PERIOADÃ GREA… Guvernul României este, în permanentã, orientat spre identificarea unor mãsuri care sã eficientizeze gestionarea stãrii de urgentã în care România se aflã, pentru a depãsi situatia criticã generatã de pandemia cu CoVid 19! Ministerul Muncii si Protectiei Sociale a prezentat în sedinta de guvern desfãsuratã în aceastã sãptãmânã douã acte normative de maximã importantã pentru situatia fãrã precedent cu care ne confruntãm, care au fost aprobate. Conform secretarului de stat din Ministerul Muncii, vasluianul Tudor Polak, „Hotãrârea de Guvern privind aplicarea prevederilor Legii nr.19/2020 privind acordarea unor zile libere pãrintilor pentru supravegherea copiilor, în situatia închiderii temporare a unitãtilor de învãtãmânt a fost completatã, stabilindu-se ca zile libere pentru unul dintre pãrinti, zilele lucrãtoare pânã la încetarea situatiei de urgentã decretatã, cu exceptia zilelor lucrãtoare din perioada vacantelor scolare”.
„Zilele libere se acordã la cererea unuia dintre pãrinti, depusã la angajatorul persoanei care va supraveghea copilul în perioada prevãzutã. Cererea este însotitã de o declaratie pe propria rãspundere a celuilalt pãrinte, din care sã rezulte cã acesta nu a solicitat la locul sãu de muncã zile libere ce i s-ar cuveni, respectiv cã nu se aflã în concediu de odihnã sau concediu fãrã platã, precum si de copia certificatului de nastere al copilului/copiilor. Pentru fiecare zi liberã, în conditiile prezentei hotãrâri, angajatorul acordã o indemnizatie care se plãteste din capitalul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al angajatorului si al cãrei cuantum este de 75% din salariul de bazã, dar nu mai mult de 75% din cîstigul salarial mediu brut utilizat pentru bugetul asigurãrilor sociale de stat, cu posibilitatea decontãrii sumelor, prin depunerea unei cereri la Agentiile pentru ocuparea fortei de muncã judetene sau a municipiului Bucuresti”, a precizat secretarul de stat Polak.
Iatã cine pot fi beneficiarii zilelor libere acordate de cãtre angajatori!
Totodatã, s-a clarificat ca beneficiarii zilelor libere acordate de cãtre angajator sã poatã fi: un pãrinte biologic, adoptator, persoanã cãreia îi este încredintat minorul spre adoptie, persoanã care are minorul în plasament sau tutelã, pãrintele sau reprezentantul legal al persoanei adulte cu handicap înscrisã într-o unitate de învãtãmânt. Prin Ordonantã de urgentã, mai spune Polak, s-a stabilit cã beneficiazã de prevederile Legii 19/2020 si pãrintele sau reprezentantul legal al copilului cu handicap grav nescolarizat, în conditiile în care activitatea serviciului de zi este suspendatã ca urmare a conditiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situatii extreme decretate astfel de cãtre autoritãtile competente cu atributii în domeniu. „Angajatorii acordã zilele libere în conditiile prezentei legi, doar dupã epuizarea tuturor optiunilor prevãzute de reglementãrile legale în vigoare pentru desfãsurarea activitãtii si cu obligatia asigurãrii continuitãtii activitãtii, inclusiv prin decalarea programului de lucru sau implementarea formelor de muncã flexibile. Personalul din sistemului national de apãrare, penitenciare, din unitãtile sanitare publice are dreptul la o majorare acordatã suplimentar drepturilor salariale cuvenite în cuantum de 75% din salariul de bazã, dar nu mai mult de 75% din cîstigul salarial mediu brut corespunzãtor numãrului de zile lucrãtoare din perioada stãrii de urgentã, în cazul în care celãlalt pãrinte nu beneficiazã de prevederile Legii 19/2020″, explicã secretarul de stat din Ministerul Muncii. Acordarea zilelor libere pentru angajatii din unitãtile sistemului energetic national, din unitãtile operative de la sectoarele nucleare, din unitãtile cu foc continuu, din unitãtile de asistentã socialã, de telecomunicatii, ale radioului si televiziunii publice, din transporturile pe cãile ferate, din unitãtile care asigurã transportul în comun si salubritatea localitãtilor, precum si aprovizionarea populatiei cu gaze, energie electricã, cãldurã si apã, comert alimentar, productie si distributie medicamente si echipamente sanitare, distributie carburanti, personalul din cadrul unitãtilor farmaceutice se realizeazã doar cu acordul angajatorului.
Angajatorii pot cere decontarea sumelor reprezentând indemnizatia netã, încasatã efectiv de pãrinte
Începând cu intrarea în vigoare a ordonantei de urgentã, cererile si documentele doveditoare pentru solicitarea beneficiilor de asistentã socialã acordate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, pot fi depuse si prin posta electronicã.
De asemenea, pe perioada stãrii de urgentã, pentru perioada suspendãrii temporare a contractului individual de muncã din initiativa angajatorului, urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiazã salariatii, de minimum 75% din salariul de bazã, corespunzãtor locului de muncã ocupat, plãtite din fondul de salarii, se suportã din bugetul asigurãrilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din cîstigul salarial mediu brut. De aceste prevederi beneficiazã angajatorii care întrerup activitatea total sau partial în baza deciziilor emise de autoritãtile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgentã decretate sau reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiarã de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevãzutã pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de muncã active la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante. În cazul indemnizatiei prevãzute, calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurãri sociale de stat si a contributiei de asigurãri sociale de sãnãtate se realizeazã de cãtre angajator din indemnizatiile încasate din bugetul asigurãrilor pentru somaj. Plata indemnizatiei se va realiza în baza unei declaratii pe propria rãspundere din care sã reiasã faptul cã angajatorul înregistreazã o diminuare a încasãrilor cu un procent de minimum 25% fatã de media încasãrilor din perioada ianuarie-februarie 2020 si cã nu are capacitate financiarã pentru a plãti toti salariatii.
AJOFM Vaslui va face plata acestor sume
Plata sumelor prevãzute se realizeazã de cãtre agentiile pentru ocuparea fortei de muncã judetene si a municipiului Bucuresti în baza documentului eliberat de cãtre structurile teritoriale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscalã. „Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, alãturi de Guvernul României, prioritizeazã mãsurile de protectie si securitate a cetãtenilor si asigurã demersurile necesare depãsirii acestor momente dificile! Suntem aici! Va fi bine!”, este mesajul pe care îl transmite Tudor Polak tuturor cetãtenilor din judetul Vaslui.