• societatea de transport, subordonată Consiliului Judetean, a încheiat contracte mai mult decît dubioase • o firmă din Farcasa a cîstigat 9.600 de euro/an pentru că a avut grijă de site-ul institutiei • nici contractul cu Oscar Downstream SRL, furnizor de combustibil, nu a fost unul „moral“ • Troleibuzul achizitiona motorină la un pret mai mare decît cel al pietei • după interventia fostului CA, consumul s-a înjumătătit, economia făcută fiind de jumătate de miliard de lei/lunar •
Multe dintre contractele parafate de fosta conducere a societătii Troleibuzul, firmă ce se află în subordinea Consiliului Judetean Neamt, pot fi considerate cel putin imorale, dacă nu cumva se află la limita legalitătii. Gabriel Farcas, fostul vicepresedinte al CJ Neamt, a prezentat recent o serie de nereguli ce au fost descoperite în activitatea societătii Troleibuzul. Au fost amintite contracte încheiate cu un cabinet de avocatură, cu care firma a pierdut toate procesele; contracte de asigurări încheiate, la valori de peste 3 ori mai mari; contracte cu firme de pază, care nu-si justificau obiectul, contracte de monitorizare GPS, încheiate în defavoarea societătii Troleibuzul; prime acordate conducerii si membrilor din conducere. Lucrurile nu au stat deloc mai bine nici în cazul unui contract de asistentă contabilitate, inclusiv programul de contabilitate, pentru care se asigura asistentă contra cost, în conditiile în care societatea are compartiment contabil. S-a mai constatat că s-au achitat sume importante pentru lucrări neexecutate. În acest sens, s-a făcut referire la o lucrare de hidroizolatii în valoare de 500.000 lei. „În 7 luni am anulat contractele neperformante, am reabilitat clădirea de birouri, societatea oferă acum birouri spre închiriere. S-a modernizat si s-a deschis către public vulcanizarea si service-ul societătii. În momentul de fată societatea are 350.000 lei în cont în vederea achizitionării de autobuze pentru efectuarea traseelor alocate suplimentar prin hotărîre de Consiliu Judetean. Preconizăm că la sfîrsitul anului 2013 la bugetul Consiliului Judetean să fie făcută o economie de 2.000.000 lei“, declara Gabriel Farcas.
Oscar Downstream SRL, contract super avantajos
În momentul în care s-a schimbat echipa de la CJ, respectiv vara anului 2012, societatea Troleibuzul consuma lunar 14 tone de motorină, achizitionată la un pret mai mare decît pretul pietei, iar după interventia noi conduceri s-a ajuns la un consum de 7 tone de motorină, la un pret mai mic decît pretul pietei. Prin această decizie s-a făcut o economie de aproximativ de 50.000 lei/lună. Curiozitatea ne-a împins să aflăm cine a furnizat motorină firmei Troleibuzul la preturi mai mari decît cel de pe piată. Si am aflat. Este vorba de societatea Oscar Downstream SRL, din Măgurele-Ilfov, unde director general este Alin Niculae. Contractul, spun sursele noastre, nu a avut la bază o licitatie, ci o selectie de oferte. Adică un fel de „specialitatea casei“ pentru firma ilfoveană specializată în cîstigarea de contracte fără licitatie cu diverse institutii ale statului. În anul 2007, spun ziaristii din presa centrală, aceste contracte se ridicau la milioane de euro. De exemplu, în 2010, CFR Călători a atribuit firmei Oscar Downstream SRL un contract privind achizitionarea a 20.000 de tone de motorină Euro 5. S-a făcut negociere directă pentru suma de 12 milioane de euro. Afaceri la fel de profitabile au fost încheiate cu Aeroportul Otopeni, dar si regii de transport public din Craiova si Brasov etc. Contractul de furnizare combustibil dintre Troleibuzul si Oscar Downstream a fost încheiat în decembrie 2012. Pe lîngă faptul că cei de la Troleibuzul au acceptat ca cheltuielile de transport, încărcare, descărcare etc, să poate fi modificate periodic. O altă clauză interesantă sună astfel: „Ulterior, pretul produsului se va ajusta săptămînal în fiecare zi de luni pentru comenzile din săptămîna curentă (…)“. Un alt contract cu cîntec a fost semnat de Troleibuzul în ziua de 28 septembrie 2011 cu firma Robifezza SRL din Farcasa, reprezentată de directorul general Robert Daniel Dăscălescu. Obiectul contractului l-a constituit administrarea site-ului institutiei care avea la vremea respectivă o singură pagină. La articolul 3 se arată: „Pretul convenit pentru serviciile prestate si care urmează a fi plătit de către beneficiar, este de 800 euro pe lună la care se adaugă TVA echivalent în lei, pe toată durata contractului. Valoarea totală a contractului este de 800X12luni#9.600 euro“. Adică, peste 400 de milioane de lei vechi pentru administrarea unui site. Un contract care l-ar face invidios pînă si pe cel mai bun specialist IT din tară.