O LUNĂ DE MUNCĂ… Lucrările de reabilitare termică și modernizare a Școliii „Episcop Iacov Antonovici” au debutat în urmă cu o lună, iar în această perioadă, firma constructoare a executat mai multe operațiuni, precum: îndepărtarea acoperișului din tablă, a stratului izolator din pod, care era din trestie, a lambriului de la parter și de la etajul I, a parchetului și linoleumului din clasele de la parter și etajul I, precum și demontarea tuturor corpurilor de iluminat din interior ce au fost depozitate în sala de sport, scoaterea tuturor cablurilor de curenți slabi, demontarea scării exterioare și a coșului de fum de la centrală, dar și aducerea și urcarea în pod a grinzilor necesare consolidării acoperișului. Printr-o investiție de aproximativ 1,2 milioane de euro susținută cu bani din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Școala Gimnazială „Episcop Iacov Antonovici” va deveni una dintre cele mai moderne unitați de învățământ din Bârlad. Unitatea de învățământ va fi reabilitată la standard de clădire cu un consum de energie minim și va beneficia de energie electrică „verde” obținută din surse proprii, prin sistemul de panouri fotovoltaice ce va fi instalat. Prin proiect se urmărește creșterea eficienței energetice a clădirii școlii, îmbunătățirea condițiilor de confort termic interior, reducerea pierderilor de energie, precum și reducerea costurilor pentru încălzire. Perioada de implementare a proiectului este de 12 luni.
Proiectul „Creșterea eficienței energetice” a acestei a școlii are o valoare de 1.178.815 euro, respectiv 5.802.952,60 lei (fără TVA). Per total, proiectul prevede executarea de lucrări pentru eficientizarea energetică a pereților exteriori, a ferestrelor și ușilor, a acoperișului, a pardoselilor, montaje de panouri fotovoltaice și de sisteme inteligente de umbrire pentru sezonul cald, care vor permite, însă, iluminarea și încălzirea naturală a spațiilor pe timp de iarnă. Totodată, se vor realiza și lucrări la instalația electrică, prin introducerea unui sistem de iluminat economic – cu becuri led și senzori de prezență – în grupurile sanitare, la instalația de ventilare – introducerea unui sistem descentralizat de ventilație cu recuperarea de căldură, câte un echipament în fiecare sală de clasă, asigurând astfel un aer proaspăt în clădire.
Până acum, firma constructoare a efectuat operațiuni, precum: îndepărtarea acoperișului din tablă care a fost transportat la locul de depozitare; scoaterea stratului izolator din pod (format exclusiv din trestie) care a fost transportat în proporție de 95%; demontarea tuturor corpurilor de iluminat din interior ce au fost depozitate în sala de sport (parțial); scoaterea și depozitarea tuturor ușilor din interior; demontarea lambriului de la parter și în proporție de 50% a celui de la etajul I; îndepărtarea parchetului și a linoleumului din clasele de la parter și a parchetului de la etajul I; scoaterea tuturor cablurilor de curenți slabi; demontarea scării exterioare și a coșului de fum de la centrală; aducerea și urcarea în pod a grinzilor necesare consolidării acoperișului.
„Se lucrează în ritm susținut pentru a reuși să redăm în rețeaua școlară această unitate, după 12 luni – iată că una s-a scurs, pe care constructorul le are la dispoziție. Este încă o piatră pe care o punem la temelia înnoirii condițiilor de învățământ din oraș, condiții adaptate prezentului, cu soluții eficiente și moderne. În legătură cu materialele depășite, izolația din acoperiș era formată din paie. Nu mai este acceptabil, în aceste vremuri, să învățăm în școli izolate cu trestie, cu paie. Este motivul pentru care lucrăm la proiecte de finanțare pentru cât mai multe unități de învățământ și, dacă se va putea, le vom reabilita pe toate. Indiferent cât disconfort va trebui să suportăm timp de un an de zile, cât ar dura lucrările. Transformările vor fi pentru 40 – 50 de ani.” A declarat primarul Dumitru Boroș.
Iată care sunt Proiectele din rețeaua școlară care au fost începute și finalizate (în perioada 2016 – până în prezent): reabilitarea și extinderea Grădiniței nr. 2 ( proiect în derulare); reabilitarea și extinderea Grădinței nr. 8 (proiect finalizat); construire și dotare corp nou Grădinița nr. 5 (proiect în derulare); reabilitarea și dotarea Școlii Profesionale (proiect în derulare); construire și dotare teren sport Școala „Iorgu Radu” (proiect finalizat); refacerea acoperișului corpurilor Liceul „Mihai Eminescu” (proiect finalizat); construirea și dotarea creșei de pe str. Mircea cel Bătrân (proiect finalizat); proiect Grădinița de pe Grigore Ignat – este în faza în care se lucrează la proiectare; reabilitarea termică a Liceului „Cuza” – proiectul este în faza de obținere a avizelor necesare pentru începerea lucrării; un alt proiect privind dotarea unităților de învățământ – este în faza în care a fost semnat contractul de finanțare precum și consolidarea și reabilitarea termică a Liceului „Eminescu” – este în faza în care s-a depus proiectul pentru obținerea finanțării.
Mai interesant e cum de mintea ta atât de ,,luminată”, nu poate înțelege că 900 de copii vor beneficia de condiții mai sigure, mai bune de educație în anii următori.
Si care-i problema ta?
Interesant este cum a fost aprobat proiectul de modernizare al unei scoli unde predau nevasta lui Red Bull si turnatorul la Securitate din Consiliul Local! Nu cumva este un conflict de interese din partea initiatorului, primarul, si al votantilor in CLM Barlad, vezi consilierul Alde?
Eu as fi propus Scoala 6, sau Scoala 5, sau Scoala 10, scoli care mai au elevi pentru 2-3 ani si puteau fi transformate dupa reabilitare in muzeu. Aveam si noi mai multe obiective turistice (doar Romania are experienta in acest sens: s-au construit scoli la sate unde nu mai este nici un elev, s-au construit sali de sport in localitati unde rar mai gasesti pe cineva sub 60 de ani!). Rusine sa-ti fie tie pentru ca nu intelegi ce se pretrece. Nu construiesti autostradă în mijlocul desertului pe unde nu circulă nimeni, nu construiesti fabrică de prelucrat lemnul în mijlocul stepei (unde nu este padure, daca nu stii ce este stepa). De orice investitie trebuie sa beneficieze cat mai multe persoane. Iata logica: reabilitezi o scoala de care vor beneficia 900 de elevi si 70 de cadre didactice (cea mai numeroasa scoala din judetul Vaslui), nu o scoala cu 100 de elevi si 10 cadre didactice. Ai auzit si tu de conflict de interese dar nu stii ce este. Intreab-o pe tovarasa Secareanu care in orice conferinta de presa are aceeasi intrebare: de ce Scoala 8? Poate intre timp a aflat.
Eu nuam treba cu ce intreab Secareanca draga Caro! Efectul a ceea ce a facut primarul este ca foarte multi parinti si-au retras copiii de la Scoala 8. Cat priveste abureala de motivatie pe care o invoci tu in comentariu eu intreb inca o data: conform transparentei decizionale, ne puteti pune la dispozitie criteriile care au stat la baza acestei decizii sau, ca si in alte multe cazuri , domnul primar (cu sprijinul consilierilor PNL-USR si a lui Plesu) va spune ”pentru ca pot”? Daca ar fi fost sa ne ghidam dupa performantele scolare si numarul de elevi ar fi trebuit ca sa fie desemnata Scoala nr. 11 (unde exista performante deosebite din partea profesorilor si a elevilor)! Poate s-ar mai fi calificat si Liceul Pedagogic „Ion Popescu”, unitate de invatament unde se obtin premii la olimpiade si concursuri scolare! Si exemple ar mai fi multe dar ma opresc pentru a nu fi acuzat ca iti demontez elucubratiile.
1. Ca numar de elevi, Scoala 8 avea la momentul initierii proiectului mai multi elevi decat Scoala 11 (cauta in statisticile ISJ la care ai acces si te vei convinge); 2. Ca performanta, intr-un clasament publicat de Vremea Noua la sfarsitul lunii iunie 2023 (dar scos de pe site dupa 2 zile – deranja probabil ca Scoala 8 e in frunte) promovabilitatea la Evaluarea Nationala la clasa a VIII-a era urmatoarea: pe locul 1 era Scoala 8 cu 92%, pe locul 2 era Scoala 11 cu 89,2% iar pe locul 3 era Scoala 9 cu 86,2% (nu am luat in calcul Colegiul Codreanu unde elevii sunt selectati) – poti intra pe site-ul ministerului si poti calcula singur daca nu crezi. 3. In privinta Liceului Pedagogic: nu te apuci de reabilitat o cladire finalizata in 2001 inaintea unei cladiri finalizate in 1964. E la mintea cocosului. Dar nu la mintea ta, din pacate! 4. Toate scolile vor intra pana la urma in proces de reabilitare termica si consolidare. Toate vor pierde elevi in acel moment (vezi cazul Scolii 4 care a disparut dupa reabilitarea din 1996-1997, vezi cazul Scolii 1 care a pierdut foarte multi elevi in momentul reabilitarii si acum isi revine treptat. E ceva normal). Nu lasam cladirile sa se darame pentru ca ne pleaca elevii.