INTERDICTIE Strãinii nu vor putea cumpãra terenuri de la 1 ianuarie, desi sunt interese foarte mari în jurul acestui subiect. Ieri, presedintele Traian Bãsescu a cerut reexaminarea legii privind vânzarea terenurilor agricole cãtre cetãtenii strãini. Nu se stie care va fi impactul pentru cei care vor sã cumpere terenuri în judetul Vaslui, însã cu sigurantã vor trebui sã astepte încã o bucatã de timp, pânã ce vor cumpãra acele suprafete. Pânã acum, numai firma Chevron a anuntat cã are contracte de închiriere de peste 10 mii de hectare în judetul Vaslui, însã americanii nu vor sã cumpere terenuri, fiind mai motivati cu contracte de închiriere pe sume derizorii.
Traian Bãsescu a trimis presedintelui Senatului, Crin Antonescu, cererea de reexaminare asupra Legii privind unele mãsuri de reglementare a vânzãrii – cumpãrãrii terenurilor agricole situate în extravilan de cãtre persoane fizice si de înfiintare a Autoritãtii pentru Administrarea si Reglementarea Pietei Funciare. Iatã care este motivatia integralã a cererii de reexaminare:
„1. Titlul legii transmisã promulgãrii face referire la „unele mãsuri de reglementare a vânzãrii – cumpãrãrii terenurilor agricole situate în extravilan de cãtre persoane fizice”. Aceeasi mentiune se regãseste si în Art. 1 lit. b) din lege. În acelasi timp, Art. 2 alin. (2) prevede cã legea se aplicã atât persoanelor fizice, cât si „persoanelor juridice având nationalitatea unui stat membru al Uniunii Europene”. În consecintã, consider cã aceste prevederi contradictorii pot crea o confuzie cu privire la sfera de aplicare a prezentei legi.
2. De asemenea, Art. 2 alin. (2) din legea supusã reexaminãrii stabileste cã „prevederile prezentei legi se aplicã cetãtenilor români, respectiv cetãtenilor unui stat membru al Uniunii Europene sau ai statelor care sunt parte la Acordul privind Spatiul Economic European (ASEE)…” si „persoanelor juridice având nationalitatea unui stat membru al Uniunii Europene sau a statelor care sunt parte la Acordul privind Spatiul Economic European (ASEE)”. Aceastã reglementare nu este clarã întrucât trebuie prevãzut expres dacã legea se aplicã si persoanelor juridice având nationalitatea românã sau numai persoanelor juridice având nationalitatea unui stat membru al Uniunii Europene, altele decât cele române. Precizarea este utilã deoarece un act normativ trebuie sa fie predictibil si previzibil. Totodatã, asa cum prevede Art. 2 alin. (2), aceastã lege ar urma sã fie aplicabilã persoanelor juridice care au nationalitatea unui stat membru al Uniunii Europene si, implicit, si Agentiei Domeniilor Statului (agentie care urmeazã a fi preluatã de Autoritatea pentru Administrarea si Reglementarea Pietei Funciare), persoanã juridicã ce se încadreazã în aceastã categorie, mentionatã în prezentul act normativ. Vânzarea terenurilor agricole extravilane care se aflã în patrimoniul Agentiei Domeniilor Statului trebuie sã se realizeze exclusiv printr-o procedurã de licitatie publicã si nu prin parcurgerea procedurii de vânzare-cumpãrare reglementatã de prezenta lege.
3. În Art. 4 din lege se reglementeazã dreptul de preemptiune în cazul înstrãinãrii, prin vânzare, a terenurilor agricole situate în extravilan. Printre persoanele titulare ale dreptului de preemptiune sunt mentionate si persoanele care desfãsoarã activitãti agricole pe raza administrativ-teritorialã a localitãtii. În aceastã situatie, legea nu oferã criteriile prin care aceste persoane pot face dovada calitãtii de agricultor, Art. 25 din lege prevãzând cã se vor elabora norme metodologice pentru aplicarea legii. Apreciez oportun ca aceste criterii sã fie prevãzute în cuprinsul legii, iar nu într-un act normativ inferior legii.
4. În conformitate cu Art. 9 – 13 din lege se înfiinteazã Autoritatea pentru Administrarea si Reglementarea Pietei Funciare (Autoritatea). Potrivit Art. 9 alin. (5) aceastã Autoritate preia atributiile Agentiei Domeniilor Statului. Conform Art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 268/2001 privind privatizarea societãtilor comerciale ce detin în administrare terenuri proprietate publicã si privatã a statului cu destinatie agricolã si înfiintarea Agentiei Domeniilor Statului, aceastã entitate (ADS) exercitã în numele statului prerogativele dreptului de proprietate asupra terenurilor cu destinatie agricolã apartinând domeniului privat al statului. În consecintã, Autoritatea, având un drept de preemptiune, potrivit Art. 4, va putea cumpãra, în numele statului român, terenurile agricole extravilane. În conformitate cu Art. 13 din legea supusã reexaminãrii, Autoritatea îndeplineste si atributii cu privire la verificarea exercitãrii dreptului de preemptiune, cât si a conditiilor legale de vânzare-cumpãrare de cãtre potentialul cumpãrãtor. Drept urmare, aceastã autoritate, pe de o parte, are un drept de preemptiune similar persoanelor prevãzute la Art. 4 (coproprietarii, arendasii, proprietarii vecini, persoanele care desfãsoarã activitãti agricole pe raza administrativ-teritorialã a localitãtii, precum si statul român), iar, pe de altã parte, verificã si îndeplinirea procedurii referitoare la exercitarea dreptului de preemptiune. Consider oportun ca aceastã verificare a procedurii sã fie conferitã prin lege unei alte autoritãti, iar nu celei implicate efectiv în desfãsurarea procedurii, în calitate de beneficiar al dreptului de preemptiune.
5. Totodatã, potrivit Art. 13 lit. d) din lege, Autoritatea emite avizul încheierii contractului de vânzare-cumpãrare al terenurilor cu destinatie agricolã de cãtre persoanele fizice prevãzute la Art. 2 alin. (2) si (3). Aceastã reglementare este deficitarã sub douã aspecte: I. avizul se emite numai persoanelor fizice, nu si persoanelor juridice, ceea ce ar conduce la o reglementare discriminatorie; II. emiterea avizului de cãtre o autoritate centralã va duce, inevitabil, la îngreunarea procedurilor privind vânzarea-cumpãrarea terenurilor agricole din extravilan. Astfel, se impune instituirea unei proceduri de verificare si conformitate a respectãrii dreptului de preemptiune clarã, flexibilã si apropiatã de interesele persoanelor ce intentioneazã sã înstrãineze terenuri agricole în extravilan.
6. În ceea ce priveste aplicarea legii trimisã spre promulgare, Art. 25 prevede cã Ministerul Agriculturii si Dezvoltãrii Rurale si Ministerul Dezvoltãrii Regionale si Administratiei Publice vor elabora, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului act normativ, norme metodologice. În acest context, pentru a se evita un blocaj în ceea ce priveste tranzactiile care au ca obiect vânzarea-cumpãrarea de terenuri agricole extravilane, consider cã ar trebui sã se prevadã ori cã legea va intra efectiv în vigoare la data aprobãrii prin hotãrâre a Guvernului a normelor metodologice, ori cã, în intervalul de timp de la data intrãrii în vigoare a legii pânã la data aprobãrii normelor metodologice, urmeazã a se aplica legislatia civilã, de drept comun, în materia dreptului de preemptiune.
7. Învederez faptul cã legea trebuie sã prevadã si procedura de urmat în cazul în care dreptul de preemptiune nu este exercitat de cãtre beneficiarii legali (coproprietarii, arendasii, proprietarii vecini, persoanele care desfãsoarã activitãti agricole pe raza administrativ-teritorialã a localitãtii, precum si statul român), iar vânzãtorul terenului, pe piata liberã, primeste o ofertã de pret mai micã decât cea din oferta de vânzare a terenului agricol extravilan fãcutã la momentul declansãrii procedurii de vânzare”.