REZULTATE… Două licee din județul Vaslui au reușit să obțină contraperformanță la examenul de maturitate. Este vorba despre liceele din Vetrișoaia și din Fălciu, unde niciun elev nu a obținut notă de trecere. După afișarea rezultatelor dezastruoase de la Bacalaureat, echipa Vremea Nouă a stat de vorbă cu actuala conducere a Liceului din Vetrișoaia, dar și cu cea a Liceului din Fălciu, pentru a vedea care sunt motivele care au dus la înregistrarea unui procent de promovabilitate de 0%. Principalul vinovat a fost găsit: “lipsa de interes pentru învățătură a elevilor”, spun aceștia. Să fie acesta singurul motiv pentru care 1076 dintre candidații din Județului Vaslui nu au promovat examenul maturității? În acest context, i-am cerut părerea profesorului hușean de matematică, Adrian Talașman. “Problema a fost cu siguranță și învățământul online. Mulți nu au avut posibilitatea de a parcurge toate orele așa cum ar fi fost necesar. Din punct de vedere al subiectelor, au fost cinstite. Nu era greu să iei 5. Cu siguranță și dorința de a învăța a elevilor a scăzut, fiind departe de școală în mod fizic. Cu siguranță profesorii s-au străduit cum au putut. Mai trebuie și elevii să își dea interesul și să învețe”, a spus acesta. De asemenea, situația nu este îmbucurătoare nici dacă ne raportăm la rezultatele celor de clasa a VIII-a, la Evaluarea Națională. La matematică, nota 5 a fost un ideal de neatins pentru 1343 de elevi, iar la română, 630 dintre candidați nu au trecut de această notă. În satul Vetrișoaia, dintr-un total de 19 elevi înscriși, 14 elevi nu au reușit să ia 5 la matematică și 9 dintre ei, la Limba română. La Fălciu, situația este asemănătoare: din cei 49 de candidați, 27 au luat note sub 5 la matematică, iar 15 nu au trecut acest prag la română.
În timp ce proba de matematică a pus probleme celor de a VIII-a, proba de Limba română de la Bacalaureat a creat probleme chiar și elevilor de la cele mai bune licee. Dintr-un total de 142 de unități de învățământ cu un procent de promovabilitate de 0% la nivel național, două sunt din județul Vaslui. Mai jos vă invităm să aflați de ce s-a ajuns la această situație, chiar de la oamenii care sunt cei mai în măsură să ne răspundă.
“După o jumătate de oră de examen, deja voiau să iasă din examen. Interesul pentru învățământ este la pământ”
Realitatea de la Liceul din Fălciu este una dezolantă. Din cei 18 elevi care au început anul în clasa a XII-a, doar 2 s-au înscris la examenul de Bacalaureat. Restul abandonând încet, dar sigur, studiile. Chiar și aceștia din urmă nu s-au mai prezentat la niciuna dintre probe. “Promovabilitatea la liceu este 0 deoarece s-au înscris doar 2 din cei 13 absolvenți. Inițial, la liceu au fost la începutul anului 18 elevi, dar 5 au abandonat. În mediul rural este o problemă. Cum fac 18 ani, mulți dintre ei aleg să plece în străinătate și nu sunt interesați de examenul de BAC. Astfel, s-au înscris la examen doar 2, dar nici ei nu s-au prezentat. Atunci liceul nostru nu a avut elevi care să susțină BAC-ul și așa ne-am ales cu 0% procentajul de promovabilitate”, a explicat directorul Dorel Chelaru. În ceea ce privește Evaluarea Națională, acesta susține că datele furnizate de site-ul oficial al Ministerului Educației sunt eronate. “Listarea este greșită pe site-ul evaluare.edu.ro. Sunt trecuți doar 40 de candidați, noi am avut 49. 46 prezenți și 44% promovați. 37% la matematică, 67% la română. Ne-am uitat după coduri și nu semănau. Noi am primit informațiile exacte de la inspectorat. Notele de pe site nu au nicio treabă. Am avut și note de 9 și sub 5 și de toate. La matematică au avut în general probleme, cam ca în fiecare an. Au fost subiectele mai dificile. Copiii din zona noastră sunt mai puțin interesați de activitatea educațională deocamdată. Am doi profesori cu gradul I, cu experiență. Nu prea îi mai interesează pe copii matematica. Ei după jumătate de oră voiau să iasă din examen. Interesul pentru învățământ este la pământ. Interesul părinților este ca al elevilor. Când au făcut 18 ani, copiii au și dispărut. Până la clasa a VIII-a cred că este bine. Cei care învață pleacă după la liceu în oraș. La noi rămân pentru profesională. Anul acesta nu știu dacă avem suficienți copii pentru o clasă de profesională. Nu trebuie să ne ascundem după deget și trebuie să spunem adevărul. La noi rămân cei care rămân…Asta e situația. Mulți pleacă la oraș oricum. Mulți elevi au situații complicate. Multe familii iau ajutor social. “Muncă, de școală mai vedem noi”, spun mulți părinți. În timpul școlii online la noi elevii au intrat, nu a fost ca în alte locuri în care am văzut că nu au putut intra. Au avut cu ce intra, nu au fost probleme deosebite. Dar atât se poate”, a spus Dorel Chelaru, directorul Liceului.
Candidatul de la Vetrișoaia care a picat BAC-ul cu nota 5.8 a depus contestație
“Avem promovabilitatea 0% deoarece am avut un singur candidat înscris, un băiat din promoția de acum doi ani. Anul acesta nu am avut clasă de a XII-a. Ne-am ferit cumva să mai facem clase de liceu, mergem mai mult pe profesională. Nu sunt suficienți copii. Elevul a depus contestație la biologie și română. Este un absolvent din promoția de acum 2 ani. El are note măricele, dar nu a ajuns la 6. A avut media 5,8. Poate va avea cîștig de cauză în urma contestațiilor, pentru 20 de sutimi. Acum 2 ani a luat la matematică și a căzut la celelalte două. Acum a dat la probele care au rămas”, a spus directorul liceului. 7 dintre absolvenții clasei a VIII-a nu au reușit să ia nici măcar o notă de 5. “La Evaluarea Națională a fost binișor. La matematică am avut un procent mai mic, dar la română au fost note bunicele. Din câte am văzut, la majoritatea școlilor din mediul rural s-au luat note mai slăbuțe la matematică. Poate și din cauză că au întâmpinat greutăți în timpul școlii online. Tabletele au venit târziu. Am avut program de remediere, școală după școală, dar s-a făcut ce s-a putut. Am avut cîțiva elevi cu note de 4,5 care nu au depus contestații. Poate ar fi reușit să ajungă la 5. Dar au motivat că rămân aici în localitate la liceu și nu sunt condiționați de medii de peste 5 la Evaluare. Jumătate dintre elevii care nu au reușit să ia 5 au o stare financiară precară. Unii n-au fost interesați. Pe de altă parte, unii elevi care au fost susținuți de părinți și care au o situație financiară mai bună au reușit să obțină note bunișoare, peste 7-8 și la matematică și la română. Vina pentru aceste rezultate este împărțită. Avem și noi profesorii partea noastră de vină, părinții ar avea și ei o contribuție, dar și elevii. Este complicat să găsim o anumită cauză. Chiar dacă au făcut pregătire suplimentară la clasă, probabil nu toți au fost interesați. Astea sunt rezultatele. Mă așteptam și eu la mai mult. Întreaga comunitate avea așteptări, dar probabil atât s-a putut. În programul școala după școală s-a lucrat pe fișe. La un moment dat au început să nu mai vină unii dintre ei, probabil din cauza dezinteresului. Au fost 19 elevi în clasă. Doar 13 au dat Evaluarea Națională. 7 au lipsit de la examen, deși s-au înscris. Repetenți n-am avut, dar a fost un elev cu situația neîncheiată deoarece a plecat în străinătate cu părinții și nu au trimis documente de transfer, nimic. Depinde foarte mult de seriile pe care le avem. Ne așteptam măcar la câteva note peste 9 la română, dar din păcate anul acesta nu a fost cazul”, a completat directorul Neculai Bordeianu.
Liceul de la Fălciu se va desființa din 2023
Numărul de elevi din mediul rural este în descreștere din cauza natalității scăzute, dar și a exodului localnicilor către străinătate. “Dacă acum 3 ani aveam 35-40 de elevi, acum abia dacă avem 19 elevi. Avem 298 de elevi pe toate structurile, de la grădiniță până la liceu. Avem noroc de liceu că ne mai ridică la numărul de elevi. Cei care termină clasa a 8-a rămân școlarizați, măcar nu se pierd. Primesc și o bursă și sunt menținuți în școală. Mă refer la cazurile în care termină clasa a 8-a și nu au posibilitatea de a merge la un liceu mai îndepărtat. Nu toți părinții își permit să-i țină cu gazdă sau la internat. Chiar am stat de vorbă cu cîțiva părinți. Decât să meargă la un liceu precum Corivan, mai bine rămân aici. Au și aici profil mecanic. În ceea ce privește meseriile, nu e nici o diferență. Adică dacă vrei să înveți, înveți oriunde”, a povestit directorul unității de învățământ “Petru Rareș“. Directorul din Fălciu spune că se confruntă cu aceeași problemă. “Pentru 2021-2022 mai avem o singură promoție de clasa a XII-a, cu foarte puțini copii. Așadar, după ce vor absolvi și aceștia, liceul se va desființa. Vom avea doar școala profesională. Nu mai funcționează liceul pentru că nu mai avem copii în sat. Sunt foarte puțini copii. Este o mare problemă. Ca de exemplu, vă pot spune că în 2012 când am intrat director erau 800 de elevi în Fălciu. În acest an școlar mai sunt puțin peste 500. Din acest motiv nu s-au mai făcut clase, a scăzut și numărul cadrelor didactice de la peste 60 acum 9 ani, la 41”, a declarat Dorel Chelaru.
“În timpul orelor online am avut o elevă care a intrat la oră în drum spre coafor”
În această problemă delicată care privește subiectul educației, i-am cerut părerea respectabilului profesor de matematică Adrian Talașman.”Problema a fost cu siguranță și învățământul online. Mulți nu au avut posibilitatea de a parcurge toate orele așa cum ar fi fost necesar. Din punct de vedere al subiectelor, au fost cinstite. Nu era greu să iei 5. Cu siguranță și dorința elevilor de a învăța a scăzut, fiind departe de școală în mod fizic. Au avut și alte activități de desfășurat în gospodărie, la muncile câmpului, la prășit, la ceva casnic. Nu putem găsi o explicație clară pentru ceea ce s-a întâmplat. În general, în mediul rural sunt mulți năpăstuiți de soartă. Desigur, au fost și sate în care au fost rezultate bune. Vina este împărțită. O mare parte din vină o au copiii care s-au îndepărtat de carte. La școală poate îi mai punea profesorul să facă ceva, așa, online… Chiar dacă au făcut pregătire profesorii cu ei cu o lună-două înainte de examen, este greu să pui la punct materia pe care aceștia au pierdut-o în ultimii doi ani. Plus că exercițiile au fost date în așa fel încât să știi materia bine, măcar lucrurile de bază. Pentru copiii care nu sunt prea bine dotați intelectual contează foarte mult să aibă profesorii în preajmă. Per total a fost bine, totuși. Nu au fost subiecte care să-i descurajeze pe copii. Dacă mulți au vrut să încercuiască răspunsul la plezneală, nu a mers. Trebuiau să gândească înainte. Iar la ultimul subiect, într-adevăr, nu îl făcea oricine. La nivel județean avem o promovabilitate apropiată de cea națională. Cu noile teste cred că s-a revenit la normalitate. Nu mai sunt absurd de multe note de 10. Înseamnă că este un examen corect, prin care putem face o selecție. Dacă era foarte ușor, copii mai puțin pregătiți ar fi putut ajunge la licee la care nu ar fi putut face față. În ceea ce privește școala online, vă spun din propria experiență, am avut copii care se descurcau deosebit de bine. În momentul în care am revenit la școala fizică, nu mai știau să răspundă. Având materialele lângă ei sau având părinți iresponsabili care stăteau lângă ei și le suflau, păreau că se descurcă bine. Acest lucru nu le-a adus niciun beneficiu. Totuși, se poate învăța și online chiar foarte bine, dar este nevoie de sinceritate din partea elevilor și a părinților. Părinții nu trebuie să caute note mari, ci să ajute copiii să obțină informații. Cu siguranță profesorii s-au străduit cum au putut. Mai trebuie și elevii să își dea interesul și să învețe. Trebuie să existe respect reciproc. Mulți dădeau drumul la cameră și dormeau în continuare, alții plecau la coafor în timpul orelor. Dacă voiau să învețe, se trezeau la ore potrivite, se îmbrăcau decent, nu în pijamale, ca alții. Într-adevăr, nu este legiferat un anumit cod vestimentar pentru orele online, dar ar trebui. Nu trebuie să le dăm în cap celor care nu au avut rezultate. Oricum, sunt cazuri în care unii copii pot face școală fizică și să ia tot rezultate slăbuțe. Asta este situația. La Vetrișoaia, copiii au avut tot ce le trebuie. Știu că domnul primar se ocupă, este foarte aplecat pentru școală, le asigură ce le trebuie ca să fie treaba bună. Am fost la un concurs la ei și am văzut că este preocupat”, a povestit prof. Adrian Talașman.
“Au fost elevi încurcați de întrebări precum: “Ora începe la 8:20 și durează 30 de minute. La ce oră se termină?”
“Sperăm că va rămâne același sistem la Evaluarea Națională și poate vor pune același sistem și la BAC. Atunci poate se va schimba situația cu notele și acolo. La testele PISA trebuie chiar să știi ca să treci de 7. Chiar și până la 7 trebuie să gândească. Desigur, au fost elevi încurcați de întrebări precum “Dacă acum sunt 30 de grade și peste 3 ore vor fi cu două grade mai puțin, câte grade vor fi peste 3 ore?” sau “Ora începe la 8:20 și durează 30 de minute. La ce oră se termină?”. Sunt copii de 12 ani care nu știu să adune și să scadă. În primul meu an de învățământ, am nimerit la o clasă de a VIII-a unde un băiat nu știa să adune. Părinții lui erau ciobani. Îl întrebam cum adună el oile. Îmi răspundea “le fluier, domn̕ profesor, și vin toate!”. Nu putem da un verdict. De ce au luat copiii rezultate atât de slabe? Sunt situații diverse. Nu putem trage o concluzie clară. Generațiile sunt diferite. Anul acesta a fost o generație mai slabă decât anul trecut. Anul viitor va fi o generație mai bună decât anul acesta, dar mai slabă decât cea de anul trecut. Contează și materialul genetic. Șeful de promoție de la Cuza a venit de la Pogănești. A descoperit cartea când a ajuns la liceu. Nu a căutat decât să primească informații cât mai multe, ca o oază în deșert. Sunt foarte multe situații deosebite. Cum sunt și băieții de la Laza care au luat rezultate deosebite. Dacă se dorește, se învață oriunde”, a continuat profesorul.
“Vă garantez că mulți au fost luați de părinți la muncile câmpului și nu au putut învăța corespunzător”
“La BAC a fost un procent foarte bun la nivel județean. Au fost ani cu procentaje mai mici. Există ani cu generații foarte puternice sau cu generații mai puțin puternice. Cu siguranță rezultatele la BAC vor fi altele dacă se va reintroduce pragul acela de “minim 5”. Așa se intră la Dimitrie Cantemir și cu 2,80. Dacă intră la profil tehnic, cum va putea lua minim 5 la BAC? Nu putem să spunem că e procentul mic, 62%. Ar fi într-adevăr un dezastru să vedem LMK cu promovabilitate de 80%. Asta ar fi fost o tragedie. Dacă noi am da la o parte liceele de top și am face media la celelalte, atunci am vedea care este situația. Acum, în perioada pandemiei, trebuie să luăm în calcul mai multe. Gândiți-vă cum v-ați simțit când nu se știau prea multe despre virus și ne era teamă să ieșim. Cu siguranță copiii au simțit totul mai intens. Nu putem ști cum primeau ei mesajul. Ținând cont situația prin care am trecut cu toții, rezultatele elevilor au fost foarte bune. Pentru cei din mediul rural vor fi mai bune când situația va fi normală. Vă garantez că mulți au fost luați de părinți la muncile câmpului și nu au putut învăța corespunzător. Sunt și părinți responsabili care le asigură copiilor tot ce le trebuie și îi susțin la învățătură, dar depinde de familie. Chiar dacă anul acesta a fost mai lejer la examen din punct de vedere al restricțiilor, nu înseamnă că a fost ușor pentru elevi să facă față acestei perioade. A fost greu și pentru profesori. Profesorii au petrecut chiar și 12 ore pe zi în fața calculatorului participând la ore de formare pentru a preda online, plus ședințe profesorale, ore și multe altele. A fost ceva cum nu a mai trăit nimeni în ultimii 20 de ani. Trebuie să ne bucurăm că încă suntem aici”, a concluzionat profesorul Adrian Talașman.
Daca nu s-au rugat la moaste, dumnezeu nu bate cu parul
Imediat ii lasa fara facultati si doctorate