Cum şi-a propus să fie mai eficient decît prefecesorul său Ion Oprea, noul prefect Hornea anunţă că va trimite Corpul de Control pe capul directorilor de deconcentrate pentru a le aminti că nu au fost numiţi pentru a dormi în post, dar promite că va căuta ac şi de cojocul juriştilor din Consiliul Judeţean, care se prevalează “de orice chichiţă” pentru a nu furniza acte prefecturii u “N-o să menajez pe nimeni”, spune Hornea într-un interviu acordat ziarului nostru, în care vorbeşte despre ambiţia de a ajunge în funcţie, despre “firul scurt” dintre Prefectură şi PDL, dar şi despre cum firmele sale au făcut afaceri cu statul u cum se declară un “prefect jucător”, nu ar fi exclus să-l vedem pe Hornea în postura de candidat la alegerile locale de anul viitor u mai multe despre priorităţile noului prefect în interviul de astăzi
Noul prefect al judeţului, Sorin Hornea, mutat recent în biroul nr. 1 din Instituţia Prefectului, a lucrat cu doi prefecţi şi avut timp trei ani de zile să mediteze la ceea ce va face cînd va ajunge în locul acestora. Hornea recunoaşte evidenţele şi anume că prefectul nu se numeşte în urma unui concurs de frumuseţe, la fel cum recunoaşte că PDL, partidul care l-a recomandat pentru post, nu se poate bucura de roadele puterii într-un judeţ în care guvernează confortabil PSD. Se declară deschis să colaboreze cu Marian Oprişan şi Consiliul Judeţean, însă spune că nu el este cel care a încuiat uşa dintre cele două instituţii cheie ale administraţiei judeţene. “Uşa este închisă pe partea celalaltă”, ne-a declarat Hornea într-un interviu pe care îl publicăm astăzi. La început de mandat, Hornea declară că vrea să fie un prefect “jucător”, incomod cu şefii de deconcentrate, a căror coordonator este în calitate de prefect. Totuşi, acesta spune că atribuţiile prefectului s-au redus mult în ultimii ani, astfel încît acesta nu mai este un pol de putere în raport cu şeful Consiliului Judeţean.
“Raluca Dan s-a considerat destul de aptă să conducă singură”
Reporter: Dle prefect, ce decizii aţi luat după instalare?
Sorin Hornea: În prima săptămînă am avut cîteva probleme de natură funcţională a instituţiei şi, bineînţeles, am încercat să regîndesc cum voi putea să conduc mai bine prefectura.
R.: Avizul de nelegalitate pentru mărirea preţului la gigacalorie a fost acordat de prefectul Hornea sau de prefectul Oprea?
S.H.: După cum ştiţi, subprefectul Hornea avea sarcina de a face legalitatea în numele prefectului. Această nelegalitate este o continuare a activităţii mele. Eu viitorului subprefect n-o sa-i cedez acest prerogativ, pentru că este principalul act pe care trebuie să-l facă prefectul într-un judeţ, să verifice legalitatea actelor administrative.
R.: Sînteţi inginer la bază. Vă ajută meseria să puneţi concluzii juridice?
S.H.: Începînd cu 1999 am început să-mi dezvolt abilităţile de manager. Mi-am construit o firmă timp de 11 ani unde am avut o sumă de rezultate. Bazîndu-mă pe competenţele acumulate şi mergînd şi pe studiile pe care le-am făcut, cred că voi fi un manager bun, iar un manager bun îşi completează competenţele cu echipa. Mă voi baza şi pe expertiza dlui profesor Postelnicu (directorul Cancelariei Prefectului –n.r.) în ceea ce priveşte legalitatea actelor administrative.
R.: Aţi lucrat ca subprefect cu doi prefecţi, unul PSD şi altul PDL. V-a ajutat perioada în care aţi stat în “umbra” prefectului?
S.H.: Absolut. A fost o experienţă deosebită pentru mine. Am avut o colaborare foarte bună cu amîndoi prefecţii. Am avut de învăţat de la amîndoi. Ştiu că meseria “se fură”, sînt convins că nici unul nici altul n-au vrut neapărat să mă înveţe ce-i de făcut. În schimb, am văzut ce-au făcut, am considerat din activitatea lor că trebuie să aleg ce au făcut bine şi să continui şi eu. De asemenea, voi corecta multe din lucrurile pe care nu le-au făcut ei.
R.: Se ştie, Raluca Dan a redus subprefecţii la un rol uşor decorativ şi conducea destul de singură instituţia.
S.H.: Probabil s-a considerat destul de aptă să o facă. În ceea ce priveşte toate sarcinile pe care mi le-a dat, eu întotdeauna le-am dus la îndeplinire. Într-adevăr, tot ce însemna reprezentarea instituţiei şi-a oprit pentru ea. Eu voi face la fel. Consider că într-adevăr reprezentarea instituţiei este apanajul prefectului.
“Sînt atît de elegant încît nu-l critic pe prefectul Oprea”
R.: Vă luaţi revanşa după trei ani de aşteptare în funcţia de subprefect?
S.H.: Vreau să demonstrez că voi fi un prefect eficient şi sper din toată inima ca cei care m-au susţinut să nu aibă regrete.
R.: L-aţi menajat oarecum pe fostul prefect în ziua învestirii. De ce totuşi a fost nevoie de schimbare, ţinînd cont că, iată, e sfîrşitul mandatului.
S.H.: Mai este un an de zile…
R.: Ne apropiem de sfîrşitul mandatului, vor urma alegeri…
S.H.: Sincer, aş dori să vorbesc cît mai puţin despre lucrurile care au stat la baza învestirii mele în funcţie. Sînt o sumă de nemulţumiri, probabil care cel mai bine este să le puneţi ca şi întrebări celor care decid schimbarea prefectului. Nu sînt eu în măsură să apreciez activitatea dlui Oprea din postura de prefect eficient.
R.: Ba cred că ar trebui s-o apreciaţi, pentru că aţi fost trei ani în funcţia de subprefect, aţi făcut echipă cu dumnealui şi bănuiesc că ştiţi foarte bine care îi sînt minusurile la vîrful instituţiei.
S.H.: Sînt, dar o să vă rog să-mi permiteţi să fiu atît de elegant încît să nu vorbesc despre ele.
R.: Greşeli pe care nu aţi reuşit să le corectaţi ca subprefect.
S.H.: Prerogativele subprefectului sînt acelea pe care le dă prefectul. Drept urmare, poţi ajuta un om în măsura în care el doreşte.
R. Înţeleg că nu făceaţi o echipă 100% compatibilă?
R.: O să fiţi un prefect mai bun decît Ion Oprea?
S.H.: O să decideţi dvs la finalul mandatului meu.
“S-a dorit ca prefecţii să nu mai fie un pol de putere”
R.: Aveţi scopuri punctuale în afară de cele trasate prin statutul funcţiei?
S.H.: Da. Vreau să fiu un prefect foarte comunicativ, ca să nu spun altfel. Vreau ca împreună să luăm tot ce conţine agenda cetăţeanului în judeţul Vrancea şi să încercăm să găsim soluţii. Atîta cît poate un prefect cu puteri foarte mult diminuate în ultimii ani. Trebuie să recunoaştem, dacă ne uităm un pic pe trunchierile din legislaţie, că a fi prefect în 2011 nu se compară cu a fi prefect în anii anteriori. Nu s-a dorit ca prefecţii să mai fie un pol de putere în judeţ, s-a dorit foarte mult ca prin descentralizare polul de putere să fie Consiliul Judeţean. Drept urmare, noi avem doar atributul de a verifica respectarea legii, ceea ce nu e puţin lucru, de a verifica modul cum se duce la îndeplinire programul de guvernare prin prisma faptului că prefectul este coordonatorul serviciilor publice deconcentrate. Încercăm şi noi să fim un liant între cetăţean şi instituţiile publice.
R.: Militaţi pentru reîntoarcerea la statutul de prefect numit politic?
S.H.: Sincer, mie mi se pare că ne minţim cînd spunem că prefectul nu este numit neapărat politic. În momentul de faţă, prefectul nu se pune în urma unui concurs de frumuseţe şi deşteptăciune, ci se pune în urma unui proces în care parlamentarii din arcul guvernamental fac lobby şi se încearcă să se aducă un om care să ducă la îndeplinire planul Guvernului.
R.: Pe hîrtie funcţia este apolitică, asta o ştim. Însă aţi fost numit de partidul aflat la guvernămînt, PDL. Probabil că nu e de neglijat relaţia pe care o aveţi cu preşedintele PDL, deputatul Alin Trăşculescu. Cum vă raportaţi la PDL Vrancea?
S.H.: Aş vrea să vă corectez un pic. Prefectul a fost numit în funcţie de către hotărîrea de Guvern.
R.: Da, dar la recomandarea PDL. E evident.
S.H.: Este o realitate evidentă, nu vreau să le iau cetăţenilor inteligenţa în răspăr. Drept urmare, eu pot să spun că o să încerc să am o relaţie corectă cu toată lumea, chiar mi-aş dori să am o deschidere şi o comunicare bună cu toţi parlamentarii şi celelalte instituţii din Vrancea, Consiliu Judeţean, Primării.
R.: Va exista un fir scurt între Prefectură şi PDL?
S.H.: Păi, de cînd cu telefoanele mobile, toate sînt fire scurte.
R.: Imaginea guvernării nu este una foarte bună. Au fost luate o serie de măsuri anticriză extrem de nepopulare pentru cetăţeni. Primiţi reproşuri din partea oamenilor?
S.H. Datorită unei proaste comunicări, imaginea a fost deteriorată artificial de către opoziţie. Consider că au fost luate foarte multe măsuri corecte. Eu am explicat cetăţenilor că sînt lucruri care trebuiau făcute, îmi va reveni sarcina să corectez acest deficit de imagine.
R.: Prin statutul funcţiei, conduceţi serviciile publice deconcentrate. Credeţi că se impune o “remaniere” printre directori?
S.H.: Chiar dacă o să fiu un prefect care o să fiu considerat mult prea jucător, o să monitorizez relaţia instituţiilor cu cetăţeanul. Deja am început-o, o să vedeţi în Colegiul Prefectural de vineri. De asemeni, anunţ că îmi voi duce toate atribuţiile la îndeplinire, cu riscul de a mă face impopular printre unii directori. I-am şi anunţat că le voi trimite Corpul de Control de la Prefectură pentru a le monitoriza activitatea. N-o să menajez pe nimeni.
R.: Există şi directori “moşteniţi”, agreaţi de către mai multe partide.
S.H.: Pentru mine există doar directori în funcţie şi toţi vor avea acelaşi regim.
R.: În Corpul de Control era un singur funcţionar. S-a schimbat ceva între timp?
S.H.: Corpul de Control a prefectului nu stă într-un funcţionar sau un jurist, se poate întocmi prin ordin de prefect, dintr-o sumă de specialişti pe care putem să-i selectăm din cadrul instituţiei şi din cadrul instituţiilor deconcentrate.
“La Consiliul Judeţean respectarea legii este la şi altele”
R.: Spuneaţi că s-a redus puterea prefectului în raport cu cea a şefului CJ.
S.H.: Noi, în momentul de faţă, sîntem pe o sumă de prerogative şi în relaţia cu CJ, le vom cenzura actele din punct de vedere al legalităţii, dar după cum ştiţi, pentru ei respectarea legii este la şi altele, cu greu reuşim să scoatem acte administrative de la dînşii şi se prevalează de orice chichiţă şi virgulă, pentru că în momentul în care te iei de formă, ca să nu vezi fondul, e o mare problemă.
R.: În duelurile juridice, instituţionale, întotdeauna CJ şi-a luat partea leului.
S.H.: Noi, ca şi instituţie, cu toate acuzele care ne-au fost adresate, nu am încercat să paralizăm activitatea colegilor. Mi s-a reproşat că este folosit abuziv dreptul de a ataca în instanţă hotărîrile CJ. N-am văzut prefect condamnat pentru abuz de putere. Drept urmare, acest lucru intră la slogane.
R.: Bun, dar PDL este la putere şi cu toate astea, Vrancea este condusă cu mînă forte de către PSD şi Oprişan.
S.H.: Odată cu descentralizarea administraţiei publice, Consiliul Local are anumite prerogative, iar CJ are iarăşi, o sumă mare de prerogative. Nu putem să intrăm peste decizia CJ. Drept urmare, în momentul de faţă partidul de guvernămînt pe judeţul Vrancea este PSD. Niciodată guvernul n-o să vină să spună “Dle, de ce ai făcut un spectacol şi ai folosit banii publici pentru un spectactol în loc să dezvolţi serviciul public de încălzire a cetăţenilor?”
R.: Este nevoie de o regîndire a priorităţilor, dar în condiţiile în care nu există dialog instituţional…
S.H.: Eu sînt o persoană deschisă, voi comunica cît pot de bine cu ceilalţi.
R.: În mandatul Ralucăi Dan s-a deschis uşa între Prefectură şi Consiliul Judeţean. Acum?
S.H.: Pot să vă spun că este închisă pe partea cealaltă.
R.: Deşi se specula că aveţi o relaţie chiar de amiciţie cu Raluca Dan.
S.H.: Am o relaţie foarte bună cu foarte mulţi oameni. Eu unul nu am venit aici nici ca să-mi fac duşmani, nici prieteni. Îmi doresc să fiu doar un prefect eficient.
“Voi încerca să nu mai fac afaceri cu statul în Vrancea”
R.: Proveniţi din mediul de afaceri, aţi candidat din partea PDL pentru colegiul de deputaţi 6 Adjud. Una din firmele dvs avea o cifră de afaceri de 4 milioane de euro înainte de criză. Sînteţi un om de afaceri prosper, de ce aţi intrat în politică?
S.H. Întotdeauna mi-am dorit să fac o carieră politică şi să-mi pun amprenta pe ceea ce se întîmplă în comunitate. Eu nu am venit pentru bani în politică, banii mi i-am făcut în privat.
R.: Vă consideraţi un om bogat?
S.H.: Financiar vorbind, mă consider un om fără probleme.
R.: Aţi fost acuzat de conflicte de interese ţinînd cont că firmele la care sînteţi acţionar au încheiat contracte cu instituţiile statului.
S.H.: Niciodată nu am folosit puterea pentru a obţine un contract în defavoarea altui participant. Ne-am dus, ca orice firmă, la o licitaţie. Dacă sînt probleme de legalitate, organele abilitate pot să verifice. Am încercat pe parcursul anului 2010 să limitez această activitate, cu toate că am de dat salarii la angajaţi. Am avut 50 de angajaţi, acum mai avem vreo 30 şi ceva. Nu ştiu dacă cineva îşi imaginează cum este să ai un fond de salarii pentru 30 de angajaţi.
R.: Totuşi, faptul că sînteţi prefect şi acţionar la o firmă cunoscută… trăim în Romania, ştim cum se derulează relaţiile dintre oameni. Nu aţi fost avantajat?
S.H.: Toate acest contracte au fost transparente şi vor fi transparente. Le-am şi cerut colegilor care conduc firmele să se limiteze la relaţiile cu statul pe judeţul Vrancea, ca să nu mai avem discuţii.
R.: Cine se ocupă acum de afaceri?
S.H.: Administrator este soţia mea.
R.: Şi ce notă îi daţi?
S.H.: Sincer, în cazul în care aş fi ales să rămîn om de afaceri, profitul firmelor mele era cu mult mai mare. Trebuie să recunoaşteţi şi dvs că, dacă aş fi stat în umbră şi aş fi făcut afaceri cu statul, puteam, datorită poziţiei mele politice să cîştig mult mai mult. Eu am ales fac administraţie.
R.: Acesta este un model developat cu succes chiar de către unii din cei care fac parte din partidul din care proveniţi aşa că…
R.: Aţi luat o pauză din PDL. O să candidaţi la următoarele alegeri?
S.H.: Momentan, vreau să mă concentrez pe funcţia de prefect. În cazul în care viaţa îmi va arăta că am şansa să obţin o funcţie aleasă, îmi voi dori să revin în politică.
R.: Se zvonea de un duel Hornea- Oprişan la Consilul Judeţean.
S.H.: Dacă vom demonstra că sîntem buni şi vom demonstra că sîntem eficienţi, cetăţenii judeţului pot să ne investească cu astfel de funcţii şi cu încrederea lor. În momentul în care aici o să fie un fiasco, vă daţi seama că o astfel de candidatură n-ar fi posibilă.