Modificarea Constituţiei cu privire la modul de alegere a preşedintelui Republicii Moldova de către Parlament s-a făcut cu încălcări. Este opinia fracţiunii parlamentare a PLDM, care a depus o sesizare în acest sens la Curtea Constituţională. Deputaţii PLDM le-au solicitat magistraţilor constituţionali să se pronunţe în privinţa modului în care a fost amendată Legea Supremă acum 15 ani.
„Fracţiunea PLDM a depus o sesizare prin care cerem interpretarea articolului 135 din Constituţie. Este legat de următorul fapt: la 5 iulie 2000, Parlamentul Republici Moldova a adoptat o lege de modificare a Constituţiei RM. De fapt în acea zi au fost operate trei modificări la Constituţie şi una dintre aceste modificări se referea la modul alegerii preşedintelui Republicii Moldova. Analizând procedura de vot de acum 15 ani, am constatat că s-au comis încălcări de procedură”, a declarat deputatul PLDM Valeriu Ghileţchi.
Legislatorul a precizat că este vorba despre un proiect de modificare a Constituţiei, înregistrat încă în 1999 de către un grup de deputaţi din Parlamentul de Legislatura a XIV.
„Eu sunt unul dintre autorii acestui proiect de lege. Dacă nu greşesc sunt singurul din actualul Parlament. La 16 noiembrie 1999, Curtea a dat aviz pozitiv acelui proiect de lege cu specificarea în varianta grupului de deputaţi. Am constat că s-a încălcat un principiu fundamental şi anume controlul prealabil al iniţiativei de revizuire a Constituţiei. S-a adoptat modificarea la Constituţie şi s-au inclus amendamente care nu au fost anterior avizate de Curtea Constituţională. Considerăm acest lucru inadmisibil deoarece dacă această încălcare nu va fi sancţionată, putem admite ipotetic că Parlamentul poate oricând veni la Curte cu un proiect de modificare a Constituţiei, iar ulterior în parlament să voteze ce vrea. Considerăm că prin acea încălcare de procedură a dus la o serie de crize pe care le avem în republica Moldova din 2000 încoace. Cineva ar putea să întrebe de ce nu s-a contestat acest lucru mai înainte. Recent Curtea a emis câteva hotărâri în care a invocat încălcări de procedură. De exemplu atunci când Parlamentul a adoptat amendamente la lege Bugetului fără avizul Guvernului, Curtea a declarat acea lege neconstituţională”, a adăugat Valeriu Ghileţchi.