COȘMAR… Din 2018, salariații din construcții beneficiază de mai multe scutiri de impozite. Astfel, în ultimii trei ani, peste 300.000 de angajați din toată țara nu au mai plătit impozitul pe venit sau contribuția la sănătate, stimulentele fiscale acordate contribuind la creșterea salariilor. Potrivit unei propuneri incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), aceste facilități vor fi eliminate treptat până în 2025, măsură care, spun angajatorii vasluieni, ar putea reprezenta lovitura de grație dată firmelor din domeniu. Luigi Cozma, managerul firmei de construcții EnergoConstruct spune că în 2018, când au fost acordate acele facilități fiscale, a reușit să-și mărească echipa de muncitori cu aproximativ 30%, majoritatea dintre ei reveniți din străinătate. “Au fost încântați că și în țară pot câștiga un salariu care să le permită să rămână lângă familiile lor. Acum, dacă aceste facilități vor fi eliminate, cu siguranță vor pleca înapoi în străinătate. Pentru firma mea, aceste eliminări vor aduce creșteri cu aproximativ 25% ale costurilor cu salarizarea, ceea ce înseamnă că voi merge pe pierdere cu toate contractele pe care le am acum în derulare. Dacă va fi pusă în practică, această propunere ne va pune în genunchi pe toți”, a declarat Luigi Cozma. Un alt constructor din județ, Cătălin Mogâldea, atrage atenția asupra unui alt aspect pe care guvernanții nu îl iau în calcul atunci când stabilesc viitorul acestui domeniu al construcțiilor și anume prețul materialelor, care în ultimul an a explodat. “Anul trecut kilogramul de oțel beton costa 2,9-3 lei, iar în prezent e 5 lei, prețul plăcii OSB a crescut de la 40 de lei la 110 lei. Cum ne vom termina noi contractele, licitate la prețuri fixe, dacă materialele s-au scumpit atât de mult? Aici ar trebui ca guvernanții noștri să vină cu soluții, pentru că la ora actuală, pe piața construcțiilor e o degringoladă uriașă. Propunerea de a elimina acele facilități fiscale va pune cruce multor firme, care vor intra în faliment.”
Guvernul și-a asumat, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, ca până în 2025 să implementeze o reformă prin care vor fi reduse “stimulentele fiscale excesive”. Unul din sectoarele vizate este cel al construcțiilor. Astfel, guvernul Cîțu și-a luat angajamentul să reducă gradual beneficiile fiscale pentru angajații acestui sector. Adriana Iftimie, reprezentant al Federației Patronatelor Societăților din Construcții a precizat că această măsură se va reflecta în bugetul țării, care va sărăci cu aproximativ 5 miliarde de euro, ca urmare a plecării muncitorilor în străinătate. : ” Dacă se vor ridica facilitățile, aș veni cu niște cifre și aș porni cu răspunsul la întrebarea de ce pleacă oamenii din țară. În primul rând pentru că vor un salariu mai bun, noi am determinat pe piața românească productivitatea medie pe muncitor în jur de 70.000 de euro pe an. Când vor afla că le scade salariul, se vor gândi din nou la migrare sau la revenirea în piața neagră sau piața gri. Primii care vor pleca vor fi muncitorii profesioniști cu productivitate mare, spre exemplu de 100.000 de euro pe an. Dacă ne pleacă 50.000 de muncitori, vom avea o pierdere de 5 miliarde din PIB care se vor realiza în străinătate”.
O măsură criticată și pe plan local
Propunerea a stârnit nemulțumiri și în rândul constructorilor vasluieni. Luigi Cozma, managerul firmei EnergoConstruct, spune că facilitățile fiscale acordate în 2018, de care actualul guvern vrea să scape, l-au ajutat să-și mărească echipa de muncitori cu 30%, majoritatea reveniți din străinătate. “Cel puțin 30 % din angajații pe care îi avem acum sunt dintre cei care au revenit din străinătate, atrași fiind de aceste salarii. Abia au fost convinși să vină acasă, încântați că și în țară pot avea un venit care să le permită să rămână alături de familiile lor. Dacă această măsură de eliminare a facilităților fiscale va fi pusă în practică, ori pleacă toți angajații din țară, ori majoritatea firmelor vor intra în faliment. O impozitare ca în celelalte domenii, pe ramura de construcții, făcută la salariile actuale nete, pentru că ele nu pot fi în niciun caz micșorate, ar crește costurile cu salarizarea cu aproximativ 25%. Noi ne susținem cu greu și salariile din prezent, dacă ar veni și această obligație de salarizare aș merge pe pierdere la toate contractele pe care le am acum în derulare. Sperăm ca această propunere să rămână doar la stadiul de propunere, altfel firmele de construcții vor fi puse în genunchi”, a precizat managerul Energoconstruct.
Prețul materialelor, o altă problemă uriașă cu care se confruntă constructorii
Și Cătălin Mogâldea, un alt constructor cu ștate vechi în județul Vaslui, spune că măsura propusă de guvernul Cîțu în Planul Național de Redresare și Reziliență nu va aduce nimic bun firmelor de construcții, ba din contra. “Noi, la ora actuală, în construcții, nu plătim sănătatea și impozitul pe venit, pentru a ni se impune un salariu minim pe ramură, în ideea că vor veni cei din străinătate și se vor reangaja în România. Piața ne-a arătat că lucrurile nu au stat chiar așa, în sensul că cei care s-au întors din străinătate nu au fost chiar atât de mulți. A doua mare problemă este degringolada cu care ne confruntăm, pentru că în ultima perioadă prețul materialelor aproape s-a dublat. Dacă anul trecut luam kilogramul de oțel-beton cu 2,9-3 lei, acum el costă 5 lei. OSB-ul, coala de 6 mm, a ajuns de la 40 de lei, la 110-120 de lei. Cum ne vom termina noi contractele, licitate la prețuri fixe, dacă materialele s-au scumpit atât mult? Aici ar trebui ca guvernanții noștri să vină cu soluții. Prima dată, în 2018, am modificat contractele pentru a aduce manopera de lucru la minimum impus de ei. Acum, pentru a participa la o licitație, trebuie să prezinți o ofertă conform legilor aflate în vigoare. Cum să-mi mai îndeplinesc contractul dacă eu stabilesc o manoperă de 10.000 de lei, iar peste noapte se face 13.000 de lei? Nu e normal, cu aceste fluctuații de prețuri care sunt azi pe piața materialelor de construcții, să se mai vină și cu această măsură de eliminare a facilităților fiscale. Poate e de înțeles că nu sunt bani la buget, dar cei care au venit cu această propunere n-ar trebui să uite că în perioada de pandemie, domeniul acesta, al construcțiilor, a fost printre puținele care au contribuit la acest buget”, a afirmat Cătălin Mogâldea.
Emil Savin: “Dacă propunerea se va materializa, vom reduce din personal, altă soluție nu avem”
Emil Savin, managerul general al societății Transmir, și-ar fi dorit ca cei aflați la guvernare să vină cu altfel de soluții, care să sprijine domeniul construcțiilor, nu să îl îngroape. “Mă așteptam la o asemenea măsură pentru că PNRR-ul acesta nu cred că a fost făcut ca să ne meargă nouă mai bine. În 2018, grație măsurilor de la acea vreme, am angajat forță de muncă. Numai la Drumul Strategic am avut în jur de 60-70 de angajați. Acum, dacă această propunere se va materializa, vom mai reduce din personal, pentru că nu avem încotro. Foarte multe firme vor da faliment deoarece situația e din ce în ce mai grea, fie că vorbim de lucrări finanțate pe fonduri europene, sau de cele finanțate prin bugetul de stat. În ceea privește lucrarea de la Drumul Strategic, în care sunt implicat, vreau să vă spun că în primele șase luni ale acestui an nu am încasat nici măcar cinci bănuți pe lucrările efectuate. Mergem înainte așa, dar nu știm până când. Eu aș fi vrut ca cei de la centru să se gândească la măsuri care să vină în sprijinul nostru, pentru că domeniul construcțiilor e printre puținele care mai mișcă în țara asta. Iată, aflu acum nu doar că nu vin să ne ajute, ba mai mult ne dau și în cap. Sper totuși ca propunerea de eliminare a facilităților fiscale să rămână la acest stagiu, altfel vor veni vremuri deloc bune pentru firmele de construcții.”
Unele firme de construcții din județul Vaslui își plătesc angajații și cu 3000-3500 de lei net
Când au fost introduse cele două facilități în Codul Fiscal, s-a pornit de la premisa că în domeniul construcțiilor forța de muncă e deficitară, considerându-se că un salariu net de 500 euro este suficient pentru a-i readuce acasă pe muncitorii plecați în străinătate. Astfel, salariul brut a fost stabilit la suma de 3000 lei, iar prin reducerea taxelor, venitul net a fost de 500 euro. Din 2018 până în prezent, mai multe firme de construcții din județul Vaslui și-au dus proiectele la bun sfârșit doar după ce au plusat și mai mult la salariul net, azi, unii angajați din acest domeniu ajungând să câștige și 3000-3500 de lei în mână.
La ce foame de bani au bugetarii si specialii încă a durat prea mult.
Asta e problema ta? Daca vrei piata concurentiala fa-ti firma de constructii si participa la licitatii. La dat din gura (din mana in cazul de fata) esti imbatabil!!!
Luigi Cozma….un golan cu 3 firme. Astfel depune si oferta si contraofertele. DNA sa verifice asta.