Noua pistă a Aeroportului va intra în exploatare peste 12 luni. Reprezentanţii Consiliului Judeţean au efectuat ieri o vizită la şantierul deschis în urmă cu o lună. „Suntem în prima etapă a proiectului de construire a pistei. Până acum s-au făcut lucrări de decopertare a pământului vegetal, cam în proporţie de 30% din total. Se lucrează la umpluturi. Dacă se strică vremea, vom construi drumuri tehnologice, pentru a putea lucra în continuare. La sfârşitul etapei, vom avea 1.950 metri utilizabili din totalul de 2.400 metri cât va avea pista“, a spus Ionuţ Dan, şeful de şantier. Conform aprecierii acestuia, segmentul de pistă menţionat va putea fi dat în folosinţă în cursul lunii august sau septembrie a anului viitor. Tot de atunci, pista actuală nu va mai fi utilizată decât cel mult pentru aterizarea avioanelor de agrement. Aceasta urmează să fie transformată în cale de rulare care să asigure legătura dintre noua pistă şi actualele terminale de pasageri. „După finalizarea lucrărilor la terasamente, restul va merge mult mai repede. Şi acum este un ritm de lucru bun şi sperăm ca el să se accelereze în perioada următoare“, a spus directorul Aeroportului, Marius Bodea.
Lucrările au afectat până acum o suprafaţă de circa 40 ha. Pe şantier se aflau ieri aproximativ 40 de camioane, 7 excavatoare şi 15 utilaje de alte tipuri. Conform calculelor şefului de şantier, ritmul zilnic de excavare se ridică la aproximativ 38.000 mc de pământ, dintr-un total de 1,8 milioane mc de pământ care va fi mutat în timpul construcţiei. „Acum excavăm pământ dinspre nord şi nivelăm spre sud. Este de umplut o vale de vreo 20 de metri adâncime, pe unde va trece pista. În final, vom obţine o înclinare a terenului de maximum 1%“, a spus Dan. Acesta a apreciat volumul lucrărilor efectuate până acum la 0,5-1% ca valoare din totalul reprezentat de proiect. „Ne aşteptăm ca întreg consorţiul să mai aducă utilaje, pe lângă cele 62, câte sunt acum pe şantier. Este încă un număr mic în comparaţie cu dimensiunea lucrării. Odată cu inaugurarea noii piste elastice a Aeroportului, vor creşte foarte mult perspectivele de investiţii la Iaşi, atât din străinătate, cât şi interne. Orice investiţie înseamnă locuri de muncă. Aeroportul este doar un instrument pe care vreau să-l folosim pentru rezolvarea acestei probleme a Iaşului“, a apreciat preşedintele CJ, Cristian Adomniţei.
Reprezentanţii CJ şi ai Aeroportului s-au arătat optimişti cu privire la viitorul aerogării ieşene. Noua pistă va avea o capacitate portantă PCN 70, de două ori şi jumătate mai mare decât cea actuală, care are un indice PCN de 26. Acest fapt va permite aterizarea unor aeronave mult mai mari decât cele care folosesc acum aeroportul ieşean. Totodată, celelalte două aeroporturi din zona Moldovei, cel de la Suceava şi cel de la Bacău, se confruntă cu dificultăţi. Astfel, de pe Aeroportul Suceava, unde se derulează un proiect de modernizare cu fonduri europene, pleacă o singură cursă zilnic, spre Bucureşti, operată de Tarom. Cursa Suceava-Bucureşti şi retur nu mai apare însă în programul de toamnă al companiei. În acelaşi timp, modernizarea Aeroportului Bacău de către Blue Air a fost suspendată, după intrarea în insolvenţă a companiei. „Nu e vorba de capra vecinului, dar pentru noi este o conjunctură favorabilă. Iaşul are perspectiva de a «aspira» pasagerii din zona Moldovei, ceea ce va fi un atu în plus“, a spus Bodea.
Lucrările la noua pistă se desfăşoară sub coordonarea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă, după descoperirea a aproape 40 de proiectile din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Lunea viitoare urmează să fie achiziţionat un detector de metale 3D, care va permite găsirea obiectelor metalice îngropate în pământ la adâncimea de doi metri. În paralel, aparatul va permite şi identificarea obiectelor îngropate la adâncimi de până la 25 metri. Valoarea achiziţiei se ridică la aproximativ 47.000 lei.