna Diaconescu, Sânziana Nicolau etc. Prin bucuria ce-o provoacã, jocul îndeplineste functii compensatorii în viata copilului, stimulând încrederea în sine, optimismul atât de necesar integrãrii lui adecvate în viata socialã. Spatiul ludic realizat a avut rolul stimulãrii si dezvoltãrii psihomotrice si socioafective a copiilor implicati în aceastã activitate, prevenind instalarea inhibitiei de protectie. Jocul didactic matematic a fost haina activitãtii din ziua de miercuri a sãptãmânii si a avut rol terapeutic, generator de preocupãri si izvor de satisfactii, realizându-se devierea stresului si încordãrii, atenuarea si compensarea lor prin canalizarea energiei spre activitãti tonice, atractive.
(Material realizat cu ajutorul prof. înv. primar Adriana Ticãu – Scoala de Muzicã si Arte Plastice „N.N.Tonitza din Bârlad)