S-au apucat de demontat sinele de cale feratã!
SOC În timp ce CFR-ul scoate de zor la licitatii inutile sectia Crasna – Husi, ultima având loc chiar pe 25 noiembrie, husenii au trãit s-o vadã si pe asta: angajati ai “Cãilor Ferate” s-au apucat sã scoatã sinele vechiului trenulet local, despre care unii mai credeau cã ar putea fi repus în functiune. “Le trebuie traversele din lemn sau materialul mãrunt de cale feratã prin alte pãrti, de aceea s-au apucat sã scoatã sinele de la Husi”, cred fostii ceferisti huseni. Imaginea sumbrã, rãmasã în urma demolãrii, îi face pe multi sã creadã cã sfârsitul povestii despre trenul de Husi nu e prea departe.
Sinele au fost scoase din zona în care se fãcea, pe vremuri, încãrcarea-descãrcarea mãrfurilor, respectiv manevrele, însã fostii angajati ai Gãrii spun cã tocmai asta a fost partea cea mai grea: sã se apuce de stricat! “Primele patru linii, de lângã garã, sunt pentru primire-expediere, iar celelalte patru, pentru încãrcare-descãrcare si manevre. Explicatia pentru care ei s-au apucat sã strice acolo este aceea cã au nevoie de traversele de lemn sau beton, dar si de materialul mãrunt de cale feratã prin alte pãrti. Au luat si sinele, pentru cã nu au cum sã le lase dislocate acolo, cã vor fi furate. S-a luat materialul mãrunt de cale feratã, buloane, tirfoane, pentru cã au nevoie prin alte zone cu cale feratã. Nu e bine ce se întâmplã, dar asta este. Tot am asteptat rezultate de la licitatiile CFR, cã poate cineva se va arãta interesat de Crasna – Husi, dar nimic”, au spus acestia. Într-adevãr, sectia neinteroperabilã Crasna – Husi a fost scoasã la licitatie de multe ori si, cu o singurã exceptie (terminatã repede si într-un mod nefericit), nimeni nu s-a arãtat interesat de a face tren privat în aceastã zonã. Ultima licitatie a avut loc pe 25 noiembrie, la Bursa Românã de Mãrfuri, însã fãrã succes, chiar dacã directorul general al CFR SA declarase în prealabil: “Ne aşteptăm ca operatorii de transport să sprijine menţinerea transportului feroviar pe aceste secţii neinteroperabile, mai ales că din această lună nu mai există obligativitatea de a licita minimum o grupă de secţii, ei având acum posibilitatea să participe la licitaţie doar pentru o secţie de cale ferată”, a declarat Macarie Moldovan.
Trenul de Husi devine o amintire
Pe 14 ianuarie 2012, o circularã îi anunta sec pe putinii angajati rãmasi în Gara Husi, cã activitatea trenului în aceastã zonã s-a încheiat, pe motiv de nerentabilitate. Oricâte demersuri s-au fãcut ulterior, oricâte încercãri la nivel parlamentar, ministerial sustinute de senatorul PNL de Husi, Nelu Tãtaru, sectia neinteroperabilã Crasna – Husi nu a mai putut fi activatã. Faptul cã acum s-a început scoaterea sinelor limiteazã sperantele cã s-ar mai putea schimba lucrurile. În aceste zile din ianuarie 2012, în care au înteles cã trenul cu o traditie de 130 de ani, s-ar putea sã nu mai revinã niciodatã la Husi, ceferistii au lansat un apel emotionat, chemând oamenii sã adune semnãturi. Din pãcate, mesajul a rãmas fãrã ecou, devenind, în timp, un fel de cronicã cernitã a unui moment trist pentru urbe. “Domnilor cetãteni, timp de 130 de ani, de la Crasna la Husi, au circulat trenuri de cãlãtori, marfã si mixte. Rãzboaiele, calamitãtile naturale, alunecãrile de teren, inundatii, cutremure, fel de fel de orânduiri politice, nu au reusit sã opreascã sosirea si plecarea spre si din orasul dintre vii a trenului, dimpotrivã, s-a vrut dezvoltarea acestuia. În tot acest timp, am servit pentru deplasarea a milioane de oameni în toatã tara si nu numai. În perioada comunistã, perioadã în care transportul pe calea feratã a cunoscut cea mai înfloritoare dezvoltare, cetãtenii orasului si ai comunelor arondate beneficiau de legãturi directe cu capitala. Muncitori, elevi, studenti, pensionari, au beneficiat de transportul pe calea feratã. Dacã pânã în 1990 transportul pe calea feratã a functionat permanent, din acest an începe regresul, la fel ca întrega economie nationalã. Începând cu data de 14.01.2012, trenul în gara Husi devine amintire”.