DOCUMENTE… Reporterii Vremea Nouă au intrat în posesia facturilor de gaz de la școlile bârlădene care au șocat România. Reamintim că, numai la un liceu, factura a fost de 55.000 de euro pentru încălzirea în luna decembrie. La această unitate s-a facturat MWh-ul cu uriașa sumă de 540,95 lei fără TVA, în condițiile în care prețul, de exemplu, la Vaslui, la operatorul Gaz Est în aceiași perioadă a anului este de 190 lei pentru un MWh. Dar Bârladul a mai înregistrat un record absolut fantastic, și anume la o școală generală, E-on România a facturat gazul în luna decembrie cu, atenție, 741,56 lei fără TVA pe MWh și a rezultat o sumă uriașă pentru o școală normală cu clasele I-VIII, peste 83.000 de lei. Ziarul Vremea Nouă a centralizat prețurile de la 11 uități de învățământ și a constatat că prețurile pe MWh variază de la 192,13 lei până la recordul absolut prezentat mai sus. De exemplu, la cele mai multe unități școlare sau grădinițe, prețul a fost de peste 500 de lei fără TVA pentru un MWH. Singura școală unde facturile au și un discount a fost Grădinița nr. 9, unde din totalul de 543 lei fără TVA la MWh s-a scăzut suma de 200 de lei pe MWh. Dar aici, povestea este una mai specială. Întâi au venit o serie de facturi, ca mai apoi să fie anulate și să fie trimise cele așa-zise corecte. Reprezentanții E-on România spun că facturile emise în luna decembrie pentru școli sunt corecte și mai spun că au și fost verificați de autoritățile competente care nu au găsit nereguli. Aceștia mai spun că acolo unde consumatorii nu s-au încadrat la condițiile de eligibilitate pentru plafonarea prețului s-a facturat așa cum prevede celebra Urdonanță de Guvern 118/2021, modificată prin Legea nr. 259/2021. Mai grav este că la unitățile școlare din Bârlad funcționarii nu au făcut cereri de plafonare a prețului la gaz, așa cum a îngăduit legiutorul și de aici a ieșit toată nebunia. Conform OUG amintite mai sus, în luna noiembrie școlile, prin reprezentanții lor, manageri sau contabili, trebuiau să trimită la E-on România o solicitare prin e-mail prin care solicitau plafonarea prețurilor, la nivelul anului trecut, dar nu au făcut-o. Doar spitalul din Bârlad a completat o astfel de cerere. Putem spune că vinovați parțial de sumele uriașe pot și managerii neatenți, însă aceștia ar fi trebuit să fie avertizați de juriștii din Primăria Bârlad, care le sunt autoritate tutelară. Mai mult, și la E-on este ceva putred la mijloc. Nu e posibil ca prețurile pe MWh să varieze de la 200 de lei la peste 700 de lei. Aici Guvernul, reprezentanții primăriei ar trebui să sesizeze organele competente.
Facturile uriașe primite pentru gaz metan, de către toate unitățile școlare locale din Bârlad, i-au băgat în corzi pe reprezentanții autorității locale și pe noii directori de școli care și-au început mandatul de ieri, uitându-se în facturile cu sume colosale, din care nu mai înțeleg nimic! În toată țara este un haos generalizat, de când s-au primit facturile la școli, pentru consumul din luna decembrie 2021. Unii primari au trecut imediat toate școlile din localitatea lor în online, că nu au de unde să achite sumele astronomice. După ce Liceul „Mihai Eminescu” din Bârlad a primit o factură uriașă la gaz de 55.000 de euro pentru luna decembrie, o grădiniță care are și creșă a primit într-o zi o factură, iar după 6 zile alta, iar totalul s-a schimbat de la 15.000 de lei, la 43.060 lei! Reporterii Vremea Nouă au găsit facturile de gaz de la unitățile școlare din Bârlad și prețurile sunt halucinante.
Astfel: Liceul Mihai Eminescu – 270 000 de lei, Liceul “AI.Cuza” – 56.137,09; Liceul Tehnologic “Petru Rareș“ – 30.148,95; Colegiul “Ghe. Roșca Codreanu” – 78.420,05. Grădinița cu PP nr.9 – 57.945,29 lei și recordul de la Sc. Gen. „George Tutoveanu” de 83.124. Vremea Nouă a realizat un tabel cu toate prețurile pe WHh de la 11 unități de învățământ. Iată ce spune directoarea de la Grădinița nr. 9 din Bârlad: “Nu mă mai întrebați cât este factura că deja sunt șocată. Pe 7 ianuarie mi-au trimis o factură rezonabilă, de 15.000 de lei, rezonabilă zic eu, dar, în aceeași zi m-au sunat cei de la E-ON și mi-au comunicat că factura este greșită și pe 13 ianuarie au trimis o altă factură, care este de 57.945 lei… Exagerat pentru bugetul nostru, exagerat!! Mă doare capul de probleme, sunt mari facturile! Pe noi nu ne-a anunțat nimeni de legea care prevede compensare la plată, dar trebuia să o cerem noi, însă nimeni nu ne-a spus ce-i cu legea, cum o aplicăm… absolut nimeni! Nu mai știu… încercăm să vedem ce este de făcut, azi am dat facturile la primărie, o să vedem! Oricum, vom contesta această sumă”, a precizat directorul Grădiniței cu PP nr. 9 din Bârlad.
Primarul Boroș caută de zor soluții, care trebuiau luate din timp, nu sub presiune
Primarul orașului, Dumitru Boroș, a chemat la o altă întâlnire conducerile instituțiilor de învățământ care au asemenea sume de plată, căutând de zor soluții. O primă soluție ar fi instruirea directorilor de școli cu privire la Legea 259/2021, care se referă la măsurile de protejare a clienților vulnerabili, după liberalizarea prețului la gaz și energie electrică. Iată ce trebuie să știe aceștia: “Art. 1 – (1)*) Pentru perioada 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022 se stabilește o schemă de sprijin pentru plata facturilor aferente consumului de energie electrică și gaze naturale pentru următoarele categorii de clienți finali: spitale publice și private, definite conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare, unități de învățământ publice și private, definite conform Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, precum și creșe; organizații neguvernamentale reglementate potrivit legii, precum și unitățile de cult, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor, republicată; furnizori publici și privați de servicii sociale prevăzute în Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare. Dar, pentru a beneficia de dispozițiile legii, clienții din lista de mai sus depun o cerere însoțită de o declarație pe propria răspundere la furnizorii de energie electrică și/sau gaze naturale.
Primarul Boroș a mai găsit o altă soluție, dar care din păcate nu se potrivește la Bârlad. “Știu că unii primari din România, care se confruntă și ei cu așa ceva, au trimis toți elevii în online, că nu au cu ce să plătească gazul metan, dar eu nu pot face așa ceva, nu se poate, nu am ajuns aici. Acum m-ați prins tot într-o ședință și analizăm ce putem să facem… Știu că pot solicita să beneficieze de compensare, dar fiecare școală trebuie să solicite și parcă așa am înțeles, că au depus. Dar știți ce face Guvernul? Până îți dau ei compensarea, tu trebuie să dai din buget, că facturile trebuiesc plătite, nu așteaptă! Guvernul o să-ți dea, peste o lună, două, trei, dar tu, ca primărie, plătești din buget, că așa e legea. Dacă nu plătești, merg penalități…Dar am discutat și cu directorii de școli, dar unii sunt noi, nu știu ce e cu facturile și unde să ceară compensare, că nu noi facem încadrări de salariați! Așa că <<plăcinta>> cade în capul primăriei!”
E.ON reacționează și vine cu un comunicat… mai alambicat decât facturile!
“E.ON Energie România a emis facturile pentru energie electrică și gaze naturale cu valorile compensate și la prețurile plafonate, acestea fiind calculate începând cu primele zile ale lunii noiembrie 2021 pentru consumatorii casnici, iar începând cu luna decembrie 2021 și pentru consumatorii non-casnici, care se încadrează în prevederile OUG 118/2021, astfel cum a fost modificată și aprobată prin Legea nr. 259/2021.
În acest moment au fost efectuate primele controale ale ANPC pentru a verifica dacă E.ON Energie România aplică Legea 259/2021 și nu au fost identificate neconformități legate de plafonare sau de nivelul de compensare. Astfel, în facturile aferente lunilor noiembrie și decembrie 2021, aproximativ 60% din totalul clienților casnici la energie electrică și peste 50% din totalul clienților pentru gaze naturale au fost eligibili pentru măsurile de sprijin și au beneficiat de compensare și/sau, respectiv plafonare, conform criteriilor stabilite de lege. Ne așteptăm ca din luna ianuarie numărul de beneficiari să crească. Este adevărat că nu toți clienții noștri sunt eligibili pentru schema de sprijin, măsurile de plafonare sau compensare fiind aplicate conform condițiilor de eligibilitate stipulate de lege. Acest lucru se întâmplă dacă prețul este sub plafonul stabilit de lege în contract sau consumatorul are un interval de consum pentru care legea nu prevede o reducere. Cu privire la modul în care se aplică mecanismul de compensare precum și criteriile de eligibilitate pe care trebuie să le îndeplinească clienții noștri astfel încât să poată beneficia de măsurile de sprijin, E.ON Energie România a derulat o campanie de informare prin diverse canale de comunicare. Orice client care are nelămuriri referitoare la noile reglementări privind compensarea facturilor, cui i se adresează, când și cum se acordă, poate accesa pagina de site dedicată a companiei pe acest subiect: eon.ro/compensare-facturi-energie. De asemenea, clienții pot accesa secțiunile dedicate acestui subiect și pe paginile web ale Ministerului Energiei și Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei. În cazul în care revizuirea sau clarificările ulterioare aduse legii sau a normelor de aplicare a acesteia implică necesitatea unor corecții, E.ON Energie România îi asigură pe clienții săi că va avea grijă să ia în considerare aceste ajustări pentru următoarele facturi. Precizăm că E.ON Energie România a făcut mari eforturi pentru adaptarea tehnică, în timp record, a sistemului de facturare, astfel încât aceste modificări impuse de noua legislație să fie implementate rapid, iar clienții să poată beneficia de schema de suport de la stat, încă de la începutul sezonului rece 2021-2022, respectiv din luna noiembrie”, a precizat Cornel Zaiț, purtător de cuvânt al E-ON Energie România.
src=”https://www.vremeanoua.ro/wp-content/uploads/2022/01/scoala-nr-2-vasile-parvan.jpeg” alt=”” width=”1200″ height=”1520″ />
Boros a fost baiat destept, nu s-a dus la Guvern sa ceara ajutor, ci a declanșat o criza și a comandat stiri prin care se victimizeaza.
A facut mai mult rau PNL-uluii prin scandalurile astea! Frumoasa tactica, se vede ca e avocat.
Mai are Boros vreo legatura cu PNL ul?
De ce juristii primariei nu au anuntat directorii școlilor despre posibilitatea plafonării? Dorm sau ce fac?Nu se mai ajungea la situatia asta!
Niște hoți cei de la e-on și niște incompetenți în Primăria Barlad!!! Acesta este motivul pt care, asa zisa „liberalizare a prețurilor la energie”, a dus la aceste facturi exorbitante. Nu au nici o vina managerii, contabilii școlilor. Sa ne spuna dl contabil sef al primăriei ce a păzit sau inginerii din primărie?! Daca contabilul unei școli e vinovat, atunci principalul vinovat este șeful contabil din primărie.
Va descurcati voi, doar ati luat concursul de directori si primarul este foarte iscusit.
Cred ca trebuie sa incepeti cu o greva, apoi ore nefacute, profesori care intra la si 20 si se odihnesc 10 minute, raportari false de covid ca sa stea acasa protejatii.
Cum ramane cu dezinfectantul, madtile si curatenia in scoli?