DECIZIE… Poșta Română vrea să dubleze comisionul perceput pentru livrarea ziarelor către abonați. Dacă până acum lua 50 de bani pentru fiecare ziar distribuit, de la 1 ianuarie taxa va fi de 1 leu, la care se adaugă TVA-ul. Vremea Nouă și Centrul pentru Jurnalism Independent atrag atenția că o astfel de decizie omoară ziarele și revistele tipărite, pentru că noul comision va crește considerabil prețul abonamentului, iar cetățenii nu vor mai fi dispuși să se aboneze la un ziar. În cazul ziarului Vremea Nouă, prețul abonamentului ar trebui să crească de la 39 de lei, cât este în prezent, la 51 lei. Din această sumă Poșta reține suma de 22,5 lei fără TVA. Foarte important de precizat este că Poșta Română percepe pentru aceste sume de la cititori o taxă postală de livrare abonament, adică o suprataxare, de 6,3 lei. Și această taxă șmecherească va fi majorată la 8,2 lei. Deci un abonament din 2015 va costa în total un cititor 60 de lei, din care la editură revine suma de 37 de lei și Poșta ia pe transport 33 de lei. Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a transmis ieri, printr-un comunicat de presă la nivel național, că a solicitat reevaluarea acestei măsuri și păstrarea interesului public în centrul activității unei companii naționale. “Situația critică în care se află Poșta Română nu se poate remedia din suprimarea legăturii între cetățeni și informație”, a transmis CJI.
Fiecare ziar tipărit din România a primit recent o notificare de la Poștă prin care a fost informat că prețurile pentru livrarea către cetățeni se dublează. Această măsură va face imposibilă continuarea abonamentelor pentru că devin nesustenabile. Pentru a înțelege situația, vom exemplifica prin cazul ziarului Vremea Nouă. În prezent, un vasluian scoate din buzunar 45,3 de lei dacă vrea să facă un abonament la ziar, iar valoarea este împărțită astfel: 39 lei – prețul abonamentului și 6,3 lei – taxe poștale, plătite separat de vasluian către Poșta Română. Însă instituția taxează și ziarul pentru transport, pentru că din cei 39 de lei, 10,5 lei ajung la Poștă (50 de bani pentru fiecare ziar distribuit X 21 de zile). Acum vrea ca de la 1 ianuarie taxa să fie de 1 leu, la care se adaugă TVA-ul. În acest caz, prețul abonamentului ar trebui să crească de la 39 de lei, cât este în prezent, la 51 lei. Majorarea comisionului de livrare a fost majorat fără consultarea editorilor de ziare și cu foarte puțin timp înainte de colectarea abonamentelor pentru luna ianuarie. Ziarele își construiesc prețul la abonamente, punând costurile doar cu tiparul. Cuantumul abonamentului a crescut fiindcă editurile nu trebuie să vândă ziarul sub costul tiparului. Astfel intră sun incidența organelor fiscale.
Valentin Ștefan, directorul Poștei Române, recunoaște că instituția pierde teren pentru că nu e digitalizată
Decizia Poștei reprezintă o lovitură foarte grea pentru ziarele locale, iar Centrul pentru Jurnalism Independent atrage atenția că nu se pot recupera anii de furturi și investiții greșit în dauna celor care au nevoie de serviciile companiei: “Informarea corectă e crucială în aceste zile și în anii ce vin, dar în epoca TikTok, Compania Națională Poșta Română dărâmă ultima legătură cu presa a oamenilor care au nevoie de ea. Ziarele au primit o notificare prin care sunt informate că prețurile pentru livrarea informației către cetățeni se dublează, iar această măsură face imposibilă continuarea abonamentelor, pentru că devin nesustenabile. Cea mai importantă este informația, dar prin această creștere, toate costurile vor merge spre livrare. Valentin Ștefan, directorul Poștei Române, recunoaște că instituția pierde teren pentru că nu e digitalizată și are prea puține servicii de interes pentru cetățeni, dar alege să recupereze ani de furturi și investiții greșite în dauna celor care au mai multă nevoie de serviciile companiei”, a transmis Centrul pentru Jurnalism Independent.
Centrul pentru Jurnalism Independent: “cât cîștigă Poșta din această măsură rămâne o enigmă, pentru că au refuzat să furnizeze date”
OBSERVAȚIE…Poșta Română se află în subordinea Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării, condus de Bogdan Ivan. “Dacă eforturile conducerii s-ar concentra pe digitalizare, multe dintre problemele companiei s-ar remedia, dar se pare că efortul managerial se concentrează pe ruperea legăturii între cetățean și presă, fără să se fi stabilit impactul economic al acestei măsuri. Dublarea prețului de livrare înseamnă omorârea ziarelor și a revistelor tipărite, pentru că vor fi nevoiți fie să crească și ei prețul, fie să renunțe la abonamente, iar cât cîștigă Poșta din această măsură rămâne o enigmă, pentru că au refuzat să furnizeze date. Presa este esențială pentru parcursul democratic al României, iar cetățenii au nevoie de acces la informație de calitate. Abonații, fie că sunt sau nu pe rețelele sociale sunt cetățeni care au încredere în informații verificate și de interes public, livrate de ziare și reviste. Dacă acestea nu vor mai putea ajunge la ei, cetățenii vor deveni mai săraci și mai vulnerabili”, a transmis Centrul pentru Jurnalism Independent.