spot_img
spot_img
1.2 C
Vaslui
24-nov.-2024
spot_img
spot_img

Ţeava şi birocraţia

- Advertisement -

Astăzi se împlinesc 40 de ani de la înfiinţarea Liceului Auto din Galaţi (Colegiul Tehnic „Traian Vuia” după noua denumire), dar în acelaşi timp se împlinesc patru ani de când instituţia nu are deloc apă caldă.

Asta în condiţiile în care căminul şi cantina liceului găzduiesc elevi care activează în una dintre cele mai bune echipe de rugby din oraş, precum şi elevi care fac practică în ateliere auto. Cum s-or fi spălând aceşti copii cu apă rece, numai ei ştiu.

Poveste tipic românească

Lucrurile sunt simple, dar în acelaşi timp extrem de complicate. În 2007 s-a spart ţeava care alimenta cu apă caldă liceul. În ciuda demersurilor constante ale conducerii instituţiei, de patru ani nu s-a făcut nimic.

Potrivit reprezentanţilor societăţii care se ocupă cu furnizarea apei calde, ţeava nu aparţine Apaterm, ci ar fi a Liceului Auto, a cărui clădire este, potrivit legii, în proprietatea Primăriei. Primărie care, printre altele, patronează şi Apaterm.

Cu alte cuvinte, în condiţiile în care Primăria deţine şi spaţiul în care îşi desfăşoară activitatea Liceul Auto, şi societatea edilitară de interes public Apaterm, de patru ani nu se poate face nimic pentru alimentarea cu apă caldă a liceului din cauză că sunt probleme cu cine plăteşte cui intervenţia.

„Încă nu ne este clar a cui este ţeava. Primăria spune că a Apatermului, Apatermul că e a Primăriei, am făcut cereri peste cereri, audienţe şi altfel de intervenţii, însă  noi tot cu ţeava spartă am rămas”, ne-a declarat Nicoleta Cernat, cadru didactic la Colegiul Tehnic „Traian Vuia”.

Apaterm nu a reuşit să limpezească problema, în ciuda bunăvoinţei directorului de producţie, Mircea Ispas. „Conducta este spartă de câţiva ani, însă eu nu pot repara decât ceea ce exploatez eu. Singura soluţie ar ca Primăria să ne concesioneze conducta şi să se găsească o linie de finanţare”, a spus directorul Mircea Ispas.

Plini de vaselină, baie la lighean

Efectele lipsei apei calde sunt mult mai ample decât am putea bănui. „La începutul anului au fost cazaţi în căminul nostru în jur de 150 de elevi. Acum mai sunt vreo 80. Aproape jumătate dintre ei au plecat din cauza condiţiilor”.

„Şi nici nu poţi să îi condamni pentru că aceşti copii joacă în echipa de rugby, merg în ateliere şi fac practică la motoarele auto, vă daţi seama că au nevoie mare de apă caldă pentru duşuri”.

„Noi am instalat câte un boiler la fiecare nivel al căminului, dar nu acoperă nici pe departe nevoia elevilor, pentru că pot face duş maxim şase copii de la fiecare nivel. Restul se descurcă şi ei cum pot”, a mai spus profesoara Nicoleta Cernat.

Aceasta ne-a explicat că, după ani în care a aşteptat ca cineva să rezolve problema, a inclus repararea ţevii în cadrul unui proiect, elevii încercând să se implice ei înşişi în rezolvarea problemei, cu mijloacele simple pe care le au ei la îndemână: telefoane şi mers în audienţă la autorităţi. Rezultatul îl puteţi vedea din relatarea făcută de copii în cadrul proiectului:

Cum au încercat copiii să rezolve problema oamenilor mari

* 12 aprilie 2011 *

Elevii Iulian Cojocaru şi Cristi Beşleagă merg la Primărie. De la poartă primesc un  număr de telefon de la Relaţii cu Publicul şi promisiunea că se pot programa la telefon şi vor fi îndrumaţi să rezolve problema.

* 13 aprilie 2011 *

Elevii Iulian Cojocaru şi Liviu  Galeru folosesc numărul de telefon de la Primărie cu speranţa că cineva va răspunde la întrebarea cine şi când repară ţeava?

Şirul telefoanelor  este următorul :

* 0236 / 30 77 06, Primărie, Direcţia Tehnică;

* 0236 / 30 77 99, Primărie, Relaţii cu Publicul;

* 0236 / 46 32 94, Dispecerat Apaterm;

* 0236 / 31 10 18,Termoficare Apă Caldă;

* 0236 / 47 31 51, Apaterm, Relaţii cu Publicul: un domn care nu s-a prezentat a ascultat şi apoi a zis ca se interesează şi ne sună. După 15 minute sună şi spune că e vorba de bani, de investiţii, că ţeava costă mult şi că nu ştie cine suportă cheltuielile. Ne recomandă să sunăm şi la Inspectoratul Şcolar.

* 19 aprilie 2011 *

Elevii Liviu Galeru şi Cristi Beşleagă merg din nou la Primărie. Gardianul îi îndrumă spre Centrul de Informare a Cetăţeanului. Aici redactează o cerere şi o lasă la Registratură.

Doamna de acolo le recomandă să meargă la domnul Covaci Radu, directorul Direcţiei Tehnice din Primărie. Domnul Covaci îi ascultă şi sună la Apaterm: explică, întreabă, dar nu rezolvă nimic. Sunt trimişi la parter la doamna Nechiforov Lenuţa, care răspunde de administrarea  şcolilor din Galaţi, dar aceasta nu se afla în birou.

Elevii merg şi la Apaterm. Cei doi intră în primul birou unde sunt două doamne. Şi… surpriză, acestea cunoşteau problema. Dar nu ştiau cum se va rezolva. Au întrebat dacă şcoala are un contract cu Apaterm şi dacă în contract scrie explicit că „Apaterm se obligă să repare ţevile avariate”.

Atunci ar fi fost clar cine repară ţeava. Elevii au plecat spre şcoală să citească contractul. Doamna contabil Brînză Florina precizează faptul că  „Apaterm se obligă să furnizeze apă caldă”, dar în documente nu se precizează nimic despre întreţinerea  ţevilor.

* 21 aprilie 2011 *

Elevii apelează la emisiunea TV „Audienţă la primar”. Echipa se întâlneşte de dimineaţă, pregăteşte toate documentele şi merge la TV Galaţi. Lasă hârtiile şi primesc promisiunea că răspunsul va fi dat seara, în emisiune.

Aşa s-a şi întâmplat. Viceprimarul Nicuşor Ciumacenco promite că rezolvă problema, că va trimite hârtiile doamnei Nechiforov care este responsabilă cu administrarea şcolilor din Galaţi.
Asta aflasem şi noi…

* 2 mai 2011 *

Concluzii parţiale: în toate demersurile făcute am aflat multe, am cunoscut oameni care au vrut să ne ajute, au fost binevoitori şi ne-au tratat ca pe nişte adulţi.

Ce n-am aflat nici până astăzi este cine repară totuşi ţeava?

www.viata-libera.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.