STUDIU… Circa 96% dintre profesorii chestionati de World Vision România într-un sondaj spun cã îsi doresc sã fie consultati privind deciziile în educatie (75% în mare mãsurã si 21% în mãsurã medie). Pentru a rãspunde acestei nevoi, fundatia a lansat în 2022 proiectul „Inspectoratul„ Scolar Civic prin care a creat prima platformã de consultare online integratã pentru profesori, elevi si pãrinti. Prin intermediul acestei platforme nu doar cã s-a consolidat o comunitate de profesori care au oferit feedback referitor la principalele modificãri din educatie din ultimii doi ani, ci acestia au venit cu propuneri cãtre inspectoratele scolare judetene. Cinci propuneri au fost discutate punctual în cadrul unei conferinte online „Profesorii consultati schimbã educatia„, organizatã în parteneriat cu Edupedu, la care au participat profesori, reprezentanti ai Ministerului Educatiei si ai fundatiei World Vision România.
De la lansare si pânã acum, platforma a adunat peste 3.000 de profesori care au fost consultati prin sondaje sau interviuri si implicati în formularea de pozitii pentru schimbarea sau îmbunãtãtirea politicilor publice, la nivel central sau local. Temele consultãrilor au fost legate de noile legi ale educatiei, proiecte europene în scoli, abandon scolar, violenta în scoli, greva profesorilor si începutul de an scolar. Rezultatele consultãrilor au fundamentat campanii de advocacy ale World Vision România în spatiul public transmise cãtre mass-media si Ministerul Educatiei, precum si rapoarte de consultare publicate sau în curs de publicare pe website-ul platformei. Respondentii la chestionare au identificat mai multe obstacole majore care le stau în calea obtinerii unor performante mai ridicate cu elevii. Printre acestea se numãrã o programã consideratã prea încãrcatã sau inapdatatã (66%), urmatã de obligatiile birocratice excesive (35%) si insuficienta dotãrilor digitale în scoli (30%). Alte dificultãti mentionate includ lipsa de implicare a pãrintilor si problemele socio-economice cu care se confruntã familiile elevilor (ambele cu 25%), dar si sprijinul scãzut din partea ministerului, manifestat prin decizii fluctuante si adesea bulversante (24%).
Profesorii cer cresterea numãrului de posturi de mediatori scolari si a numãrului de programe de tip „scoalã-dupã–scoalã„
Printre propunerile profesorilor înscrisi în proiect se aflã: îmbunãtãtirea site-urilor web ale inspectoratelor scolare, pe baza feedback-ului de la ateliere cu profesori si elevi si din chestionare online. Actualizarea si completarea informatiilor de pe site, reconfigurarea meniurilor în functie de nevoi si evaluarea nevoilor de îmbunãtãtire si satisfactia utilizatorilor; Inspectoratele scolare sã disemineze bune practici de la alte scoli, inclusiv din alte judete, incluzând colaborarea cu pãrintii si expertiza persoanelor cu experientã în domeniu; Cresterea numãrului de posturi de mediatori scolari si a numãrului de programe de tip „scoalã-dupã-scoalã”; Dezvoltarea de parteneriate de cãtre inspectoratele scolare împreunã cu agentii economici pentru a sprijini integrarea profesionalã a elevilor, încã din timpul studiilor, inclusiv a elevilor cu CES sau din alte categorii dezavantajate. „Prin consultãrile pe care le-am realizat prin acest proiect, am descoperit nu numai obstacolele cu care se confruntã profesorii, dar si dorinta lor puternicã de a fi implicati în schimbãrile din educatie. Este esential sã recunoastem si sã valorificãm aceastã dorintã de implicare. Vocea profesorilor este fundamentalã în modelarea viitorului educatiei, iar noi, la World Vision România, ne asumãm rolul de a fi o punte între profesori si factorii de decizie, asigurându-ne cã propunerile si preocupãrile lor nu numai cã sunt auzite, dar si luate în serios”, a declarat Mihaela Nabãr, director-executiv World Vision România.