Masini incendiate si retele mafiote la granita UE
SMECHERII CU APARTAMENTE… Mii de moldoveni sunt usurati de sume importante, în fiecare an, de cãtre adevãrate retele de ,,lobby” care actioneazã în România, în special în judetele de granitã, cum este Vasluiul. Pentru sume cuprinse între 1.000 si 2.000 de euro, moldovenii care obtin cetãtenia românã si doresc sã primeascã o carte de identitate româneascã, valabilã în tot spatiul european, apeleazã la diversi samsari de persoane, care le recomandã cetãteni români, dispusi sã le asigure mutatie în România contra unor sume de bani. La Vaslui, cel mai activ personaj pe piata traficului de cetãteni moldoveni este un fost ofiter de politie, Florin Sârbu, directorul Centrului de Afaceri si presedinte interimar al PRM. Acesta ar fi fãcut mutatie, în ultimul an, la peste 30 de cetãteni moldoveni, pe cele douã apartamente pe care le detine în oras. Nu este singurul care face astfel de afaceri. Eugen Iorga, proprietarul masinii Audi incendiate în urmã cu câteva zile în parcarea Directiei de Finante, recunoaste cã aduce în tarã moldoveni, cãrora le face mutatie în apartamentul sãu, însã spune cã totul face parte din activitatea unui ONG, Uniunea Românilor din Basarabia, Bucovina de Nord si Tinutul Herta, condus de un fost ministru de externe, Gheorghe Vitã. Fostul ministru îi face rost de “clienti” lui Iorga, dar si altor persoane române implicate în afacere, iar acestia încaseazã diverse sume, contra mutatiei pe apartamente sau case din Vaslui. Tot Vitã, recunoaste Iorga, îi reprezintã pe moldovenii care fac drumuri nesfârsite la Bucuresti, în vederea obtinerii cetãteniei, deci afacerile sunt cât se poate de profitabile. În plus, mai spune Iorga, moldovenii deveniti cetãteni români cu buletin în regulã pot fi folositi si ca masã electoralã!
La finele lunii octombrie, în parcarea Directiei de Finante a judetului, o masinã Audi a ars în proportie de 70%, din motive necunoscute. La momentul incendiului, proprietarul, vasluianul Eugen Iorga, era destul de linistit când vorbea de masina care tocmai se fãcuse scrum, fiind mai mult încurcat de atentia pe care ziaristii i-o acordau decât de paguba de mii de euro suferitã. Un eveniment aparent banal a scos la ivealã o situatie incredibilã. Asa s-a aflat cã Iorga este unul dintre cei care aduc basarabeni în Vaslui si care, pentru diverse sume de bani – nerecunoscute de acesta! -, le face mutatie pe apartamentul sãu de pe strada “Stefan cel Mare”, dupã care basarabenii îsi iau cartea de identitate si o sterg la muncã în tãrile UE, cetãteni europeni cu acte în regulã. Imediat dupã incendierea masinii Audi, în Vaslui s-a rãspândit zvonul cã focul a fost provocat de anumite persoane, cu care Iorga avusese relatii de afaceri, personaje nemultumite de Iorga si care au vrut sã-i dea o lectie.
Iorga dorea sã vândã Audi A6, care s-a aprins din “senin”!
Conform primelor informatii, furnizate chiar de proprietarul masinii incendiate, la momentul în care limuzina s-a aprins si a ars ca o tortã, Iorga era în sediul Directiei de Finante. Eugen Iorga era însotit, în acel moment, de un basarabean care tocmai sosise în Vaslui pentru a obtine o carte de identitate româneascã si care urma sã primeascã mutatie pe apartamentul lui Iorga. Culmea, în momentul în care masina s-a aprins, în Audi era chiar fiul moldoveanului, care a sãrit repede si a dat alarma! Lucruri despre care nu s-a stiut, initial, dar care aruncã mai multe semne de întrebare asupra naturii incendiului. Iorga are propria variantã: “Nu este adevãrat, nu a dat nimeni foc masinii. Am vorbit cu fostii proprietari, ei spuneau cã se încãlzea sub bord, dar nu stiau de ce, de mai multã vreme. Da, este adevãrat, în ziua respectivã eram la Finante cu un cetãtean din R. Moldova, iar în masinã era chiar fiul lui. Cum sã dea foc la masinã în asemenea mod?”. În mod ciudat, cu câteva zile înainte, Iorga postase masina Audi pe diverse site-uri de vânzãri auto, cerând un pret de doar 2.000 de euro pentru un Audi A6, din 2000. Asta, în conditiile în care o astfel de masinã este vândutã, pe majoritatea site-urilor de profil, cu preturi pornind de 4.000 de euro. Sã fi avut vasluianul un presentiment ori fusese amenintat de cineva cu incendierea masinii, de era atât de grãbit s-o vândã la pret de chilipir? Mai degrabã, varianta a doua, pentru cã anuntul cu vânzarea este datat 25 octombrie 2011, iar masina ia foc pe 3 noiembrie, la o sãptãmânã distantã. Oficial, pompierii au stabilit drept “cauzã probabilã” – nu o certitudine! – un scurtcircuit electric. A fost, în acest caz, vorba de un atac premeditat? Extrem de probabil, însã politia sau alte institutii abilitate nu au verificat atent aceastã pistã, desi existau informatii despre activitãtile desfãsurate de Iorga.
Varianta lui Iorga: “Moldovenii tin la mine. Plus cã persoanele în cauzã pot sã te voteze, la o nevoie”
Ieri, am discutat cu Eugen Iorga. Acesta a recunoscut cã aduce mai tot timpul moldoveni în Vaslui, pe care-i ajutã cu mutatia în locuinta sa, pentru a primi carte de identitate româneascã. Sustine cã nu primeste niciun ban pentru activitãtile sale caritabile, desi ar fi auzit cã, la Bucuresti, pentru astfel de mutatii se primesc în jur de 60 de euro! “Ce bani sã iau, de la amãrâtii ãstia? Niciun ban, ei tin la mine, iar eu îi ajut, totul este legal, se face pe un ONG, care este condus de nasul meu, dl. Gheorghe Vitã (Uniunea Românilor din Basarabia, Bucovina de Nord si Tinutul Herta, n.r.), dânsul e moldovean si ajutã si ceilalti moldoveni sã obtinã cetãtenia românã. Dânsul îi reprezintã si la Bucuresti, totul este legal”, sustine Iorga. Nu stie câti basarabeni apeleazã la el pe an, însã spune cã ar fi cam “1-2 pe lunã, pe sãptãmânã, nu stiu exact”. Sustine cã a fãcut cam 14 mutatii pe apartamentul sãu din Vaslui, desi numãrul pare sã fie cu mult mai mare. Având în vedere faptul cã nasul sãu este tocmai presedintele Uniunii Românilor din Basarabia, Bucovina de Nord si Tinutul Herta se contureazã si modul în care functioneazã reteaua. Basarabenii apeleazã la Vitã, cãruia îi cer sã-i ajute cu o relatie în România, pentru a face rost de o carte de identitate recunoscutã în Europa, iar acesta îsi sunã finul, pe Eugen Iorga, si-i trimite diverse persoane, totul contracost. Se vorbeste de sume de 500, 1.000 sau 2.000 de euro de persoanã pentru o astfel de mutatie, tarifele ajungând pânã la 5.000 de euro în cazul celor care vor sã beneficieze de mutatie pe o adresã curatã, care nu a mai fost folositã în acest scop în alte situatii. O afacere ale cãrei proportii nu se cunosc, însã care a ajuns o adevãratã minã de bani pentru cei implicati. “Eu vã spun exact: oamenii acestia din Moldova devin cetãteni români, însã tara noastrã nu le dã un loc unde sã stea, pentru a obtine buletin, de asta apeleazã la tot felul de persoane. Cei care fac asta trebuie sã ia în spatiu persoanele respective, se duc cu ele la Finante, peste tot. Nu iau niciun ban, interesul nostru, ca ONG, este altul. Persoanele în cauzã pot sã te voteze, la o nevoie, mai facem schimburi culturale. Sunt speculatii de doi lei, cã luãm bani”, mai spune Iorga.
Fostul colonel Sârbu, îmbogãtit de pe urma afacerilor cu mutatii?
Florin Sârbu este consilier local în Vaslui si unul dintre cei mai activi “jucãtori” pe piata afacerilor cu mutatii. În afara vilei de peste 150.000 de euro pe care o detine la iesirea din Vaslui spre Iasi, pe DN 24, fostul colonel de Politie mai detine douã apartamente în oras, toate proprietãtile fiind trecute pe numele sãu. Fiul lui Sârbu s-a cãsãtorit cu o moldoveancã, iar de aici si pânã la afacerile cu cetãteni din tara vecinã nu este decât un pas. Numai în ultimul an, consilierul local Sârbu, care este si presedinte interimar al organizatiei judetene PRM, a adus în România peste 30 de cetãteni, prin intermediul fiului si nurorii sale. Cetãtenii moldoveni au fost primiti în cele douã apartamente ale lui Sârbu, care a fost vãzut destul de des în primãrie, pentru a semna acceptul privind luarea în spatiu a zeci de basarabeni. Dacã e sã facem o medie de 1.000 de euro pentru fiecare moldovean pe care Sârbu l-a încasat ca urmare a faptului cã a primit în spatiu cetãtenii respectivi, rezultã o sumã de peste 30.000 de euro, bani la negru pentru presedintele PRM. Oficial, dacã este întrebat, Sârbu sustine cã sunt rude ale nurorii, care vor carte de identitate româneascã, însã lucrurile stau cu totul altfel. Nu se stie, ca si în cazul lui Iorga, ce sume a anuntat Sârbu la Fisc, însã cu sigurantã nu a avut intentia de a face acest lucru. Conform ultimei declaratii de avere de pe site-ul Primãriei Vaslui, Florin Sârbu a câstigat în jur de 400 de milioane de lei, în 2009, din care peste 300 de milioane numai de la Centrul de Afaceri, unde este director. Are datorii de zeci de mii de euro la bãnci, este adevãrat, însã asta nu explicã averea de care dispune. Întrebat asupra afacerilor sale cu cetãteni moldoveni, liderul PRM s-a rezumat sã spunã cã “Ne gãsim si vorbim”, fãrã a mai da alte detalii.
Si alti vasluieni, în retelele de trafic cu moldoveni
Afacerile cu mutatii au luat mintile multor vasluieni, care viseazã cã vor fi cãutati de cetãtenii de peste Prut, pentru a-i lua în spatiu, chiar si la tarife cu mult mai mici decât cele “oficiale”. Prin pietele orasului se vorbeste cã o astfel de manevrã îi poate aduce celui care acceptã în jur de 250 de euro, în cazurile celor mai amãrâti, care nu stau la negocieri. Smecherii încaseazã sume de patru-cinci ori mai mari, fãrã ca Fiscul sau alte institutii sã se sesizeze. În afara cazurilor prezentate mai sus, se vorbeste în oras si de un anume domn Popa, care ia destul de des moldoveni în spatiu, unul dintre cei mai activi de pe piatã. Mai sunt si altii, înscrisi în asociatii sau membri ai unor retele, despre care, cu sigurantã, serviciile specializate au informatii, însã împotriva cãrora nu se poate face nimic, legea având lacune imense, când vine vorba de câti oameni pot locui într-o casã sau un apartament.
Iatã cum decurge o afacere cu mutatii!
Pe site-ul cetãtenie-românã.info, am gãsit un dialog cât se poate de clar, despre modul în care decurg afacerile cu mutatii în România. “Bunã ziua. Detin pasaport românesc (cu domiciliu în Moldova); doresc sã-mi fac si buletinul. Solicit info despre intermediarii care se ocupã de procedura respectivã (termenul, costul etc). Multumesc”, scrie un moldovean. “Termen, în jur de 1 lunã, poate 2.
Costurile depind de la zonã la zonã. Bucuresti sau alt oras? În Bucuresti costurile sunt cam în jur de 350 minim si urcã spre 500 euro. Încã vreo 500-600 Euro pentru intermediar. Costurile carte de identitate sunt infime, 10 Euro”, îi rãspunde un “cunoscãtor”. “Dar care este procedura în cazul dat? Am cetãtenie Română cu resedinta în strãinãtate (R. Moldova). Vreau sã-mi fac resedinta în România si sã primesc buletin de identitate. Dupã câte am înteles, trebuie în primul rând sã mã mut cu traiul în Ro. Și sã mã înregistrez la politia localã. E corect? Cum fac mai departe?”, întreabã moldoveanul. “Cartea de identitate (sau cum mai este numit buletin) este acel act care reprezintã identitatea unei persoane si adresa la care poate gãsit. Asta a fost partea teoreticã. Acum s-ar putea sã ai nevoie de cartea de identitate pentru alte probleme, cum ar fi angajarea în România, Cartea de Rezidentã pentru membrii de familie etc. Ca sa poti sã ti-o faci trebuie sã parcurgi urmãtorii pasi: sã-ti cumperi o locuintã în România sau sã gãsesti pe cineva care sã te ia în spatiu; sã te duci cu persoana respectivã si cu actele la Politie si sã depui cererea pentru cartea de identitate, acolo îti spune ce trebuie sã completezi si ce taxe sã achiti… trebuie sã te prezinti personal, dacã îti promite cineva cã nu e obligatoriu personal, s-ar putea sã-ti dea un document fals”, mai rãspunde “cunoscãtorul”.
Lupul moralist de la Chisinãu…
Pe 5 ianuarie a.c., fostul ministru Vitã fãcea o serie de afirmatii la adresa oficialilor români, pe care-i acuza de discriminare la adresa cetãtenilor basarabeni, în privinta redobândirii cetãteniei, uitând sã precizeze si faptul cã încaseazã sume importante de la acesti “beneficiari” pentru a-i reprezenta în România. Iatã ce sustine Vitã: “Începând cu anul 2009, la cârma Directiei Cetãtenie, mai apoi a Autoritãtii Nationale pentru Cetãtenie, este numitã, de Emil Boc, Doamna NICOLETA EUCARIE, magistru, Secretar de Stat care minte Justitia Românã, însã, cu cetãtenie românã, adicã cu pasaport si resedintã în Bucuresti si strãinã natiunii române. Despre patriotismul doamnei presedinte Eucarie si modalitatea cum respectã doamna magistru legislatia românã referitor la cetãtenia românã vã voi informa în cel mai scurt timp. Toate ordinele emise si semnate în ultimele luni referitor la redobândirea cetãteniei de cãtre Doamna Presedinte se fac numai de aceea cã avem un înger pãzitor care mereu o supravegheazã si acesta este Domnul Presedinte Traian Bãsescu, si nu dorinta D-nei Eucarie de a respecta Legea. Ministrul de Externe al României, Teodor Baconschi, si Ministrul Finantelor, vãzând cã basarabenii si bucovinenii redobândesc în numãr mai mare cetãtenia românã, le-a venit o idee cum sã scoatã România din criza economicã mondialã. Au semnat un ordin comun si au stabilit la misiunile consulare din R. Moldova urmãtoarele taxe:
– Depunerea cererii si actelor necesare pentru redobândirea cetãteniei române – 60 de EURO de persoanã, pe când la consulatele României din Ucraina si tãrile Uniunii Europene se face gratis;
– Transcrierea certificatului de nastere în registrul de stare civilã român – 110 euro, plus 35 de euro CNP si 4 zile pierdute sub gardul consulatului, pe când cetãtenii români din tarã le transcriu gratis;
– Perfectarea pasaportului românesc – 100 de euro, fatã de 68 euro costul lui real.
Si te uiti cã mâine-poimâne basarabenii scot România din criza mondialã, gratie ministrului Baconschi, care spune cã are rãdãcini din Basarabia! Este de-al nostru. De aici poti trage o singurã concluzie: cã redobândirea cetãteniei române pentru locuitorii din Basarabia si Bucovina de Nord este un CALVAR, cu toate cã nu am fost lipsiti de aceastã cetãtenie si nu înteleg de ce trebuie sã o redobândim. Poate dã Domnul ca, în cel mai scurt timp, guvernantii României de astãzi sã prindã la minte si sã facã asa ca UNGURII – UNIUNEA ROMÂNILOR DIN BASARABIA, BUCOVINA DE NORD SI TINUTUL HERTA, presedinte, Gheorghe Vitã.