COZI Aglomeratie maximã la sediul Registrului Auto Român (RAR), filiala judeteanã. Începând cu 3 ianuarie, peste 250 de posesori de masini, în special second-hand, au luat cu asalt ghiseele institutiei, pentru a obtine documentele necesare înmatriculãrii masinilor. Proprietarii de masini second-hand sunt înspãimântati de perspectiva plãtii taxei de poluare începând cu 2012, mai ales cã aceastã taxã ar urma sã fie plãtitã si de cãtre cei care detin masini înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007. Pânã acum, aceastã taxã de poluare era plãtitã numai de cei care aduceau masini din strãinãtate, însã legiuitorii au stabilit ca taxa sã fie plãtitã si de cãtre cei care detin masini în România si vor sã le vândã, ceea ce a condus la cozi infernale la RAR sau ghiseele de înmatriculare a masinilor. Ieri, presedintele Traian Bãsescu a promulgat legea privind taxa auto, care se va aplica începând din 2012 si care va permite soferilor care au plãtit mai mult în 2008 sã-si recupereze banii.
Sute de vasluieni care au cumpãrat masini second-hand, din tarã sau strãinãtate, s-au înghesuit de la începutul anului la ghiseele Registrului Auto Român de la Moara Grecilor, sperând sã intre cât mai repede în posesia documentelor necesare înmatriculãrii masinilor. Practic, începând cu data de 3 ianuarie, când RAR Vaslui si-a reluat activitatea, numãrul celor care au apelat la serviciile Registrului s-a dublat fatã de finele anului trecut. Nu numai la RAR sunt cozi, ci si la Serviciul Judetean de Înmatriculãri Auto, unde vasluienii stau si îsi asteaptã rândul pentru a-si înscrie masinile în circulatie. “E jale mare! Fatã de 45 de masini, cât aveam înainte de Crãciun, zilnic, acum trebuie sã lucrãm într-un ritm de 80-90 de masini pe zi, un ritm infernal. Ne-am concentrat pe aceastã activitate, am mai scos personal si din alte segmente de activitate, inclusiv mecanici de la Controlul Auto, pentru a face fatã solicitãrilor”, spune Doru Sãndulescu, directorul RAR Vaslui. Pentru a face fatã valului mare de solicitanti, s-a apelat si la mãsura programãrii, astfel cã unii proprietari vor veni cu masinile la inspectia tehnicã la patru-cinci zile de la data programãrii initiale. Aglomeratia de la RAR are un motiv clar: multi proprietari de masini se tem cã vor plãti taxe de poluare mult mai mari fatã de nivelul actual, inclusiv cei care cumpãrã masini din România, asa cã se grãbesc sã-si facã documentele cât mai repede. Legea spune cã posesorul unei masini recent cumpãrate are dreptul la trei solicitãri de numere rosii, pânã la înmatricularea propriu-zisã, însã eventualitatea plãtii unei taxe-mamut i-a speriat pe toti cei aflati în aceastã situatie.
Un Cielo din 1998 – taxã de înmatriculare de 3.000 de euro!
Conform proiectului de lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, initiat de Ministerul Mediului si Pãdurilor, taxele de poluare vor fi plãtite si de cãtre cei care cumpãrã masini înmatriculate în România, lucru care nu era cuprins în lege, pânã acum. Legea în cauzã a fost aprobatã de Camera Deputatilor la jumãtatea lunii decembrie si se asteaptã ca actul legislativ sã devinã lucrativ, dupã publicarea în Monitorul Oficial. Unele calcule ale taxelor impuse de Ministerul Mediului aratã cã o persoanã care cumpãrã un Cielo din 1998 va trebui sã plãteascã o taxã de poluare de 3.500 de euro, cu mult mai mare fatã de valoarea de piatã a autoturismului respectiv. Odatã ce legea va fi promulgatã, toti cei care cumpãrã o masinã pentru care nu s-a plãtit o astfel de taxã trebuie sã o achite, ceea ce determinã mii de români sã ia cu asalt ghiseele RAR sau ale Serviciului de Înmatriculãri. Actul normativ prevede, pe de-o parte, o reducere a taxei de poluare cu pânã la 25% fatã de variantele anterioare, astfel cã cei care au plãtit-o în vechea formã pot cere rambursarea diferentei. Noua lege încearcã sã aplice principiul “poluatorul plãteste”, astfel cã noua taxã de poluare “va fi plãtitã, o singurã datã, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima datã în România, indiferent dacã autovehiculul este produs în tarã sau strãinãtate, cât si pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007 pentru care nu a fost plãtitã o astfel de taxã”.
Legea a fost promulgatã, ieri, de presedintele Bãsescu
Traian Bãsescu a semnat, ieri, decretul pentru promulgarea Legii privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, conform unui comunicat emis de Administratia Prezidentialã. Cumpãrãtorii de masini înmatriculate în România înainte de 2007 vor plãti taxa de mediu la prima transcriere a dreptului de proprietate, iar persoanele care au plãtit aceastã taxã dupã 1 iulie 2008 se pot adresa administratiilor financiare pentru a recupera diferenta de bani.