Un băcăuan care avea datorii la o bancă a rămas fără alocația copilului pe care o primea de la stat. Și asta deși legislația în domeniu prevede expres că alocațiile de stat și indemnizațiile pentru copii, precum și alte ajutoare speciale nu pot fi urmărite pentru niciun fel de datorii. Banca încearcă să transfere vina în sarcina clientul său care nu și-a achitat anumite rate la un credit. Prin urmare, aceasta a socotit că este îndreptățită să ia banii din contul de alocație a minorului, motivând că datornicul a optat pentru anumite produse bancare, refuzând un produs special pentru încasarea sumelor cu titlul de alocație de stat pentru minori. Banca a fost amendată de Protecția Consumatorilor cu 40.000 de lei pentru practică comercială incorectă. Instituția bancară a contestat în instanță măsura luată de Protecția Consumatorilor, dosarul urmând să se judece începând de luna viitoare.
Răzvan Ursache este din Bacău și, pe la începutul anului, a avut neplăcuta surpriză să constate ca, din contul pe care-l avea deschis la Volksbank Bacău pentru a primi periodic alocația copilului, să-i dispară dintrodată toți banii. Disperat și fără a mai ști încotro să o apuce, omul s-a adresat celor de la cunoscuta firmă de avocatură Urban și asociații. “Vă relatez un abuz al băncii Volksbank – sucursala Bacău. În data de 15 ianuarie 2013, mi-au fost virați în contul în lei de la Volksbank alocația copilului în vârstă de 5 luni, în cuantum de 200 de lei. Banii mi-au fost tranformați în CHF (franci elvețieni) și reținuți ilegal din contul de CHF datorită unei restanțe de aproximativ 120 franci elvețieni pe care o aveam la bancă”, le-a explicat avocaților Răzvan Ursache. Mai mult, deși le-a comunicat angajaților băncii că au procedat ilegal, aceștia au pretins că nu au știut că banii provin din alocație și, prin urmare, nu mai pot face nimic. “Și asta deși eu am deschis acest cont expres pentru plata alocației copilului printr-o convenție încheiată cu banca. Dacă eu încalc legea și cauzez un prejudiciu și mă scuz apoi că nu am știut este ok?”, se întreabă Ursache. Și mai grav este că minorul, în vârstă de doar cinci luni, se afla internat în stare foarte gravă, încă din data de 14 ianuarie 2013 la Spitalul Sfânta Maria din Iași. “Am epuizat toate resursele financiare și astfel nu am putut să îi procur cele necesare (pampers, șervetele, suplimente alimentare, medicamente etc.)”, continuă Răzvan Ursache.
Ping-pong cu alocația copilului
Ca urmare a controlului făcut la sediul băncii, inspectorii de la Protecția Consumatorilor au aplicat o amendă contravențională de 40.000 de lei. “Consumatorul Ursache Răzvan Adrian are încheiate două convenții cu banca. Ratele pentru aceste împrumuturi le achită în franci elvețieni, având un cont în franci elvețieni deschis în acest sens. Contul în lei a fost deschis pentru a primi alocația copilului. Conform extrasului de cont din data de 14 ianuarie 2013, AJPIS Bacău (Agenția Județeană de Plăți și Inspecție Socială) a trimis în contul de lei alocația copilului de 200 de lei. Conform extrasului de cont din data de 15 ianuarie 2013, banca i-a luat suma de 200 de lei și a transformat-o în franci elvețieni”, au arătat cei de la Protecția Consumatorilor. Ciudat este că, la doar câteva zile după ce banca i-a luat clientului banii din contul de alocație a copilului, aceasta îi înapoiază cei 200 de lei (cf. extrasului de cont din data de 22 ianuarie 2013), după ce înregistrase deja o reclamație din partea lui Răzvan Ursache. “Conform extrasului de cont din 24 ianuarie 2013, banca ia din nou alocația copilului de 200 de lei, o transformă în franci elvețieni pentru a acoperi o restanță pe care o avea petentul”, au constatat inspectorii de la Protecția Consumatorilor. Prin urmare, s-a considerat că fapta constituie o practică comercială incorectă, este contrară cerințelor diligenței profesionale, constituie contravenție și se sancționează cu amendă.
Banca încearcă să se apere
Cum era de așteptat, SC Volksbank România, sucursala Bacău, a depus în instanță o plângere contravențională împotriva sancțiunii aplicate de Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor. În acest demers, banca solicită anularea procesului verbal de constatare a contravenției din 31 ianuarie 2013 pe motiv de lipsă a unor mențiuni obligatorii. “În procesul verbal nu sunt evidențiate împrejurările ce pot servi la aprecierea gravității faptei și evaluarea eventualelor pagube pricinuite”, arată reprezentantul Volskbank. În plus, după reprezentanții Volskbank, situația este de fapt cu totul alta. Aceștia consideră că Răzvan Ursache are încheiate cu banca două convenții de credit în franci elvețieni (CHF), având deschise un cont în CHF și unul în lei. “Întrucât a înregistrat restanțe în ceea ce privește creditele acordate și având în vedere că, potrivit dispozițiilor contractelor de credit, banca este autorizată să-i debiteze sumele existente în conturile deschise la subscrisa, banca a debitat contul cu suma găsită, respectiv 200 de lei, a efectuat schimbul valutar și a procedat la stingerea parțială a restanței. Potrivit primei plângeri formulată de către petentul Ursache Răzvan din 22 ianuarie 2013, acesta precizează că solicită restituirea sumei de 200 de lei reprezentând alocație minor în vârstă de 5 luni și că suma de bani a fost transformată în CHF fără acordul lui sau la un curs nefavorabil. Cea de a doua plângere a fost depusă la organul constatator reiterând aceleași argumente”, motivează în plângerea depusă în instanță reprezentantul băncii. Acesta mai susține că Răzvan Ursache a fost cel care a optat pentru anumite produse bancare, inclusiv cont în CHF și cont în lei. Deși banca oferă clienților un produs special pentru încasarea sumelor cu titlul de alocație de stat pentru minori, Ursache a hotărât să opteze pentru contul în lei, se justifică banca. “Clientul putea opta pentru contul de economii pe care banca îl pune la dispoziție și în care putea primi alocația copilului, cont care nu ar fi fost debitat de către bancă cu rata restantă. În schimb în contul curent de lei sumele de bani ajunse în conturile curente (cu orice titlu) se depersonalizează, astfel încât banca nu are obligația de a cerceta proveniența și destinația sumelor”, explică reprezentantul Volskbank. Acesta mai face referire și la art. 2185 din Noul Cod Civil care prevede că “în cazul în care între instituția de credit și client există mai multe raporturi juridice sau mai multe conturi, chiar și în monede diferite, soldurile active și pasive se compensează reciproc, afară de cazul în care părțile au convenit altfel”.
Dosarul urmează să se judece la Judecătoria Bacău în data de 18 martie. Avocatul angajat de bancă, Adina Liliana Cioineag, a refuzat să facă declarații pe acest subiect.
După unii, legea spune altfel
Potrivit Codului de Procedură Civilă, art. 409, alin. 7, “alocațiile de stat și indemnizațiile pentru copii, ajutoarele pentru îngrijirea copilului bolnav, ajutoarele de maternitate, cele acordate în caz de deces, bursele de studii acordate de stat, diurnele, precum și orice alte asemenea indemnizații cu destinație specială, stabilite potrivit legii, nu pot fi urmărite pentru niciun fel de datorii”. “Nu poate nimeni, în niciun caz, să se atingă de acești bani. De altfel, acest lucru este și prevăzut la articolul 8 din Legea 61/1993 privind alocația de stat pentru copii, republicată, potrivit căruia alocația de stat pentru copii nu este impozabilă și nu poate fi urmărită silit decât în vederea recuperării sumelor plătite necuvenit cu acest titlu de către instituția noastră”, a declarat Cristina Ciobanu, directorul Agenției de Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Bacău.
Din păcate, acest caz nu este unul singular, un alt băcăuan, tată al unui minor de doar șapte luni, reclamând aceeași procedură ilegală adoptată de o altă bancă. Și de data aceasta, banca respectivă a optat pentru debitarea unui cont în care părintele primea alocația copilului, pentru că întârziase cu trei luni plata unor rate la un credit în euro.