SUPÃRARE…Pe paginile online dedicate profesorilor a fost readusã în prim-plan o “scrisoare” prin intermediul cãreia acestia îsi aratã nemultumirea cã, în timp ce autoritatea cadrului didactic a fost stirbitã, nesimtirea si tupeul unor elevi au atins cote de neimaginat. Dascãlii care au comentat subiectul au confirmat cã, din pãcate, profesorii se confruntã din partea elevilor de multe ori cu “batjocurã, zeflemisire, mistocãrealã, atacuri verbale si – uneori – fizice.” Acestia nu sunt protejati de nicio lege, ba din contrã, riscã sanctiuni dacã ridicã vocea. Mai mult, profesorul este considerat singurul responsabil de esecul elevului sau de orice altã situatie neplãcutã de la nivelul scolii, desi, de multe ori, nu existã solutii viabile pentru lipsa de educatie si dezinteresul elevilor, mai ales când familia nu se implicã. Cititi în rândurile urmãtoare continutul integral al scrisorii.
“Putinul respect de care se <<bucurã>> profesorii din partea elevilor se traduce de multe ori prin batjocurã, zeflemisire, mistocãrealã, atacuri verbale si – uneori – fizice. Elevul de mijloc din ziua de azi (nu vorbesc despre putinii elevi care au bun-simt si vin la scoalã pentru ca sã învete), elevul mediu, de rând, nu olimpicul, premiantul sau <<tocilarul>>, vine la scoalã ca la film. Mãnâncã popcorn, scuipã seminte si se asteaptã sã se distreze copios de prestatia fraierul de la catedrã, care e pus acolo pentru deliciul publicului scolar. Ei îi observã actorului-profesor de <<stand up comedy>> orice fel de <<defect>>, pe care îl caricaturizeazã apoi în tuse groase si lipsite de bun simt, câteodatã pe la spate, alteori pe fatã, spre încântarea profesorului ce trebuie sã înghitã în sec si sã se facã cã nu aude si nu vede. Fiindcã, dacã se enerveazã, audienta se bucurã si-si dã silinta de a-l scoate din minti, pentru sporirea distractiei mintilor luminate din bãnci. Dacã le întoarce vorba batjocoritoare, profesorul este acuzat imediat de jignirea elevului si e sanctionat aspru. Dacã raporteazã mai departe, la diriginte sau director, incidentele sau injuriile, riscã inspectii doveditoare si sanctiuni ulterioare. Fiindcã de tot ce se întâmplã într-o scoalã, întotdeauna, profesorul este de vinã! Dacã elevul nu vine la scoalã, profesorul este de vinã, nu a fãcut ora destul de atractivã pentru a-l determina pe bietul elev sã se trezeascã dimineata si sã ia drumul scolii. Asadar, profesorul riscã sanctiuni. Dacã elevul vine la scoalã, dar nu învatã, din nou vina profesorului, cã nu îl determinã prin mãsuri <<specifice>> sã învete, cã nu îsi impune vointa, cã nu a predat cum trebuie, s.a.m.d. Din nou, posibile sanctiuni! Dacã elevul vine la scoalã si înjurã profesorul, îsi bate colegii, scuipã, distruge, urlã în orã si face ca toti dracii, din nou, e vina profesorului cã nu stie sã se impunã, sã controleze clasa. Sanctiuni din nou, sanctiuni! Dacã elevul de la tarã plonjeazã nevinovat în haznaua din curte, profesorul este vinovat, dacã îl doare mãseaua sau capul, dacã în curtea scolii e soare sau plouã, dacã e zi sau e noapte, dacã gãinile vecine curtii scolii cotcodãcesc prea tare sau nu se ouã, profesorul e vinovat si trebuie neapãrat sanctionat!”
Ce au comentat profesorii
Comentariile cadrelor didactice confirmã aceste situatii jenante. ‘’Absolut adevãrat! Si în lipsa unui statut al cadrului didactic care sã-l protejeze si sã-i confere statutul de autoritate publicã va fi si mai rãu, chiar mult mai rãu…’’, a comentat un internaut. Un alt profesor a scris urmãtoarele: ‘’Sunt foarte multe de spus… realitatea e cã pãrintii nu stiu sã-si educe copiii si nici nu aplicã ceea ce sunt sfãtuiti! <<Copilul e oglinda pãrintelui>> ce semeni, culegi! Dacã nu se formeazã caracterul…!’’ Din punctul de vedere al unor dascãli, situatia ar putea fi rezolvatã. ‘’Stimati colegi, ati uitat de corigentã sau repetentie!? Vã obligã cineva sã-i treceți?’’, a scris acesta.