PARADOX Începând cu 1 septembrie, TVA-ul la pâine si produsele de panificatie s-a redus cu 15%, de la 24 la 9 la sutã. Teoretic, ar fi trebuit ca si pe rafturi pâinea sã fie mai ieftinã, lucru care nu s-a întâmplat, chiar dacã marea majoritate a producãtorilor au redus preturile de distributie.
Chiar dacã, cel putin pe hârtie, ar fi trebuit ca pretul la pâine sã scadã, începând cu 1 septembrie, datoritã reducerii de TVA cu 15%, lucrurile nu stau chiar asa, în marea parte a magazinelor de cartier, pretul de raft fiind acelasi ca în urmã cu o sãptãmânã. Motivul este datorat comerciantilor, care, chiar dacã primesc pâinea mai ieftinã de la producãtori, au mentinut pretul de 1 leu/pâinea, practicând astfel un adaos comercial mai mare, practic dublu fatã de perioada anterioarã, 20% fatã de 10% în cazul pâinii. „Sã stiti cã nici pentru noi, producãtorii, si nici pentru clienti, reducerea de TVA nu va aduce nimic în plus. Degeaba am ieftinit pâinea, la magazinele de cartier se vinde la acelasi pret, sau chiar dacã au ieftinit-o, la rândul lor, clientii nici mãcar nu iau cei 10 bani rest la pâine. Pentru noi, producãtorii, singurul avantaj din reducerea TVA este faptul cã nu mai trebuie sã dãm la stat diferenta de 15%, taxele si impozitele, inclusiv TVA-ul, fiind grija noastrã cea mai mare, dacã nu le plãtesti la timp, se adunã, si risti sã intri în insolventã! În rest, greutãtile au rãmas aceleasi, oricum mergem la limita de subzistentã, din cauza faptul cã au crescut costurile, de la pretul carburantilor, a energiei electrice si a gazelor, pânã la cele salariale, din cauza mãririi salariului minim pe economie. Departe de a face avere, mai degrabã facem un serviciu public, prin asigurarea pâinii pe masã a mii de oameni”, a declarat Florin Dobârceanu, patronul societãtii Porumbelul Alb. Tot el a adãugat cã „Acum doi ani, am mai avut o initiativã de ieftinire a pâinii, cu zece bani, în speranta cã vom creste vânzãrile. Singurii care au avut de câstigat au fost vânzãtorii de la magazine, care rãmâneau cu diferenta de 10 bani, dat fiind cã multi dintre clienti nici nu mai asteptau restul. Vã spun cinstit, pentru noi, producãtorii de pâine, salvarea a venit nu de la reducerea TVA-ului, ci de la productia bunã de grâu din acest an, respectiv de la pretul de achizitie a fãinii, pret care ne mai permite sã facem ceva rezerve pentru anii mai slabi!”
Singurii în câstig – comerciantii
Chiar dacã producãtorii au ieftinit pâinea, în marea parte a magazinelor din judet, pretul a rãmas neschimbat. Chiar si în cele în care pretul a fost redus, poate si datoritã cuantumului mic, circa 10 bani la o pâine, vânzãrile nu au crescut, vorba unui vânzãtor, „clientii si nevoile sunt aceleasi”. În general, motivele invocate de comercianti sunt cam aceleasi, fie faptul cã cumpãrãtorii nu sunt interesati sã-si ia restul de 10 bani (!?), fie cã, asa cum povestea un patron de magazin, „pânã acum, la pâine, aveam adaos comercial de 10%, respectiv 10 bani la franzelã. Avem si noi cheltuieli, chiria pe spatiu, dãrile la stat, salarii, curent, si multe altele”, se justifica unul din comercianti.