spot_img
spot_img
4.7 C
Vaslui
26-nov.-2024
spot_img
spot_img

Plouă cu șefi prin Primăria Vaslui: consilierii locali au dat-o la pace cu funcția de administrator public al municipiului

- Advertisement -

AUSTERITATE DE FAȚADĂ… Consilierii locali vasluieni au votat noua organigramă a aparatului de specialitate al Primarului municipiului Vaslui, în proiect fiind inclusă, din nou, funcția de administrator public al municipiului reședință de județ. Spunem “din nou” pentru că primarul Vasile Pavăl a mai avut o încercare asemănătoare în 2021, însă pe atunci nu avea majoritate, drept urmare, proiectul a picat. Între timp, apele s-au reașezat în legislativul local după ce unii dintre consilieri și-au schimbat taberele, astfel că joi, forțați și de legea 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, consilierii au fost nevoiți să voteze noua organigramă din care nu avea cum să lipsească, evident, și funcția de administrator public al municipiului. Discursul care a surprins cel mai mult la acest punct de pe ordinea de zi i-a aparținut liberalului Mitică Jora, care a reevaluat această funcție. Dacă în 2021, acesta s-a opus aprobării organigramei, ieri, consilierul local le-a declarat colegilor că s-a documentat, s-a uitat și la alte municipii care au de ani de zile în organigramă funcția de administrator public și a ajuns la concluzia că e momentul potrivit ca și Vasluiul să se bucure de o asemenea binecuvântare. Desigur că această funcție nu va fi nimic altceva decât o sinecură de partid, pentru că dacă era cu adevărat o necesitate, primarul nu o flutura prin fața consilierilor din trei în trei ani, însă ce mai contează un nou șef prin Primăria Vaslui la câți sunt acum?

Legea aceasta, 296/2023, obligă administrațiile publice locale să strângă cureaua, impunându-le, în principal trei măsuri principale: reducerea posturilor cu 10%, desființarea Birourilor și implicit micșorarea funcțiilor de conducere de la 12% la 8%. Aceste măsuri pentru chibzuirea cheltuielilor publice sunt luate însă doar pe hârtie, pentru că în realitate nu se face nicio economie. Să luăm cazul concret al Primăriei Vaslui, instituție a cărei organigrame avea până ieri nu mai puțin de 663 de posturi. O organigramă construită pe numărul fictiv de locuitori ai municipiului, care în prezent a ajuns undeva la 150.000. Să nu existe riscul ca moldovenii de peste Prut să dea năvală într-o zi în instituția condusă de el, edilul Vasile Pavăl și-a luat această măsură de precauție, de a umfla cât se paote de mult organigrama. Nimic ilegal, pentru că legea permite acest lucru. Numai că Primăria Vaslui are ocupate, în prezent, doar 190 de posturi. Și acum intervine marea schemă a Guvernului Ciolacu-Ciucă de “economisire” a banului public, pentru că reducerea posturilor cu acel procent de 10% se face din numărul total de posturi, nu din cele ocupate. Concret, la Primăria Vaslui, organigrama va fi “subțiată” de la 663 la 597 de posturi, ceea ce înseamnă că niciunul din cele 190 de posturi nu va fi desființat și prin urmare nimeni nu va pleca acasă. 

Curiozitatea consilierului Dragomir și lămurirea directorului Boț 

Valentin Dragomir

Înainte ca noua organigramă să fie votată, liberalul Valentin Dragomir i-a adresat o întrebare directorului economic al Primăriei Vaslui, Eugen Boț. Consilierul era curios să afle dacă în cazul aprobării organigramei și a statului de funcții, fondul de salarii al angajaților primăriei se va modifica, adică dacă va crește, va fi mai mic, sau va rămâne același. O întrebare pertinentă și de bun simț, care a primit un răspuns pe măsură. “Influența pe modificarea organigramei și implicit a statului de funcții, ca să aibă transpunere efectivă în cheltuielile de personal, ar trebui ca aceste posturi să fie efectiv ocupate. O parte din aceste posturi sunt vacante, deci în anul 2024 nu avem influență pe cheltuieli de personal pe forma propusă în aprobare la dumneavoastră”, a declarat “șeful la bani” din Primăria Vaslui, așa cum este alintat Eugen Boț de către unii colegi de-ai săi. Cei mai puțin familiarizați cu cheltuielile de personal trebuie să știe că atunci când se întocmește un buget, se pun la calcul toate posturile dintr-o organigramă, indiferent dacă ele sunt ocupate sau nu, ceea ce înseamnă că în cazul Primăriei Vaslui bugetul de cheltuieli cu personalul s-a făcut raportat la cele 663 de posturi. Acum, ipotetic vorbind, să admitem că toți angajații Primăriei Vaslui au toți același salariu brut, de 5000 lei. Asta înseamnă că bugetul cu salariile la Primăria Vaslui se ridică, anual, la 39 de milioane de lei. Cheltuiala efectivă cu salariile înseamnă însă doar 11 milioane lei, pentru că ea trebuie raportată la cei 190 de angajați reali. Cu diferența de bani, șefii din Primăria Vaslui pot jongla după bunul lor plac, înființând tot felul de Direcții și Servicii cu tot felul de șefi și șefuleți mult mai bine plătiți, ca apoi să ne spună cu nonșalanță că bugetul de salarii nu este afectat. Și nu ne mint, pentru că ei se raportează întotdeauna la acel buget aprobat la începutul anului, pe care noi l-am calculat, în mod fictiv, la 39 de milioane de lei. El nici nu scade, nici nu crește, așa cum i-a spus și Eugen Boț lui Valentin Dragomir. Interesant ar fi să aflăm, după aprobarea noii organigrame, cum variază bugetul real de cheltuieli de personal, cel de 11 milioane de lei, pentru că, într-adevăr, au dispărut șefii de Birouri, însă au apărut mai mulți șefi de Servicii și Direcții, care sunt mult mai bine plătiți ca primii. 

O Direcție nouă apărută peste noapte 

Vasile Pavăl

În ședința Consiliului Local, primarul Vasile Pavăl a declarat celor prezenți în sală că s-a muncit foarte mult în ultimele săptămâni, multe nopți s-a stat cu picioarele în ligheanul cu apă rece, multe discuții au avut loc, multe negocieri au fost purtate, pentru ca Executivul să poată veni în fața Legislativului cu frumusețea de noua organigramă. Numai că, nu se știe cum, nu se știe de ce, cei din primărie au uitat pur și simplu de o Direcție, apărută, se pare, peste noapte, din moment ce a fost introdusă în proiectul de hotărâre pe ultima sută de metri. “Salvatore della Patria” s-a numit, de această dată, Lucian Braniște, viceprimarul municipiului Vaslui, care a depus un amendament pentru înființarea Direcției Juridice în cadrul aparatului de specialitate al primarului municipiului Vaslui, cu o funcție publică de conducere de director care va avea în subordine Serviciul de Administrație Publică Locală, Compartimentul Juridic, Compartimentul Managementul Documentelor, Compartimentul Guvernanță Corporativă și Compartimentul Arhivă. Din câte se vede, o Direcție destul de importantă, cu un director care, cu siguranță, va fi remunerat pe măsură. Un alt amendament depus de același viceprimar viza reorganizarea Compartimentului Mediu Peisagistică Școli din cadrul Direcției Gospodărire Urbană, în Compartimentul Școli – cu două funcții și Compartimentul Mediu Peisagistică – cu patru funcții.

Să se reevalueze, primesc! Dar să se și schimbe ceva!

Mitică Jora

Poate cea mai mare surpriză din ședința Consiliului Local a fost consilierul liberal Mitică Jora, cel care în 2021, împreună cu colegii săi, se opunea cu ambele mâini înființării postului de administrator public al municipiului, prin respingerea organigramei propusă la acea vreme. Ieri, acesta a avut o cu totul altă atitudine, încercând de această dată să explice plenului câte beneficii ar aduce un asemenea administrator municipiului Vaslui. “Discutăm pentru a doua oară de o organigramă care include funcția de administrator public al UAT-ului. Recunosc că la prima discuție, în 2021, nu am considerat oportun, însă analizând alte UAT-uri, am constatat că toate municipiile studiate de mine au această funcție de administrator public și practic discutăm astăzi despre oportunitatea de a introduce această funcție pentru o îmbunătățire a următoarelor proiecte și investiții care se vor derula în municipiu. M-am uitat la municipii similare, cum ar fi Botoșani, Focșani și recunosc că au acest administrator public cu mult înaintea noastră și mă gândesc că în momentul de față chiar ar fi oportun pentru municipiul ăsta să avem un astfel de administror public care să aducă un plus pentru investițiile care urmează să fie făcute. Cu speranța că vom avea un administrator public foarte bine pregătit și determinat să aibă rezultate pozitive, eu voi fi de acord cu această nouă organigramă”, a afirmat liberalul Jora. În acel moment, prin unele părți ale sălii se puneau deja pariuri că discursul consilierului va fi taxat, iar câștigători au ieșit cei ce au mers pe mâna social-democratul Leonard Negruți, care a declarat următoarele. “E de admirat poziția dumneavoastră, însă oful meu e că v-au trebuit trei ani ca să ajungeți la concluzia asta. Ceea ce puteați rezolva în trei ani ați rezolvat în două zile, pentru că luni aveați o cu totul altă poziție”. Ceva mai împăciutor a fost primarul Vasile Pavăl, care a sublinat în două rânduri că înființarea acestui post se face cu respectarea legii. “Nu mi-am permis și nu-mi voi permite nici în următoarele două luni să vin în fața Consiliului Local cu prevederi nelegale. Când am propus, în anul 2021, înființarea funcției de administrator public, am făcut-o în baza legislației în vigoare. Atunci nu a fost aprobat proiectul, iar eu m-am supus deciziei pe care ați luat-o, deși am fost întrebat de foarte multe ori de Curtea de Conturi de ce nu a fost aprobată organigrama. Prin analiza pe care ați făcut-o, probabil azi, veți da un vot pozitiv noii organigrame, astfel încât aparatul executiv să-și poată desfășura activitatea”, a precizat edilul. Și așa s-a și întâmplat! La finalul discuțiilor, atât amendamentele viceprimarului Braniște, cât și proiectul de hotărâre, per ansamblu, au primit voturi pozitive, fiind adoptate cu unanimitate de voturi. Tot în ședința de ieri a Consiliului Local Vaslui au fost aprobate și noile salarii de bază pentru funcționarii publici din cadrul aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Vaslui. Astfel, un director general din cadrul Primăriei Vaslui, așa cum va fi, de exemplu, Eugen Boț, va avea un salariu de bază de 19.650 lei. Un referent de specialitate / polițist local, grad superior va avea salariu de bază 8.550 lei, iar pentru administratorul public al municipiului, funcție proaspăt înființată, s-a pregătit un salariu de bază de 22.500 lei. Totul conform legii 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung.

- Advertisement -
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
Ultimele Știri
Ultimele Știri

4 COMENTARII

  1. Bun asa! Deci la un oras suplu ,precum Vasluiul, domina 3 functii barosane – 2 de viceprimar, plus 1 administrator public, care sa administreze ce ?gropile si ruinele orasului plimbandu-se frecvent prin strainatate!!! Ceilalti doi ce obiect al muncii mai au atunci, plus ditai primarele …Asa ceva …

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.