UMILITI Andreea Cozma este imaginea fidelã a sutelor de profesori tineri din judet care, desi sunt foarte bine pregãtiti si au obtinut note onorabile la titularizare, nu au avut sansa sã prindã catedrã întreagã la o singurã scoalã, fiind nevoiti sã alerge dintr-un sat în altul pentru a ajunge la diferitele unitãti de învãtãmânt unde au fost repartizati. Numãrul mic de ore pentru discipline precum Geografie, Istorie sau Biologie, orele suplimentare pe care directorii unitãtilor de învãtãmânt le cer pentru cadrele didactice deja titulare si o împãrtire deficitarã a posturilor si fractiunilor de posturi, sunt cauzele pentru care acesti tineri sunt nevoiti sã facã naveta zilnic la mai multe scoli.
Andreea predã Geografie încã din anul 2009, fiind absolventã a Facultãtii de Geografie din cadrul Universitãtii „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi. În anul scolar 2009-2010 a predat la Scoala Bãltati, comuna Tãtãrãni, la Scoala din Gugesti, comuna Botesti; în anul scolar 2010-2011 a primit ore la Centrul pentru Educatie Incluzivã „Aurora” Vaslui, la scoala din Hârsova si la Scoala Gimnazialã „Anastasie Panu” din Husi. Nici în anul scolar 2011-2012 norocul nu a fost de partea ei, fiind nevoitã din nou sã facã naveta la Solesti, structura Serbotesti, la Vulturesti, primind câteva ore si la Centru pentru Educatie Incluzivã „Aurora. „În anul 2012 am obtinut la titularizare nota 9.70, din pãcate nu era nici un post titularizabil pentru disciplina pe care o predau. Am primit ore la Scoala Gimnazialã din Poienesti si la Centrul pentru Educatie Incluzivã <<Aurora>> din Vaslui. Cu aceastã problemã se confruntã în general profesorii de Istorie, Biologie, Geografie, discipline pentru care sunt prevãzute 1, 2 ore pe sãptãmânã. Bineînteles cã am fãcut naveta, ca si în anii precedenti. Norocul meu a fost cã se învãta doar dimineata. Anul acesta am mers din nou la titularizare si am luat o notã destul de bunã, 8, si am primit ore la patru unitãti scolare diferite. Voi preda la o scoalã din Husi, la Scoala Gimnazialã nr. 8 din Vaslui, la Centrul pentru Edcuatie Incluzivã <<Aurora>> Vaslui si în comuna Zãpodeni, la Scoala din Butucãria. Unul din multele dezavantaje este faptul cã la scolile de masã nu se deconteazã naveta dintr-un oras în altul si voi fi nevoitã sã scot bani din buzunar pentru a ajunge la Husi. Cu toatea acestea, mã consider un caz fericit, am colegi care desi nu au primit normã întreagã sunt nevoiti sã facã naveta în mai multe sate. Dacã esti fãcut pentru aceastã meserie la un moment dat te obisnuiesti cu dificultãtile, cu oboseala si naveta. Trebuie sã te pasioneze ceea ce faci, altfel nu ai cum sã rezisti, nici psihic, nici financiar. De exemplu, la <<Aurora>> sunt profesori si învãtãtori extraordinari, sufletisti, care dacã nu ar fi pasionati de munca lor nu ar face fatã. Sunt implicati 100%, sunt ca o mare familie, inclusiv de ziua copiilor vin cu tort, le cumpãrã cadouri. Ca peste tot în învãtãmânt nu poate fi vorba despre satisfactie din punct de vedere financiar. De multe ori cadrele didactice sunt nevoite chiar sã îsi cumpere materiale auxiliare pentru o mai bunã desfãsurare a orei. Cert este cã în acest domeniu nu stã nimeni pentru bani, o vânzãtoare câstigã mult mai bine decât un profesor debutant”, a declarat Andreea Cozma.
„Mai încerc doi ani”
Desi notele obtinute la titularizare o recomandã ca pe un dascãl foarte bine pregãtit, Andreea spune cã va mai încerca doi ani la titularizare si, dacã nu se va stabili pe un post, va renunta la învãtãmânt, desi este meseria pe care întotdeauna si-a dorit sã o practice. „Dacã în urmãtorii doi ani nu apare o fereastrã voi renunta la învãtãmânt, cu toate cã nu mi-as dori. Am amintiri plãcute din toti cei patru ani în care am predat, am avut parte de elevi silitori, chiar dacã existã o opinie gresitã cã în mediul rural copiii sunt mai slab pregãtiti, cã nu se face carte. Peste tot unde am predat am avut parte de colegi dedicati meseriei care lucrau mult atât la ore dar si suplimentar. Inclusiv eu am participat cu elevii mei la diferite concursuri scolare si olimpiade si am obtinut rezultate foarte bune”, a adãugat Andreea.
Petru Asmarandei explicã situatia
„Existã o mare discordantã între numãrul mare de absolventi pe care facultãtile îi scot pe bandã rulantã si populatia scolarã care scade în fiecare an. Dacã înainte de 1990 aveam câte 11 clase de-a VIII-a, cu câte 40 de elevi în fiecare clasã, în prezent avem câte douã, trei clase a câte 25 de elevi. Cei mai multi absolventi se îndreaptã spre învãtãmânt, în conditiile în care numãrul de ore pentru discipline precum Geografie sau Istorie este redus, adicã una, douã ore pe sãptãmânã la fiecare clasã în parte”, a declarat Petru Asmarandei, directorul Scolii Gimnaziale nr. 2.