spot_img
spot_img
5 C
Vaslui
28-nov.-2024
spot_img
spot_img

Triunghiul Bermudelor pe strada Traian. Bulibăşeală şi controverse de 10 milioane de euro

- Advertisement -

* Când lucrările de modernizare a străzii Traian, în valoare de 6,7 milioane de euro, ar fi trebuit să înceapă, autorităţile au descoperit că strada are nevoie de instalaţii noi de apă şi canalizare, deşi, în 2010, a avut parte de investiţii prin Programul ISPA * Înainte de modernizare şi de asfaltare, artera va beneficia, prin votul aleşilor locali, de lucrări în valoare de peste 2,7 milioane de euro, gestionate de Apă Canal

În recenta şedinţă a Consiliului Local, la solicitarea primarului Marius Stan, aleşii au votat documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii propuse de către SC Apă Canal la modernizarea străzii Traian între Brăilei şi Metro. Documentul fusese omis de pe ordinea de zi, dar edilul le-a explicat consilierilor că este de important să fie inclus şi votat: „Proiectul de hotărâre se referă la aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru lucrările pe care trebuie să le facă SC Apă Canal pe strada Traian, care urmează să intre într-o reparaţie capitală. Încă o şedinţă înseamnă încă o lună de amânare a începerii lucrărilor şi e păcat”, le-a spus Marius Stan.
Aleşii locali au votat hotărârea care prevede înlocuirea instalaţiilor purtătoare de fluide (apă, canal) care nu mai prezintă siguranţă în exploatare şi au durata de serviciu expirată. Conform documentelor, SC Apă Canal a stabilit necesitatea executării lucrărilor în valoare totală de 11.660.000 de lei – peste 2,7 milioane de euro, durata de realizare fiind de 12 luni, iar sursa de finanţare, bugetul local şi credit bancar. Prin proiect se prevede demontarea conductelor de apă existente şi introducerea unora noi, înlocuirea branşamentelor, un nou colector de canalizare şi refacerea racordurilor de canalizare. Directorul tehnic-producţie al SC Apă Canal, Niţă Podaru, nu ne-a putut spune dacă SC Apă Canal va realiza singură investiţia sau va scoate la licitaţie realizarea ei, pentru că încă nu i-a parvenit documentul votat de aleşi.

Desigur, este surprinzător faptul că o stradă care a beneficiat, în 2010, de lucrări de reabilitare a reţelelor de apă şi canalizare în cadrul Programului ISPA, are nevoie de… reţele noi. Niţă Podaru susţine că prin ISPA s-a rezolvat doar problema colectorului principal, de la Metro la Elice, nu şi celelalte probleme de apă şi canalizare! Şi că, potrivit legii, timp de cinci ani de la modernizarea unei străzi nu se mai pot face lucrări de anvergură. Prin urmare, lucrările de modernizare a arterei, în valoare de 6,7 milioane de euro, trebuie să aştepte ori să fie sincronizate cu executarea investiţiilor de apă şi canalizare.

Scandal şi contestaţii

Aşa cum am mai scris, proiectul de modernizare a străzii Traian a demarat sub semnul scandalului. Povestea a început în 2011, când liberalul Marius Stan, pe atunci consilier local, i-a forţat mâna primarului Dumitru Nicolae să scoată Parcul Industrial de pe lista investiţiilor finanţate din creditul de 61 de milioane de lei contractat de Primărie de la BRD şi să pună în loc modernizarea străzii Traian, între Brăilei şi Metro, motivând că este afectată pe toată lungimea de 6 km de lucrările ISPA şi că liniile de tramvai prezintă un grad avansat de uzură. De altfel, în hotărârea prin care strada Traian primea 7.000.000 de lei din credit prevedea negru pe alb: „Strada este afectată pe toată lungimea de lucrările recente de reabilitare a reţelelor de apa şi canalizare în cadrul Programului ISPA”.

În august 2011, s-a dat start licitaţiei, criteriul de atribuire fiind preţul cel mai scăzut, iar valoarea estimată a contractului de proiectare şi execuţie – 39.085.029 de lei. În bătălie au intrat trei ofertanţi: SC Constructa Mecanique SRL (lider al asocierii SC Constructa Mecanique SRL, SC Compania de Construcţii Feroviare SA şi SC Poyry Romania SRL), Asocierea Mari Vila Com SRL / SC Vio Top SRL (firma bucureşteană SC Mari-Vila Com fiind liderul asocierii) şi Vega ’93 SRL. Sub un bombardament de contestaţii din partea firmelor, Primăria a fost obligată să reia de cinci ori consecutiv evaluarea ofertelor! În cele din urmă, în octombrie 2012, Curtea de Apel a pus capăt războiului, Mari-Vila fiind declarată câştigătoare, cu o ofertă de aproape 30 de milioane de lei. Bucuria SC Drumuri şi Poduri care, în calitate de subcontractor, va executa partea de infrastructură rutieră, asfaltare, trotuare şi borduri, pentru care se va alege cu 10.000.000 de lei.

Credit după credit

În vreme ce învingătoarea aştepta să preia amplasamentul, să obţină autorizaţiile şi să deschidă şantierul, în noiembrie 2012, Apă Canal a anunţat că reţelele apă-canal trebuie schimbate. Numai că noua stare de fapt cere bani. La finele anului trecut Consiliul Local a majorat de aproape patru ori alocarea financiară din împrumut, pentru strada Traian. Astfel investiţia a primit 25.954.375 de lei. Şi asta nu e tot! La şedinţa trecută, aleşii locali au votat o listă de investiţii care vor putea fi finanţate în 2013 în condiţiile accesării unui împrumut, mai precis a unei emisiuni de obligaţiuni. Pe listă se regăseşte şi modernizarea străzii Traian între Metro şi Brăilei – reţele de apă şi canalizare, cu o valoare de 11.660.000 de lei, exact cât spun indicatorii tehnico-economici ai Apă Canal.
Rămâne de văzut cum va gestiona Apă Canal investiţia pusă în braţe de autorităţi şi dacă nu cumva înainte de celebra modernizare a străzii Traian, de care se vorbeşte din 2011 încoace, nu se va mai descoperi cine ştie ce altă lucrare, esenţială, uitată sau ignorată!

Cum va arăta strada Traian?

Prin proiectul de modernizare a străzii Traian se prevede refacerea căii de rulare a tramvaielor pe tronsonul Piaţa 30 Decembrie – strada Basarabiei, inclusiv a firului de contact, refacerea căii de rulare în Piaţa Centrală, modernizarea carosabilului, trotuarelor, spaţiilor verzi, realizarea unei piste pentru biciclişti, rampe pentru persoane cu dizabilităti şi sistematizarea zonei virane din bariera Traian, zona Arcada, în vederea amenajării unei parcări. Se va desfiinţa linia de tramvai pe tronsonul strada Basarabiei – limita municipiului Galaţi şi la inelul de întoarcere Barieră – strada Al. Măcelaru, dar se vor amenaja linii de tramvai la intrarea în Depoul Transurb din strada Ştefan cel Mare. De asemenea, va fi amenajat un sens giratoriu la intersecţia străzii Traian cu Al. Măcelaru, vor fi desfiinţate semafoarele şi spaţiile comerciale din zonă, va fi înlocuită conducta de apă pe sectorul Serei – Basarabiei şi va fi modernizat iluminatul public stradal. Durata de realizare este de 36 de luni de la data atribuirii contractului, dar e limpede că acest termen va fi depăşit.

www.viata-libera.ro

- Advertisement -
spot_imgspot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.