PE APA SÂMBETEI… Cele trei troleibuze, achiziționate în 2015 de Transurb, pentru implementarea unui proiect cu finanțare europeană, au ajuns epave. De ani de zile, acestea zac stricate în parcare după ce au fost conectate la o rețea cu tensiune mai mare decât cea la care fuseseră concepute. Lăsate în bătaia ploii, troleibuzele au început să se decojească de vopsea și să ruginească. Unul dintre acestea are ușile stricate, blocate cu o bucată de lemn, și pare să aibă, pe alocuri, elemente demontate. Imaginile sunt dezolante și amintesc de unul dintre cele mai răsunătoare eșecuri. Societatea a achiziționat cele trei troleibuze second hand în 2015, la prețul de 332.745 lei (27.000 euro fiecare, la cursul valutar din 2015), de la o firmă din Sibiu, aflată în prezent în dizolvare. Le-a pus în funcțiune în 2016, omițând un aspect tehnic extrem de important: ele fuseseră concepute să funcționeze la o tensiune de 600 Vcc, iar stația de redresare pentru rețeaua de troleibuze din Vaslui, construită în 1994, era concepută pentru o tensiune de 750 Vcc. După două luni, au fost retrase din circulație, iar mai târziu societatea a contestat în instanță contractul încheiat cu firma Best Omnibus SRL. Judecătoria Sibiu a suspendat judecata cauzei pentru că, surpriză, niciuna dintre părți nu s-a prezentat la proces. Juristul societății Transurb a făcut recurs, instanța i l-a respins, a mai suspendat o dată cauza pe fondul stării de urgență de anul trecut, iar pe 23 iulie 2020 a dat decizia: cererea formulată de SC Transurb Vaslui a fost declarată perimată, astfel că a obligat societatea să plătească cheltuieli de judecată, în valoare de 4.760 lei, firmei de la care a cumpărat troleibuzele – SC Best Omnibus SRL.
Cele trei mijloace de transport au fost cumpărate din bugetul local pentru implementarea proiectului „Reabilitare, modernizare și extindere infrastructură de transport public cu crearea unui terminal intermodal, precum și reabilitarea, extinderea iluminatului public în municipiul Vaslui”. Proiectul a avut o valoare de 24.651.400 lei și și-a propus „reabilitarea infrastructurii urbane din municipiul Vaslui, prin implementarea de soluții ecologice de mobilitate la nivelul transportului public în zona de acțiune urbană până în 2015 în vederea îmbunătățirii condițiilor de viață „sănătoase” la nivelul zonei de acțiune urbană pentru comunitate și investitori, prin iluminat, contribuind astfel la îmbunătățirea gradului de atractivitate a Regiunii Nord-Est, la creșterea calității vieții și la crearea de noi locuri de muncă”. Mai exact, prin acest proiect s-au reabilitat 9.550 m linie de troleibuz (n.r. pe str. Decebal, str. Ștefan cel Mare și str. Republicii) și s-a extins linia de troleibuz cu 4.000 m, s-au reabilitat 11.031 m linie iluminat public și s-a extins iluminatul public cu 4.130 metri. De asemenea, s-a construit un terminal intermodal pe o suprafață de 19.505 mp, pe Str. Decebal.
Transurb a contestat (târziu) în instanță contractul de achiziție a troleibuzelor și a fost nevoit să-i plătească cheltuieli de judecată
În proiect însă nu au fost prevăzuți banii pentru achiziționarea troleibuzelor, astfel că autoritățile locale au fost nevoite să aloce sumele necesare. Societatea, condusă atunci de directorul Iulian Crețu, a ales varianta cea mai ieftină: troleibuze second hand, fabricate în 1991, 1994 și 1994, aduse din Austria de SC Best Omnibus SRL, un intermediar de autobuze și troleibuze rulate. După câteva luni, societatea și-a dat seama că există o problemă: cele trei troleibuze fuseseră construite să funcționeze la o tensiune de 600 Vcc, iar stația de redresare pentru rețeaua de troleibuze din Vaslui, construită în 1994, era concepută pentru o tensiune de 750 Vcc. Acestea s-au defectat și au fost scoase din circulație. În 2016, a fost detașată în funcția de director al societății Mariana Plăcintă, fostă angajată în cadrul Primăriei Vaslui, iar în 2018 s-a luat decizia contestării în instanță a contractului cu SC Best Omnibus SRL din Sibiu, în speranța că se va mai putea recupera ceva. Pentru că niciuna dintre părți nu s-a prezentat la proces, Judecătoria Sibiu a suspendat procesul mai bine de un an de zile. Transurb a făcut recurs, însă tribunalul i l-a respins. Pe 23 iulie a dat decizia: „admite excepția de perimare, sens în care în temeiul disp. art. 416 din CPC rep. constată ca fiind perimată cererea principală formulată de reclamanta SC Transurb SA Vaslui în contradictoriu cu pârâta SC Best Omnibus SRL / în dizolvare reprezentată de lichidator premier Insolv SPRL. Obligă reclamanta să plătească pârâtei cheltuieli de judecată în cuantum de 4760 lei ron”.
Primăria și Consiliul Local Vaslui, încă un proiect de modernizare a transportului: opt autobuze hibrid și 10 troleibuze
INVESTIȚII… În această perioadă, Primăria și Consiliul Local Vaslui mai implementează un nou proiect ce vizează transportul din oraș. Se numește „Proiectul de extindere a rutelor, traseelor și stațiilor pentru transportul public de călători” și este finanțat prin Programul Operațional Regional (POR). Valoarea totală a proiectului este de 108 milioane de lei și include, pe lângă extinderea și înființarea de noi trasee, și modernizarea stațiilor de călători și achiziția de mijloace de transport moderne: opt autobuze hibrid și 10 troleibuze. „Este un proiect important de modernizare a transportului public, în valoare de 108 milioane lei, inclusiv extinderea traseelor, rutelor și stațiilor în tot municipiul Vaslui. Sunt 23 de milioane de euro, cel mai important proiect de extindere a transportului public din istoria Vasluiului”, declara, la începutul anul trecut, primarul Vasile Pavăl, la semnarea contractului cu Agenția de Dezvoltare Regională Nord Est Piatra Neamț.
colac pt vasile nici cele 10 trolee ce urmeaza a fi aduse nu sunt compatibile cu reteaua de distributie a energiei electrice
Și, ce sa vezi, noua majoritate din CL a decis ca nu sunt suficiente motive sa dea jos actuala conducere!
E simplu.
Vinovații sa plătească! PAVAL la ce plătește o armata de salariați?
dar idiotii de ce nu au verificat trolebusele sa fie compatibile cu reteaua electrica cand le au cumparat?