spot_img
spot_img
4.3 C
Vaslui
28-nov.-2024
spot_img
spot_img

World Vision România: Patru din zece comune nu au nici măcar o bibliotecă

- Advertisement -
INVESTIȚII… Pentru a promova lectura la nivel național, sunt esențiale investiții în infrastructura de biblioteci din România, cu precădere cele școlare.

ZIUA NAȚIONALĂ A LECTURII LA SATE… Deși România este pe primele locuri în Europa la analfabetismul funcțional, cu 44% dintre tinerii în vârstă de 15 ani care nu înțeleg  textele citite, patru din zece comune nu au nici măcar o bibliotecă, iar șase din zece școli nu au bibliotecă școlară. Copiii și tinerii din mediul rural spun însă că situația este mai gravă decât o vedem pe hârtie. Practic, dintre cele 1877 de biblioteci comunale din România, mult mai puține sunt, de fapt, funcționale, majoritatea cărților fiind foarte vechi, iar clădirile nu sunt reabilitate. „Bibiloteca comunală nu funcționează pentru că nu a mai fost reabilitată de zeci de ani, de când erau părinții noștri copii. Pereții stau să cadă, cărțile sunt foarte vechi, trebuie reabilitat totul pentru că este un pericol foarte mare pentru copii dacă ar merge acolo. Părinții mei mergeau și citeau acolo și găseau tot felul de cărți despre știință, literatură clasică. Și acum sunt acele cărți acolo, dar s-au deteriorat peste timp. Pentru mine este foarte important să avem o bibliotecă comunală, mai ales atunci când avem nevoie de cărți pentru școală și nu avem de unde să le luăm. La biblioteca de la școala noastră se găsesc doar câteva cărți. Ca să facem rost de ele trebuie să mergem în orașele din apropiere, dar și acolo sunt greu de găsit și nu toți copiii își permit să meargă acolo”, a spus Denisa, elevă din Vaslui. 

Atunci când elevii au, totuși, acces la anumite cărți solicitate în programa școlară, numărul acestora este extrem de limitat, de multe ori fiind doar un exemplar dintr-o anumită carte. “Vă dau un exemplu simplu. La Limba Română am primit ca sarcină să citim Baltagul. La bibliotecă – suntem dintre norocoșii care au o bibliotecă în școală – este un singur exemplar. Cum să procedăm noi pentru a putea să citim această operă obligatorie?”, spune Ștefan (elev). Pandemia a înrăutățit lucrurile, deoarece veniturile părinților din mediul rural s-au diminuat și posibilitatea de achiziție a cărților pentru copii a scăzut. Astfel, conform Raportului de Bunăstare în pandemie realizat de World Vision România în 2020, 38% dintre părinții din mediul rural cumpără mai puține cărți pentru copii ca să facă economie pentru alimente, îmbrăcăminte și alte nevoi de bază. Mai mult, un sfert dintre copii nu au acces întotdeauna la suportul educațional de care au nevoie la școală. La nivelul populației generale, românii alocă doar 1% din veniturile lor pentru educație și 1,3% pentru cultură, recreere și sport. Cheltuielile de consum dețin ponderea principală din totalul veniturilor (aproximativ 50% în cazul salariaților și aproximativ 73-83% în cazul celorlalte categorii de statut ocupațional), conform studiului Costul Educației realizat de World Vision România la finalul anului 2021. Lipsa accesului la educație este reflectată și de prioritățile părinților și rolul pe care aceștia consideră că-l ocupă școala. Astfel, o treime dintre părinți consideră că pentru a-ți găsi de lucru este mai important să ai relații, decât să termini o școală, conform Raportului de Bunăstare a copilului din mediul rural.

World Vision România solicită un program național de încurajare a lecturii prin investiții în infrastructură, mai ales în mediul rural și în ceea ce privește bibliotecile școlare

Pentru a promova lectura la nivel național, sunt esențiale investiții în infrastructura de biblioteci din România, cu precădere cele școlare. “Ne bucurăm că țara noastră are o Zi Națională a Lecturii și o sărbătorim și în proiectele noastre educaționale. Însă dezvoltarea apetitului pentru lectură trebuie realizat încă din clasele mici, ori în acest moment școlile de la sate nu au nici măcar cărțile din programa obligatorie. Într-o țară în care jumătate din populație stă la sat, însă aici accesul la orice resursă culturală este aproape inexistent, cum ne putem aștepta să fim campioni la citit? Trebuie să începem cu accesul la educație de calitate și acces la cărți relevante pentru copiii anului 2022. Mai apoi, în școli trebuie amenajate spații pentru lectură și asigurarea stării de bine a copiilor – putem schimba conceptul de bibliotecă și să-l tranformăm în spații special amenajate pentru citit, în afara și în interiorul școlii. Trebuie să-i atragem pe copii și tineri spre lectură și create contexte din care să înțeleagă că lectura e importantă, e necesară”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România. În 2021, cu ajutorul donatorilor, World Vision România a donat cărți și piese de mobilier necesare dotării bibliotecilor școlilor în peste 24 de școli din 18 județe, ajutând astfel 7.768 de elevi să descopere bucuria lecturii și să aibă acces la resurse educaționale ce îi vor ajuta să se dezvolte pe termen lung.

- Advertisement -
spot_imgspot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.