RÃZBOI ÎN CONTENCIOS… Prefectura Vaslui a câstigat cel de-al treilea proces intentat de Consiliul Judetean, în ultimii ani, reusind sã desfiinteze o hotãrâre de CJ foarte importantã. Este vorba de hotãrârea de Consiliu Judetean, prin care se stabilea ziua de 24 iulie ca datã pentru organizarea referendumului privind desfiintarea judetului Vaslui. Institutia Prefectului a atacat în contencios administrativ Hotãrârea Consiliului Judetean Vaslui nr.104/2011 privind organizarea referendumului în vederea consultãrii cetãtenilor din judetul Vaslui privind oportunitatea modificãrii limitelor teritoriale ale judetului. “În ceea ce priveste hotãrârea prin care se dispunea organizarea unui referendum, am considerat cã aceasta, pe lângã aspectele de nelegalitate, este si inoportunã. Practic, conducerea CJ Vaslui nu a fãcut decât sã actioneze în urma unor dezbateri publice pe marginea subiectului reorganizãrii teritoriale a tãrii noastre. De fapt, ce doreau domnii de la CJ Vaslui sã facã? Sã demonstreze cã cetãtenii judetului nostru nu sunt de acord cu un proiect aflat în faza de dezbatere publicã”, a spus Ciprian Iftimoaei, subprefectul judetului. Culmea, întregul rãzboi în instantã s-a dus în timp ce Consiliul Judetean nu a fãcut niciun pas pentru organizarea referendumului!
Prin Hotãrârea nr. 104, adoptatã în sedinta desfãsuratã în data de 24 iunie 2011, Consiliul Judetean Vaslui a aprobat organizarea în judetul Vaslui a referendumului cu privire la propunerea de modificare a limitelor teritoriale ale judetului Vaslui, în vederea desfiintãrii acestuia, stabilind în acest sens ziua de 24 iulie ca datã pentru desfãsurarea efectivã, precum si alte mãsuri de ordin organizatoric. Institutia Prefectului Judetului Vaslui a considerat cã aceastã hotãrâre a fost adoptatã cu nerespectarea prevederilor legale aflate în vigoare si, în consecintã, a procedat la atacarea în instantã în conformitate cu Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. Astfel, conform art. 22 din Legea administratiei publice locale nr.215/2001, pe care a fost motivatã hotãrârea atacatã, Prefectura Vaslui a apreciat cã acestea au fost în mod eronat interpretate si aplicate în cazul de fatã. Acest articol se referã, pe de o parte, la delimitarea teritorialã a comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor, care se stabileste prin lege si, pe de altã parte, prevede cã orice modificare a limitelor teritoriale ale acestora se poate efectua numai prin lege si numai dupã consultarea prealabilã a cetãtenilor din unitãtile administrativ-teritoriale respective prin referendum, care se organizeazã potrivit legii. Însã, în conditiile în care Consiliul Judetean Vaslui nu a dovedit cã a fost în mod concret formulatã o atare intentie de ordin legislativ, care sã fi fost înaintatã Parlamentului României, hotãrârea respectivã este prematurã, pe lângã aspectele neconforme legii. În aceeasi mãsurã, Consiliul Judetean Vaslui a procedat la calificarea eronatã a problematicii referendumului ca fiind una de interes local, când, de fapt, organizarea teritoriului tãrii nu poate fi decât o problemã de interes national.
Ciprian Iftimoaei: “Era pãcat sã se cheltuie niste miliarde de lei bune!”
„Este al treilea proces pe care Consiliul Judetean Vaslui îl pierde cu institutia noastrã. Primele douã actiuni în contencios administrativ s-au referit la modul în care au fost repartizate sumele cãtre primãriile din judet. În ceea ce priveste hotãrârea prin care se dispunea organizarea unui referendum, am considerat cã aceasta, pe lângã aspectele de nelegalitate, este si inoportunã. Practic, conducerea CJ Vaslui nu a fãcut decât sã actioneze în urma unor dezbateri publice pe marginea subiectului reorganizãrii teritoriale a tãrii noastre. De fapt, ce doreau domnii de la CJ Vaslui sã facã? Sã demonstreze sã cetãtenii judetului nostru nu sunt de acord cu un proiect aflat în faza de dezbatere publicã. Era pãcat sã se cheltuie câteva miliarde de lei bune când acesti bani pot fi folositi pentru cofinantarea unor proiecte europene. Sunt sigur cã banii care s-ar fi cheltuit fãrã niciun folos vor fi utilizati cu chibzuintã pentru alte scopuri publice. Am câstigat acest proces nu numai pentru cã hotãrârea Consiliului Judetean Vaslui nr.104/2011 privind organizarea referendumului este inoportunã, nelegalã, ci si pentru faptul cã nu s-au respectat procedurile legale. Aici mã refer la prevederile Legii nr.52/2003 privind transparenta decizionalã în administratia publicã. În acest sens, anuntul referitor la proiectul hotãrârii trebuia adus la cunostinta locuitorilor judetului Vaslui, cu cel putin 30 de zile înainte de supunerea spre analizã în plenul CJ, publicat în site-ul propriu, afisat la sediul propriu, etc. Cu alte cuvinte, am câstigat si pe fond si pe procedurã. În final, doresc sã felicit colectivul de juristi din Prefectura Vaslui care, cu profesionalism si onoare, apãrã interesele statului si ale cetãtenilor. Și de aceastã datã si-au fãcut datoria cu succes. Institutia Prefectului are un rol foarte important în asigurarea respectãrii legilor statului, în controlul si asigurarea legalitãtii actelor emise de toate autoritãtile”, a declarat Ciprian Iftimoaei, subprefectul judetului Vaslui.
Dumitru Buzatu: “Dacã Guvernul modificã limitele judetului, facem referendum!”
“Hotãrârea privind organizarea referendumului pentru modificarea limitelor administrative ale judetului nu are, în acest moment, obiect, pentru cã Guvernul nu a introdus în dezbatere legea privind desfiintarea judetelor. În momentul în care va încerca s-o introducã în dezbatere, vom lua toate hotãrârile legale pentru a preîntâmpina abuzurile Guvernului. Dacã legea referendumului si Constitutia precizeazã cã, atunci când se modificã limitele administrativ-teritoriale se organizeazã referendum, si noi, dar si Guvernul, suntem obligati sã respectãm legea. Dacã Guvernul va modifica limitele administrativ-teritoriale ale judetului, vom face referendum, dacã nu, nu vom face” – Dumitru Buzatu, vicepresedinte CJ Vaslui