MODIFICARE… Parcările din municipiul Vaslui au fost subiectul unor ample discuții, ieri, în cadrul ședinței de Consiliul Local Vaslui. Pentru că nu s-au lămurit unele aspecte de ordin tehnic, primarul Vasile Pavăl a retras de pe ordinea de zi proiectul privind taxarea parcărilor de pe bulevardul Ștefan cel Mare. A rămas spre aprobare doar proiectul de hotărâre privind regulamentul parcărilor administrate de Direcția Administrare Piețe, Târguri și Oboare (DAPTO) Vaslui, unde castana fierbinte a reprezentat-o parcarea din Piața Centrală. După zece ani în care locatarii blocurilor din vecinătatea pieței au beneficiat de locuri de parcare gratuite, în baza unei promisiuni făcute de primarul Vasile Pavăl, ieri s-a aprobat proiectul prin care și aceștia vor fi puși la plată! 50 de lei pe lună, pentru un loc de parcare supravegheat video și iluminat pe durata nopții. Consilierul liberal Mitică Jora a atras atenția că în orașele mari ale țării sunt stabilite taxe mult mai mici, și a dat exemplul Capitalei și al municipiului Iași, unde proprietarii de mașini plătesc jumătate din taxa stabilită vasluienilor. Colegul său de partid, Sorin Radu, a atenționat că noul regulament propus de DAPTO discriminează persoanele cu dizabilități, pentru că el va permite accesul în parcare doar a acelor persoane care vor deține cartele eliberate fie de Primăria Vaslui fie de DGASPC Vaslui. Asta înseamnă că o persoană cu dizabilități din comuna Ferești sau din Bârlad care va avea treabă în Piața Centrală din Vaslui nu va beneficia de parcarea gratuită, așa cum spune legea. S-au propus și soluții, în sensul ca acele locuri destinate persoanelor cu dizabilități să fie mutate în fața pieței, pe locurile unde în prezent sunt parcate taxi-urile, însă nu s-a stabilit nimic concret în acest sens. Arătat cu degetul pentru promisiunea făcută în urmă cu 12 ani, primarul Vasile Pavăl s-a apărat, făcând comparație între condițiile oferite de vechea piață și cele care se regăsesc azi, în noua piață.
Discuțiile pe marginea acestui proiect de hotărâre au fost deschis de consilierul Sorin Radu, care a cerut conducerii DAPTO să găsească soluții astfel încât toate persoanele cu dizabilități care vor avea treabă în Piața Centrală să poată parca gratuit, nu doar cei șase viitori posesori ai cartelelor de acces. “Din discuțiile cu domnul director al DAPTO a rezultat că urmează să se dea șase locuri de parcare persoanelor cu handicap. Aceste persoane ar urma să primească cartele pentru liberul acces, însă eu consider asta un fel de discriminare, pentru că nu doar cele șase persoane care urmează să primească acele cartele au dreptul de a parca acolo, ci toate persoanele cu handicap trebuie să aibă acest drept, indiferent dacă sunt vasluieni sau nu. Trebuie găsită o soluție care să fie trecută și în regulament. Prin nominalizarea a șase persoane, cărora noi să le dăm acele cartele electronice, discriminăm restul persoanelor cu handicap. În ceea ce privește noile taxe propuse, știu că au fost niște discuții la momentul dării în folosință a Pieței Centrale. S-au făcut niște promisiuni atunci și s-au acordat acele gratuități pentru riveranii din zonă. Acum vedem că sunt niște discuții pe marginea acestui subiect. Eu cred că un cuvânt dat atunci trebuie ținut, însă pe de altă parte vreau să spun că serviciile de care beneficiază riveranii în acea parcare nu sunt servicii de parcare rezidențială. O parcare rezidențială înseamnă două linii pe asfalt. În Piața Centrală, serviciile oferite exced, să spun așa, parcărilor rezidențiale și din această cauză consider că o taxă este binevenită pentru serviciile suplimentare și aici mă refer la curățenie, la supravegherea video și altele. Întreținerea parcării, a instalației de plată, toate astea sunt niște cheltuieli care trebuie suportate de cei care folosesc parcarea. Trebuie să vedem cum putem împăca un cuvânt dat mai de mult cu această necesitate de a ține viabil economic această parcare”, a declarat fostul viceprimar al municipiului Vaslui.
Taxa de la Vaslui, peste cele din marile orașe ale țării
TAXE… Liberalii au depus în acest mandat un proiect privind parcările rezidențiale din municipiul Vaslui, iar în ședința de ieri, au lăsat să se înțeleagă că documentele au fost intenționat uitate prin sertare de către actuala conducere a primăriei. Mitică Jora a criticat viziunea primarului Pavăl asupra investiției făcute în Piața Centrală, declarând despre acest obiectiv că în ultimii ani a devenit, mai mult, “un muzeu”. “Noi am depus în 2022 un proiect pentru parcări rezidențiale, care, din păcate, a fost ignorat. Ajungem astăzi să discutăm pentru rezidenții din zona Pieței Vidin, care au ajuns la momentul adevărului și s-au trezit că niște promisiuni sunt încălcate. Din punctul meu de vedere, și investiția dacă ar fi să o evaluăm după câțiva ani de la realizarea ei, vom constata că este una nereușită. Acolo se putea face o parcare subterană cu mai multe nivele, iar deasupra să avem piața normală. Din păcate, azi, această piață nu este valorificată la niciun nivel, este aproape un muzeu, iar cetățenii nu sunt deloc satisfăcuți de ceea ce găsesc acolo. Mai mult, acum se trezesc și cu acest inconvenient al taxei pentru a putea accede la această piață. Problema este însă una de fond, a parcărilor rezidențiale, care îi afectează pe toți vasluienii. Dacă am fi făcut un regulament și am fi venit în fața cetățenilor cu o valoare rezonabilă, eu cred că ar fi fost toată lumea câștigată. În momentul de față, dacă actualul proiect va trece, ar însemna ca acești cetățeni să plătească o chirie de 50 de lei pe lună, care anual înseamnă 600 de lei, ceea ce e mai scump ca la București. Capitala, doar pe alocuri are taxă de 600-650 lei pe an, loc de parcare rezidențial. La Iași, costul unei astfel de parcări este de 300-350 de lei pe an, iar Vasluiul nu este nici Iași, nici București. Eu aș vrut să fac un amendament de reducere a acestor costuri, dar nu pot să trec peste promisiunea făcută acestor cetățeni”, a afirmat Mitică Jora.
Primarul Vasile Pavăl: “ Mulțumirea mea este că am redat o liniște a oamenilor care locuiesc în zona respectivă”
De partea cealaltă, primarul Vasile Pavăl a recunoscut promisiunea făcută vasluienilor care locuiesc lângă Piața Centrală, însă în 2012, când au avut loc discuțiile, în zona respectivă erau în jur de 30 de mașini, iar numărul lor a tot crescut în ultimii ani, astfel încât riveranii au ajuns să ocupe marea majoritate a locurilor de parcare. Edilul le-a cerut celor nemulțumiți de taxa propusă de DAPTO să-și amintească de vremurile când piața veche era un focar de mizerie, cu șobolani care patrulau în toate direcțiile și unde producătorii și comercianții nu beneficiau nici măcar de minimele condiții de igienă pentru a-și putea vinde mărfurile. “Eu sunt vizat în mod direct de aceste promisiuni făcute în 2012. În 2010 s-a început acel proiect pe o situație dezastruasă din zona respectivă și poate va veni și acel moment când să vă arăt imagini din acea perioadă. Proiectul respectiv a fost aprobat de un Consiliu Local, a fost pus în funcțiune și a rezolvat foarte multe proiecte din acea zonă. În primul rând au fost eliminate toate acele clădiri insalubre, s-a eliminat mizeria și nenorocirea care era acolo. Sigur că la timpul respectiv riveranilor li s-a acordat dreptul, normal și firesc, de a-și parca mașinile în parcarea respectivă. Acest drept a fost menținut timp de 10 ani, pentru că piața a fost pusă în funcțiune în 2014. Nu s-a atins nimeni de ei, dar a venit timpul ca această Direcție de Administrare Piețe, Târguri și Oboare, unitate care trebuie să se autofinanțeze, să aibă o responsabilitate în această direcție. În acest sens, s-a venit cu propunerea către dumneavoastră, a unei anumite proceduri pentru a putea fi acoperite aceste cheltuieli. Acești 50 de lei rezervă dreptul deținătorului de autoturism a unui loc de parcare care se află într-o zonă iluminată și supravegheată video. Aceste servicii generează costuri. Cu toții ne dorim parcări gratuite, dar în cazul acesta nu se mai poate discuta despre o autofinanțare a pieței respective. (…) În prezent, Piața Centrală asigură toate condițiile necesare celor care desfășoară activități comerciale acolo, fie că vorbim de depozitarea produselor, a condițiilor de igienă, a temperaturilor din interiorul clădirii și altele. Toți oamenii din Cluj, din Sibiu, din Timișoara, care au vizitat această piață ne-au felicitat pentru această investiție. Mulțumirea mea este că am redat o liniște a oamenilor care locuisc în zona respectivă față de ce era pe timpul vechii piețe. Fiți convinși că vasluienii nu mă votau atâtea mandate dacă nu mă țineam de promisiunile făcute și cu simț de răspundere vă spun că aș fi putut câștiga și al cincilea mandat dacă candidam. Și eu aș fi vrut să rezolv problema parcărilor rezidențiale, însă câți dintre dumneavoastră, domnilor consilieri, știți că în programele europene, niciun proiect nu mai face referire la mașinile particulare și nu se mai acordă nicio finanțare pentru că se încearcă încurajarea unui altfel de transport, mai puțin poluant? În orașele menționate de dumneavoastră, nu știu dacă parcările costă 600 de lei, de asta aveți posibilitatea să votați zero costuri pentru parcări, dar să aveți în vedere că activitatea de acolo trebuie să se autofinanțeze”, a atras atenția primarul Vasile Pavăl.
Directorul DAPTO: “Din 2014, piața generează venituri”
RĂSPUNSURI… Cristinel Nechita, diectorul DAPTO, a răspuns punctual la toate problemele ridicate de consilierii locali, afirmând cât se poate de clar că vremea gratuităților pentru cei care beneficiază de serviciile Direcției a trecut. “Piața Centrală aduce venituri la bugetul lcoal. Din 2014, de când a fost inaugurată, până în prezent, această piață a virat la bugetul local în jur de 45.000 lei pe lună. Operatorii economici care își desfășoară activitatea acolo au niște facilități, pornind de la temperatura mediului ambiant, accesibilitate la apă caldă și apă rece, spații de depozitare. Nu vreau să compar Piața Centrală din Vaslui cu cele din alte județe, însă este suficient să ne uităm la ce se întâmplă la Bârlad, unde 30-40% din marfă este aruncată la gunoi din cauza condițiilor improprii de depozitare. În prezent, avem 83 de carduri acces, din care 19 sunt gratuite. Celelalte sunt cu plată, 105 lei pentru 60 de intrări. Noi suntem un serviciu autofinanțat, avem contracte de mentenanță atât pentru supravegherea video, pentru iluminat, dar și pentru sistemul de barieră acces. În celelate orașe este posibil ca parcările rezidențiale să coste mai puțin, dar acolo nu sunt acordate astfel de facilități. Ne aflăm în punctul în care nu mai putem susține niciun fel de gratuitate pentru nimeni! Avem multe obiective de administrat, suntem puțini oameni pentru că nu am mai angajat pe nimeni de ani de zile, din 2015 taxele au fost majorate doar cu rata inflației și cu toate astea reușim să oferim condiții decente în toate obiectivele noastre: aer condiționat, acces gratuit la toalete, la apă caldă, la apă rece” a afirmat Cristinel Nechita. Cât despre locurile de parcare pentru persoanele cu dizabilități, acesta a precizat că “legea spune că trebuie să alocăm minim 4% din locuri persoanelor cu dizabilități. Este clar că numărul cardurilor de acces va fi mai mare decât cele șase locuri pe care noi le vom pregăti pentru aceste persoane”, însă această soluție nu rezolvă problema, pentru că ea va împiedica accesul persoanelor cu dizabilități din alte localități. Liberalul Sorin Radu a propus ca cele șase locuri să fie mutate în fața pieței, în locul taxiurilor, variantă pe care conducerea DAPTO a dat asigurări că o va analiza. La finalul dezbaterilor, viceprimarul Lucian Braniște a venit cu o precizare foarte importantă pentru toți proprietarii de autoturisme din zona Pieței Centrale și nu numai, afirmând că parcarea respectivă este și va rămâne în continuare gratuită, zilnic, în intervalul orar 19:00-08:00, în limita locurilor disponibile.
Consilierii niște marionete, cum sa nu încerce nici unul să modifice tariful la 20- 30 lei și 70-80 lei. Sunt mână în mână toți !
Fk
Am citit ca primarul a promis si bla.bla.bla! Ca aveau locuri de parcare! Erau cumva cumpărate? Plăteau pentru ele? Dacă nu, atunci dacă vor locuri păzite si luminate….plătești! Si cei din cartier, si cei din gara ori de la nord vor locuri păzite si luminate … dacă se poate pe degeana@ . Dragilor….gata cu pomana! Vrei? Plătești! E logic! Nimic nu este gratis! A trecut comunismul cand tovarășul ne dadea …..ne dadea…..!
București…200 lei pe an🤫
De s-ar trezi din morți strămoșii ,s-ar arunca înapoi în groapă când ar vedea prostia ,mojicia și nivelul românilor și României.
Eu chiar nu cred ca vasluienii nu au bani sa dea 600 de lei pe an pentru un loc de parcare rezervat, mai ales cum sunt alea de la piata cu bariera si supraveghere video. Nu sunt de acord ca locurile de pe banda 1 sa fie facute cu plata, ci mai degraba sa se interzica de tot parcarea acolo (macar pe anumite tronsoane), sa se mai elibereze orasul. Asa poate vor mai disparea si o parte din cazanele care sufoca orasul.
In alta ordine de idei, sa va asteptati ca noua administratie sa incerce sa ia pielea de pe voi, cu toate ca Vasluiul a fost un oras „rosu” pesedist dintotdeauna si va fi pana la sfarsitul lumii. Cancerul e prea mare ca sa mai poata fi extirpat si a metastazat peste tot, un oras de bugetari cu foarte putine companii private care sa asigure un trai decent si pentru ceilalti dinafara sistemului.
În Bârlad, pe bulevardul central nu sunt mașini parcate! Si oare în Bârlad oamenii circula cu bicicleta? Nu! Sunt mai multe mașini ca în Vaslui! Deci….dacă se vrea….se poate! Doar în Vaslui nu se poate! Asa s ar decongestiona tot traficul din Vaslui. Dar…..nu se vrea! Mereu vechea scuza: nu sunt locuri de parcare! Dar ,noaptea când domnia sa ,primarul hotărăște sa se spele străzile, unde dispar mașinile? NU SE VREA! COMODITATEA SI LIPSA DE INTERES ATAT A PRIMARULUI CAT SI A POLITIEI LOCALE!
Clar!
Foarte bine punctat!
Mereu m-am întrebat cum de la Bârlad se poate și la noi,Nu.
Vasluiul nu este nici Iași, nici București? pai nici Iasi nu e Bucuresti si nu va fi vreodata, cu toate ca unii viseaza ca traiesc in capitala moldovei care exista doar in mintea lor bogata.
Ajunge cu pomana! Vrei sa ai loc de parcare pazit? Plătești! Tot orașul ar trebui sa fie asa! Locuri de parcare cu plata! Ca nu îți convine sa vii tarziu de la servici și nu găsești locuri de parcare! In toate orașele care se respecta , la blocuri s au facut parcari cu plata, s au dat locuri de parcare plătite! Daca ai mai multe mașini….plătești dar nu sa afectezi ceilalti vecini! Adică…nu interesează pe nimeni ca tu ai zece mașini…e problema ta ,dar fiecare locatar ce are masina ,sa i fie asigurat loc de parcare pe timpul nopții….bineînțeles cu plata, indiferent unde…pe trotuar…., iar dacă mai raman locuri iti mai cumperi și tu cel cu 10 mașini!
corect. dar 600 lei pe an mi se pare totusi mult . Eu zic ca fiecare dintre noi care vrem sa avem locuri de parcare asigurate sa platim o taxa minima de 200 maxim 300 lei pe an si nu ne mai stresam atat .
Nu e mult deloc,e chiar ieftin,chiar si pt Vaslui…cum spune si colegul mai sus,parca prea e de tot,2-3 masini per apartament si pretentii de magnat,vinzi o masina si platesti parcarea 10 ani…comoditatea ta e disconfortul altuia.
Sa zica ms ca pt o masina e atat si nu e dublu pt a doua…