spot_img
spot_img
1.7 C
Vaslui
23-nov.-2024
spot_img
spot_img

Profesorul elev

- Advertisement -

Elevii Şcolii cu clasele I – VIII din Lăstuni, comuna Dumitreşti, învaţă limba română şi gramatica de la un profesor de… istorie. Ionel Roşca a învăţat la facultate despre viaţa şi faptele de vitejie ale strămoşilor, dar a ajuns să predea cu totul altceva elevilor din Lăstuni: limba română. Înainte de a ajunge în faţa copiilor, profesorul ia lecţii de gramatică de la un cadru didactic specializat. Cu temele făcute, Ionel Roşca se prezintă la ore şi predă sintaxa ori subordonatele.

Din dorinţa de a munci, profesorul de istorie Ionel Roşca se specializează în tainele limbii române. Pentru a şti cum să le explice elevilor ce este sintaxa sau la ce se referă subordonatele, el ia lecţii de la un cadru didactic calificat. Cu temele făcute, Ionel Roşca se prezintă în faţa elevilor… Din lipsă de copii, clasele a VII-a şi a VIII-a de la Şcoala Lăstuni, comuna Dumitreşti, au fost comasate, iar dascălul îşi ţine orele cu numai 14 copii. Asta în zilele bune, pentru că, în general, un singur copil de clasa a VIII-a vine la şcoală să înveţe carte. Dascălul a participat la concursul de titularizare pentru că dorea să îi înveţe pe copii istorie, o disciplină pe care, spune el, o îndrăgeşte şi ar fi predat-o cu mult drag. Sistemul educaţional nu i-a oferit însă nimic altceva decât un post de suplinitor de… limba română, într-un sat uitat de lume, în comuna Dumitreşti. Din dragoste pentru copii şi pentru catedră, se sacrifică şi face naveta zilnic, fie că e frig, fie că e soare, tocmai din Biceştii de Sus, localitatea sa de domiciliu. „Eu am dat concurs, iar postul nu a fost ocupat de niciun cadru calificat de limba română. Am participat la concursul de istorie de titularizare şi apoi, pentru că nu mi-am găsit post pe disciplina pe care m-am titula-rizat, am dat testare la Inspectoratul Şcolar pentru a ocupa acest post. Dacă nu au fost candidaţi calificaţi de Limba Română, am venit eu. La literatură este mai simplu să le predau elevilor, mai dificil este la gramatică. Îmi este mai dificil, în general, pentru că sunt calificat în alt domeniu, dar nu e imposibil. Sunt dispus să învăţ, ăsta a fost şi principiul pe care am venit aici. Nu am lăsat lucrurile la voia întâmplării, iau informaţii utile şi mă ajută foarte mult doamna Anda Dumitru. Mă pregătesc şi sunt mereu prezent la ore“, a dat asigurări Ionel Roşca. Chiar dacă el este încrezător că face treabă bună, sunt voci nemulţumite, din rândul părinţilor. Oamenii spun că nu li se pare normal ca ai lor copii să înveţe limba română de la un profesor de istorie. Mama singurului copil care se prezintă la ore este totuşi mulţumită. „Eu nici nu cunosc profesorul, dar copilul îmi spune că se ocupă de el, chiar dacă este singur în clasa a VIII-a. Iniţial, în toamnă, m-am gândit să-l las să repete clasa a VII-a pentru a avea mai mulţi colegi de clasă sau să-l mut la Dumitreşti, însă m-am răzgândit şi l-am lăsat aici. Până acum, mereu au fost profesori calificaţi la noi în sat, la Lăstuni, şi aşa ar fi indicat, dar dacă erau mai mulţi copii în clasă poate că ne-am fi interesat mai mult, ne puneam de acord părinţii, dar aşa eu nu sunt împotriva acestui profesor. Sper să termine copilul cele opt clase şi apoi mai vedem ce va fi“, a afirmat Maricica Serafim, mama elevului.

Dornic să înveţe

Chiar dacă profesorul predă limba română deşi la facultate s-a specializat în domeniul istoriei, condu-cerea Şcolii cu clasele I – VIII din Lăstuni spune că Ionel Roşca este un dascăl silitor, care face tot ce îi stă în putinţă pentru a-şi face datoria. Mai mult, profesorul Cristea Enache, coordonatorul unităţii de învăţământ, este de părere că subalternul său învaţă din mers tainele gramaticii, materie la care are ceva probleme. În plus, coordonatorul este mulţumit şi de faptul că profesorul are domiciliul aproape de şcoală şi nu este nevoit să cheltuiască bani grei pe navetă, în condiţiile în care salariul său este foarte mic. „Eu cred că fiecare, la rândul nostru, am fost nişte începători, câţi pot spune că au fost nemaipomeniţi de buni din prima clipă? Poate că are unele carenţe, unele scăpări, dar el are multă bunăvoinţă şi un om care iubeşte meseria merge până la capăt. Băiatul acesta a mai fost o singură dată la noi învăţător suplinitor, într-un semestru, când era în curs de calificare. La literatură merge, dar la gramatică e mult mai dificil. Avem noroc că profesorii pe care îi avem sunt din zonă, dar să mai plătească şi naveta din salariile şi aşa mici, nu ştiu ce s-ar fi făcut. De la şcolile de la noi, elevii au ajuns chiar şi procurori, profesori universitari şi tot aşa, este o satisfacţie personală. Copiii sunt obişnuiţi cu severitate şi seriozitate”, a susţinut Cristea Enache, coordonatorul Şcolii din Lăstuni.

Criticat de unii, susţinut de elevi

Profesorul Ionel Roşca este apreciat de elevii săi pentru modul exemplar în care îşi desfăşoară activitatea la ca-tedră. Ei spun că vin la ore, de cele mai multe ori, din respect pentru profesorul lor, care îşi dă toată silinţa să îi înveţe limba română şi gramatica, deşi este specializat în istorie. „Îmi place cum îmi predă limba română domnul profesor, se ocupă de mine chiar dacă sunt singurul elev de clasa a opta care vine la şcoală. Este ca şi înainte şi vreau să învăţ să mă fac poliţist. Vin la şcoală mereu şi nu am absenţe, fac 2 km pe jos pentru a fi prezent la ore“, a spus elevul Adrian Serafim.

Mai puţini suplinitori necalificaţi

În anul şcolar 2010-2011 cifrele oficiale ale Inspectoratului Şcolar arată că predau la catedră 21 de profesori necalificaţi, cu studii superioare necorespunzătoare postului, din care 11 sunt studenţi în curs de calificare. Îşi mai desfăşoară activitatea la catedră doar cinci profesori cu studii medii, adică absolvenţi de liceu. Potrivit aceleiaşi statistici, 2.968 norme au fost ocupate de profesori titulari, iar 660 de profesori suplinitori care au participat la concursurile naţionale organizate în anii 2008-2010. Alte 230 de norme au fost ocupate de profesorii care au participat la concursul de suplinire organizat în toamnă. Mai sunt la catedră pe 29 de norme, cadre didactice asociate, adică preoţi cu studii superioare, care predau religia, iar pe 53 de norme au fost încadraţi profesori pensionari. „Anul acesta avem în sistem foarte puţine cadre didactice necalificate în mediul rural. Dintre acestea, cele mai multe au studii superioare, dar necorespunzătoare postului sau cu studii nefinalizate. De altfel, testările susţinute la nivelul ISJ i-au selectat pe cei mai buni dintre ei. Un exemplu este profesorul Ionel Roşca, absolvent al Facultăţii de Istorie, care predă limba română la şcoala din Lăstuni. El a dat examenul de titularizare, a luat notă bună, dar neexistând post vacant de istorie, a optat pentru a preda altă disciplină“, a precizat inspectorul şcolar general Stan Rogoz.

monitorulvn.ro

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

16 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.